מתא(זר)ח: על מסקנות שהגישה ועדת שרעבי וגם קצת על סוגיית רפי מנקו

ב25.11.18 הגישה ועדת שרעבי (שהוקמה עקב השביתה הגדולה של ארגון השחקנים בחודש אפריל האחרון) את המלצותיה לקידום השחקן הישראלי כאשר פרסום אותן המלצות/מסקנות עוררו סערה גדולה בציבור סביב השינוי אותו הועדה הציעה והוא במצבת המתאזרחים.

ועדת שרעבי על שם יוסי שרעבי מנכ"ל איגוד הספורט שהתחייב בפני ארגון השחקנים בזמן השביתה הגדולה להקים ועדה שתפעל למען קידום השחקן הישראלי וביסוס מעמדות בליגות הבכירות בישראל. חברי הועדה הם יו"ר איגוד הכדורסל-עמירם הלוי, יו"ר הוועדה המקצועית-עמוס פרישמן, יו"ר מכבי תל אביב- שמעון מזרחי, יו"ר עירוני נס ציונה- יניב מזרחי, יו"ר ארגון השחקנים ניר אלון וראש אגף ההסברה בהסתדרות יניב לוי.

בין המסקנות של הועדה היו ביטול החוק הרוסי (מעניין מי דחף לזה) כאשר בכל רגע נתון על הפרקט יהיה ישראלי "תוצרת בית" כשכאן מגיעה הבשורה הגדולה של הועדה וזה ההגדרה החדשה שהם הכניסו למי נחשב כישראלי=שחקן אשר גדל במחלקות הנוער בישראל/שיחק בנבחרות ישראל עד גיל 20 יחשב כישראלי ואילו כל השאר ייחשבו כזרים למעט מתאזרחים ששיחקו במדי הנבחרת הבוגרת לפחות 4 הופעות. הועדה כמובן הגישה מסקנות נוספות לגבי מספר זרים/מספר שחקנים מקומיים בטופס המשחק אך אלו הם עיקרי הדברים.

המשמעות העיקרית במהלך הזה אם מסקנות הועדה יאושרו כמו שהן אז יבוטל למעשה ההטבת מס שיש למתאזרחים והם יחשבו לזרים לכל דבר ועניין למעט ג'ייק כהן שכבר נחשב כישראלי לכל דבר לפי פיב"א, ספנסר וויס ששיחק בנבחרות הצעירות, ג'ון דיברתולמאו שחסר לו רק משחק אחד במדי הנבחרת כדי לעבור את הסף שהציבה הועדה וריצ'ארד הוואל ואלכס טיוס שכבר ערכו 4 הופעות במדי הנבחרת. כל שאר המתאזרחים ביניהם ווילי וורקמן, טראוויס ווריק, סטו דאגלס, אייזיק רוזפלט והרשימה עוד ארוכה יחשבו על פי מסקנות הועדה כזרים בטופס המשחק וככל הנראה ייפגעו הדקות משחק שלהם משמעותית בעקבות הצעד הזה מעבר גם למשכורת שכנראה תהפוך אותם לפחות אטרקטיביים.

האם הוא פחות ישראלי? (הפייסבוק הרשמי של ווילי וורקמן)

עכשיו לדעתי, מעבר לכך שמדובר בצעד גזעני שגם אם הוא יעבור את כל הגורמים הרלוונטים הלוא הם ארגון השחקנים(שמתכנס ב17.12 וצפוי לדחות את ההמלצות מסיבותיו) ומנהלת ליגת העל בכדורסל הרי שמן המצופה שבג"ץ יתערב ויפסול את ההצעה שכן מדובר באפליה על סמך ארץ מוצא (ולא אין פה אפליה מתקנת שעל פי הגדרתה נועדה לקדם אוכלוסייה שקופחה בעבר הרי שהישראלים עקב החוק הרוסי אינם מקופחים) יתרה מכך אי אפשר לבצע הפרדה כזו בין מתאזרח לישראלי שכן נבחרת ישראל לדורותיה כללה בתוכה מתאזרחים ואף יותר מזה שון דוסון, תמיר בלאט, מייקל בריסקר ודי ג'יי שארפ הם ילדים של מתאזרחים לשעבר והיום שניים מהם חלק מנבחרת ישראל כ"ישראלים תוצרת הארץ".

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
תוצר של מתאזרח-שון דוסון (דף הפייסבוק הרשמי של מנהלת הליגה)

הועדה בחרה להתנגח ולהלחם בגורם הלא נכון הרי שהזרים והמתאזרחים הם רק חלק מהבעיה שבגינה השחקן הישראלי לא מתקדם הם לא מקור/שורש הבעיה, על מנת באמת לקדם את הכדורסלן הישראלי מבלי ליצור רעש כזו גדול ומבלי "לדרוס" את המתאזרחים היא באמצעות המאמנים במחלקות הנוער, משם תגיע הישועה ולא מפחות מתאזרח/זר או יותר מתאזרח/זר. הסיבה שיש כל כך הרבה מתאזרחים היא לא נטו כלכלית היא מהסיבה שחלקם פשוט איכותיים יותר והם איכותיים יותר לא בגלל היותם מתאזרחים או כישרוניים יותר(ברוב המקרים) אלא בגלל שבמקום שבו הם גדלו ולמדו כדורסל עבדו איתם נכון יותר, אישי יותר, זמן רב יותר אלו המסקנות שאני בתמימותי ציפיתי מהועדה להגיש שבמקום להגיד "המתאזרחים הם בעיה" הועדה הייתה צריכה לשאול את עצמם למה יש עדיפות כל כך גדולה למתאזרחים על פני ישראלים "תוצרת ארץ" כמו שהועדה אוהבת לקרוא להם. ביקור קצר במחלקות הנוער בישראל והם יבינו שהבעיה האמיתית שבעקבותיה השחקן הישראלי לא מתקדם היא בגלל המאמן.

אל תבינו אותי לא נכון, אני לא מאשים את המאמנים אני מאשים את: המערכת שלא מספקת למאמנים את הכלים בזמן הכשרתם להיותם מאמנים על מנת לפתח שחקנים(ביקור קצר באחד הקורסים האלה וכל אחד יבין שהזמן שמוקדש לענפי הוא לא מספיק ושהחומרי לימוד מיושנים ולא רלווינטיים להיום), את התנאים שהמאמנים צריכים לעבוד איתם שזה במקרה הטוב שעה וחצי אולם והשכר שהמאמנים מקבלים שמקשה עליהם לחיות מזה ולהתמקד אך ורק בפיתוח שחקנים. פה קבור הכלב ולא בסאגת המתאזרחים/זרים. עוד "אשמים" הם מחלקות הנוער או יותר נכון מי שעומד בראשם ואלה המנהלים המקצועיים. יש לסייג ולומר שישנן מחלקות נוער בריאות שעובדות ערכית, חינוכית ומקצועית ומשקיעות המון בשחקנים אך לצערי הרב מדובר במיעוט ורוב מחלקות הנוער הן לא יותר מאשר מקור הכנסה לקבוצות הבוגרות ואיך מגדילים הכנסה? על ידי קידוש ההישגיות בגילאים הצעירים על חשבון פיתוח יכולות אישיות ולימוד של כדורסל (כי אין מה לעשות אליפות בילדים א' קורץ יותר להורים מאשר עבודה אישית רצינית ומקצועית שנועדה לפתח את השחקן) והכנסה של 20+ ילדים בקבוצה כשניתן לרשום בטופס משחק רק 15 כשגם מתוך ה-15 לא כולם יכולים לשחק כי מה לעשות יש רק 5 על הפרקט בכדורסל.

סאגת מנקו שהעמיקה את ההבדל הברור בין ישראלי לזר שגם אנחנו הקהל עושים מכיוון שזה כבר מושרש עמוק בנו העניין של קידוש הישראלי אל מול הזלזול בזר.

רפי מנקו הפורוורד/גארד של הפועל תל אביב בשנה וקצת האחרונות נחתך מן הסגל לאחר שזומן לשימוע לפני פיטורים אל מול ההנהלה עקב "חוסר שביעות רצון מהיכולת של השחקן" ניר אלון יו"ר ארגון השחקנים נכח בשימוע הזה ולבסוף הוחלט לשחרר את מנקו לאלתר מסגל הקבוצה וזו הודעת המועדון שפורסמה: "כחלק מההיערכות המקצועית המחודשת של הקבוצה לאור פתיחת העונה החלשה, שכללה עד כה את שחרורם של ג'ונתן הולמס ודאלאס מור וצירופם של ג'רל מקניל וריצ'רד האוול, החליטה הנהלת המועדון לבצע שינוי גם במצבת השחקנים הישראלים.

הפועל תל אביב הודיעה היום לרפי מנקו, כי החל משלב זה הוא לא יהיה חלק מסגל הקבוצה.

כבר בתחילת נובמבר, לאור ההדחה מאירופה ופתיחת העונה החלשה, שכללה ניצחון אחד מול חמישה הפסדים, החליטה הנהלת הקבוצה לבצע מספר שינויים, על מנת לחזק את הפועל להמשך העונה. ההנהלה התייעצה עם כל הגורמים הרלוונטיים במועדון, החזירה לקבוצה את ריצ'ארד הוואל וג'רל מקניל וכבר לפני כשלושה שבועות, נפגשה עם רפי מנקו וסוכנו ומסרה להם כי לטובת הצדדים על השחקן לעבור לקבוצה אחרת.

באותן שיחות גם נמסר לשחקן וסוכנו כי יש קבוצות אשר מעוניינות בשירותיו. השחקן וסוכנו סירבו לקבל את ההצעה, ובשבוע האחרון החליטה הנהלת הקבוצה, להודיע לשחקן כי אינה נזקקת לשירותיו יותר.

חשוב לנו להדגיש, שהפועל תל אביב תעמוד בהתחיבויותיה לשחקן.

אנחנו מעריכים ואוהבים את רפי, אולם צעד זה הוא חלק הכרחי מהשינויים עליהם הוחלט על מנת לעמוד ביעדים שהפועל תל אביב הציבה לעצמה בפן המקצועי והכלכלי.

ברור לנו שצעד זה יעורר עלינו ביקורת אך אנו נחושים לעשות את מה שלדעתנו הוא הטוב ביותר עבור הפועל תל אביב.

אנו מקווים שבימים הקרובים תושלם העברתו של רפי לקבוצה אחרת לטובת כל הצדדים."

לא נתן את התפוקה שציפו ממנו (דף הפייסבוק הרשמי של הפועל תל אביב)

היו כמובן כמה עיתונאים נלוזים שניסו לתפוס טרמפ על הסיטואציה ולעורר רעש תקשורתי סביב ה"פרשה" כי לא כל יום אנחנו רואים קבוצה ישראלית משחררת שחקן ישראלי, שהיה חלק אינטרגלי מהרוטציה, אל ביתו (בעוד ששחקנים זרים אנחנו רואים נחתכים על ימין ועל שמאל).

בפועל מבחינה מקצועית הפועל תל אביב קיבלה החלטה מובנת ושקולה לאחר שהיכולת של רפי מנקו לאורך כל השנה וקצת שלו בהפועל תל אביב לא הייתה יציבה בלשון המעטה והנה מעט מספרים: בעונת 17-18 ב25.6 דקות על הפרקט הוא העמיד ממוצע עונתי של 8.6 נק' עם 33% מחוץ לקשת כאשר עד כה בעונת 18-19 ב22.4 דקות על הפרקט הוא עם 6.9 נק' ו38% מחוץ לקשת כאשר רק להזכיר מנקו הובא בתור קלעי/3 עם קליעה.

מנקו המשיך לקבל את הקרדיט עקב הכבוד הרב שההנהלה רחשה ועדיין רוחשת למאמן הראשי דני פרנקו אולם, העונה הנוכחית נפתחה בצורה לא צפויה והיה צורך לבצע זעזוע בדחיפות כשברור לכל הנוגעים בדבר שהזעזוע לא צריך להגיע בעמדת המאמן אלא בסגל השחקנים ואכן התבצע שינוי בסגל הקבוצה שכבר בניסיון הכלים הראשון היה נראה שזה בדרך הנכונה.

העליהום שבא על ההנהלה של הפועל תל אביב בעקבות המהלך הזה כי עלה חשש (עקב הכתבות של אותם עיתונאים) שהפועל תפר את החוזה במובן הכלכלי שלו ותתחמק מהסכום שהתחייבה אליו מול השחקן אך לא כך הדברים. הפועל תשלם את מלוא שכרו של מנקו אלא אם תמצא לו קבוצה אחרת שתרצה להחתים אותו והוא אכן יחתום בה ואז יתנהל מולה משא ומתן על גובה השכר(מהחוזה הנוכחי שלו שהיא תשלם)שהיא תתן למנקו אשר יוריד מהשכר שהפועל משלמת לו תחת החוזה שביניהם.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort