אסונות הספורט הגדולים – זהירות, צ'יף נלחם בפיראט!

במסגרת סדרת הכתבות על האסונות הגדולים בתולדות הספורט, הסיפור המזעזע של אסון הדרבי של סואטו בדרום אפריקה, אסון שחזר על עצמו פעמיים. כתבה מיוחדת לציון 26 שנים לאסון באצטדיון אופנהיימר

הדרבי של סואטו הוא מאורע הספורט הגדול ביותר של דרום אפריקה. מדינה שטופה בהיסטוריה של שנאת אחים מתאחדת תחת מטריית הספורט, וכל האוהדים מגיעים לצפות במשחק הגדול במדינה. מצד אחד, נעמדים האוהדים הנאמנים של קבוצת "קייזר צי'פס", ומצד שני, מעודדים אוהדי "אורלנדו פיירטס" את הקבוצה שלהם. לרגע אחד, נשכחים הצרות, הדאגות, הרעב והמחלות, הגזענות והכאוס. ורק דבר אחד חשוב – כדור ברשת של היריבה. המושג "אולטראס" לא קיים במשחקי הדרבי של סואטו. בדרבי הזה כולם פנאטים.

הטקס מתחיל בבית. בגדים מיוחדים, אביזרים לעידוד ואפילו שרביט הם מראות נפוצים אצל האוהדים, ואחרי שמתלבשים מגיעה התפילה באנגלית רצוצה המשמשת כמלט לערבוביה של מלמולים בשפה זרה. הכל מוכן למשחק. הדרבי הוא חגיגה, תאווה לעיניים, ואלה הן שתי קבוצות הכדורגל האהודות ביותר בדרום אפריקה. הקרב בין הקבוצות צמוד, 19 ניצחונות לפיירטס, 21 לצ'יפס ועוד 22 משחקים שהסתיימו בתיקו מאז הדרבי הראשון, ב-24 בינואר 1970. אפשר גם לכנותו "האפריקלאסיקו", אם תרצו. לכן אפשר להבין את המשיכה האדירה למשחקים בין הקבוצות, ולנהירה כשמוצעים כרטיסים במחיר מציאה. זה היה גם המקרה בשניים מהאסונות הגדולים בתולדות הכדורגל.

הקהל הצבעוני במשחקי דרבי סואטו מגיע לרוב לראות אירועים שמחים (SABC News)
הקהל הצבעוני במשחקי דרבי סואטו מגיע לרוב לראות אירועים שמחים (SABC News)
תלבושות ואביזרים מאפיינים את אוהדי האורלנדו פיירטס והקייזר צ'יפס. בדרבי הזה כולם פנאטים (ויקיפדיה)
תלבושות ואביזרים מאפיינים את אוהדי האורלנדו פיירטס והקייזר צ'יפס. בדרבי הזה כולם פנאטים (ויקיפדיה)

ב-13 בינואר 1991 היה משחק ידידות חגיגי של הדרבי. אצטדיון אופנהיימר, המכיל 23,000 מקומות (40,000 מאז מונדיאל 2010), פתח את שעריו לרבבות האוהדים משני הצדדים. 30,000 איש נדחסו ביציעי אופנהיימר כדי לצפות במשחק, ומרוב אנשים לא הייתה הפרדה בין קהלי הקייזר צ'יפס לבין האורלנדו פיירטס. כשהשופט סימן שער לזכות הצ'יפס, התעורר זעמם של אוהדי הפיירטס, שמחו בקול. האוהדים הזועמים זרקו פירות ופחיות על אוהדי היריבה, והחלו לשעוט לכיוונם עם כל הבא ליד – כולל סכינים. התוצאה – 42 הרוגים במה שהיה אמור להיות משחק חגיגי. החגיגה נהרסה, אך מסקנות לא הוסקו מהמקרה, שכן 10 שנים אחר כך הגיע אסון נוסף, גם הוא במהלך התפרעות בדרבי של סואטו.

אצטדיון אליס גדול בהרבה מאצטדיון אופנהיימר. הוא מכיל 60,000 מקומות, ויכול להכיל כמות גדולה הרבה יותר של אוהדים. ב-11 באפריל 2001, בדיוק עשור לאחר האסון הראשון, הגיע האסון הגדול ביותר בתולדות הספורט בדרום אפריקה. הכבישים בעיר יוהנסבורג היו הומים במכוניות, כל הדרכים לאצטדיון היו מפוצצים באוהדים של הפיירטס והצ'יפס, לקראת עוד משחק דרבי. המחירים היו זולים, ונוצר ביקוש עצום לצפייה במשחק. כל הכרטיסים נמכרו, אך בחוץ השתרכו המונים שרצו להצטרף לחגיגה. אף אחד לא רצה להחמיץ את הדרבי. הנהירה ההמונית החלה גם אחרי שהחל המשחק.

הדרבי של סואטו הוא אירוע הכדורגל הכי גדול בדרום אפריקה, והקבוצות הן האהודות ביותר במדינה (הכרוניקל)
הדרבי של סואטו הוא אירוע הכדורגל הכי גדול בדרום אפריקה, והקבוצות הן האהודות ביותר במדינה (הכרוניקל)

אבל האבטחה לא הייתה מוכנה לאירוע בקנה המידה של הדרבי. במספר כניסות לרחבת האצטדיון, לא היה כלל פיקוח. בנוסף, המאבטחים לא נשאו כלי קשר, כך שמאבטח בכניסה אחת היה מנותק לחלוטין ממאבטח בכניסה אחרת, ולא הייתה תקשורת שוטפת כי לא היה אמצעי לכך. אנשים פשוט נהרו פנימה. הכניסות לאצטדיון היו מפוצצות באנשים, אבל המשיכו להיכנס עוד ועוד. בדקה ה-11, כבר דווח על מקרה חריג של צפיפות, שהמצלמות קלטו. האוהדים מלמטה החלו להיכנס למגרש, כי לא היה להם היכן לשבת. האוהדים שלמעלה דחפו את האוהדים שניסו להיכנס, המאבטחים זזו מדרכם של הנכנסים שדחפו בכוח. חלק שילמו למאבטחים 10 או 20 ראנד, כי הכרטיסים אזלו. השוחד הזה סיפק מקום נוסף לכל מי שחפץ בכך. האוהדים השתלטו על האולמות הפרטיים למנויי וי איי פי, והצפיפות גדלה. לאט לאט, החלו האנשים מלמעלה לדחוף את היושבים למטה, עד כדי מחיצה ממש.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
האצטדיון הלך והמה, והצפיפות החלה להיות כבדה מנשוא (סוקר לדומה)
האצטדיון הלך והמה, והצפיפות החלה להיות כבדה מנשוא (סוקר לדומה)

שער של הצ'יפס בדקה ה-15 גרם לנהירה גדולה עוד יותר, אבל אחרי שער שוויון כמה דקות מאוחר יותר החלה שעיטה המונית. אדם אחד ראה שאנשים מתחילים להימחץ. הוא פנה אל המאבטחים ושאל מי האחראי, הם לא ידעו. ברואו את אזלת היד של מי שאמורים היו למנוע אסון, הוא החל לנסות ולהגיע אל חדרי בקרת הכריזה כדי לנסות ולעצור את המשחק. בשני צדי היציעים, למעלה ולמטה, החלו האנשים להימחץ כמו עדר של חיות. גופות מחלקם העליון של היציעים פשוט נזרקו אל מחוץ לאצטדיון, שם לא חיכו פרמדיקים או צוותי הצלה. דיווחים הגיעו שבמהלך המשחק הועלו גופות של הרוגים לצדי המגרש, בעוד המשחק ממשיך להתנהל. רק בדקה ה-33 הודיעו בכריזה על אסון ביציעים, והמשחק הופסק.

בעוד הפצועים מועלים למגרש, המשחק ממשיך להתנהל כרגיל (יוטיוב)
בעוד הפצועים מועלים למגרש, המשחק ממשיך להתנהל כרגיל (יוטיוב)
הדשא באצטדיון אליס הפך לשדה קרב (יוטיוב)
הדשא באצטדיון אליס הפך לשדה קרב (יוטיוב)

האסון היה כבד, מראות קשים של אנשים פצועים מילאו את הדשא. קריאות ההנהלה אל האוהדים להפסיק ולדחוף באמצעות מיקרופונים נפלו על אוזניים ערלות. כמות מעטה מדי של צוותי הצלה הייתה על הדשא, ומכל עבר היו ניסיונות החייאה באנשים שרוחם עזבה את גופם המנותץ. אמבולנסים נתקעו בדרך עקב הפקקים בכבישים, ואלה שכבר היו באצטדיון לא יכלו לצאת ולחלץ את הפצועים. שערי הכניסה לרכבים בדשא הייתה נמוכה, והאמבולנס לא הצליח לעבור ולהיכנס למגרש. בסופו של דבר, נחת מסוק באצטדיון כדי לחלץ את הפצועים. זה היה מעט מדי מאוחר מדי. באסון הנורא הזה נהרגו 43 בני אדם, ועוד עשרות נפצעו.

השפט עוצר את המשחק רק בדקה ה-33. האמבולנס לא מצליח לחדור את מסגרת הברזל בכניסה לדשא (יוטיוב)
השפט עוצר את המשחק רק בדקה ה-33. האמבולנס לא מצליח לחדור את מסגרת הברזל בכניסה לדשא (יוטיוב)

3

57,000 כרטיסים נמכרו בערב האסון באצטדיון אליס, אבל ההערכות הן שנכנסו בין 90,000 ל-120,000 איש. ההנהלה של האצטדיון התנערה מאחריות, וועדת חקירה נפתחה רק ביולי, שלושה חודשים אחרי האסון. לעתים, חיי אדם פשוט זולים מדי באפריקה בפרט ובאירועי ספורט בכלל. אולי הלקח נלמד אחרי פעם השנייה, זאת רק ימים יגידו; אבל שום דבר כבר לא יחזיר את חייהם של 85 האוהדים שקיפחו את חייהם בשני אסונות כבדים מנשוא בדרבי שבו צ'יף נלחם בפירט.

85 אנשים שלא יעודדו עוד. מראה מצער (ספורטולוגיה)
85 אנשים שלא יעודדו עוד. מראה מצער (ספורטולוגיה)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort