יוצאים מהבועה: המסרים של שחקני ה-NBA

כמו המגיפה, גם תנועת "Black Lives Matter" השפיעה על חזרת ה-NBA ואף איימה על השלמת העונה. הליגה החליטה להיעתר, בדרכה שלה, למאבק שחקניה עבור צדק ושיוויון חברתי, ונקטה כמה צעדים בעניין. דוגמאות בולטות הן הצגת המסר "Black Lives Matter" על המגרש ועל חולצות החימום, מתן אפשרות לכרוע ברך במהלך השמעת ההמנון הלאומי של ארצות הברית, ואולי הבולט מכולם – העברת שמות השחקנים לתחתית חולצת המשחק שלהם, ופתיחת האופציה להציג מסר כלשהו (שאושר מראש על ידי הליגה) מעל מספר השחקן.

השחקנים הביעו מגוון דעות ומסרים על חולצותיהם, חלקם מתקשרים באופן ישיר למחאה העכשווית, וחלקם כלליים יותר. הנה סקירה של כמה מהם והמשמעויות שלהם.

מסרי המחאה:

Black Lives Matter (חיי שחורים חשובים) – המסר המרכזי של התנועה מזה כמה וכמה שנים, שחזר לקדמת הבמה לאחר שנרצח ג'ורג' פלויד. קייל קורבר (מילווקי באקס) אמר: "לדעתי ברגע הזה, זהו המסר החשוב. כל מה שהייתי רוצה להעביר על גב הגופייה מתבטא בשלושת המילים הללו"

Say her/their Name/s (אמרו את שמם\ן) – הליגה לא אפשרה להציג שמות של קורבנות ספציפיים של אלימות משטרה, ולכן נבחר על ידי שחקנים רבים המסר הזה, שמעודד את הציבור להכיר ולומר את שמותיהם של הנרצחים ובכך להדגיש את המחיר האנושי של אלימות משטרתית. דאנקן רובינסון (מיאמי היט) אמר: "אני מרגיש שזה מכריח אותנו לשוחח, ודוחף את הנושאים קדימה, שזה באמת מה שהתנועה עושה, מכריחה לדבר על הנושאים הלא נעימים".

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

I Can’t Breathe (אני לא יכול לנשום) – מילותיו האחרונות של ג'ורג' פלויד שנחנק למוות ע"י שוטר, מה שהצית את המחאה. מלקולם ברוגדון, שחקן אינדיאנה פייסרס שבלט במחאות, שם את זה על הגופיה. הוא אומר- "אני לא נושמ/ת אלו המילים האחרונות של יותר מדי שחורים שנרצחו באכזריות ע"י המשטרה. המילים הללו מדברות על מאות שנים של דיכוי, חוסר שוויון וחוסר צדק שהאמריקאים השחורים חוו ועדיין חווים ונלחמים כנגדם במדינה הזו."

 

ברוגדון והמסר (מהטוויטר האישי שלו)

עוד מסרים שקשורים למחאה: I Am A Man (אני אדם), Justice (צדק),  Enough/ How Many More (מספיק/כמה עוד)

מסרים כלליים:

Equality (שוויון): המסר הנפוץ מכולם בקרב שחקני הליגה. כריס פול אמר – "בחרתי בשוויון כדי להגיד שכדי לעשות שינוי ולהשפיע אנחנו צריכים קודם כל לעשות מאמץ כדי 'ליישר את המגרש' וליצור מערכות שלא מוטות על בסיס של דת, גזע ומין". כל שחקני המאבריקס בחרו להציג מסר זה, על מנת לסמל את השוויון ביניהם. בנוסף, השחקנים הלא-אמריקאים של הקבוצה, דוגמת דונצ'יץ', פורזינגיס ומקסי קליבר, הציגו את המסר בשפת אמם. דוויט פאוול אמר על כך: "זה שחלק מהחבר'ה פה שמים את זה בשפת האם תורם לעובדה שכולנו חלק מהשיחה הזאת, לא משנה מה הגזע, דת או מוצא".

גובר מדגמן את המסר הנפוץ. (New York Times)

Vote (הצביעו) – הבחירות לנשיאות ארה"ב קרבות, והנשיא הנוכחי נמצא בקונפליקט פתוח עם הליגה ושחקניה. חלק מהשחקנים ראו את ההצבעה כפעולה החשובה ביותר שהם יכולים לעשות על מנת להשיג שינוי, לא רק לנשיאות אלא גם לתפקידים מקומיים יותר, כמו חברי קונגרס, סנאטורים ומושלים.

Education Reform (רפורמת חינוך) – חלק מהשחקנים בחרו להעביר מסר של רפורמה בחינוך. לדעתם, שינוי בחינוך יוביל לשינוי בגישה. סולומון היל (מיאמי היט) אמר: "כשאנחנו שולחים את הילדים שלנו לבית ספר שיכול להיות לוקה במימון, למורים שמשלמים להם לא כראוי, כשאתה מסתכל על המשאבים שהילד הזה מקבל, אנחנו כבר מובילים את הצעירים שלנו לכישלון"

עוד כמה מסרים נפוצים היו: Freedom/Liberty (חירות), Love/Respect Us (אהבו/כבדו אותנו), Peace (שלום)

דוגמאות למסרים בשפת המקור:

Kia Kaha (הישארו חזקים) – סטיבן אדאמס, שחקן אולקהומה סיטי, בחר להציג על הגופיה שלו מסר בשפת המאורי, עם הילידים של ניו זילנד. זהו מסר עוצמתי במיוחד בעל עבר נרחב בניו זילנד, שהיה נפוץ במיוחד בגדוד המאורי במלחמת העולם השנייה.

Sí Se Puede (כן, אנחנו יכולים) – ג'ארט אלן (ברוקלין נטס) וכריס סילבה (מיאמי היט) בחרו להציג את המסר שלהם בספרדית. המסר הזה הוא המוטו של איגוד החקלאים האמריקאי והשימוש הכי ידוע שלו היה בקמפיין הבחירות של ברק אובמה – Yes We Can.

 

כמובן, הליגה לא הכריחה אף שחקן להציג מסר על גבו או לקחת חלק ביוזמה שלה, ואכן כמה שחקנים בולטים בחרו בדרך אחרת לבטא את עצמם.

"ללא מסר, ללא שם, אני חוזר למי שהייתי. אם לא הייתי השחקן שאני עכשיו, לא הייתי שונה מכל אדם אחר" אמר ג'ימי באטלר, שהתכוון לעלות רק עם המספר שלו, ללא השם – אך הליגה לא אפשרה לו.

"אני מעריך את כל מי שבחר לשים מסר על הגופיה שלו. זה פשוט לא משהו שהדהד עם המשימה והמטרה שלי. הלוואי והיה לי אמירה בהחלטה של מה לשים על גב הגופיה" אמר לברון ג'יימס, שהפתיע לא מעטים בבחירה שלו להישאר ללא מסר על הגב. "היו לי כמה רעיונות אבל לא הייתי חלק מהתהליך הזה וזה בסדר."

ג'ונת'ן אייזק הגדיל לעשות ולא רק שנמנע מהצגת מסר על גבו, גם בחר לעמוד בהמנון לצד חבריו הכורעים ברך. "כמובן שיש דברים במדינה שלנו שאינם נכונים ואנשים שאינם צודקים, וזה נכון לכל אחד מאיתנו, כל אחד מאיתנו לא מגיע לתפארת האל, וזה המסר שרציתי להעביר. אני לא חושב שלהציג מסר על הגב היה הפתרון בשבילי."

ללא ספק מדובר בתקופה חסרת תקדים עבור הספורט האמריקאי. גם ה-NBA הגדולה נאלצה לעבור מתיחת פנים משמעותית, ויחד איתה הגיע גם שינוי לו קיוו בליגה למשך זמן רב. שחקני הליגה זוכים לבטא את עצמם בדרכים שפשוט לא היו קיימות עבורם קודם לכן, והמשחק הוא אמנם אותו משחק, אבל הוא נראה אחרת לחלוטין – לטובה ולרעה.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מרץ 2024
א ב ג ד ה ו ש
« פבר   אפר »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית