סיבוב בקניון

אם יבקשו ממנו לבחור את עשרת שחקני ה-NBA, אפילו העשרים או השלושים, הטובים ביותר מאז שנת 2000, סביר להניח שלא נכניס לרשימה את קניון מרטין, כדורסלן העבר שחוגג השבוע יום הולדת מספר 41, אשר בהחלט אפשר לומר שהוא אחד השחקנים הכי 'אנדרייטד' שהיו במילניום הנוכחי. שחקן איכותי, בעל נתונים טובים מאוד שהיה חשוב בכל קבוצה שהיה בה, כאשר לעומת זאת, תמיד היה "כינור שני" תחת מאמניו (אפשר להגיד גם שלישי) ומעולם לא התייחסו אליו כ"סופרסטאר", כזה היה- שחקן גדול בלי שם גדול.

מרטין  נולד ב-30 בדצמבר 1977 בסגינו, מישיגן, וגדל להיות שחקן כדורסל בעמדת הפאוור פורוורד/סנטר. את הקריירה שלו נתחיל בחזרה בזמן לסוף תקופת הקולג', 18 שנה אחורה. לאחר מחנה הדראפט של שנת 2000, קצת לפני אותו ערב שהתקיים במינסוטה, היו הימורים ופרשנויות סביב השחקנים אשר צפויים להיבחר על ידי קבוצות האנ.בי.איי השונות, אך אם יש דבר אחד שהיה נראה ודאי לאחר מחנה, הוא שקניון מרטין, ממכללת סינסינטי, אשר סיים את תקופת המכללה כסניור – שחקן השנה הרביעית בקולג', יהיה הבחירה מספר אחת. 

כפי שחזו הפרשנים וכלי התקשורת, כך היה. מרטין נבחר על ידי ניו ג'רזי נטס במקום הראשון בדראפט 2000. כבר בעונת הרוקי שלו (2000/2001) הוא הוכיח מה הוא שווה ושהבחירה הייתה משתלמת, קלע 12 נקודות, הוריד 7.4 ריבאונדים וחסם 1.7 פעמים בכ-33.4 דקות בממוצע למשחק. בנוסף, הוא גם נבחר לחמישיית ה"רוקיז" של העונה.

בעונתו השנייה, הוא המשיך ביכולתו הנהדרת והעמיד ממוצעים של 14.9 נקודות, 5.3 ריבאונדים, 2.6 אסיסטים ו-1.7 חסימות, כאשר הוא הוביל את קבוצתו, יחד עם ריצ'רד ג'פרסון וג'ייסון קיד ושאר חברי הקבוצה האיכותיים לגמר ה-NBA, אך קבוצתו הפסידה ללוס אנג'לס לייקרס. באותו זמן, התגלה הצד הרגשי של מרטין שהתקשה לשמור דברים בבטן והוציא הרבה תסכול לאחר סדרת הגמר. הפורוורד ביקר בצורה חריפה את חבריו, מבלי שהזכיר שמות, ואמר כי הרגיש שהם לא שיחקו מספיק חזק במשחק הרביעי (113:107), שהקנה ללייקרס את האליפות. מרטין, אגב, היה מצוין באותו משחק וקבע שיא קריירה של 35 נקודות בתוספת 11 כדורים חוזרים.
מאמנו באותו זמן ביירון סקוט והנשיא רוד טורן, אמרו בתום פגישה שערכו עם מרטין לאחר הדברים, כי התבטאויותיו לא מקובלות עליהם. "אני לא חושב שצריך לומר דברים כאלה בצורה גלויה", אמר טורן. "אני חושב שאלו היו אמירות אמוציונליות". המאמן סקוט הסכים עם נשיא הקבוצה והוסיף: "רצינו שיהיה מודע לכך שאנחנו לא צריכים את ההתבטאויות האלו. ברור שציפיתי ליותר ממספר שחקנים, אבל לא קיבלתי מהם". קניון הביע את התנצלותו בעקבות המהומה שחלה ולאחר אותה פגישה, כאשר הודה ואמר:"אמרתי דברים שלא הייתי צריך לומר. הייתי מעט מאוכזב ולא הצלחתי להתגבר על הרגשות". היה זה אחד המקרים, אך לא האחרון, בו ראינו שיש צדדים, חלקם מנטליים וחלקם מקצועיים, שבהם מרטין התקשה לגלות מנהיגות ויציבות, מה שאולי השפיע על אותו היחס כלפיו.

בעונתו השלישית ב-NBA, מרטין הוביל את הנטס בפעם השנייה ברציפות לגמר, אך קבוצתו הפסידה שוב, הפעם לסן אנטוניו ספרס. בעונה שלאחר מכן, הוא העמיד ממוצעים של 16.7 נקודות, 9.5 ריבאונדים ו-2.5 אסיסטים למשחק ונבחר לשחק כפורוורד במשחק האול- סטאר, בו קלע 17 נקודות, הוריד 7 ריבאונדים ומסר 3 אסיסטים ב-23 דקות משחק.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
צמד קטלני שהגיע עד הגמר, אך לא הספיק לאליפות. מרטין וקיד (אתר הmanyikareview)

לאחר עונת 2003/2004, לאחר שאת ארבע השנים הראשונות בקריירה בילה מרטין בניו ג'רזי, עבר הפאוור- פורוורד לדנבר נאגטס תמורת חוזה חדש על סך 90 מיליון דולר לשבע שנים. בתמורה קיבלה ניו ג'רזי שלוש בחירות דראפט בסיבוב הראשון לשלוש השנים הבאות.

"בכל פעם שיש לך הזדמנות להחתים שחקן מסוגו של מרטין – מישהו שכבר היה בסדרת גמר, שנבחר למשחק האול- סטאר, שמשחק עם כל כך הרבה מוטיבציה – אינך מסוגל לוותר על הזדמנות שכזו", אמר קיקי וואנדאוויי, הג'נרל-מנג'ר של הנאגטס, שיום מאוחר יותר סגר גם עם מרקוס קמבי על חוזה לשש שנים ובכך בנה קו קדמי משובח המורכב ממרטין, קמבי והברזילאי ננה, שהפך את דנבר לאחת הקבוצות הקשוחות במערב. מנגד, עזיבתו של מרטין פגעה קשות כמובן, בסיכוייה של ניו ג'רזי להתחרות במזרח, משום שהיא נותרת רק עם ג'ייסון קיד וריצ'רד ג'פרסון כשחקנים מרכזיים.

מרטין היה בורג משמעותי בקבוצה, כאשר יחד עם הקו הקדמי הנהדר, שיחק במשך שנותיו בנאגטס בין היתר גם עם כרמלו אנתוני, אלן אייברסון, צ'ונסי בילאפס וג'יי.אר סמית'. במשך שש עונותיו בדנבר קבע ממוצעים של 12.8 נקודות, 6.4 ריבאונדים, 1.8 אסיסטים, 1.2 חטיפות ו-1.1 חסימות למשחק ואף שימש כקפטן הקבוצה. למרות הכל ולמרות הסגלים האיכותיים שהעמידה דנבר במהלך שנות האלפיים, מרטין היה חלק מרצף ארוך של הנאגטס, שבתשע מתוך עשר שנים רצופות הודחו בסיבוב הראשון של הפלייאוף, למעט עונה אחת, עונת 2008/9. בעונה זו קמבי ואייברסון עזבו, בילאפס ומקדייס הגיעו ודנבר, בהובלתו של כרמלו אנתוני שנתן עונה אדירה, יחד מרטין עצמו, בילאפס, ננה וסמית', רשמה עונה מדהימה, בה השוותה את שיא הניצחונות של המועדון והגיעה למאזן של 54–28, אשר הציב אותם במקום השני במערב. באותה עונה דנבר סוף סוף עברה את הסיבוב הראשון ונעצרה רק בגמר המערב על ידי היריבה, המוכרת למרטין, לוס אנג'לס לייקרס, כאשר בכך נקטע רצף הפלייאוף הטוב בהיסטוריה של הנאגטס.

אם נזכיר שוב את העניין המנטלי והריגשי של מרטין, בתוך שנותיו בדנבר הסתכסך השחקן עם מאמנו בחלק מהקריירה שלו בנאגטס, ג'ורג' קארל. במהלך עונת 2006 הושעה מרטין על ידי המאמן בעקבות ויכוח ו"שביתה איטלקית" כמחאה על הפחתה בדקות המשחק שלו. לאחר מכן חזר כמובן מרטין לקבוצה, אך במהלך שנת 2016, בו יצא לאור ספר של קארל, כתב המאמן על הפורוורד, "לכרמלו אנתוני וגם לקניון מרטין  לא היו אבות ולא היה להם ממי ללמוד להתנהג כגברים". קניון מרטין הגיב בטוויטר שלו: "מאמן גרוע, ואדם רע. הניצחונות הרבים שלו? תמיד היה לו טאלנט". אפשר להאשים אותו ואפשר גם לו, אבל המגמה של התעסקות בפוליטיקות על המגרש ובדברים מחוצה לו, ליוותה את קניון במהלך הקריירה, כאשר אפשר למנות את המגמה לסיבה בעקבותיה, בסופו של דבר, אפשר לומר שמרטין היה "אנדרייטד".

ויכוח והשעייה שהובילו לריב תקשורתי עשר שנים מאוחר יותר. מרטין וקארל (אתר rollingstone)

בעונת 2010/11 חלה ירידה ביכולתו של מרטין, אשר נבעה בין השאר בעקבות פציעות חוזרות בבירכו, שהגבילו אותו מאוד, כאשר לראשונה בקריירה שלו סיים עונה עם ממוצע חד ספרתי, 8.6 נק' ב-48 משחקים בלבד.

בסיום אותה עונה סיים מרטין את חוזהו והפך לשחקן חופשי, כאשר באותו קיץ נפתחה שביתה ה-NBA, שבעקבותיה חתם הפורוורד במועדון הסיני קשיאנגיאנג גוואנז'וי. לאחר מכן, בסיום העונה הסינית שנגמרה בפברואר, חזר ל-NBA ושיחק בלוס אנג'לס קליפרס עונה אחת, בניו יורק ניקס שתי עונות ובמילווקי באקס עונה אחת, כאשר באותם שנים חלה ירידה מתמדת ביכולתו, כמובן הרבה בהשפעת הפציעות שבעקבות גילו רק החמירו. בתום עונת 2014/5, בה שיחק במילווקי, אותה סיים עם 1.8 נק' ב-11 משחקים בלבד, החליט מרטין לפרוש מכדורסל.

אין ספק שקניון מרטין היה שחקן אדיר, לוחם ובאנקר בכל סגל כשהוא בכושר, עם קריירה נהדרת אשר כללה הישגים נהדרים, שכל מאמן היה רוצה. אך מן הצד השני, מה שהפך אותו ל"אנדרייטד" גדול, לא כל מאמן היה רוצה להתעסק איתו, עם האישיות שלו ועם הפציעות שלו. על זה בדיוק נאמר- "אי אפשר איתו ואי אפשר בלעדיו". 

 

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית