Derbi Barceloní

העיר ברצלונה מתקשרת לנו אסוציאטיבית להמון מושגים. תרבות, היסטוריה, מוזיקה ספרדית, פלמנקו, אוכל, חוף ים, מבנים אדריכליים מיוחדים, ואולי לחלקנו גם בחורות ובחורים יפים.

אבל הדבר האמיתי, שבגללו העיר הפכה למפורסמת ביותר, הוא הכדורגל. בירת הכדורגל העולמי, המקום שבו ניסים קורים. התשוקה מתחילה עם הגיעך לעיר וגדלת עוד יותר עם התקרבותך לאצטדיון. למרות הזהות הישראלית, הדם הקטאלוני מתחיל לזרום בכל הגוף. אתה עולה ליציע, מתחיל להרגיש מיוחד. האווירה סוחפת אותך ופתאום אתה, שלא מבין מילה בספרדית מתחיל לצעוק "Hijo de puta" או "VISCA EL BARCA".

את האווירה המיוחדת הזו ירגיש כל אדם שיהיה ב-RCDE STADIUM או בשמו הרשמי, קורנליה-לה פראט ביום שבת בשעה 21:45. הדרבי של ברצלונה. המשחק החם ביותר בקטלוניה. ברצלונה נגד אספניול.

ברצלונה – אספניול (שבת, 21:45)

גם כאן, כמו בהרבה משחקי דרבי ברחבי העולם, היריבות מתחילה שנים רבות אחורנית. עוד בתקופה שהכדור הפופולרי רק הגיע לספרד.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

כאשר תושבים אנגלים הגיעו לברצלונה, בנוסף לסטודנטים שחזרו מלימודיהם בממלכה, הכדורגל הגיע עמם לראשונה לקטלוניה. ז'ואן גאמפר, צעיר שוויצרי בן 22 בלבד, הקים לגמרי בטעות את ברצלונה יחד עם מספר אנשים קטלאנים, שוויצרים ואנגלים ב-1899, לאחר שהגיע לבקר את דודו, התאהב בעיר והחליט להישאר. שנה לאחר מכן אספניול הוקמה בשם "סוסיאדד אספניולה דה פוטבול" ע"י מספר סטודנטים שלמדו באוניברסיטת ברצלונה ובראשם אנחל רודריגס רואיס. לפני כ-118 שנים, ב-23 בדצמבר 1900 שוחק המשחק הראשון בין שני המועדונים שהסתיים בתיקו מאופס.

עם הזמן, כשהמשחק בו 22 אנשים רצים אחרי כדור הפך לפופולרי ביותר בחבל הארץ, היריבות ואפשר לומר גם שהשנאה בין שני המועדונים הלכה ותפחה.

פוליטיקה, פאשיזם ומלחמת אחים

אומרים שלספורט ולפוליטיקה אסור להתערבב. אבל למרות זאת, הם היו כרוכים יחדיו מרגע היווצרותם. מה שגרם להרבה דם, יזע ודמעות. במיוחד בסיפור שלנו.

מבחינה פוליטית, שנים רבות המועדונים היו שונים בתפיסתם. קטלוניה היא מחוז בצפון מזרח בספרד שבו שוכנת קהילה אוטונומית. בירתה היא ברצלונה. מועדון הכדורגל ברצלונה היה ועדיין מזוהה עם הלאומיות הקטלאנית – הרצון העז להקים מדינה עצמאית ולהתנתק מספרד כולה, מה שהפך אותה לסמל במאבק הקטלאני להקמת המדינה. מנגד, אספניול הייתה מזוהה עם השלטון הספרדי, שבסיסו במדריד, בירת ספרד. היא אפילו יזמה עצומה נגד עצמאות קטלוניה ב-1918. מעשים אלו נגררו לתככים ויריבויות הרחק מהדשא הירוק שבמגרש הכדורגל, אלא גם הרבה מעבר לו.

בשנת 1925, גאמפר שייסד את הקבוצה הורחק באופן די שנוי במחלוקת מספרד ונאלץ לסיים את תפקידו במועדון. במהלך משחק מול קבוצה אנגלית, אוהדי ברצלונה ביזו את ההמנון הספרדי כשקראו קריאות בוז לעברו והריעו להמנון האנגלי. השלטון הדיקטטורי באותה התקופה האשים אותו בקידום הלאומיות הקטלאנית, האצטדיון נסגר לחצי שנה והוא עצמו חזר לשוויץ, נכנס לדיכאון קשה והתאבד כמה שנים מאוחר יותר בגיל 53.

מלחמת האזרחים בספרד שהתרחשה בין השנים 1936 ל-1939 הייתה מלחמה בין שני צדדים עיקריים, הרפובליקנים נגד הלאומים. באותה מלחמה קשה שתי הקבוצות נקלעו לשפל כלכלי, והקצינו את עמדותיהם. ברצלונה הפכה להיות אחת מהמייצגות הבולטות של הקטלונים ובעקבות כך היא נפגעה באופן מובהק מחייליו של הגנרל הפשיסט פרנסיסקו פרנקו, שגם ניצח במלחמה בסופו של דבר. הדבר הבולט והאכזרי ביותר שנעשה היה רציחתו של נשיא המועדון ז'וזפ סויניול.  סוניול נעצר על ידי גדודי השליט פרנקו ומאוחר יותר נרצח. בנוסף, מבני המועדון נפגעו בעקבות הפצצות על העיר עצמה.

אספניול, גם אם לא באופן מובהק או מוצהר, הייתה לצדו של הגנרל הפשיסט.

המלחמה הסתיימה עם ניצחונו של פרנקו מה שהתחיל את השלטון הפשיסטי במדינה, והתחרויות הקטלאניות שהיו מתקיימות עד לאותה התקופה בוטלו והליגה והגביע הספרדיים הפכו למסגרות הבלעדיות במדינה.

ריאל מדריד, שהייתה הקבוצה שמזוהה באופן רשמי עם הגנרל, קיבלה תמיכה כלכלית אדירה מצד השלטון הפשיסטי, אך למרות שהיה נראה כי ברצלונה הולכת להתרסק, היא התאוששה (גם בעזרתו האדיבה של פרנקו, שהיה לו נוח לחזק את הקבוצה בתמורה לקידום אינטרסים פוליטיים) והפכה לאחת הקבוצות הבולטות בספרד ובאירופה. מן העבר השני, אספניול לא עשתה את קפיצת המדרגה לאחר המלחמה, והברוך הכלכלי שפקד אותה גרם להפחתת מעמדו של הדרבי, והפך את היריבות של ברצלונה עם ריאל מדריד למשחק הלוהט של המדינה.

גם בימינו אנו, ניתן לראות את הלאומנות הקטלאנית מתבטאת אצל שחקני ברצלונה – אולגר, שהיה מגנה של ברצלונה בשנות ה-2000 לא זומן לנבחרת ספרד מעולם מחשש שיסרב לשחק עבורה. בנוסף, הוא תמך בפומבי בשחרור טרוריסטים באסקים שפעלו כנגד ספרד במידה והם לא כשירים רפואית להישאר בתא המעצר ולא פחד להביע ביקורת בוטה על השלטון הספרדי. פפ גוואדרדיולה למשל, לא פחד להביע גם הוא בפומבי את הרצון שלו לעצמאות קטלוניה במשך השנים ואף שנה שעברה ענד סרט צהוב על חולצתו, כאות מחאה ומאבק בעצמאותה ובמעצרים שבוצעו למנהיגים הקטלוניים. גם פיקה, במהלך אותם אירועים בשנה שעברה לא חסך במילים כשהתראיין ומתח ביקורת קשה מאוד על הממשלה והמשטרה, ואף טען כי אין לו בעיה לא להשתתף בנבחרת הספרדית, מילים שחטפו ביקורת ואש מצד אנשים רבים בספרד.

תמונה בלעדית מהדרבי של שנת 1915 (חשבון הטוויטר "Diputació de Barcelona")

יש גם כדורגל אחרי הכל 

ברצלונה מגיעה למשחק בכושר מצוין. היא במקום הראשון בליגה עם 28 נקודות, כובשת הכי הרבה שערים (37 שערים, בפער גדול מהשנייה לה, סביליה עם 26) בששת המשחקים האחרונים בליגה היא השיגה הכי הרבה ניצחונות ונקודות, (4 ניצחונות, 13 נק') ובליגת האלופות כבר הבטיחה את העפלה לשלב הבא. בגזרת הפצועים, לואיס סוארס ככה"נ יהיה כשיר לאחר היעדרות של 4 משחקים רצופים בשל פציעה בברך הימנית. ראפיניה הברזילאי גמר את העונה בעקבות פציעה וקרלוס אלניה הצעיר המוכשר הוקפץ רשמית לקבוצה הראשונה, לאחר שכבש בשבת את שער הבכורה שלו בקבוצה הבוגרת נגד ויאריאל. אך למרות זאת, לא הכל נוצץ אצל הבלאוגרנה. ההגנה היא בעייתית (רק לשם השוואה, כל השנה שעברה היא ספגה בליגה 29 שערים. העונה הנוכחית עוד לא בחצי שלה, וכבר יש לחובתה 19 שערים), סופגת שערים מיותרים והדיבורים על מחליפים כדוגמת דה ליכט לא נגמרים. עוסמן דמבלה, הבחור שהשיג לברצלונה העונה הכי הרבה נקודות, 8 במספר, נמצא בסוג של משבר. עפ"י הדיווחים הצרפתי הצעיר שנקנה בסכום עצום מכור לגיימינג, ג'אנק פוד ובילויים עם חבריו. הדבר יוצר חוסר מקצועיות וזלזול כלפיו מחבריו לקבוצה. עם האוקסימורון הזה אנשי ברצלונה יהיו צריכים להמשיך ולנווט בערפל, בתקווה שכל ה-148 מיליון אירו לא ילכו לפח.

מצדה של אספניול, אם המשחק היה משוחק לפני כ-3 מחזורים, היינו מדברים עליו כעל המשחק הגדול של השנה בספרד, משחק הצמרת, המקום ראשון נגד המקום שני. אך מאז דברים קצת השתנו. אספניול הספיקה להפסיד 3 משחקים בתוצאות לא מרשימות בכלל, וירדה למקום השביעי, כשניצחון שלה על ברצלונה יכול לקרב אותה למרחק 4 נקודות בלבד מיריבתה המושבעת. השחקן הבולט ביותר שלה הוא בורחה איגלסיאס, שמעורב ב-10 שערים (8 שערים, 2 בישולים) מתוך 17 שהקבוצה כבשה העונה, שזה 58.8% מתוך הקבוצה כולה. החלוץ הנהדר שנרכש מסלטה ויגו הקיץ, שיחק בעונה שעברה כמושאל בסראגוסה מהליגה השניה, בה כבש 22 שערים ב-39 משחקים. אם אספניול תפתיע, זה ככה"נ יקרה בזכותו. עוד עובדה שתסייע לאספניול הוא האיצטדיון הביתי שלה, בו היא ניצחה 5 פעמים מתוך 6 הניצחונות שלה, והפסידה רק פעם אחת, שאלו הם 71% מכלל הנקודות שלה בליגה – קבוצה ביתית ללא ספק. מה שבטוח, תתכוננו למשחק רב שערים. אף תוצאה של אחת מהקבוצות לא הסתיימה בתיקו העונה, ומשחק כזה לא עומד להסתיים על האפס.

עם שערים או בלי, הדבר שנראה בבירור במשחק המיוחד הזה הוא נשמה. מלחמה. אנחנו נראה שם את הדרבי הברצלונאי שמצפים לו. המלחמה האמיתית על קטלוניה כולה.

מלך שערי הדרבים בחגיגה אופיינית (Youtube)

ריאל מדריד – הואסקה (ראשון, 17:15)

מה יהיה עם ריאל מדריד?! שחיקה לאחר הצלחה, הגנה רעה, חילופי מאמנים, נתונים מדאיגים ובעיקר אוהדים עצובים. נכון, ביום שני מודריץ' אמנם שימח קצת את אנשי המועדון עם הזכייה המוצדקת/ לא מוצדקת שלו בבלון ד'אור, אבל זה ממש לא משכיח את הבעיות הקשות שבהן המועדון נמצא. ריאל עם ההגנה הגרועה ביותר שלה בשנים האחרונות, סופגת המון שערים וממוקמת במקום החמישי בליגה. רפאל וראן מקרטע, אסנסיו שלא עושה את קפיצת המדרגה שלו, דיווחים על סכסוך בין איסקו וסולארי וגארת' בייל אחד שלא מצליח לעשות כמצופה ממנו (יש שיאמרו שלא היה צריך לצפות ממנו מלכתחילה) – הוא ללא שער ליגה בעשרת המשחקים האחרונים שלו (האחרון היה אי שם בראשון בספטמבר). בין אם מדובר במשבר, בין אם מדובר בירידה טבעית לאחר ההצלחות האדירות בשנים האחרונות, את המשחק מול הואסקה, האחרונה בטבלה הם יהיו חייבים לנצח. מה שכנראה גם יקרה. אבל הנה לכם נתון די מדאיג – ריאל ספגה השנה בכל משחק חוץ בליגה והם מגיעים בשבת לעיר וסקה. כך או כך, יהיה מעניין.

יחייך גם בראשון? (Augustus Sport & Media)

אתלטיקו מדריד – אלאבס (שבת, 14:15)

ממשחק שאמור להיות די שולי, הפך למשחק צמרת רותח בלה ליגה. קרב ישיר על המקום השלישי הולך להתרחש בוונדה מטרופוליטנו בין אתלטיקו מדריד לאלאבס שחווה פתיחת עונה פנטסטית, בהתחשב בחולשה של הליגה.

למרות המיקום הגבוהה של הקולצ'ונרוס, בשני המשחקים האחרונים בליגה היא יכולה להרגיש מקופחת. אם זה התיקו בדקה ה-90 משער של דמבלה, או התיקו מול ג'ירונה למרות שליטה שלה במשחק. במיוחד השנה, כאשר ברצלונה מרוכזת יותר בליגת האלופות גם מבחינה מנטלית וכשריאל מתמוטטת, אתלטיקו יכולה לשאוף להגיע הכי רחוק שאפשר. כקבוצת ההגנה הטובה בליגה שהפכה הגנתית מאוד, כאשר מתחרותיה בצמרת סופגות בצרורות, היא בהחלט יכולה לנסות לשחזר את האליפות מעונת 2013/14. כדי לעשות זאת, היא חייבת לנצח בשבת. בטבלאות ההימורים הסיכויים של אתלטיקו לניצחון גבוהים משמעותית מאלאבס, שתצטרך להתאמץ קצת יותר כדי להצליח לנצח גם את הקבוצה השנייה ממדריד.

ולנסיה – סביליה (שבת, 17:15)

משחק מאוד מעניין יתקיים במסטאייה בשבת בצהריים. סביליה, הפתעת העונה בספרד מול ולנסיה, אולי אכזבת העונה לאחר ריאל מדריד. סביליה, שלולא התיקו מול אלאבס הייתה מגיעה למשחק כמובילת הטבלה, נראית פשוט נהדר. המאמן האדיר שלה, פאבלו מאצ'ין שכבר קיבל מחמאות אדירות מויסנטה דל בוסקה ופפ גווארדיולה פשוט סוחט את המיץ של כל חניכיו ומפיק מהם פלאים. הם במקום השני, גם בטבלה וגם בכמות הכיבושים, השחקנים מתואמים עד כדי שלמות ובדיוק כמו אתלטיקו, השנה הם מרגישים שהם יכולים לעשות את הקפיצה הזאת לעבר התואר. אנדרה סילבה, שנה שעברה פלופ גמור במילאן, הוא הכובש המצטיין של הקבוצה עם 8 שערים, וויסאם בן ידר עם עוד 7 שערים ו-3 בישולים, פאבלו סאראביה שכבש 4 שערים ו-6 בישולים, והשיג 11 נקודות לקבוצתו.

מנגד, ולנסיה שסיימה שנה שעברה במקום הרביעי בליגה חווה פתיחת עונה קטסטרופלית. היא אמנם ספגה 11 שערים, כמעט כמו אתלטיקו, אך גם כבשה מספר זהה של שערים, המספר נמוך ביותר בליגה. מיצ'י בטשואיי, דניס צ'רישב, גונזאלו גדש, קווין גאמיירו, סנטי מינה ודני פרחו לא באמת מושיעים את הקבוצה, יחד כבשו 8 שערים, כמו סילבה הלוהט, ובינואר יהיו חייבים להתחזק בשחקן התקפי. במחזור האחרון הם הפסידו 2:0 לריאל מדריד, הם ממוקמים במקום ה-14 בליגה, ביום שלישי בקושי ניצחו קבוצה מהליגה השלישית וקיבלו שריקות בוז מהקהל והם חייבים להתחיל מחדש. אין דרך טוב יותר להתאושש לאחר ניצחון על סביליה. הבעיה היא, שאותה סביליה לא מגיעה למשחק שכזה בכדי לצאת בידיים ריקות.

אתלטיק בילבאו – ג'ירונה (שני, 22:00)

אתלטיק בילבאו לא ניצחה ב-13 משחקי הליגה האחרונים שלה (5 הפסדים, 8 תוצאות תיקו) – רצף התוצאות הגרוע בהיסטוריה של המועדון, אחד משלושה שלא ירד מעולם לליגה השנייה בספרד (ניחשתם נכון, שני המועדונים האחרים הם ברצלונה וריאל מדריד). הקבוצה עם ניצחון אחד העונה בליגה, ההפסד האחרון היה משפיל למדי (3:0 מול לבאנטה) והקבוצה הבאסקית הודיעה על פיטוריו של המאמן הארגנטינאי אדוארדו בריסו. מאמן קבוצת הנוער, שאימן בעבר את ויאדוליד, אייבר ולה קורוניה, גאיסקה גאריטנו מונה כמחליפו הזמני לפחות. הבאסקים ממוקמים מתחת לקו האדום (מקום 18) והם יהיו חייבים להתעשת על עצמם אם הם לא רוצים למצוא את עצמם לאחר 86 שנה בליגה השנייה. הקבוצה שלא רוכשת שחקנים שהם לא באסקים/ מקומיים מתבססת על שלד שהתעקם במקצת. אם זה לאפורט שעזב לסיטי, אם זה קפה שעזב לצ'לסי ואפילו ההתאוששות מואלוורדה עדיין לא מלאה, צריכה להביא פתרונות אם היא רוצה להשיאר בליגה.
מולה, תגיע ג'ירונה שבסה"כ עושה עונה טובה, כשהיא ממוקמת במקום השמיני בליגה עם הכוכב העולה ומלך השערים של ליגה, כריסטיאן סטואני האורוגוואי שכבש 11 שערים ב-12 משחקים בליגה. הקבוצה שהוציאה תיקו מול ברצלונה ואתלטיקו מדריד, שניצחה את אלאבס מכוונת גבוהה, ובמידה ותנצח תוכל לעלות אפילו עד המקום החמישי.

עוד עובדה מעניינת על אתלטיק בילבאו:

כריסטיאן גאניה, השחקן הרומני (שמייצג את נבחרת רומניה) ערך הופעת בכורה במדי אתלטיק בילבאו. למרות היותו רומני, הוריו היגרו לאזור כאשר היה ילד. לכן, הוא גדל באקדמיה, ולפי החוקים הרשמיים של המועדון נחשב למקומי. ומה מיוחד בזה? כריסטיאן גאניה הוא הראשון אי פעם באתלטיק בילבאו שאינו באסקי, לא לפי לאום או אזרחות.

חייבים לצאת מהמשבר. איניגו מרטינז בפוזה שהפכה לשגרה העונה (i Newspaper)

משחקים נוספים במחזור ה-15 בליגה הספרדית:

לגאנס – חטאפה (שישי, 22:00)

ויאריאל – סלטה ויגו (שבת, 19:30)

אייבר – לבאנטה (ראשון, 13:00)

ריאל סוסיאדד – ויאדוליד (ראשון, 19:30)

בטיס – ראיו וייקאנו (ראשון, 21:45)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort