אימת כל הדרבים

לאחר פגרת הנבחרות, אנחנו חוזרים סוף-סוף למשחקי הליגות המקומיות. בליגה הצרפתית מתכוננים למספר משחקים מרתקים, שבראשם המשחק החם והלוהט של מחוז רון, ויש שיאמרו גם שבצרפת כולה – הדרבי הגדול בין ליון לסט. אטיין. 

ליון – סט. אטיין (שישי, 23.11, 22:00)

הקרב בין שתי הקבוצות לא היה מתוח בצורה כזאת כבר הרבה זמן, אבל בינינו – ממש לא צריך מיקום צמוד בטבלה כדי להפוך את המשחק הזה ללוהט.

כדי למנוע אלימות והתפרעויות, הוחלט לאסור על אוהדיה של סט. אטיין להגיע למשחק הנוכחי, לאור האירועים הזכורים לרעה בדרבי בשנה שעברה. כזכור, במשחק שנגמר בהשפלה של 5:0 לטובת ליון, פקיר שכבש את השער החמישי חגג באמצעות הורדת חולצה והצגתה אותה בפני הקהל הפנאטי של סט. אטיין, מה שגרם למהומה רבה. הקהל התפרץ וירד למגרש, ובכך גרם להפסקת המשחק ל-35 דקות. קהל האוהדים של הקבוצה ידוע כאחד מהמשוגעים שבאוהדי הכדורגל בצרפת, ויעשה הכל כדי למנוע מליון להשיג ניצחון, או יותר גרוע מכך – להשפיל אותם, גם במחיר של קנסות ומעצרים.

מפגן אוהדים במשחק נגד מנצ'סטר יונייטד בליגה האירופית (YouTube)

אבל אם אתם חושבים שהיריבות בין שני המועדונים התחילה על המגרש, אתם טועים. היריבות הזאת החלה עוד לפני שהומצא בכלל משחק הכדור המפורסם. עד כמה ישנה היא ישנה אתם שואלים? בשביל כך אנחנו צריכים לחזור לימי הקיסרות הרומית הרחוקים.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

אז קצת היסטוריה – סט. אטיין הייתה עיר הבירה של פורז וג'רז, טריטוריה עתיקה בגאליה, שבה חיו סגוסיאבים (גאליה הוא שמו ההיסטורי בתקופה הרומית של אזור במערב אירופה החופף בגבולותיו לצרפת המודרנית ולאזורים נוספים). הסגוסיאבים היו שבט קלטי (שם כולל למספר עמים שישבו במערב אירופה בימי הביניים) של גאליה, שמבצרו היה ממוקם בלגדנום (ליון של היום). הם היו בני ברית של יוליוס קיסר, המנהיג הצבאי והפוליטי ברפובליקה הרומית.

לא נלאה אתכם בפרטים, אבל נאמר שליוליוס היו אויבים מבית. אויבים שהתנקשו בו ובגדו בו. בכל מקרה, לאחר ההתנקשות ביוליוס קיסר, הפרטיזנים של פומפיוס, שהיה בעצמו מדינאי ומתחרהו הגדול של יוליוס קיסר, עמו ניהל מלחמת אזרחים הגיעו לאזור, כבשו את השטח והקימו שם כנראה את המושבה הרומית של ליון. גם בימי הביניים הייתה התנגדות עזה, בין הרוזן של פורז וג'רז לבין הארכיבישוף של ליון. ההתנגדות זו הביאה לקרבות רבים בין הכוחות הלוחמים ולהרוגים רבים.

בחזרה לימינו המודרניים. מבחינה חברתית, המשחק הזה מסמל את המאבק העיקש בין הצווארון הלבן לבין הצווארון הכחול. ליון, היא העיר השניה בגדולה בצרפת שמאופיינת בכלכלה חזקה. לעומת זאת, סט. אטיין נחשבת לעיר הפועלים. כלומר, הקרב של הבורגנים נגד עובדי הכפיים.

סט. אטיין, פעם הקבוצה המעוטרת והגדולה ביותר בצרפת עם 10 אליפויות (עדיין מחזיקה בשיא האליפויות בצרפת), בה עלה לגדולה מישל פלאטיני, רוצה לחזור לימיה הגדולים. זה אמנם לא יהיה קל, אבל ניצחון במשחק הערב, והיא יכולה להתחיל לחלום על כך.נכון, אליפות לא תגיע, אבל גם העפלה ליגת האלופות תיחשב להישג אדיר של הקבוצה. היא נמצאת במקום החמישי עם 23 נקודות, נקודה אחת בלבד מתחת ליריבתה המרה. כלומר, בתסריט בלהות של ליון בו היא מפסידה בביתה, וסט. אטיין חולפת על פניה למקום הרביעי. בקונסטלציה אפשרית בה גם מונפלייה מפסידה, היא יכולה לעלות למקום השלישי ולהיצמד לליל. לא מדובר כאן אך ורק במשחק של יוקרה וכבוד – אלא בקרב על צמרת הליגה עבור שתי הקבוצות.

יכולת טובה, אך לא מספיקה.

סט. אטיין ממוקמת בצמרת הטבלה בעיקר בגלל ניצחונות על קבוצות קטנות ממנה – כלומר, עשתה את מה שמצופה ממנה. את גנגאן שממוקמת כעת אחרונה בטבלה היא ניצחה, את מונאקו שנמצאת במשבר אדיר עוד מתחילת העונה ונמצאת מקום אחד מעל גנגאן ניצחה גם כן. כך עשתה גם מול קאן, אנז'ה וטולוז, שנמצאות בחלק התחתון של הטבלה. בעצם, האחוזים שלה בניצחונות משחקים קשים השנה עומדים על 0. מול פריז היא הובסה (אבל היי, זו ממש לא חכמה), מול ליל היא נתנה תצוגת נפל, בעיקר בהגנה הרכה ומול מונפלייה סיימה בתיקו עם יכולת לא משכנעת במיוחד.

מבחינה התקפית, ההסתמכות שלה היא על האגפים. לפי Whoscored, אתר סטטיסטיקות, 78% מכלל ההתקפות שלה מגיעות מהאגפים השונים. סגנון המשחק של הקבוצה מתבסס בעיקר על פריצה לאגפים והרמות, שלבסוף גם מובילות לשערים. רוב השערים שלה נכבשים כתוצאה מהרמות, 10 מתוך 19 בליגה, שזה למעלה מ-50%. עוד חלק נכבד מגיע מפנדלים ולחץ התקפי שמביא לחטיפת כדור בחלק הקדמי של המגרש.

הצמד שיכול לעשות את ההבדל: ווהבי קאזרי ורמי קאבלה

הצרפתי ממוצא טוניסאי שהגיע הקיץ תמורת 7 מיליון הוא השחקן שעליו סט. אטיין צריכה לשחק. לאחר תקופה לא קלה בסנדרלנד, הוא מככב בליגה הצרפתית ואין ספק שמדובר בשחקן המוכשר ביותר בקבוצה. דריבליסט בחסד ופליימייקר לגיטימי. הוא מלך השערים של הקבוצה בליגה עם 6 שערים (חלקם בפנדלים), עם ממוצע של 2.3 מסירות מפתח למשחק ׁׁ(לשם השוואה, מדובר ביותר מסירות מפתח מאשר פקיר, נ'דומבלה, די מריה וניקולה פפה) וכמעט 1 וחצי דריבלים למשחק.

קאבלה שנרכש גם הוא הקיץ, מהווה את הצלע השנייה של הקישור המעולה של הקבוצה. יחד עם קאזרי, הדריבליסט והמוסר המוכשר (2 דריבלים ומסירות מפתח למשחק בממוצע) מנצחים על המקהלה שנקראת סט. אטיין. עוד שם נוסף שיהיה מעניין להתסכל עליו – טימותי קולודז'ייצ'אק (קולו למתקשים). המגן שהיה שחקן ליון בעבר ושיחק בכל נבחרות צרפת הצעירות לא מימש את הפוטנציאל האדיר שהיה טמון בו ובשנים האחרונות בעיקר נדד בין קבוצות, בצרפת ומחוצה לה. השנה הגיע לקבוצה בהשאלה מטיגרס המקסיקנית, ותפס מקום של קבע בהרכב הפותח. יחד עם יאן מווילה, מתיו דבושי שהפך חזרה לשחקן לגיטימי לאחר שנים קשות בארסנל, נבן סובוטיץ' והחלוץ לויס דיוני הקבוצה מגיעה למשחק כשהיא יודעת שבמידה והיא מנצחת, השמיים הם הגבול.

אך כדי שתשיג את מה שהיא רוצה, היא צריכה לעבור משוכה קשה במיוחד. את ליון, ועוד בבית שלה.

יכולים לעשות את ההבדל? (האתר הרשמי של סט. אטיין)

ליון – יציבות היא שם המשחק

לליון מחכים שלושה משחקים קשים מאוד – בנוסף לדרבי, בשלישי מחכה לה מנצ'סטר סיטי בבית לקראת הכרעות ליגת האלופות, ובעוד כשבוע תפגוש את ליל, שנמצאת בכושר נהדר ובמקום השני בליגה.

ליון של העונה היא קבוצה מעניינת. מצד אחד, מציגה ניצחונות גדולים ויכולת מרהיבה – ניצחון הירואי באיתיחאד 2:1 על מנצ'סטר סיטי, 4:2 על מארסיי, אך מצד שני מאבדת נקודות ברשלנות כמו בתבוסה המשפילה לפריז, לאחר ששיחקה לא רע למעלה מ-60 דקות, ובתוצאות תיקו מול קאן, בורדו ונאנט. אולי חוסר יציבות, אפשר לומר גם שמדובר בחוסר ניצול מצבים, אבל זה בהחלט מה שמנע מליון להיות במקום השני ולהיאבק בפסגה מול פריז.

השחקן שחייב לעשות את ההבדל במשחק הערב הוא ממפיס דפאיי שצריך לשחק בקישור. ההולנדי שנתן משחקים מעולים בפגרת הנבחרות, צריך להיות זה שמוביל את האדומים-לבנים-כחולים לניצחון הערב. נתון מעניין עליו מפתיחת העונה בצרפת – כאשר תופקד בכל המשחקים העונה כחלוץ, התפוקה שלו הייתה בישול שער בודד בליגה. לעומת זאת, כאשר שיחק בקישור, כל השערים שלו בליגה (5 במספר) ו-4 בישולים נוספים הגיעו מעמדות הקישור, השמאלי והאמצעי. הגנת סט. אטיין היא הגנה חלשה, שלא יודעת להתמודד עם דריבליסטים – מה שלא חסר בליון. גם דפאיי עצמו, ובמיוחד פקיר יכולים לעשות הרבה צרות להגנה הרעועה. תוסיפו לכך את המהירות מהאגפים של טראורה, המסירות האיכותיות של נ'דומבלה ואם ליון תגיע מוכנה מספיק, ובעיקר ברמה המנטלית, המשחק יכול להסתיים בתבוסה.

צמד חמד (RMC Sport – BFMTV)

פ.ס.ז' – טולוז (יום שבת, 24.11, 18:00)

פ.ס.ז' תארח את טולוז, שמגיעה מתחתית הטבלה בליגה (מקום 15). פריז, הקבוצה הבלתי מנוצחת של הליגה, כבר עם הראש ליום רביעי, שם מצפה לה משחק מכריע מול ליברפול בליגת האלופות. הקבוצה תגיע למשחק ככה"נ עם חוסר של שני השחקנים החשובים שלה ביותר – אמבפה וניימאר, שנפצעו במשחקי הנבחרות השבוע. הצרפתי נפגע בכתף במהלך הניצחון של קבוצתו על אורוגוואי, והברזילאי נפצע במפשעה במשחק של ברזיל נגד קמרון. לפי רופאי הנבחרות, הפציעות לא חמורות במיוחד, אך אין ספק שבפריז עוקבים בדריכות אחר המצב הגופני של שני הכוכבים. בנוסף, כולנו זכינו לצפות במריבה על המגרש בין ניימאר לקבאני במשחק בין ברזיל לאורוגוואי, אך האחרון מכחיש כל קשר לריב בין שני השחקנים, וטוען שמדובר בעליהום של התקשורת שכל הזמן מחפשת לדבר ולהציף את זה. בכל מקרה, לא תהיה לקבוצה בעיה לנצח את המשחק הנ"ל.

קן – מונאקו (יום שבת, 24.11, 21:00)

מה יהיה עם תיירי הנרי ומונאקו? בששת המשחקים מאז מונה למאמן במקומו של ז'ארדים, הוא לא הצליח לנצח. בשני המשחקים האחרונים, הוא ספג שמונה שערים ולא כבש אפילו אחד. כשמדובר בפ.ס.ז', זה בסדר. אבל כשמדובר במשחק ליגת האלופות נגד קלאב ברוז', אין ספק שמדובר במשבר. מונאקו נמצאת במקום ה-19 בליגה. השבוע מחכים לה שני משחקים – מול קן ומול אתלטיקו מדריד. אם היינו מסתכלים על הלו"ז בתחילת העונה – המשחק מול אתלטיקו היה אמור להיות חשוב למונאקו הרבה יותר, ואולי לקבוע אם תעלה לשלבי ההצלבה בליגת האלופות או לא. אך כיום, משחק שהיה אמור להיות שולי וחסר חשיבות מול קן הפך משחק של חיים ומוות. קרב תחתית בוער שבו תיירי הנרי חייב להוכיח את יכולותיו, וחניכיו חייבים לנצח. אם לא כדי להרוויח קצת נקודות, אז פשוט כדי לרומם את מצב הרוח של שחקניו לקראת המשך הדרך.

יציל את קבוצת נעוריו? (Evening Standard)

ניס – ליל (יום א', 25.11, 18:00)

הקבוצה המפתיעה של הליגה מול חניכיו של אגדת כדורגל אחרת, פטריק ויירה. מקום שני בליגה מול שביעי. ניקולס פפה וג'ונתן במבה, שחקני ההתקפה המצוינים של בירת חבל או-דה-פרנס מובילים אותה עם שבעה שערים כ"א לצמרת הטבלה. שניהם כנראה גם יככבו מול ניס, למרות שסיימו ללא שערים בתיקו המאופס במשחק הקודם של ליל נגד שטרסבורג. ניצחון שלה, והיא יכולה לבסס את מיקומה. הפסד, והמקום השני נמצא בסכנה. ליון ומונפלייה אורבות לה ולא מתכוונות להפוך את הקרב על הסגנות לקל במיוחד. מנגד, גם ניס במשחק ביתי רוצה לנצח כדי להשאיר לעצמה סיכוי לעלות לחלוף על פני מארסיי או סנט אטיין אם אחת מהן תפשל.

משחקים נוספים במחזור:

דיז'ון – בורדו

שטרסבורג – נים

נאנט – אנז'ה

ריימס – גנגאן

אמיין – מארסיי

מונפלייה – סטאד רן

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Comments (1)

  1. אוהד ממש אהבתי איזה ידע מעמיק, וכתוב יפה ותמציתי. כלהכבוד

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort