הקוסם הניגרי: ג'יי ג'יי אוקוצ'ה

"מספר ה-10 היחידי שאי פעם הערצתי"- רונלדיניו גאושו.

כאשר חושבים על מספרי 10 בכדורגל, המוח ישר קופץ לאגדות כמו ליונל מסי, פרנצ'סקו טוטי, ויין רוני וקאקא. אולם, המשפט הנ"ל לא נאמר על אף אחד מהם, הוא נאמר על ג'יי ג'יי אוקוצ'ה.

לאחר מותו של יוסף ועליית מלך חדש במצרים בתקופת התנ"ך, הדור החדש לא הכיר במורשת שהאיש הזה השאיר מאחוריו. כאשר הדור החדש של אוהדי הכדורגל חושב על שחקנים מוכשרים טכנית, רונלדיניו הוא השם הקופץ לראש. הדור הזה הוא הדור שלא ידע את אוקוצ'ה.

אוגוסטין אזוקה אקוצ'ה נולד במחוז אנוגו שבניגריה ב-14 לאוגוסט, 1973. שמו ג'יי ג'יי ניתן לו על ידי אחיו הגדול, ג'יימס. כדורגל היה מוטבע ב-DNA של ג'יי ג'יי, כל אחיו שיחקו כדורגל וג'יי ג'יי לא היה כבשה שחורה. בראיון ל-BBC, אוקוצ'ה טען כי כל דבר עגול שהיה מוצא ברחוב היה הופך במידי לכדורגל, וכאשר מצא כדור אמיתי, התחושה הייתה אפית. האהבה הטהורה הזו למשחק גרמה לו לשחק שעות על גבי שעות, בשנת 1990 הוא קיבל את ההזדמנות שלו לשחק בקבוצת הבוגרים של עיר ילדותו, האנוגו ריינג'רס. הוא סיפק כמה מהלכים מרהיבים בתקופתו שם, כולל שער אדיר מול האגדה הניגרית וויליאם אוקפארה. במהלך השנה אוקוצ'ה נסע לגרמניה לראות רמה גבוהה יותר של כדורגל, חברו הניגרי בינבי נומה שיחק אז בקבוצה מהדיויז'יה השלישית בגרמניה, בורוסיה ניינקורכן. נומה הזמין את חברו לאימון הקבוצה, אוקוצ'ה לא היה יכול להתאפק במראה הכדור והשתתף באימון. המאמן התרשם מהיכולות הטכניות שלו והחליט להחתים אותו על חוזה. אף על פי שהיה 173 סנטימטרים, הוא היה גדול מדי על הליגה השלישית. שארברוכן מהליגת המשנית החתימה אותו לחודשיים עד שפרנקפורט מהליגה הראשונה החליטה לקחת סיכון על הקשר המוכשר. גם בליגה הראשונה, הטריקים המפליאים של אוקוצ'ה לא פסקו: הוא עשה סיבובים סביב להגנות שלא היו מביישים את לואיס המילטון על האספלט ושם את הכדור מאחורי לא אחר מאשר אוליבר קאן, גול שנבחר לשער השנה בעולם על ידי מגזינים רבים. לאחר ריב מתוקשר ב-1995 עם המאמן דאז, יופ היינקס, אוקוצ'ה ועוד שני שחקנים עזבו את המועדון.

פנרבחצ'ה הטורקית הייתה שמחה לצרף את הקוסם הניגרי לשירותיה ושילמה מחיר נאה של מילין אירו לפרנקפורט, שירדו לליגה השנייה. בין אוקוצ'ה לטורקיה הייתה אהבה הדדית, הוא כבש כמעט חצי גול למשחק בממוצע והפך לשריף של הבעיטות החופשיות בעיר, אוקוצ'ה אפילו קיבל אזרחות במדינה תחת השם:" מוהאמט יאבוז". בקיץ של 98', פריז סן ז'רמן שברה את השיא לקניית שחקן אפריקאי כששילמה כ-14 מיליון אירו לרכישתו של אוקוצ'ה. על המגרש הניגרי לא הרשים מספיק בשביל להוכיח את שיוויו, אולם שימושו כמנטור לרונלדיניו בהחלט היה קריטי. לאחר 84 הופעות ו-16 שערים, אוקוצ'ה בגיל 28, בשיא של קריירת המשחק שלו, החליט לעבור לקבוצה בקושי שרדה את הפרמייר ליג.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

אכן, אוקוצ'ה השתוקק כל כך לשחק בממלכה שהוא הסכים לשחק בקבוצה שגרמה לכך שהפרשן המוערך מארק לורנסון יגלח את שפמו בהתערבות עם אוהדי הקבוצה שהם ירדו חזרה לליגת המשנה בתום העונה. אמנם, הדבר הכי מוזר בצירופו של אוקוצ'ה הוא מי שעמד על הקווים בבולטון בזמן הזה: סאם "כריש-הלוואות-אנושי-לקבוצות-שנואשות-להישאר-בליגה" אלרדיס. הבן אדם שעליו נכתב הרומן הרומנטי של אי.אל ג'יימס "50 גוונים של אפור" ממונה על אחד מהשחקנים הכי ססגוניים בהיסטוריה. הצמד שנדמה כי הם לורל והארדי של כר הדשא, הואיל ואת לורל יחליף סטיב ארקל מ"אריזה משפחתית". בסוף הסתבר כי הפכים אכן נמשכים, התקופה של אוקוצ'ה תחת אלרדייס בבולטון הייתה קסומה, אוקוצ'ה זכה בסרט הקפטן במהרה בשל היותו האדם הכי ווקאלי בחדר ההלבשה, הוביל את הטרוטרס לגמר גביע הליגה לאחר שתפר צמד של בעיטות חופשיות על אסטון וילה בחצי הגמר, הראשונה מסובבת קלות מאחורי החומה והשנייה מסובבת אך עוצמתית עם צדה החיצוני של רגלו א-לה רוברטו קרלוס. עונת 2004/2005 הייתה הקסומה מכולם, אלרדייס שלף את התותחים הכבדים: קאמפו, היירו וקאנדלה הם רק חלק מרשימה מכובדת של רכשים שביצע ביג סאם. וכמו באמריקה, מה שהדוד סאם רוצה, הוא יקבל. בולטון סיימו במקום השישי ועם כרטיס לגביע אופ"א. לוונדררס היו שחקנים מ-15 מדינות שונות, והעובדה שאוקוצ'ה ידע כמה שפות עזרה להשאיר את הדבק ביחד. ב-2006 הוא החליט לעזוב את המועדון לטובת הזהב השחור שבקטאר, וכך נגמרה לה התקופה היפה ביותר של הטורטרס. בראיון מיוחד ב-2012 לאחר הירידה של בולטון לליגת המשנה, ג'יי ג'יי קרא לזמנו במועדון "בזבוז זמן" כי הם לא בנו על עמודי התווך שהעמיד להם. נחזור כמה שנים אחורה ל-2008, שנתו האחרונה של אוקוצ'ה באנגליה, הפעם במדי הנמרים מהאל סיטי, עונה שבסופה הוא תלה את נעליו. נעליים מגניבות יותר מסקצ'רס מוארות של גן חובה, נעליו של קוסם אמיתי.

לסיכום, נאחל מזל טוב לשחקן שהיה כל כך טוב שהיו צריכים לקרוא לו פעמיים שהפך לבן 45 לפני כמה ימים. אז ילדים, בפעם הבאה שאתם רואים או שומעים על ג'יי ג'יי אוקוצ'ה, אל תחשבו עליו כ"האייקון הגרוע הזה בפיפ"א" אלא בתור "מספר ה-10 היחיד שרונלדיניו העריץ".

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מרץ 2024
א ב ג ד ה ו ש
« פבר   אפר »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית