כאן בונים

כאשר קבוצות ליגת העל השונות מסירות מעליהן את הערפל המקצועי והניהולי האופף אותן באופן קבוע לקראת סופו של חודש יוני מדי שנה בשנה, הן מתפנות לשחק את משחק הכיסאות הקייצי המוכר והידוע, להצהיר על מטרות, להצביע על מגמות ולתלות תקוות בלב האוהדים.  כעת, חודש לאחר הפיינל פור, זה זמן טוב להתבונן איך הקבוצות הבכירות פתחו את הקיץ, ולאן פניהן מועדות.

מכבי תל אביב

אלופת המדינה. הו, כמה שברחוב הירקון התגעגעו לתואר הזה. אחרי שנים רצופות של התרסקויות מקצועיות וניהוליות חוזרות ונשנות, העונה הצהובים מתל אביב הצליחו להעפיל לגמר הפיינל פור לראשונה מ 2014, ולשים ידם על התואר. למרות זאת, עדיין לא שקט בהיכל מנורה מבטחים. הכישלון ביורוליג למרות הגדלת התקציב, והכרזת הפיצול באמצע העונה הנוכחית מונעות מהמערכת להתייצב  ומותירות הרבה ערפל סביב בניית הקבוצה לעונה הבאה.
עד עתה: את מהלך הפתיחה בחרו הצהובים לעשות עם קנדריק ריי ואנג'לו קלויארו, לעמדות 2 ו-4 בהתאמה. ריי נתן עונת רוקי אירופית נהדרת, העמיד ממוצע דו ספרתי של נקודות שהקנה לו אף את תואר הMVP של הליגה הצ'כית, ולהיכלל בחמישייה השנייה של העונה בליגת האלופות. על הדרך, הוא הוליך את קבוצתו לזכייה מרשימה בדאבל ולעונה יפה באירופה. האם זה מספיק להיות גארד פותח ביורוליג? ניתן להטיל בכך ספק, אבל חשוב לזכור שהוא שחקן צעיר (24) עם המון פוטנציאל וחוצפה חיובית אותה הראה בתקופתו במכללות. באשר לקלויארו, הסיטואציה היא שונה. הוא מגיע בשיא הקריירה לאחר עונה טובה בבאנביט, אחרי שנים בהם צבר ניסיון בדרג הביניים של אירופה. לעולם הוא לא הופיע ביורוליג, לכן הרבה גבות הורמו באשר להחתמתו. לאורך השנים הוא בהחלט הוכיח את עצמו כגבוה עם קליעה יציבה, אך למרות זאת ההחלטה של מכבי ללכת עליו כתחליף לתומאס ששוחרר מעוררת תהיות. החתמות אלו הן בגדר הימור, אם וכאשר רעיון הסגל המפוצל לא יצא לפועל. במידה וכן, שני הזרים הם ברמה גבוהה ביחס לליגה שלנו, ואין ספק שהם יתנו תפוקה.

סימן קריאה:  משהסתבר כי עסקת ווילבקין יוצאת אל הפועל, ניתן לומר שזאת ההחתמה הגדולה ביותר של מכבי בשנים האחרונות. נראה שוויצ'יץ' חיפש רכז בעל שיעור קומה, ואחרי שהדיבורים עם מייק ג'יימס ושיין לארקין עלו בתוהו, אפשר לומר שהוא שם את ידו על שובר שיווין. ווילבקין פרח העונה תחת דייויד בלאט בדרושאפקה והעניק לישראלי את גביע היורוקאפ כמעט לבדו אחרי הופעות שיא בשלבי ההכרעה של המפעל. שחקן העונה של היורוקאפ שהעמיד ממוצעים של כמעט 20 נקודות ו5 אסיסטים למשחק הוא בהחלט הרכז המוביל שמכבי שיוועה אליו מאז ימי טייריס רייס העליזים. סופרסטאר בפוטנציה.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
ווילבקין. סופרסטאר נוחת בתל אביב. (תמונה: Euroleague Basketball)

סימן שאלה: באשר לקו האחורי ההולך ונבנה של מכבי האווירה היא אופטימית, בייחוד עם הארכת החוזה של מייקל ורול והסיכום הטרי עם פארגו, אך אם גם השנה מכבי לא תצליח להביא ביג מן רציני לחפור מתחת לסלים, יהיה לה קשה להגיע להישגים ביורוליג. אלכס טיוס תמיד מספק את הסחורה, אך הוא כבר הוכיח שלבנות עליו כסנטר פותח לעונה שלמה זו טעות, עקב חוסר היציבות והנטייה לפציעות. העונה מכבי פחות הצליחה עם פראחוסקי, שהוא כלשעצמו סנטר לגיטימי ברמת יורוקאפ ומטה, אך בליגה שנשלטת ע"י מפלצות כמו יאן וסלי, קווין סראפין ואדי טבארס, הדרישה היא להרבה יותר.

הפועל ירושלים

העונה הנוכחית הסתיימה במפח נפש בדמות ההדחה בחצי גמר הפיינל פור ואובדן האליפות, אך בפועל ירושלים לא הייתה במשחק מלכתחילה. טעויות בבניית הקבוצה בתחילת העונה שבסיסן במדיניות השמות הגדולים (אך השבעים, אוסטין דיי הוא דוגמה מצוינת לכך) הובילה לקרקס מקצועי וניהולי, שכן פיטורי מאמנים, שחרור כוכבים ומשברים עם ישראלים מובילים היוו את עיקר הכותרות בבירה העונה. אורי אלון החליט לנטוש את הפרויקט בתום העונה, מהלך שמסמל את הרמת הידיים שלו בניסיון ההגעה ליורוליג. תקציב הקבוצה קטן, אייל חומסקי עבר להיות בפרונט והקבוצה הפתיעה עם מהלך ההצטרפות לליגת האלופות בעונה הבאה. לפי כל ההערכות תקציבה יקטן משמעותית, ולכן עודד קטש שקיבל קרדיט להמשיך עונה נוספת יבנה עם גיא הראל קבוצה שונה לחלוטין בהשוואה לסדרי הגודל שהורגלנו אליהם בשנים האחרונות.
עד עתה : קטש וגיא הראל בחרו להתנהל בשוק השחקנים בצורה זהירה ומחושבת. פחות יוקרה, יותר יעילות. ג'ייקובן בראון הוא דוגמה מצוינת לכך. אמנם הוא לא צעיר, אך הוא בהחלט גארד שרעב להוכיח את עצמו ברמה האירופית. העונה הוא נתן את עונת חייו, עם 17 נקודות למשחק ב43% עונתי מבחוץ, והיה קרוב להדיח את ירושלים בסדרת רבע הגמר. אמנם אין לו את הניידות והזריזות של דייסון, אך הוא קלעי טוב ממנו מה3 ומהעונשין, וכמובן שחקן קבוצתי וצנוע יותר. באשר לקו הקדמי, ירושלים הלכה על טיישון תומאס ואלכס צ'וברביץ' על המשבצת של רוברטס ואליאספור, בהתאמה. ללא ספק שדרוג משמעותי, בהנחה שיגיע עוד סנטר זר המיועד לפתוח בחמישייה. טיישון תומאס הוא השחקן המשלים האולטימטיבי- יכול לשחק בעמדות 4 ו5 ומשופע בכמויות של אינטלגנציה וראיית משחק. הוא אתלט, זריז ובעל קליעה טובה לשחקן בעמדתו מהעונשין. עם זאת, הוא לוקה במימד האגרסיביות שיבוא לידי ביטוי בעיקר ברמה האירופית.  תומאס נתן עונה נהדרת במדי חולון, והעלה אותה במו ידיו לגמר הפיינל פור עם רבע אחרון מדהים בחצי הגמר, מול אותה אחת בשורותיה יחתום מספר שבועות לאחר מכן. צ'וברביץ' מגלה יציבות בעונות האחרונות, ולמרות גילו המתקדם הוא יכול להועיל כשחקן גבוה עם תעודת זהות כחולה. הוא ריבאונדר בחסד, ויכול להוסיף לקבוצה מימד של פיזיות ומחויבות שכל כך חסרו לה העונה. כריס ג'ונסון שמגיע על חשבון טרנס קינזי הפציע הוא שחקן שבירושלים מקווים שיהיה עמיד יותר באינטנסיביות של שני מפעלים לאורך עונה שלמה. הוא מגיע מנוסה ועם עבר עשיר בNBA , וינסה לחפות על הקליעה הבעייתית משלוש באינטליגנציית משחק ברמה גבוהה. קשה להעריך מה הקבוצה תקבל ממנו, והתפקוד שלו בעמדה 3 יהיה קריטי לשטף המשחק של ירושלים העונה, וכפועל יוצא גם להצלחותיה במפעלים השונים.

ג'ונסון במדי הסלטיקס. עבר עשיר בNBA. (צילום: USA Today Sports)

סימן קריאה: עודד קטש ותמיר בלאט. רומן בהמשכים. לזכות המהלך הזה, שגרר לא מעט ביקורת, ניתן להציג עובדה אחת פשוטה: בלאט פורח תחת קטש, בכל מסגרת. תמיר מגיע אחרי עונה מורכבת בחולון, עונה בה הוא נע בין החמישייה לספסל באופן תדיר מידי, וככל הנראה הגיבוי הלוקה שקיבל מדן שמיר השפיע על הביטחון ועל התפוקה שלו, שהייתה בכל זאת נאה בהתחשב בגילו ובשליטה האבסולוטית של טו הולוואי בעמדה 1 בקבוצה. הוא ללא ספק יהיה הרכז המוביל של קטש העונה, מה שמשאיר את הקבוצה עם לא פחות משלושה רכזים צברים בסגל. בעוד יוגב אוחיון יכול להשתלב כרכז שני בקבוצה מובילה, בר טימור לא נראה כמי שמקבל בהבנה את רוע הגזרה, ומציאת קבוצה חדשה בה ישמש כרכז הישראלי הפותח היא קריטית להמשך התפתחות הקריירה שלו. מעניין איך בירושלים יתמודדו עם הסיטואציה.

בלאט. פורח אצל קטש בנבחרת (צילום: שחר גרוס)

סימן שאלה: אמארה- היה או לא היה? ואם היה, איך יהיה?. הבעייתיות במהלך נעוצה עוד בקיץ שעבר, בהחלטה הלא פחות מתמוהה לוותר על שירותיו של השחקן הגדול ביותר ששיחק בקבוצה אי פעם. הוא היה מחויב, וגם סיפק את הסחורה מבחינה מקצועית, כלכלית וחברתית בדיוק כמו שציפו ממנו. במידה ויחזור, באיזה כושר הוא ימצא בהתחשב בגילו המתקדם ובעובדה שהוא שנה בלי כדורסל? ואחרי הפרשה המביכה, האם היחסים שלו עם ההנהלה יציבים ובטוחים כשהיו?. כיצד ירושלים תשתמש בו? האם תרשום אותו לליגה? והאם הוא יהיה הסנטר הזר שמייועד להשלים את מצבת הגבוהים עם צ'וברביץ' ותומאס?. קברניטי הפועל ירושלים חייבים להיות נחרצים וברורים באשר לכוונותיהם, אחרת הנזק שהוא יגרום יעלה על התועלת שלו.

הפועל חולון

העולם מתחלק לשניים: יש כאלה שעולים על רכבת הרים ויורדים ממנה בתחושה עילאית של טירוף ושכרון חושים. לעומתם, יש כאלה שפשוט מקיאים. העונה שעברה על חולון היא דוגמה מצוינת לרכבת הרים שאת חלק מאוהדיה הטריפה, ולחלק עשתה בחילה. עונה אירופית, גביע, מערכת יחסים סבוכה עם סופרסטאר בשיגעון גדלות, ניצחון פה ותבוסה שם, כדורסל מלהיב מחד וסף שבירה נמוך מאידך. הכל התפוצץ לקבוצה בפנים באחד ממשחקי הגמר הכי חד צדדיים שנראו כאן בשנים האחרונות. עם זאת, אסור להתעלם מהעובדה שבנייה נכונה וראייה לטווח רחוק של קברניטי המועדון מיצבו אותה בצורה בלתי מעורערת כמועדון מספר 3 בכדורסל שלנו. עם היכל חדש, צוות מקצועי איכותי, קהל שהולך וגדל ובנייה איכותית מאוד של סגלים, חולון היא הקבוצה הסקסית ביותר בליגה שלנו בשנתיים האחרונות. תתבלו אותה בקצת שחקנים משוגעים, הישגים ופרשיות שנויות במחלוקות והרי לנו טוענת לגיטימית לכתר.
עד עתה: המנטרה של חולון בבניית הסגל בשנים האחרונות היא דריסת רגל בשוק הישראלי. זה התחיל עם החתמת פול דילייני לפני שנתיים, התעצם עם אלכסנדר, בלאט וקולמן בעונה שעברה וככל הנראה ימשיך גם השנה, עם ההחתמה הגדולה של עמית שמחון בקבוצה. שמחון היה השחקן הישראלי הטוב ביותר בליגה בעונה שעברה, ונתן סדרת רבע גמר הירואית מול חולון. הוא 3 קלאסי עם קליעה אבסולוטית מחוץ לקשת, ראיית משחק, חדירות לצבע וגם אגרסיביות. העונה חולון הייתה קצת רכה בעמדה זאת, כשרוב העונה פניני היה הסמול פורוורד הפותח. שמחון, שחתם לטווח ארוך יכול להיות הפנים של הקבוצה בשנים הבאות, הוא מתאים לה מקצועית כמו כפפה ליד ויושב בול על המשבצת שחסרה בפאזל.

מהלך נוסף שהקבוצה עשתה בשוק הישראלי הוא הבאתו של רועי הובר, ככל הנראה על חשבונו של תמיר בלאט שעזב. לפני שנתיים הוא נתן עונה מפתיעה בחולון, לפני שעבר למכבי חיפה וחווה ירידה ביכולת כמעט כמו כל שחקן שעבר בקבוצה הזו בעונת הירידה המחפירה השנה. גם כאן חולון בחרה בחוזה לטווח ארוך, והשחקן השתחרר מהמחויבות המשפטית שלו להפועל ירושלים. איזה שחקן חולון מקבלת? רכז ישראלי צעיר מאוד, לא שונה מאותו אחד שכאמור התרוצץ על הפרקט בחולון לפני שנתיים. הוא ככל הנראה יחסה בצילו של רכז זר אך כאמור עם הכוונה נכונה הוא יוכל לתת ביטוי לקליעה ולמשחק הפיק אנד רול המצוין שלו עם הגבוהים.
סימן קריאה: חוסר יציבות. חולון חוותה עונה אדירה, וכתוצאה מכך הרבה משחקניה מחפשים להתקדם. כרגע חתומים בקבוצה רק 3 שחקנים מהסגל בעונה שעברה, והם גיא פניני, שלומי הרוש וטי ג'יי קליין. כאשר ידוע שתמיר בלאט, טיישון תומאס וגלן רייס בוודאות לא ישובו לעונה נוספת, הרבה שחקנים נמצאים בגזרת המתנדנדים. ג'ורדן המילטון וטרל הולוואי מכוונים יורוליג או לכל הפחות יורוקאפ, לכן השארה של אחד מהשניים היא בגדר נס, וככל הנראה תצריך משלמה אייזיק הכנסה עמוקה של היד לכיס. לא ברור לאן פניהם של אלכסנדר (שחקן העונה הישראלי) וחנן קולמן מועדות, אך לשניהם חלק קריטי בהצלחת הקבוצה העונה ועזיבה שלהם תהיה מכה אנושה לחולון, בעיקר בהיבט המקצועי אך גם בגלל שהם שני ישראלים מובילים שהם נכס לכל יריבה בפוטנציה. גם הבסיס הצעיר של הקבוצה מתערער, עם חוסר בהירות בגזרתם של הראל דדון וטל זך. ככל הנראה החתמתו של הגארד הצעיר גיא פלטין, שגדל במועדון באה כדי להעמיק את הבסיס הצעיר של הקבוצה.
סימן שאלה: סימן השאלה הגדול ביותר שירחף מעל הפועל חולון העונה עוסק, באופן מפתיע, בנקודה זעירה ממש- הרצועה הצולבת של קאליף וויאט. השחקן חזר לקבוצה בהחתמה מרגשת, אחרי חצי עונה מבריקה במדי נס ציונה. הוא ללא ספק אחד הזרים הגדולים שנחתו פה בשנים האחרונות, וחצי העונה ההירואית שנתן במדים הסגולים ב 2016/17, כשרשם כמעט 20 נקודות בממוצע למשחק, הספיקה לקהל להתאהב בו. הפציעה האכזרית שלו ברצועה הצולבת סיימה באופן מעשי את תקוות האליפות של חולון באותה העונה. קאליף הובא לחולון ככל הנראה למשבצת הגארד הפותח (מה שמצביע ככל הנראה סיום ההתקשרות עם הולוואי), והוכיח את עצמו כסקורר בחסד וכמנהיג בלתי מעורער. העונה ראו בקדנצייה בנס ציונה שוויאט איבד מהחדות ומהזריזות שאפיינה אותו, השיל ממשקלו ונראה מעט מפוזר, אם כי אט אט הוא נכנס לכושר ועשה חיים קשים מאוד למכבי בסדרת רבע הגמר. במידה והליך השיקום שלו ימשיך באופן יציב, וחולון תקבל את הגארד המוכשר, התוקף, האגרסיבי והיוזם שהיה, הרי שזה מהלך מצוין. אם ההימור עליו יוביל לפציעות נוספות, והוא לא יצליח לשחזר את היכולת שלו משנים עברו, לחולון יהיה קשה מאוד לשחזר את הנתונים המפלצתיים שלה בהתקפה מהשנים האחרונות, וככלל עולה השאלה האם הקבוצה תיבנה סביבו כדי לרוץ חזק בשתי המסגרות, או שמא זו לא תהיה המילה האחרונה של חולון בעמדה 2.

הודעת ההחזרה של וויאט. אהוב בחולון (תמונה: דוברות הפועל חולון)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort