הלב הגדול שכשל: סיפורה של מרגו דידק

שבע שנים חלפו מאז שמרגו דידק שכבה במיטתה שבביתה באוסטרליה – ללא רוח חיים, מלבד זו הפנימית שמכשירי ההחייאה סיפקו במשך שמונה ימים של ניסיונות הצלה קלושים.

מי שנודעה בתקופתה כ-"כדורסלנית הגבוהה בהיסטוריה" עברה התקף לב מפתיע בגיל 37 בלבד, במהלך הריונה השלישי. התינוק שברחמה לא שרד, עוד לפני שאמו הצטרפה אליו, שמונה ימים אחרי ההתקף.

אך אי אפשר להסתכל על חייה שלו מרגו דידק כפספוס. הנפילה מפולין (2.17),  אשר שלטה באזורי הצבע ברחבי העולם בסגנונה העניו והאלגנטי במהלך התקופה המכוננת ביותר של כדורסל הנשים .

לקראת סוף המילניום הקודם הענף החל לצבור יותר ויותר פופולריות , כשהשיא הגיע עם פתיחת ליגת ה-WNBA, אשר הציבה במהלך כל קיץ את השחקניות הטובות ביותר בעולם כ-"אחות קטנה" למקבילה הגברית. במשך קרוב לעשור, שחקנית הסנטר הפולנייה, החתימה כרטיס של כבוד באותו מועדון יוקרתי של כדורסלניות על.

היה מדובר באדם באמת מיוחד ובאישה אינטליגנטית מאוד. מרגו מעולם לא הפגינה עוינות כלפיי יריבותיה וסגנון המשחק שלה מעולם לא היה בעל אופי אגרסיבי במיוחד, למרות יתרונה הפיזי המובהק. לאורך הקריירה העשירה שלה ברחבי תבל, מרגו סירבה להטביע את הכדור, על מנת לא לגמד את הקולגות שמולה אף יותר. זריזות הרגליים המפתיעה לגודלה והקליעה הרכה מחצי מרחק ומטה, היו הנשקים ההתקפיים החשובים ביותר של הפולנייה הספרטנית, שמעולם לא הסתכלה על הספורט כגדול מסך חלקיו. לא צריך להכביר יותר מידי על היכולת ההגנתית של שיאנית החסימות של הליגה..

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

בעולם בו אתלטים רבים משמשים כדמויות וכאטרקציות, מרגו לא רצתה שיתייגו אותה כדמות, כ-"בחורה הגבוה במיוחד הזו". מוחה החד לא רק שדרג אותה כשחקנית, אלא גם כחברה לקבוצה. שבע השפות בהן שלטה – לבטח עזרו לה בכל אשר הלכה. מהרגע שנבחרה ראשונה בדראפט של 98', הציפיות היו בשמיים.

הנפילה הפולנייה שסירבה להטביע (Noteabley)

מרגו עמדה ביעדים ללא ספק – ואף יותר מכך. בדרכה הצנועה והמעט נחבאת אל הכלים, חרף גודלה, ההשפעה שלה על המגרש ומחוצה לו, הייתה מדהימה.

אכן נחוץ ערבוב גנים באמת מיוחד בשביל ליצור אישה כ-מלגרזוטה (מרגו) דידק. שני הוריה – מסעדנים מ-וורשה –  לא היו ננסים בפני עצמם כלל וכלל – אך גם הם נדהמו לראות את צמיחתה המטאורית של בתם, לעומת הגובה הממוצע הלא  שגרתי מלכתחילה של המשפחה.

גם שתי אחיותיה של מרגו, התפתחו כילדות  של הוריהן (האב התנשא לגובה 2 מטרים ואשתו נמוכה ממנו ב-4 סנטימטרים) ושתיהן גם המשיכו לקריירת כדורסל נאה. האחות הגדולה – קש'קה (2.01) – שיחקה בליגת ה-ABL קצרת היומין. האחות הקטנה – מרתה – שיחקה בקבוצת הכדורסל של אוניברסיטת אל פאסו, ולאחר מכן המשיכה לכמה שנים בליגה הספרדית.

מרגו החלה את הקריירה שלה באולימפיה פוזנאן אותה הובילה לשתי אליפויות פולין רצופות. לאחר מכן עברה לשנתיים נוספות לצרפת – שם שיחקה במדי ולנסיין החזקה. שם היא גם פגשה את בעלה לעתיד- דיוויד טוויג. לאחר שקבוצתה הפסידה בסדרת הגמר של עונת 96\95, חטאפה הציעה למרגו רבע מיליון דולר בשביל לעקור לספרד.

מרגו וחברותיה שימשו כתור הזהב של הקבוצה, במהלך השנתיים בספרד שכללו שתי אליפויות ספרד וסגנות היורוליג ב-1998. ההייפ שנוצר סביב השחקנית הגבוהה בעולם כבר קרם עור וגידים מעבר ליבשת אירופה.

לאחר ההפסד בגמר היורוליג מרגו בחרה בשינוי כפול. היא נרשמה לדראפט של ה-WNBA ולעונה הסדירה החליטה לחזור למולדתה – הפעם לקבוצת גדיניה. המועדון הפולני הפך לביתה של מרגו במשך 6 עונות מוצלחות במיוחד, אך בכל קיץ במשך תשע שנים – מרגו סיפקה השראה, הפגינה את יכולותיה ושברה שיאים – בליגת הכדורסל שקיבצה את הטובות ביותר שיש לענף הכדור הכתום להציע.

קבוצת יוטה סטארז הייתה זו שבחרה ראשונה באותו דראפט – וקברניטיה בחרו במרגו שתאייש את עמדה מספר 5 ותטיל אימה על אזור הצבע. מרגו אומנם הציגה חזות הרבה פחות עוינת ממה שאולי ציפו מנפילה פולנייה, אך השיפור שחל בקבוצתה היה בלתי ניתן לערעור. לאחר שסיימו את 1998 עם 8 ניצחונות בלבד, הפרנצ'ייז מסולט לייק סיטי הציג גרף שיפור מתמיד, שהשיא הגיע בעונתם האחרונה כ-יוטה סטארז ב-2002, אז הקבוצה הגיעה מהמקום השלישי בקונפרנס עד לגמר המערב.

לאורך כל עונותיה בסטארז, מרגו זכתה בתואר מלכת החסימות של הליגה. בעונת 2001 היא רשמה את המספר הגבוה ביותר של כדורים חוזרים בהגנה מבין כל השחקניות. לאחר שהפרנצ'ייז עקר לסן אנטוניו בעונת 2003, מרגו המשיכה עונה נוספת בקבוצה שכשלה להעפיל לפלייאוף, לפני שהועברה בטריד לקונטיקט סאנס שם שיחקה במשך שתי עונות, במהלכן זכתה בק טו בק בתואר החוסמת הטובה ביותר בליגה – הישג  שרשמה שמונה פעמים סה"כ במהלך התקופה בארה"ב (1998-2003 ,2006,2007).

שיאנית החסימות של הליגה (Awosme Women)

במהלך ההפוגות בין העונות בארה"ב, מרגו המשיכה להפגין דומיננטיות גם בזירה האירופית. היא המשיכה לשחק במדי גידניה עד 2005, כשהיא רושמת עם הקבוצה  זכייה ב-שש אליפויות פולין רצוםות (כולל אחת ב-2004 לצד לימור מזרחי), תואר MVP של העונה (2000) ופעמיים בהן הובילה את קבוצתה לגמר היורוליג (2002,2004).

גם במדי הנבחרת הפולנית, מרגו סיפקה רגעים גדולים, כשהשיא הגיע באליפות אירופה של 1999. מרגו הוליכה את הפולניות לזהב עם טורניר פנומנלי, כשהשיא הגיע במשחק הגמר במהלכו קלעה 19 נקודות וקטפה עשרה כדורים חוזרים.

לאחר שני משחקים בלבד במדי לוס אנג'לס ספארקס ב-2008 , מרגו נפרדה מהליגה, כאחת הדמויות החשובות והאהובות בימים מכוננים למדי לכדורסל הנשים וכשיאנית החסימות של ה-WNBA. לאורך תשע עונותיה בליגה (ועוד שני משחקים) רשמה ממוצעי קריירה של 10 נקודות , 2.7 חסימות ו- 6.6 כ"ח למשחק. בנוסף השתתפה פעמיים במשחק האולסטאר.

לאחר הפרישה היה נדמה שמרגו תזכה לסוף השמח שכך כך הגיע לה בתום קריירה עשירה ומספקת, במהלכה זכתה לכבוד מחברות לחדר ההלבשה ויריבות כאחת. מרגו כבר החלה בהקמת התא המשפחתי לצד בעלה דיוויד, לאחר הולדתם של דיוויד ג'וניור (2008) ו-אלכס (2010). מרגו הייתה בהריון עם ילדם השלישי כשעברה את אותו התקף לב, ב-19 למאי, שבע שנים אחורה.

ב-37 שנים בלבד מרגו דידק עשתה מה שמעטות ומעטים יעשו לאורך חיים שלמים ולבסוף היא רק רצתה לפרוש לחיים שלווים עם משפחתה. מרגו מעולם לא התייחסה למשחק כגדול יותר מסך חלקיו, אופייה הנינוח ונטול המניירות נראה כמעט אבסורדי מידי על מנת לשמש כחלק מאישיות של ספורטאי מקצועי.

אך כישרונה, יתרונה הפיזי וסגנונה – אלו היו השילוש הקדוש להצלחתה הספורטיבית, כמו גם על הצלחתה לבנות לעצמה חיים טובים באמת. אך יש דברים בהם אף אדם לא יכול לשלוט –  וכך יצא שליבה הגדול של מרגו – בגד בה לבסוף.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort