עלייתו של האביר הממש לא אפל: יאן אובלק

יאן אובלק הוא אחד השוערים הטובים בעולם, ואין על זה שום ויכוח. אך בעוד שרוב השוערים הגדולים בעולם ישר מסומנים כהבטחות, מקבלים חשיפה, וכמעט ולא "זוכים" להרגיש את הספסל עד שהם מגיעים לרמות הגבוהות ביותר של הכדורגל, הסיפור של יאן אובלק קצת שונה, ומראה שהדרך למעלה היא לא תמיד מהירה וקלה.

תמונה קשורה
ההתחלה בלובליאנה. (VT)

יאן אובלק הצעיר בכלל חשב שיהיה כדורסלן, גם בגלל הגובה, וגם כי הוא היה שחקן כדורסל לא רע. לאחר כמה שנים בכדורסל, החליט הילד לעשות הסבה מקצועית והתחיל לשחק כדורגל במועדון הכדורגל אולימפיה לובליאנה. אובלק גדל במשפחה ספורטיבית, אחותו הגדולה טייה היא שחקנית כדורסל שמשחקת בנבחרת סלובניה, ואביו מתיאס, היה בעצמו שוער שהיה צעיר. אובלק במהרה הפך לשחקן המבטיח ביותר במחלקה, ותמיד רצה להגיע לבוגרים. החלום הזה התגשם בגיל 16, בדיוק כאשר אולימפיה עלתה לליגה הבכירה ב-2009. כתבות על ילד הפלא מילאו מיד את העיתונים. הנער היה אדיר, והמחיר ששילמה תמורתו בנפיקה אחרי עונה אחת בלבד בבוגרים, 1.7 מיליון יורו, נתפס כמציאה. היא הקדימה את ליברפול ומילאן במאבק עליו, ועשתה בסופו של דבר עסקה נהדרת, גם אם לא ידעה להשתמש בו כראוי במשך רוב התקופה.

תמונה קשורה
בימיו בבנפיקה. (o Bola)

לא הכל הלך חלק בדרך להצלחה, התקופה המתסכלת בפורטוגל היתה ארוכה. הוא הגיע לבנפיקה בגיל 17 על תקן עילוי, והחל מיד לנדוד בהשאלות כשוער ספסל בקבוצות קטנות. את המשחקים הראשונים הוא ערך בלייריה בתחילת 2012, אבל היה זה סיוט מתמשך – ההגנה לא היתה קיימת, הקבוצה ירדה ליגה מהמקום האחרון, והשחקנים לא קיבלו שכר במשך חודשים. רק בריו אבה, בעונת 2012/13, המזל האיר לו פנים. מאמנו ז'וז'ו גומס אמר עליו: "אני מעריך את יאן לא רק בגלל איכויותיו כשוער אלא גם בשל אופיו. הוא רגוע מאוד, מתנהל בשקט נפשי, ולאף פעם לא מתרגש, גם מול היריבות החזקות ביותר". ואכן, אולבק נהנה מעונה חיובית בריו אבה, אבל בבנפיקה הבהירו לו שיצטרך להמתין בקבוצת המילואים. השוער הצעיר לא ויתר, המשיך להילחם על דקות משחק ולנסות להוכיח כי הוא הראוי ביותר לשחק, וזה גם השתלם לו, כי כאשר שוערה הראשון של בנפיקה נפצע, ידעו למי לקרוא. בנפיקה, שהייתה בעיצומה של עונה רעה, והיו לה בעיות קשות בחלק האחורי, קיבלה בדיוק מה שהייתה צריכה. הגנת בנפיקה התייצבה והפסיקה לספוג, הסלובני גילה יכולת נפלאה ב-0:2 על פורטו כבר במשחקו השני בהרכב, ולא הסתכל לאחור. הוא אף סחף את הקבוצה לגמר הליגה האירופית בזכות 0:0 מול יובנטוס בטורינו בחצי הגמר. לבסוף, גם סביליה לא הכניעה אותו, אך הצליחה לנצח בבעיטות הכרעה והניפה את הגביע. שוב כל אירופה רדפה אחרי הכישרון הגדול שבגיל 22, כבר נראה מוכן לעשות קפיצת מדרגה משמעותית ולעבור לאחת הליגות הגדולות של אירופה. בסופו של דבר אתלטיקו הצליחה לשימה עליו את ידה ושילמה 16 מיליון כדי שיגיע לויסנטה קלדרון.

תוצאת תמונה עבור ‪jan oblak‬‏
בחור שקט. (UEFA)

מי זוכר היום את ההתחלה האומללה של אובלק במדריד? תג המחיר הגבוה גרם לרתיעה מסוימת בקרב האוהדים בכל מקרה, אבל הסלובני גם נפצע במהלך ההכנות בקיץ 2014, ולכן מיגל אנחל מויה הועדף על פניו. נשיא בנפיקה לואיס ויירה אפילו טען באוגוסט שדייגו סימאונה הציע למכור את השוער חזרה לליסבון בהפסד ונענה בסירוב, אם כי אתלטיקו הכחישה בתוקף את האמירה המוזרה. ההזדמנות הראשונה של אובלק הגיעה במשחק הפתיחה בשלב הבתים בליגת האלופות, מול אולימפיאקוס ביוון, וזה היה כנראה משחקו החלש ביותר בקריירה. בעוד רוברטו, בוגר אתלטיקו, הצטיין בשער היריבה, ספג הסלובני שני שערים באשמתו הישירה בהפסד 3:2. בתקשורת לא ריחמו, מויה ביסס את מעמדו, והכשרון הצעיר כלל לא היה רלוונטי במשך חצי שנה. אבל יאן אובלק הוא לא אחד שיוותר, הוא המשיך לעבוד קשה ולהשתפר וחיכה להזדמנות. וכשהוא סוף- סוף קיבל אותה, הוא ידע לנצל אותה בענק. זה קרה במרץ 2015, בגומלין מול לברקוזן בשמינית גמר ליגת האלופות. אתלטיקו הפסידה 1:0 בגרמניה במשחק הראשון, וכאשר מויה נפצע ידע אובלק שאסור לו בשום אופן לספוג. הוא נזרק למים העמוקים באופן בלתי צפוי, ועמד במשימה. אתלטיקו מחקה את הפיגור, ובדו קרב הפנדלים עצר כדור אחד וראה שני בועטים נוספים מחמיצים את המסגרת. מאז, כל סימני השאלה הוסרו, וסכום השיא ששולם תמורתו הפך לפתע מבזבוז לגניבה. "יאן מעניק לנו בטחון, והוא עוד ימשיך להשתפר" אומר צ'ולו. סימאונה מרבה לשבח את השוער השקט שממעט להתראיין בתקשורת למרות שהוא שולט היטב בספרדית (וגם בפורטוגזית ואנגלית בנוסף לשפת אימו), ומרבה לתת קרדיט להישג שלו גם למאמן השוערים פבלו ורסלונה. מדובר בכדורגלן צעיר מאוד (24) יחסית לתפקידו ובמועדון יודעים היטב שיש להם על מה לבנות לקראת העתיד. אם קורטואה שהיה מעולה שיחק כמושאל מצ'לסי, הפעם מדובר בשחקן שחתום במועדון עד לשנת 2021 עם סעיף שחרור של 100 מיליון יורו, שירחיק הרבה קבוצות שהתעניינו בו, כולל מנצ'סטר יונייטד, ריאל מדריד וארסנל.

תוצאת תמונה עבור ‪jan oblak‬‏
יודע לתפקד במצבי לחץ. (UEFA)

אובלק ידוע בקור הרוח ובביטחון שיש לו, והוא כנראה השוער הטוב בעולם באחד על אחד, דוגמה זאת אפשר לראות בהצלה המשולשת המדהימה שלו נגד באייר לברקוזן ברבע גמר הצ'מפיונס (סרטון למטה). אתם תרצו לראות אותה יותר מפעם אחת. בהבטחה. גם בנבחרת יאן אובלק הוא כבר באנקר, וזאת למרות שהוא מתחרה על מקום בהרכב נגד שוערה של אינטר סמיר האנדנוביץ' הוותיק. לסיכום, לאובלק הצעיר יש עוד הרבה שנים, וכמו שזה נראה כרגע, השיא עוד לפניו, ואם כבר עכשיו הוא אחד מהשוערים הטובים בעולם, אז תארו לכם מה יהיה כשיגיע לגיל 30 (בדרך כלל תקופת השיא אצל שוערים). באתלטיקו בונים עליו לעוד שנים רבות שיהיה ה"בופון" שלהם, בסלובניה מצפים ממנו להוביל את הנבחרת לטורניר גדול, והוא בינתיים מוביל את אחת ההגנות הטובות בהיסטוריה של הליגה הספרדית. כל בנאדם אחר היה כבר משתגע מרוב לחץ, אבל לא יאן אובלק. הוא תמיד שומר על שקט נפשי ולא נראה שהמילה "לחץ" נוגעת לו. בופון, מאחוריך!

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

https://www.youtube.com/watch?v=YWsz1gdjrJY

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort