הג'ודוקא שהפכה לגיבורה לאומית

לפני שנה חגגה ירדן ג'רבי את יום הולדתה ה-27, כשהיא בציפייה אדירה לקראת רגע השיא בקריירה שלה – אולימפיאדת ריו 2016. חודש לאחר מכן, כשעמדה על הפודיום וענדה על צווארה את מדליית הארד, היא הגשימה את חלום הילדות שלה. איך הפכה הילדה הצנומה מנתניה לגיבורת ספורט ישראלית? לרגל יום הולדתה ה-28 התחקיתי אחר האירועים והאנשים שהובילו את ג'רבי לפסגה.

משפחת ג'רבי

ירדן ג'רבי נולדה ב-8 ביולי 1989 בכפר-סבא, ובגיל צעיר עברה עם משפחתה לנתניה. כבר בילדותה התעניינה בספורט, ובעיקר התלהבה מהזכייה של הג'ודוקאית יעל ארד במדליית כסף באולימפיאדת ברצלונה 1992. היא החלה להתאמן במועדון "מיטב נתניה" ובמכון ווינגייט, הסמוך לעיר מגוריה. אימה היא אדריכלית ושמאית מקרקעין ואביה הוא המוח שעמד מאחורי המצאת המונה האלקטרוני במונית.

התמיכה והאהבה של ההורים (הפייסבוק האישי של ירדן ג'רבי)

למזלה, משפחתה אמידה ולכן יכולה לתמוך בקריירה שלה, הן מבחינה כלכלית, הרי ספורטאי בישראל צריך לממן את נסיעותיו, תחרויותיו ואימוניו, גם כשהוא הופך להיות מקצועי, ורק כאשר זוכה לספונסר הנטל ממשפחתו יורד. והן מבחינה מנטלית, הוריה הסיעו אותה לאימונים וחיכו ברכב שעות עד שתסיים כדי להחזירה הביתה, וגם קיבלו בהבנה את פרישתה מהתיכון כדי להתרכז בקריירה הספורטיבית שלה.

עם זאת, דבר אחד הוריה של ג'רבי לא עושים – הם לא מגיעים לתחרויות של ירדן. שני הרשקו המאמן של ירדן מגיל 6, מכיר אותה היטב והגיע למסקנה שכשאימה בקהל היא רכה יותר בקרב. אפילו לאולימפיאדה בריו משפחת ג'רבי לא נסעה וצפתה בקרבות מסלון ביתה בנתניה.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
שני הרשקו – המאמן שמכיר אותה מגיל 6 (הוועד האולימפי בישראל)

"הכי טובה בעולם"

בגיל 18 נכנסה ג'רבי לסבב התחרויות העולמי בקטגוריית משקל של עד 63 ק"ג. בהתחלה ההצלחות היו רק בגזרה המקומית ובתחרויות גרנד סלאם בעולם, אך החל משנת 2012 היא הפכה לאחת הג'ודוקאיות המובילות בעולם. היא זכתה באליפות ישראל שמונה פעמים, כשבין השנים 2007-2015, היא פספסה רק פעם אחת את התואר המקומי. היא זכתה בשתי מדליות ארד ובמדליית כסף באליפות אירופה ובתואר סגנית אלופת עולם.

אך השיא האמיתי הראשון מבחינתה היה הזכייה באליפות העולם בתחרות שנערכה בברזיל בשנת 2013. ג'רבי הייתה הראשונה שזכתה באליפות העולם בג'ודו, למרות שבהיסטוריה הישראלית יש לא מעט ג'ודוקאים מובילים כדוגמת יעל ארד, אורן סמדג'ה, אריק זאבי ועוד. באותה תחרות ניצחה את כל הקרבות שלה באמצעות איפון, ובגמר אף גרמה ליריבתה להתעלף. הטכניקה של ג'רבי באותה תחרות נקראה "חניקת ג'רבי". בטכניקה זו משתמשת ג'רבי בשולי חלוקה כדי לכרוך יד אחת מסביב לראש יריבתה וברגלה כדי לחסום את ראשה מלהתרומם. תרגיל החניקה היה כל כך מפתיע ועוצמתי שהוביל כמעט תמיד לאיפון ולהכרעת הקרב. אך, בנובמבר 2013 הכריז איגוד הג'ודו הבינלאומי על שינויים בחוקת הענף, ובהם איסור על ביצוע חניקה תוך שימוש בדש הבגד או החגורה, לאכזבתה של ג'רבי. בעקבות ההצלחה ג'רבי עלתה במאי 2013 למקום הראשון בדירוג הג'ודוקאיות במשקלה, ושמרה על המקום למשך שנתיים – שיא של ספורטאי ישראלי בכל הענפים.

הזכייה באליפות העולם, לצד פונטי והרשקו (הפייסבוק האישי של ירדן ג'רבי)
חניקת ג'רבי – סימן ההיכר שלה (הפייסבוק האישי של ירדן ג'רבי)

היריבות עם אליס שלזינגר

על ההצלחה הכבירה של ירדן ג'רבי בשנים הללו העיבה היריבות עם אליס שלזינגר. כידוע ברוב ענפי הספורט האישיים, כל מדינה רשאית לשלוח מקסימום נציג אחד לאולימפיאדה. כך יכול להיווצר מצב שספורטאי בכיר לא יוכל לייצג את מדינתו באולימפיאדה, בגלל שספורטאי אחר מאותו סגנון/מקצה/משקל (תלוי בענף) הגיע להישגים טובים ממנו. אנו מכירים קרבות בין השייטים גל פרידמן ועמית ענבר או בין נמרוד משיח לשחר צוברי, אך בשנת 2013 עולם הג'ודו התעורר לקרב בין ירדן ג'רבי לאליס שלזינגר. שתיהן ג'ודוקאיות מצוינות שיכולות להיות חלק מהמשלחת לאולימפיאדת ריו, אך רק אחת מהן תוכל לייצג את ישראל בקטגוריה עד משקל של 63 ק"ג.

אליס שלזינגר היריבה המושבעת עברה לייצג את בריטניה (הפייסבוק האישי של אליס שלזינגר)

אחרי שבאולימפיאדת לונדון 2012 ירדן ג'רבי ראתה את יריבתה מייצגת את ישראל, היא הציבה את ההשתתפות באולימפיאדה הבאה כיעד עליון. ג'רבי שהציגה כושר שיא וזכתה באליפות העולם סומנה כהבטחה ישראלית. היא זכתה כספורטאית השנה מטעם הוועד האולימפי ומשרד התרבות והספורט. מאמנה, שני הרשקו נבחר למאמן נבחרת ישראל לבנות, ונראה היה ששום דבר לא יעצור אותה מהגשמת החלום. שלזינגר שהבינה כי ג'רבי הפכה להיות קונצנזוס בין כל הגורמים המחליטים, וטענה שלא יהיה קרב הוגן על הכרטיס לריו 2016 כינסה מסיבת עיתונאים ובה ירתה חיצים כלפיי כל הנוגעים בדבר ובעיקר נגד משה פונטי, יו"ר איגוד הג'ודו בישראל. בסיכומו של דבר, שלזינגר פינתה את הבמה ועברה לייצג את בריטניה, והשאירה את ג'רבי ללא מתחרות על הכרטיס לריו.

גיבורה לאומית

לאולימפיאדה הגיעה ג'רבי בשיאה, כשהיא אחת ההבטחות הישראליות למדליה, וכשבאמתחתה 27 מדליות בשלוש וחצי שנים. יום התחרויות של ג'רבי נקבע ל-9 באוגוסט 2016 ואומה ישראלית מאוחדת הפנתה את מבטה לעבר מסכי הטלוויזיה, בציפייה לסיים את היום עם מדליה ראשונה באולימפיאדה בברזיל.  אחרי ניצחון משכנע על מריסט אספינוסה מקובה בשמינית הגמר, הגיע ההפסד לאריאנה סילבה הברזילאית ברבע הגמר. ההפסד העביר את ג'רבי לבית הניחומים כשהמטרה היא מדליית הארד. בקרב הראשון היא ניצחה את יאנג ליקה מסין, דבר שהעלה אותה לקרב על מדליית הארד, שם ניצחה את מיקו טאשירו מיפן וזכתה במדליית הארד.

ג'רבי אחרי הניצחון בקרב על הארד (הוועד האולימפי בישראל)

הניצחון של ג'רבי הפך אותה לישראלית השנייה אי פעם שזכתה במדליה אולימפית, אחרי הזכייה של המודל לחיקוי שלה יעל ארד. אך האהבה והתמיכה שלה זכתה ג'רבי והפיכתה לגיבורה לאומית לא הגיעו רק בגלל היכולת על מזרן הג'ודו, אלא גם בגלל התרומה שלה לקהילה. באוקטובר 2014 מכרה ג'רבי דרך אתר האינטרנט eBay את תגית השם שלה מהזכייה באליפות העולם, ובאוגוסט 2016 מכרה את תגית השם מהאולימפיאדה. עבור שתי המכירות קיבלה ג'רבי כ-210 אלף שקלים אותם תרמה למחלקה לילדים חולי סרטן בבית החולים איכילוב. פעם נוספת הוכיחה שג'רבי שהיא הרבה יותר מרק ספורטאית.

הפכה לגיבורה לאומית , לצד שרת התרבות והספורט ואשת ראש הממשלה (הוועד האולימפי בישראל)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort