הפשע בצל הספורט

לפני 22 שנה בדיוק הגיע איש חמוש באקדח וירה 6 כדורים בבלמה של נבחרת קולומביה דאז, אנדראס אסקובר. ששת יריות שפילחו את גופו של הבלם לוו בצעקת "גול", לזכר ששת הפעמים שהשדר אמר את המילה רק מספר ימים קודם לכן כשאותו אסקובר כבש שער עצמי במהלך מונדיאל 1994 וגרם להדחה של נבחרתו בידי ארצות הברית. היורה נעצר כעבור מספר שעות וזוהה כהומברטו קסטרו מוניוז, אדם ששימש כנהג עבור ברוני הסמים הקולומביאנים, האחים גאייון. רבות דובר על המקרה שהאחים הורו למוניוז לרצוח את אסקובר מכיוון שהשער העצמי שלו גרם להם להפסדים רבים בתחום ההימורים.

השער העצמי העצוב ביותר, אסקובר מכניע את השוער שלו ובדיעבד חורץ את גורלו (Time)
השער העצמי העצוב ביותר, אסקובר מכניע את השוער שלו ובדיעבד חורץ את גורלו (Time)

אבל זהו אינו מקרה יחיד בו ספורטאי נרצח בגלל כישלון על המגרש שכן גם רוברט מנסה, הושער של נבחרת גאנה בשנות ה-70 מצא את מותו בנסיבות דומות. מנסה, שהיה חלק מנבחרת גאנה שבדיוק לא הצליחה להעפיל לאליפות אפריקה 1972, נכנס לויכוח סוער בפאב מקומי ונדקר למוות בעזרת בקבוק שבור על ידי שלושה אנשים שזעמו על יכולתו במשחקי הנבחרת.

רוב המקרים בהם נרצחו כדורגלנים קשורים למדינות לטינו אמריקאיות, בעיקר קולומביה ואל סלוואדור. במקרי המוות שקשורים לסכסוך בין כנופיות או סתם ויכוחים שפרצו במועדוני לילה אפשר לציין את מותם של אלסון בסרה (שזכור בתור השחקן של נבחרת קולומביה שניסה להחיות את מארק-ויויאן פואה הקמרוני שהתמוטט על המגרש במחשק גביע הקונפדרציות בין הנבחרות), אדיסון קארה, לוסיו אספאנייה (קולומביה) ואוסקר דיאז, ראול אסנאל, סלווין גונזאלס, ווילאם לופז, נלסון ריברה ואלפרדו פאצ'קו (סלוואדור). אליהם ניתן לצרף מקרים נוספים מדרום אמריקה שכוללים את ריקארדו ביטנקורט (אורוגוואי), גיירמו מזה (מקסיקו), וויליאם מוראיש (ברזיל) וג'וני פרוזו (ונצואלה) כאשר צ'יוואקי ליאנינגה מזמביה וג'פרי נ'טוקה מדרום אפריקה הם הנציגים הטראגיים של יבשת אפריקה ברשימה העצובה הזאת.

הקולומביאני אדסון בסרה מול ריבאלדו (FIFA)
הקולומביאני אדסון בסרה מול ריבאלדו, נרצח במהלך ויכוח בבר (FIFA)

אם כבר נישאר ביבשת השחורה אפשר להתמקד במותו הטראגי של שוערה לשעבר של אורלנדו פיירטס ונבחרת דרום אפריקה, סנזו מייווה, שנורא למוות בביתה של בת זוגתו במהלך שוד. הוא מצטרף לרשימה של ספורטאים נוספים שקיפחו את חייהם במהלך שוד או פריצה לבתיהם, דוגמת איסמאל דיאז (סלוואדור, נרצח במהלך נסיעה במונית על ידי נוסע שסירב לשלם), רודריגו אספינדולה (ארגנטינה, שוד בקניון), אוריין סימפסון (ג'מייקה, שוד בביתו), ארנולד פראלטה (הונדורס, שוד בקניון), אדי מוסה (שבדיה, שוד בבית קפה), ואבל טאדור, הקפטן הניגרי של קבוצת ביילסה יונייטד שנרצח מספר שעות אחרי שהוביל את קבוצתו לזכייה באליפות המקומית. השודדים גנבו מארנקו סכום של כ470 דולר, את מדליית האליפות ואת רכבו.

נרצח בבית זוגתו במהלך שוד, סנסו מייווה (אינדפנדנט)
נרצח בבית זוגתו במהלך שוד, סנסו מייווה (גטי אימג'ס)

ישנם גם ספורטאים או אנשי ספורט שנרצחו בגלל שפשוט היו במקום הלא מתאים. העירקי איהאב קארים הוא אחד מהם. קארים, שחקן קבוצת אל סינעה המקומית נקלע בטעות לאיזור קרבות בין צבא ארה"ב ותומכי סדאם חוסיין ומת כתוצאה מהפצצה אמריקאית על האיזור בו שהה.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

סיפור יותר סוחט דמעות הוא של קייאן פרינס בן ה-15, אחד הכשרונות הגדולים ביותר שהיו באקדמיית הכדורגל של קווינס פארק ריינג'רס. הנער הצעיר היה בדרכו לאימון קבוצת הנערים של ק.פ.ר. כאשר הבחין בחבורת נערים מרביצים לילד. הוא ניגש אליהם וביקש שיפסיקו והחביא את הנער מאחורי גופו. אחד הנערים דחף את קייאן והחליט לסגור איתו חשבון. לאחר כחצי דקה של החלפת מהלומות בין השניים שלף אותו נער סכין ציד ודקר את הכדורגלן הצעיר למוות. לאחר מותו, אביו של קייאן, המתאגרף לשעבר מארק פרינס פתח את מרכז קייאן פרינס נגד אלימות, אירגון ללא כוונת רווח שפועל למיגור תופעת הסכינאות באנגליה.

חברים, משפחה ואנשים שבאו לתמוך מתארגנים במשחק צדקה לזכרו של קייאן פרינס (דיילי מייל)
חברים, משפחה ואנשים שבאו לתמוך מתארגנים במשחק צדקה לזכרו של קייאן פרינס (דיילי מייל)

כמובן שמקרי הרצח של כדורגלנים לא פסחו גם על הרקע הפוליטי.

יוזף קלוץ (שחקנה לשעבר של יוטז'נקה קראקוב ומכבי ורשה) ולאון שפרלינג (שחקנה לשעבר של קראקוביה, אותם הוביל ל4 אליפויות פולין) נרצחו במהלך מלחמת העולם השנייה בידי הנאצים.

לוץ אייגרנדורף מצא את מותו בתאונת דרכים נוראית בגרמניה. רק לאחר מכן נודע כי זו הייתה תאונה מבויימת שהוזמנה על ידי השטאזי. הסיבה היא שאייגנדורף, יליד מזרח גרמניה ניצל משחק ידידות בין מועדונו דינאמו ברלין לקייזרסלאוטרן שהייתה אז במערב גרמניה וערק למערב. הוא החל לשחק בקייזרסלאוטרן עצמה ועבור המזרח-גרמנים זו הייתה יריקה בפרצוף, שהובילה להזמנת הרצח שלו באותה תאונת משאית שהתבררה כאירוע מתוכנן.

במאבק פוליטי נוסף מצא את מותו שחקן נבחרת הונגריה לשעבר, שנדור שוש, כאשר המטרה העיקרית הייתה להפחיד שחקנים הונגרים נוספים, בעיקר פרנץ פושקאש ויוזף בוזיק לערוק מהונגריה הקומוניסטית למדינות אירופיות "חופשיות". שוש הוצא להורג בתלייה לאחר שנטען כי בגד במולדתו.

גם בארץ ישראל מצא כדורגלן לשעבר את מותו בנסיבות פליליות כאשר אלי אוזן ז"ל (לשעבר הפועל ב"ש, צפרירים חולון והפועל ת"א) נמצא ירוי במכוניתו בשנת 2009.

אבל לא תמיד הספורטאים הם הקורבן ורשימת הספורטאים שסרחו ופנו לפשע גדולה ו"מכובדת" וכוללת שמות מוכרים מאוד.

או.ג'יי. סימפסון במהלך משפט הרצח ממנו זוכה (BR)
או.ג'יי. סימפסון במהלך משפט הרצח ממנו זוכה (BR)

 

כמובן שארה"ב עם שחקני הפוטבול שלה "מככבת" ברשימות שם אפשר למצוא את קווין אלן (אונס), פלאקסיקו בורסס (אחזקת נשק לא חוקית), מייקל ויק (ארגון קרבות כלבים) שאגב השתחרר מהכלא וכעת משחק במדי הפיטסבורג סטילרס. וגם מקרים קשים יותר דוגמת או.ג'יי. סימפסון שהורשע ברצח ואז זוכה במשפט מפורסם ומסוקר ביותר אך לא הצליח להימנע מהרשעה בגין סחיטה, איומים, אלימות ושוד במקרים נוספים בהם "כיכב".

ארגן קרבות כלבים, מייקל ויק (USA Today)
ארגן קרבות כלבים, מייקל ויק (USA Today)

גם רוברט רוזייה נמצא ברישמה הזאת לאחר שרצח 7 אנשים בשם כת סודית אליה הצטרף "כדי לרצות את יהיה" לדבריו. המקרה הזכור ביותר לאחרונה הוא של ארון הרננדז שבשנת 2013 רצח את חברו אודין לויד כאשר המניע ככל הנראה היה שבירת אמון בנוגע לעסקת סמים שהרננדז פחד שתיחשף.

רצח את חברו, ארון הרננדז (BR)
רצח את חברו, ארון הרננדז (BR)

הספורטאים האמריקאים ממשיכים לככב ברשימות השחורות האלו גם בענפים אחרים כאשר ניתן לציין את מייקל טייסון (איגרוף) בתור דמות קשה שהורשע באונס, אלימות ואחזקת סמים. טום פיין (כדורסל) הוא עוד אחד שפנה לדרך אפלה כאשר הורשע במספר מקרי אונס אלימים. אל מחוץ לגבולות ארה"ב אפשר כמובן לציין את פוצאציורו ג'יוניצ'י היפני שהיה מנהל דוג'ו לסומו. הוא הורשעה במספר מקרי רצח אחרי פרשה שהתפוצצה ביפן שכללה אלימות קשה כנגד מאמנים וספורטאים שהיו רשומים בדוג'ו שלו, מקרים שהסתיימו אף במוות בגינם הוא הורשעה בסעיף ה"רצח".

סמים, אונס ואלימות, מייק טייסון (BR)
סמים, אונס ואלימות, מייק טייסון (BR)

המתאבקר אוטארי קוונטרישווילי פנה גם הוא לקריירה אחרת לאחר שפרש. הוא היה ראש ארגון פשע במוסקבה ומצא את מותו אחרי שארגון פשע מתחרה "הזמין" את חיסולו.

לזלי הילטון מג'מייקה הוא ככל הנראה הספורטאי היחיד שהוצא להורג בתלייה בגין רצח אשתו וברטיל פוקס, הבאדיבלידר מהאי סנט קיטס הורשע ברצח כפול של חברתו ואמה.

האצן הפראלימפי אוסקאר פיסטוריוס הורשע ברצח חברתו ריבה סטיינקאמפ בדרום אפריקה כאשר העונש הסופי אותו יקבל הספורטאי לשעבר עדיין אינו ידוע בעקבות ערעורים רבים שהוגשו לתיק הנ"ל.

אוסקר פיסטוריוס במהלך אחד הערעורים במשפט הרצח של זוגתו (דיילי מייל)
אוסקר פיסטוריוס במהלך אחד הערעורים במשפט הרצח של זוגתו (דיילי מייל)

בכדורגל רוב המקרים בהם הספורטאים הורשעו הן בגין נהיגה או אלימות תחת השפעת אלכוהול. ברשימה הזו ניתן למצוא את ג'ואי בארטון, ג'ורג' בסט, מאדס טים, סטיג טופטינג, טוני אדאמס ופטריק קלייברט כשגם אריק קאנטונה הורשע בתקיפה זכר לאותו משחק בו שלח בעיטת קונג-פו לאוהד שהקניט אותו. אך ישנם מקרים הרבה יותר חמורים מהם.

הורשע בעקבות הבעיטה, קאנטונה (דיילי מייל)
הורשע בעקבות הבעיטה, קאנטונה (דיילי מייל)

-מרקוס בנט, חלוצה לשעבר של אברטון וצ'רלטון, הורשע באחזקת סמים ונאסר לשנה
-חלוץ נבחרת ווילס, צ'ד אוואנס, הורשע באונס, שוחרר ממעצר לפני תום התקופה וכעת מוצא מקלט בקבוצת צ'סטרפילד מהליגות הנמוכות באנגליה.
-אדם ג'ונסון מסאנדרלנד נמצא במצב דומה. הוא אמנם לא אנס את הקטינה ששהה איתה אך בעילת קטינה הוא פשע שבגינו הקשר/חלוץ נכלא ל6 שנות מאסר אותם הוא מרצה בעת כתיבת שורות אלו עם אפשרות להקלה בעונשו בעתיד.

-גייווין גראנט הורשע ברצח בשנת 2010 וקיבל עונש של מאסר עולם כאשר מקרה רצח נוסף שאליו נקשר כדורגלן מגיע מברזיל שם ברונו, שהיה אז שוערה הראשון של פלאמנגו וקפטן הקבוצה, הורשע ברצח חברתו ואם הבן שלו. הסיבה לרצח הייתה בגלל שהיחסים בינם היו כאשר ברונו עדיין היה נשוי והאישה איימה עליו להתגרש או שתספר לאשתו על קיומה כמאהבת שיש לה גם ילד משותף עם השוער. ברונו, בעזרת 2 בני דודיו, חטפו את האישה ורצחו אותה. הוא נכלא ל22 שנות מאסר.

רצח את אם בנו וחברתו, ברונו (O Bola)
רצח את אם בנו וחברתו, ברונו (O Bola)

אלו הם מקרים קשים ביותר שבהם הספורטאים הורשעו בעבירות קשות אבל ישנם גם מקרים שבאמת היו יכולים להימנע ועצם הגעתם להרעשה היא טיפשות מצד הנאשם או הגוף המאשים.

-בלמה הברזילאי הצעיר של באיירן מינכן, ברנו, חטף כמעט 4 שנות מאסר בגין הצתה מכוונת של הוילה שלו במינכן. הוא ניסה להוציא בכך את כספי הביטוח והורשע בסעיפים של מרמה, הצתה מכוונת ושיבוש הליכי חקירה. כעת הוא מנסה לשקם את הקיירה שלו בסאו פאולו אחרי ששוחר מבית הסוהר.

הצית את ביתו בשביל הביטוח, ברנו (Bild)
הצית את ביתו בשביל הביטוח, ברנו (Bild)

-שוערה האיראני של פרספוליס סושה מקאני שיתף במדיה החברתית שלו 2 תמונות של נשים ללא רעלה. הוא הורשעה בהפצת תכנים אנטי איסלאמיים והוא נכלא לשישה חודשים. בעקבות ערעור שהגיש הוא שוחרר ומיידית עזב את המדינה כדי לשחק במדי מיונדאלן מהליגה השניה בנורבגיה, שם האינסטגראם וסנאפצ'אט לא יכניסו אותו לכלא

-ארת'ור ברנאן היה שחקן פוטבול אוסטראלי שהתחתן באושר בשנת 1902 עם אשא אחת. היחסית ביניהם לא צלחו והוא עזב את ביתו. בשנת 1910 נישא בשנית רק ששכח פרט קטן ביותר-שהוא עדיין נשוי רשמית לאשתו הראשונה. 12 חודשים של בית סוהר הזכירו לו היטב שיש קודם להגיש בקשת גירושין ורק אז להתחתן בשנית.

אצלינו בארץ פרשת הספורט-פשע החמורה ביותר הייתה כמובן "שופטים באדום" שהתפוצצה בתחילת שנות ה-2000.

אנחנו נקווה שלא נשמע עוד מצבים כמו שצויינו מעלה לא רק בספורט אלא בכל מקרה אחר גם.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort