אלופה בע"מ: מעשה בקבוצת כדורגל היסטורית שגנבה את עצמה מאוהדיה

בעולם הכדורגל אנו רגילים לראות סנסציות, מאבקי אליפות מגוונים ולא מעט קבוצות בכל מדינה שבעבר זכו באליפות, אך ניכר שכמעט על כל המחזות האלו לא שמעו בפורטוגל. בהיסטוריה של הליגה הבכירה בפורטוגל לא תמצאו המון ורסטיליות, מכיוון שרק פעמיים העונה הסתיימה כאשר האלופה היא לא אחת משלוש הגדולות, הלא הן בנפיקה, פורטו וספורטינג. בפעם הראשונה, מועדון הכדורגל בלננסש עשה זאת בעונת 1945-46, ואילו בפעם השנייה הייתה זו בואבישטה אשר היממה את העולם הספורטיבי כולו כאשר קטפה את התואר בעונת 2000-01. למעשה, כל חמש האלופות בפורטוגל הגיעו משתי הערים הגדולות, ליסבון ופורטו. מוזר מאוד לחשוב שקבוצות כמו בראגה, שהגיעו להישגים יפים מאוד בזירה האירופית בעשור החולף, לא זכו באליפות מעולם. כיום בואבישטה היא קבוצת אמצע טבלה ואפילו תחתית בליגה הפורטוגלית, ואילו בלננסש נמצאת בליגה החמישית. או שבכלל בליגה הראשונה.

מבלבל? אין ספק. קודם כל, מי זו בלננסש? מלבד האליפות, בארון התארים של המועדון ניתן למצוא גם שלושה גביעי מדינה. בעונת 1954-55, הקבוצה משכונת בלם בליסבון הייתה קרובה לאליפות שנייה כמו שמעולם לא הייתה קרובה. במחזור האחרון, היא נאבקה על התואר מול בנפיקה והייתה צריכה בסך הכל תיקו נגד ספורטינג על מנת לזכות באליפות, אך כעבור ארבע דקות בתוך תוספת הזמן ספגה שער שהותיר את אוהדיה בהלם מוחלט והעניק אליפות ליריבה העירונית באדום. לאחרונה בלננסש התפצלה לשתי קבוצות נפרדות בגלל טעויות קשות בניהול הקבוצה. בהסתכלות רחבה יותר על הסיטואציה שגרמה לפיצול, מתקבל המקרה הנדיר והמוזר – קבוצת כדורגל אשר גנבה את עצמה מאוהדיה.

הרכב בלננסש במשחק האליפות, 1946 (האתר הרשמי של בלננסש)

על מנת להבין את המקרה, מוטב לחזור אחורה עד לשנות התשעים, אז חלה נקודת מפנה בכדורגל הפורטוגלי. משנות התשעים, קבוצות פורטוגליות קיבלו אישור להקים חברת ספורט ציבורית בע"מ על מנת לשפר את הניהול הכלכלי. מועדון הכדורגל בלננסש החליט להקים חברה בע"מ משלו בשנת 1999. אמנם המטרה של חברות אלו הייתה חיזוק הניהול הכלכלי של המועדון, אך כמו המון דברים, גם כאן זה לא תמיד עבד. ב-2012, בגלל בעיות כלכליות, המועדון החליט למכור 51% ממניות החברה לקבוצת משקיעים חיצונית בראשות איש עסקים בשם רוי פדרו סוארס. העסקה כללה את הזכות של המועדון לרכוש בחזרה את אותו רוב השליטה שמכרה למשקיעים והטלת וטו על החלטות של החברה.

בשנת 2017, קבוצת המשקיעים החליטה לבטל את העסקה בטענה להפרת הסכמים על ידי המועדון. המתיחות בין הצדדים עלתה, ומיד החברה פנתה לבית הדין לספורט, שם נפסק כי החברה תישאר בבעלות מלאה של סוארס והמועדון לא יוכל לקנות בחזרה את חלקו כפי שהיה כתוב בהסכם המקורי, אך הפרוטוקול נשאר בתנאיו החדשים במקום להתבטל ולכן החברה המשיכה להתקיים ולשלוט במועדון ביד רמה. כעבור שנה, פג תוקפו של אותו פרוטוקול אשר הורה על החיבור של המועדון לחברה, מה שגרם מיידית לניתוק מוחלט בין שני הצדדים.

כאשר היה נראה שהמועדון לא יגיע לשפל גדול יותר בעניין החברה, קרה הדבר הלא צפוי הבא. החברה הקימה קבוצת כדורגל משלה וגרמה לפירוק של הקבוצה המקורית. שם הקבוצה החדשה היה זהה לשם החברה, "חברת הספורט הציבורית בע"מ בלננסש", והיא נרשמה בהתאחדות הפורטוגלית כקבוצה מספר 1198 בסדר ההיווסדות, כאשר הקבוצה המקורית רשומה כמספר 64. האצטדיון הביתי של בלננסש בשכונת בלם, אצטדיון רסטלו, שייך למועדון, ולכן הוא החליט לא לאפשר לקבוצה החדשה לשחק בו. מלבד האצטדיון, המועדון מחזיק בסמל המקורי ובהיסטוריה עד 1999, שנת היווסדות החברה בע"מ, כשלמעשה המועדון זכה בכל תאריו הרבה לפני אותה שנה. בנוסף, ההיסטוריה עד שנת 2018 הוכרזה יותר מאוחר כשייכת למועדון.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
אצטדיון רסטלו, רכושו של המועדון (StadiumDB)

מהבחינה המשפטית, סוף סוף רשם המועדון ניצחון על החברה, כאשר בית המשפט הכריז כי ההיסטוריה תשתייך למועדון, אך מהבחינה הספורטיבית בית המשפט הנחיל הפסד גדול על המועדון. הקבוצה החדשה בבעלות החברה לקחה את מקומה של הקבוצה בבעלות המועדון בליגה הראשונה מעונת 2018-19, ומשחקת באצטדיון הלאומי הישן לאחר שהמועדון לא הסכים לתת לה לשחק באצטדיון רסטלו, ובנוסף היא נדרשה לעצב לעצמה סמל חדש ללא סממני המועדון לאחר שכבר שיחקה עם הישן עד חודש מרץ. בחודש פברואר 2019, התגלה כי משטח הדשא באצטדיון הלאומי ברמה ירודה, ולכן בלננסש החדשה שיחקה שני משחקים ביתיים בעיר הסמוכה סטובאל. באחד משני המשחקים הללו שיחקה הקבוצה נגד מוריירנסה ולאצטדיון הגיעו כ-298 אוהדים, אשר היוו את כמות הצופים הנמוכה ביותר בהיסטוריה של הליגה הבכירה בפורטוגל.

בינתיים, המועדון הקים מחדש את הקבוצה ורשם אותה לליגה המחוזית השישית בפורטוגל לעונת 2018-19 תחת השם המקורי "קלוב דה פוטבול אוש בלננסש". בעוד הקבוצה החדשה מקרטעת בענייני הקהל, כמעט כל האוהדים הצהירו נאמנות למועדון, אשר נמצא אף בבעלות עמותת אוהדים כמו רוב הקבוצות בפורטוגל, לרבות שלוש הגדולות. בליגה השישית, ממוצע האוהדים של בלננסש היה כארבעת אלפים צופים במשחקי בית, לעומת כמה מאות בודדות במשחקים של בלננסש החדשה בליגה הבכירה. את עונת 2018-19 סיים המועדון במקום הראשון, והעפיל לליגה החמישית דרך הצטלבות עם קבוצות שסיימו במקומות הראשונים בליגות אחרות באותה ההיררכיה של התאחדות הכדורגל המקומית בליסבון. בעונה הנוכחית, נראה ששום דבר לא היה מונע את המקום הראשון גם בליגה החמישית, אך לפתע הגיח נגיף הקורונה והשבית את הליגות בעולם. בפורטוגל הוחלט לבטל את כל הליגות הלא מקצועניות לאלתר, וההתאחדות הכריזה על שתי עולות מהליגה השלישית, אך עדיין לא ברור מה מצב העניינים בכל הליגות המחוזיות שמתחת. למרות זאת, אוהדיה מלאי תקווה שיום אחד יחזרו אל מרכז הבמה ויוכיחו לכולם מי הבלננסש האמיתית.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Comments (1)

  1. יובל גולד

    כתבה מרעננת.
    הצצה מעניינת לליגה הפורטוגלית.

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית