הליגה הסינית

כאוהד כדורגל בשנת 2017, קשה להתעלם ממהפכת הכדורגל שמתרחשת במזרח הרחוק. חוזים שמנים, העברות מטורפות ושיאי משכורות מעידן שהכדורגל עוד לא ראה. כוכבים, כסף, תהילה – מהפכה אמיתית. אבל האם הליגה תישאר כפופה לכסף ו"רדודה" בעיני רבים, או שיום אחד נראה שינוי באופק? הסיפור מאחורי הליגה שכולנו אוהבים לשנוא.

לוגו ה-CSL (ויקיפדיה)
לוגו ה-CSL (ויקיפדיה)

במשך השנים האחרונות ארץ האורז, הדרקונים והפסטיבלים נכנסה גם לשוק הכדורגל – אלכס טשיירה, אוסקר, הרנאנס, אקסל וויטסל – אלו רק חלק קטן מהכוכבים הבינלאומיים שבחרו לעזוב את התהילה והכבוד האירופאי לטובת הכסף הסיני. ובימים האחרונים גם טבז של בוקה ג'וניורס השלים את המעבר המדובר לסין, ובכך הפך לשחקן הכדורגל בעל המשכורת הגבוהה בעולם – 615 אלף פאונד לשבוע לשנחאי שנואה. וקרתה עוד העברה גדולה בחלון ההעברות הזה, רק ליריבה העירונית – שנחאי SIPG. שנחאי העבירה 52 מיליון פאונד לחשבון של הבלוז, ובתמורה קיבלה את הברזילאי הצעיר והמוכשר – אוסקר. אמנם הוא לא ישתכר כמו הארגנטינאי, ויאלץ להסתפק ב-400 אלף פאונד בלבד.

אוסקר מוצג במדי שנחאי (Paulo Freitas)
אוסקר מוצג במדי שנחאי (Paulo Freitas)

אבל חובבי הספורט לא עברו על כך בשתיקה – ביקורות בלי סוף, פרשנויות שונות וטוקבקים ברשתות החברתיות הציפו את הרשת ואת הראש שלנו. קראו להם שכירי חרב, משועבדים לכסף וחסרי מוסר וכבוד למועדונים שהיו שם בשבילם שנים רבות.

המשותף העיקרי לתגובותיהם של העוברים למזרח הרחוק בנוגע למעבר היה הדיבור על הפרוייקט שמתרחש שם. רובם הזכירו את ה"פרוייקט" שמתרחש בסין. אבל האם בכלל היה לזה חלק בהחלטה, או שזו תאוות בצע טהורה? או שבאמת קיימת סקרנות ורצון לקחת חלק ב"פרוייקט" שמתרחש שם? ומה זה בכלל ה"פרוייקט" הזה?

אוהדים גוואנז'ו הסינית (MENTAL NOTES IN A FOREIGN LAND)
אוהדים גוואנז'ו אוורגראנד הסינית (MENTAL NOTES IN A FOREIGN LAND)

בשביל לבקר ולשפוט, עלינו להבין את הסיפור לעומק, מהיכן הכל התחיל. הליגה ברמה גבוה הראשונה בסין הוקמה בשנת 1994, ושמה ג'יאה ליג. זה היה פרוייקט קטן ודיי צנוע, שכלל 12 קבוצות בלבד, ותקציביה לא התקרבו לאלו של היום. היא החזיקה 11 שנים בתור ליגת העל במדינה, מכובד מאוד בתור הליגה הראשונה ברמה גבוהה בסין. אבל בתום 11 השנים, סין השתדרגה בליגה ברמה גבוהה יותר, ושמה הוא ליגת העל הסינית (CSL). זה פרוייקט גדול במקצת, שכולל 16 קבוצות. בהתאם לכך, הג'יאה ליג הפכה לליגת המשנה, בדומה למה שנעשה בליגות הבכירות באנגליה.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

וזה היה מהלך משנה משחק. הנהלת ה-CSL שמה לה למטרה לשפר את פני הכדורגל הסיני לנצח. היא הציבה סטנדרטים מחמירים, ששיפרו את הליגה לטובה. והעניקה תגמול גבוהה עוד יותר, סכומי עתק שלא נראו וכנראה שגם לא יראו בג'יאה ליג וברוב העולם.

הם מיתגו את הליגה בהצלחה רבה וחשפו אותה לפני העולם הגדול. הם הוציאו (הרבה) כסף על המועדונים, ואלה הביאו שחקני על, ואיתם הגיעו האוהדים. וזו נראית שיטה מוצלחת מאוד, למרות שהסינים לא ממש המציאו אותה. פ.ס.ז', מנ' סיטי וכל קבוצות ה"רד בול" השקיעו את מיטב כספיהם, והביאו כוכבים על מהטופ העולמי וזה עבד להם מצויין. הקבוצות הפכו את עצמן מקבוצות בינוניות+ לקבוצות על מהטופ. תשאלו את רבבות האוהדים ביציעי הקבוצות, שמתמלאים עד המושב האחרון באוהדים שרופים. וכך גם בסין. פעם, לפני שני עשורים, הכדורגל בסין היה אנונימי באופן מוחלטת בעיניי חובב הכדורגל הקלאסי. והיום, נראה שהכסף עשה את שלו, ויציעי הקבוצות בסין מלאים לא פחות מאלו של מנ' סיטי או פ.ס.ז', לדוגמא. החשיפה לקהל הרחב בגזרה הבינלאומית הצליחה. רק חבל שבכדורגל של שנות ה-2000 הכסף הוא המנוע העיקרי.

 

לצורך הדגמה, לפי האתר Transfermarkt בתאריך 1/2/2011 הערך הכולל של כל המועדונים בליגה עמד על 21 מיליון פאונד. היום, הוא עומד על 344 מיליון פאונד, על הנייר כמובן. שינוי של למעלה מ-3,000 אחוזים, מטורף לגמרי. וזה אך ורק על הנייר.

בכך, ה-CSL הפכה ליעד אטרקטיבי בעיני כדורגלנים שלעולם לא היו שוקלים מעבר למזרח הרחוק.

אז מהיכן הכסף? מאיפה מגיעים סכומי העתק בעלי ה-9 ספרות שזורמים בליגה שלפני עשור הייתה כמעט ואנונימית? יש לנו מספר תשובות:

ספונסרים – בשנת 2014, למעלה מ-35 מיליון פאונד שולמו לליגה בעבור ספונסרים. מאז, הערך הכולל המועדונים בליגה כמעט הכפיל את עצמו (עפ"י Transfermarkt). אין לדעת כמה משולם להם היום.

זכויוית שידור – בחמש השנים הקרובות, הליגה תקבל 925 מיליון מאונד על זכויות שידור בלבד.

תמיכה מהמדינה – נכון להיום, הליגה "תקבל גב" כלכלי מהמדינה, בסך 265 מיליון פאונד בשנה.

וקיימים עוד מקורות כאלו – ספונסרים אישיים של המועדונים, מכירת כרטיסים למשחקים, מנויים, מרצ'נדייזינג ועוד. קשה לתאר בכמה כסף מחזיקים המועדונים האלה.

ברוב המקרים ישנו תהליך שחוזר על עצמו – שחקנים שנמצאים בשיא שלהם או שעברו אותו, מקבלים הצעת ענק מסין שתסדר להם ולמשפחתם את החיים הכלכליים בעשורים הקרובים, ובחלק ניכר מן המקרים עולים אורזים את הכדור והנעליים וטסים למזרח.

ובמקומם, מה הייתם עושים? נשארים להנות מכדורגל אירופאי איכותי ומסיימים את הקריירה במועדון מפואר, או בוחרים בהצעה שתסדר לכם ולמשפחתכם את החיים ועוזבים ל-CSL? קשה לקבוע. ואולי, יום אחד, הליגה הסינית תמצא את עצמה במרכז הבמה. אין לדעת.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort