תופעת "אל ניניו"

האל ניניו הוא תופעת טבע גלובלית הגורמת לתנודות ושינויים במזג האוויר. ההשפעות שלה רבות ומשונות ובקנה מידה עולמי – תמותת דגים גבוהה מהרגיל בחופי אמריקה הלטינית, מה שגורם לפגיעה בשרשרת המזון ולירידה בפרנסת הדייגים; שינויים בלחץ האטמוספרי ברחבי העולם; שינויים בכיווני הרוחות שגורמים למזג אוויר משוגע, שיטפונות, שרפות וסופות ביזריות – תופעות כלל-עולמיות הנמשכות בין 12 ל-18 חודשים. כמו כן, היא מתרחשת אחת ל-5 שנים בממוצע, אבל פעם ב-20 שנה בערך מתרחשת סופת אל ניניו גדולה במיוחד.

 

תופעת האל ניניו החזקה ביותר שנרשמה התרחשה ב-1997, והוא נחשב לאל ניניו ההרסני בהיסטוריה. באותה התקופה התפתח חלוץ ספרדי חדש, ילד פלא ממדריד. שחקן עם ציפיות גבוהות, קלף ונכס לעתיד. שמו הוא פרננדו. הילד ששיחק בקבוצת "ראיו 13" והבקיע 55 שערים בעונה אחת הוחתם באתלטיקו מדריד שנתיים טרם האל ניניו החזק בהיסטוריה. זה קרה ב-1995 בדיוק בעונה שבה עלה ראול לשחק בבוגרים של ריאל מדריד. הטורנדו המקומי המשיך להפגיז גם בקבוצת המילואים של הקולצ'ונרוס, ובתוך זמן קצר מאוד – גם בהשפעת הפנים הנעריות וגם בגלל המזג – נדבק לו הכינוי המוכר "אל ניניו", הילד.

 

כולנו מזוהים עם הפיכתה של אתלטיקו לאימפריה בזכותו של צ'ולו סימאונה. זאת כמובן הן בתקופתו כשחקן במועדון, אז זכה איתה בדאבל האחרון של האדומים-לבנים בעונת 1995-6, וכן מאז שמונה למאמן ב-2013. אבל צריך לזכור שמרגע שטורס חתם במועדון והחל לשחק בבוגרים נעשה שינוי אמיתי בקבוצה, שינוי שבלעדיו לא הייתה אתלטיקו מגיעה להישגים אליה מצעיד אותה המאמן הארגנטיני המוכשר. אחרי אותה עונת אליפות ודאבל היסטוריים החלה אתלטיקו בסדרת רכישות לא מוצלחות. שחקנים שנראו טובים לכאורה עבור המועדון במטרה להביא המשכיות ודרך פשוט לא סיפקו את הסחורה. הגחמות של חסוס חיל נשיא המועדון להביא ליציבות בשורה של החלטות מזיקות גרמו לירידתו של המועדון הספרדי הרביעי הכי מצליח בספרד לליגה השנייה, הסגונדה. אחרי שעלה לשורות הבוגרים בקבוצת נעוריו ב-2001, עלו טורס והרוחו-בלאנקוס בחזרה ללה ליגה בסיום עונת 2001-2 והילד החל לשחק בבמה הגדולה באמת –  בליגה של הגדולים.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

 

בעונת 2003-4 מונה טורס לקפטן אתלטיקו, והוא בן 19 בלבד. בסיום אותה שנה השתתף גם בטורניר הגדול הראשון שלו במדי נבחרת ספרד – יורו 2004. טורס לא הגיע להצלחה במימדים בינלאומיים בשנותיו בקדנציה הראשונה שלו במדי אתלטיקו, כשבמהלכן לא הצליחו הקולצ'ונרוס להעפיל לליגת האלופות. גם במונחי הדרבי חווה אל ניניו אכזבה כשלא הצליח לכבוש מול ריאל מדריד או להשיג ניצחון מול הבלאנקוס. ב-2007 נכנעו פרנסי אתלטיקו לדרישות הגבוהות מאנגליה וטורס נמכר לליברפול בסכום שיא של המועדון השני הכי מעוטר באנגליה.

קפטן בגיל 19 (צילום: יח"צ)
קפטן בגיל 19 (צילום: יח"צ)

 

בליברפול הייתה פריחה רבתי ותופעת אל ניניו החלה לפרוץ הגנות גם באי הבריטי. במהלך 4 השנים שלו ב"רדז" לא זכה טורס באף תואר משמעותי. אבל הוא הפך לשחקן הכי מהיר בתולדות המועדון לכבוש 50 שערי ליגה. זה דבר לא פשוט בכלל במועדון בו שיחקו סטיבן ג'רארד, איאן ראש, מייקל אואן וסוארז. את שנת 2008 סיים טורס עם תואר שחקן העונה בליברפול. בסיום אותה תקופה נמכר פרננרדו לצ'לסי בסכום שיא מועדון, שוב, והוחתם ב-2011 במדי אלופת אנגליה תמורת 50 מליון ליש"ט – מה שהפך אותו לשחקן הספרדי היקר בכל הזמנים.

השחקן שהגיע הכי מהר ל-50 שערים במדי המועדון. טורס במדי ליברפול (צילום: יח"צ)
השחקן שהגיע הכי מהר ל-50 שערים במדי המועדון. טורס במדי ליברפול (צילום: יח"צ)

 

לטורס מראה פשוט של נער רחוב, עם חן של נעורים נצחיים. ניתן לראות על פניו את התמימות והנחישות המשולבות באופי העז שלו. לפעמים זה מבלבל, כי בגיל 32 רבים פסקו שטורס כבר "אינו הילד שהיה". שאיבד את המהירות, את החדות ואולי אף את הכישרון האדיר שלו עוד בטרם הגיע לגיל שלושים. כמובן שזוהי טענה חסרת זהירות. כשסוקרים את ההיסטוריה של סגנו של ראול בשערים במדי הלה רוחה (הכובש השלישי בטיבו במדי נבחרת ספרד), מתגלה תמונה מעט שונה. תמונה של ווינר המופיע ברגעי הכרעה, וכובש שערים חשובים על הבמות הכי גדולות שיש. ב-2012 זכה טורס בגביע האנגלי ובצ'מפיונס ליג עם צ'לסי, וכבש בגמר הליגה האירופית 2013 כדי להביא את התואר בפעם הראשונה לבלוז. במדי הנבחרת זכה טורס בשלושה תארים רצופים בין 2008 ל-2012 – יורו, מונדיאל ושוב יורו, כשבשני הטורנירים האירופיים הוא כובש שער בגמר.

טורס חוגג את השער שהדיח את ברצלונה בחצי גמר ליגת האלופות ב2012 (צילום: יח"צ)
טורס חוגג את השער שהדיח את ברצלונה בחצי גמר ליגת האלופות ב2012 (צילום: יח"צ)

 

אז נכון, חלה ירידה מסויימת בכושרו של החלוץ הספרדי הבינלאומי, וקורה לעתים ששחקן לא מצליח להתאקלם במועדון ואינו מצליח להתרומם עד שהוא משנה מקום-משנה מזל. רק תשאלו את איתי שכטר. מעשית, טורס היה צריך לעזוב את הבירה השוממת והאפורה של אנגלייה ולחזור הביתה כדי לקבל שוב את האהבה של האוהדים שכל כך חיכו לחזרתו של הילד האובד. והנה חוזרת תופעת אל ניניו להכות גלים בספרד.

כובש את שער הנצחון ביורו 2008 (צילום: יח"צ)
כובש את שער הנצחון ביורו 2008 (צילום: יח"צ)

 

ממש כמו תופעת הטבע, גם אל ניניו השחקן ניחן בטמפרמנט לטיני. רגע אחד הוא כובש עבור קבוצתו שער חוץ יקר ברבע גמר ליגת האלופות, ורגע שני הוא מקבל כרטיס צהוב שני ומורחק מאותו משחק אחרי חצי שעה בלבד. למרות זאת, כשבשבעת המשחקים הראשונים טורס כובש חמישה שערים ופותח בכולם, בחמישה הוא גם מסיים 90 דק, מוכיח פרננדו טורס סופית שהוא חזר. כמו האל ניניו המקורי, גם אל ניניו האדם הוא כמו עוף החול – חוזר בדיוק ברגע שלא מצפים, כשהיה נראה שהוא כבר גמור. אותו השער שכבש בקאמפ נואו היווה את שובר השוויון בהתמודדות ושלח את הבלאו-גראנה למקלחת מוקדמת באלופות. גם בטבע סימנה 2015 את הגעתו של האל ניניו הנוכחי. כל שדרוש כדי להצית את תופעת הטבע הזו, שכונתה הפעם "אל ניניו גודזילה" הוא עלייה של חצי מעלה בלבד במימי האוקיינוס השקט. עם כיבוש שערו המאה במדי במועדון, מה שלא יקרה העונה – בין אם הקולצ'ונרוס יזכו בדאבל, בסינגל או ללא שום תואר – האל ניניו גודזילה של אתלטיקו מדריד שוב מצית את הדמיון והופך נדבך חשוב בדרך שלה אל התהילה. תודה לך שוב,  צ'ולו סימאונה!

החזרה הביתה עשתה לו טוב, טורס מוצג מחדש באתלטיקו (צילום: יח"צ)
החזרה הביתה עשתה לו טוב, טורס מוצג מחדש באתלטיקו (צילום: יח"צ)

 

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort