לזכרו של אילן זייגר-זוהר

אילן זייגר-זוהר היה אחד מבכירי הכדורסלנים של הכדורסל הישראלי בשנות ה-60, ואגדה ספורטיבית בת"א ובעמק הירדן. אלו חייו של שחקן העבר שנפטר אתמול בגיל 77 

4 אליפויות וגביע מדינה אחד, הישגים בנבחרת ומעל 2000 נקודות בקריירה. כל ההישגים הללו שייכים ל-אילן זייגר-זוהר, אחד מגדולי שחקני הכדורסל בישראל שנפטר אמש. שמו של הפאוור פורוורד שכיכב במגרשי הבלטות של שנות ה-60 העליזות של הכדורסל הישראלי, אומנם אינו מוכר כנחלת הכלל, כמו רבים מספורטאים בכירים נוספים של מדינת ישראל, מתקופות שהמדיה לא הייתה מספיק מעורבת. בכל זאת היה מדובר בספורטאי נפלא, באישיות מרשימה, ובאחד מחלוצי הכדורסל במפעל הקיבוצי.

RELATED POSTS

אילן נולד ב-18 ביולי 1939, בצפון הישן של תל-אביב. אביו היה גם כן ספורטאי ששיחק במדי קבוצת הכדורגל של הפועל ת"א בשנות ה-30, בנוסף לעיסוקו באתלטיקה ובאגרוף. אילן רצה ללכת בעקבות אביו, אך כשהיה ילד גילו שיש לו רשרוש בלב, והרופאים המליצו להוריו שלא יעסוק בספורט. למרות האזהרות של הרופאים, האהבה העזה של אילן לספורט ניצחה, והוא הצטרף לקבוצת הילדים של הפועל ת"א.

אילן זייגר-זוהר במדי הפועל ת"א מול פנאתנייקוס (ויקיהפועל)
אילן זייגר-זוהר במדי הפועל ת"א מול פנאתנייקוס (ויקיהפועל)

 

בקבוצת הילדים האדומה שיחק אילן לצד אחד, אריק אינשטיין, עליו אמר שהיה השחקן הכי טוב בארץ, "עד שנהיה ארטיסט, והתחיל לעשן". כשהיה בן 15 גיל ההתבגרות החל לתת את אותותיו על אילן שצמח בקצב מסחרר ונעצר על 1.94 סנטימטרים. הוא המשיך בקבוצה האדומה גם כשהתגייס לצה"ל. אילן שירת בחטיבת הנח"ל בדרום  הארץ והתקשה להגיע לאימונים, והיה שותף שולי לזכייה באליפות של עונת 60\59.

לאחר שהשתחרר מהצבא, אילן הפך לחלק מהותי מהקבוצה האדומה המופלאה של שנות ה-60, העשור האחרון לפני השליטה המוחלטת של הצהובים מהצד השני של הכביש בכדורסל הישראלי עד לימינו. הוא היה אחד השומרים הטובים בליגה ושחקן זריז למדי. הפוואר פורוורד רשם שלוש אליפויות נוספות במדי הקבוצה ממגרש הבלטות מרחוב אוסישקין, כמו גם גביע המדינה הראשון של המועדון האדום, לאחר ניצחון בגמר על היריבה העירונית (אילן קלע 7 נקודות במשחק הגמר). לאורך שנותיו בהפועל, קלע 1584 נקודות, נתון שמציב אותו במקום ה-13 בטבלת קלעי כל הזמנים של הקבוצה. זכור במיוחד משחקה של הפועל נגד פנתאנייקוס בסיבוב המוקדם של גביע האלופות, בו אילן הצטיין וסיים את המשחק עם 19 נקודות.

אילן היה גם חלק משמעותי מנבחרת ישראל של אותן שנים, ואף לבש את המדים הלאומיים באליפות אירופה במוסקבה, אותה סיימה הנבחרת במקום השישי. במהלך 75 הופעות במדי הכחול לבן קלע 420 נקודות. באותה אליפות אילן קיבל הצעה לשחק בראסינג בריסל הבלגית. התקופה בבלגיה הייתה קצרה ומשעשעת, לאחר שבעלים של קבוצה יריבה שמע שהשחקן הישראלי מתקשה להתאקלם במדינה ורוצה לחזור לארץ, אך אינו יכול לשלם על כרטיס טיסה. העסקן עזר לאילן וגם לעצמו, בכך שמימן לו את כרטיס הטיסה בחזרה לארץ הקודש, והחליש את היריבה.

במדים הלאומיים לצד רמי גוט (ויקיהפועל מתוך הספר "כדורסל")
במדים הלאומיים (משמאל) לצד רמי גוט (ויקיהפועל מתוך הספר "כדורסל")

 

לאחר השחרור מהפועל מצבו הכלכלי של אילן הפך בעייתי, והפתרון הגיע מאזור עמק הירדן. קיבוץ אפיקים הציע לאילן דירה במשק ומשכורת קבועה, על מנת שיבוא ויאמן את הקבוצה של הקיבוץ.  אחרי שנתיים בליגה הארצית (הליגה השנייה דאז), הוחלט על איחוד עם הקיבוץ השכן אשדות יעקב. האיחוד הוכח כמוצלח, לאחר שהקבוצה החדשה "הפועל אשדות-אפיקים" העפילה לליגה הלאומית (הליגה הראשונה דאז), ובשיאה סיימה במקום השלישי בטבלה, כשאילן ממשיך כמאמן-שחקן. אשדות-אפיקים הפכה לאחת מהסנוניות הראשונות של הכדורסל במפעל הקיבוצי, שהגיע לשיאים מופלאים במהלך השנים.

לאחר שנתיים האיחוד בין הקיבוצים נפל, ואילן עקר לארה"ב. בארץ ההזדמנויות החל לצבור ידע על כדורסל מודרני, ואף להקים קבוצת כדורסל משלו במחוז נאסאו, ששיחקה במשחקי ראווה ברחבי העולם כולל בישראל.  לאחר 4 שנים הקבוצה נסגרה ואילן לא הצליח למצוא משרת אימון בארה"ב.

שמו עלה לכותרות שוב ב-1995 ולאו דווקא בהקשר חיובי. אילן הגיע בטיסה מישראל לארה"ב עם מזוודה שהתבקש להעביר בתמורה לסכום כסף מסוים, ולאחר שהתגלה שמדובר בסמים הוא נעצר על ידי ה-FBI. לאחר שהודה באשמה, בית המשפט קבע שעליו לשבת 8 שנים במאסר. בפועל אילן השתחרר לאחר חמש שנים מהכלא האמריקני, ועוד חודשיים בכלא הישראלי, על התנהגות טובה.

לאורך חייו המשיך לשמור על כושר גופני גבוה, אך הרבב דבק בו לאחר אותו מקרה, והוא התקשה למצוא עבודה בתחום האימון. אילן זייגר-זוהר, נפטר אתמול בגיל 77. יהי זכרו ברוך.

אחד משחקניה הגדולים של הפועל ת"א בכל הזמנים (הפייסבוק הרשמי הפועל ת"א)
אחד משחקניה הגדולים של הפועל ת"א בכל הזמנים (הפייסבוק הרשמי הפועל ת"א)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Comments 1

  1. גדי says:

    8 שנים בכלא האמריקאי על סמים, זה "פושר" רציני, לא סתם רבב.
    אני זוכר את אילן זייגר מילדותי, כאוהד הפועל תל אביב, ואני מתקשה
    לסלוח לו על הפרשה ההיא.

השאר תגובה

מומלצים עבורך

לוח משחקים
יולי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
escort
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?