העולם אינו מספיק: יום הולדת לגילברט ארינאס

לאורך כל חייו אמרו לגילברט ארינאס שהוא לא מסוגל, וזה בדיוק הדבר שהוא היה צריך לשמוע כדי להצליח. לאחר שהתגבר על אינספור מכשולים, הפך להיות אולסטאר בליגה הטובה בעולם, והצליח לאבד את הכל ברגע של טיפשות, זה הזמן להתרגל לחיים בלי הכדורסל. אייג'נט זירו חוגג 35 

 

0-אפס

לרוב האנשים הספרה העגולה מסמלת קונוטציה של כישלון. אך לבן אדם אחד מיוחד במינו המספר הסידורי הקטן ביותר מסמל את כל המהות ואת כל המוטיבציה שהפכה אותו לאחד האתלטים הגדולים בעולם. גילברט ארינאס היה אחד השחקנים הייחודים והמרשימים בעשור הקודם בליגת הכדורסל הטובה בעולם. בשונה מהרבה מעמיתו למקצוע , שקיבלו על עצמם דימויים שטחיים שהפכו להיות מהותיים בפרסונה הציבורית שלהם, את  ארינאס אי אפשר היה להגדיר.  ביקום של טובים ורעים ארינאס היה דמות עגולה ומרעננת בתוך הסרט ההוליוודי שנקרא ה-NBA. גילברט תמיד ראה בעצמו "אנדרדוג נצחי", אך דווקא ברגעים החשובים ומול השחקנים הטובים בעולם הוא ידע להתעלות. סיפור החיים של  הגארד, שבילה 11 שנים ב-NBA , יכל לגרום לכל אדם להיכנע, אך הראייה האופטימית בה הוא רואה את חייו על אף הנסיבות, כמו גם חוש הומור בריא וחיבה קיצונית למתיחות הובילו חובבי כדורסל מרחבי העולם להתאהב באחד השחקנים הכי מרתקים שעברו בליגה.

אייג'נט זירו, גילברט ארינאס (אתלון ספורט).
אייג'נט זירו, גילברט ארינאס (אתלון ספורט).

 

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

גילברט ג'יי ארינאס ג'וניור  נולד היום לפני 35 שנים בטמפה, פלורידה. את שנות הינקות בילה גיל עם אמו. מרי רובינסון הייתה בסך הכל תלמידת תיכון כשגילתה שהיא בהריון. בן-זוגה שאת שמו נושא גילברט כבר היה בקולג' לאחר שקיבל מלגת בייסבול. מארי עזבה את הלימודים במטרה לגדל את בנה, נכנסה לזוגיות נוספת שנגמרה בילד נוסף ובבן זוג גוסס בזרועותיה לאחר שנורה ברחובות הקשים של הגטו. מארי שקעה בסמים , וזנחה את שני העוללים במאורת סמים .   אמו של בן זוגה המנוח לקחה את הילדים לביתה והתקשרה לאביו של התינוק על מנת שיאסוף את בנו. גילברט ארינאס סיניור גדל ללא אבא, ולא היה מוכן לתת לשאר בשרו להיות מספר בסטטיסטיקה העגומה של ילדים אפרו-אמריקנים שגדלים בגטו ללא אביהם.

גילברט  גידל את בנו בעצמו. לאחר כמה חודשים בבית סבתו של התינוק , עברו האב והבן ביחד למחוז לוס אנג'לס ל-"מרדף אחרי האושר" הפרטי שלהם. שם החל גיל הקטן לעצב את אישיותו. ילדים בשכונה החלו לחפש את הילד  ששלושת המילים "אתה לא יכול" אינן קיימות מבחינתו, על מנת לאתגר אותו לבצע כל מיני פעלולים מסוכנים. גיל היה מבצע את המהלכים המסוכנים ביותר ללא פחד, שהמטרה היא לתת לחברים הופעה, כמו ששיחק ב-NBA. בנוסף עוד כנער צעיר היה מדובר בבחור אופטימי במיוחד, עם חיבה קצת מוגזמת למעשי קונדס, תכונות שלא נפטר מהן גם כמבוגר ושיוו לו תדמית של ילד נצחי בנוסף לאישיותו האניגמטית.

לא רבים חשבו שגיל יוכל לפתח את יכולות הכדורסל למעבר לתחביב, גובהו היה 1.79 בלבד וגופו היה רזה, וכך גם אמר לו מאמנו בתיכון שהבהיר לו שאצלו הוא לא יראה דקות. למזלו של גיל, עוד בליגת הקיץ שבה השתתף, צד את עינו של מאמן תיכונים אחר- הווארד לווין שמו. המאמן של תיכון גרנט בעיר ברבנק. ארינאס סיניור וג'וניור עברו דירה בשביל שגיל יוכל לשחק אצל המאמן שהבטיח שיעשה ממנו שחקן NBA. לווין הבטיח וקיים, וגם גילברט סיפק את הסחורה. את שנתו הראשונה סיים עם ממוצע 22 נקודות למשחק, שנה לאחר מכן 29, וכסופטמור כבר קלע 32 נקודות בממוצע למשחק.

אך גם הדרך למלגת קולג' לא הייתה סלולה מבחינת הגארד הצעיר שכבר התרגל שחובת ההוכחה עליו. לאחר שספג דחיות מהמכללות המקומיות של UCLA ו USC, קיבל ארינאס הצעה ממכלת אריזונה. אומנם מדובר במכללה איכותית עם תכנית כדורסל חזקה, והקבוצה משתתפת  בדיביז'ן 1 של ה- NCAA, אך רבים הטילו ספק בצורך של הווילדקאטס בארינאס, מכוון שהעמדה שלו כבר מאוישת על ידי גארד אחר בשם רובן דאגלס שהתחיל באותה עונה את שנתו השנייה בקולג'. מאמנים אחרים לא האמינו ביכולת של ארינאס להצליח בסיטואציה הזו ואף אמרו שהוא ישחק 0 דקות במדי הוויילדקאטס. הביקורות דרבנו את גילברט שהחל בעבודה מסיבית על מנת להיות מוכן לליגת המכללות. גיל בחר בספרה 0 על גופיית השחקן שלו בשביל להזכיר לעצמו מה מניע אותו, המספר הזה ליווה אותו לאורך רוב הקריירה. כובעים נאכלו וגילברט פרח תחת המאמן לוט אולסון חבר היכל התהילה הוותיק, וסיים את שנת הפרשמן שלו עם  15.8 נקודות בממוצע למשחק. הוויילדקאטס הגיעו עד לגמר הדיביז'ן, שם נעצרו מול אוניברסיטת דיוק. מספר טפילים החלו להיצמד לגיל לאוזן וכתוצאה מכך הפרשמן עטוף התהילה שוכנע שהוא מוכן לעלות שלב ולהצטרף לליגה הטובה בעולם . אולסון יעץ לו להמשיך עוד עונה על מנת להשתפשף לפני המעבר הקיצוני. אך גיל שכבר התרגל לנצח כנגד כל הסיכויים בחר להתעלם ממאמנו ונרשם לדראפט של קיץ 2001 לצד חברו לקבוצה ריצ'ארד ג'פרסון. משוכנע בכך שיבחרו אותו בסיבוב הראשון של הדראפט, שמבטיח חוזה גבוה לשלוש שנים. אך שהגיע אותו ליל קיץ, גיל ספג מכה קשה שהיממה אפילו אותו.

למרות התעניינות מצד מספר קבוצות NBA שאנשיהן הקנו לו את הביטחון שהוא אכן יבחר בסיבוב הראשון, לא כך היה, וגיל ראה את חברו ג'פרסון הולך ליוסטון רוקטס כבחירה ה-13 בעוד הוא עצמו נבחר במקום ה-31 בלבד, המקום הראשון בסיבוב השני על ידי הגולדן-סטייט ווריורס. שחקן שנבחר בסיבוב השני זוכה בחוזה מינימום בלבד ללא הבטחה לדקות משחק, והחוזה אינו מובטח . הסיטואציה תפסה את גיל המום, אך במקום להתכנס בתוך עצמו  החליט גילברט לעשות את מה שהוא תמיד עשה שזה לגרום למבקרים מבוכה. עוד כנער גיל הוכיח שהוא עשוי מחומר אחר וכל מה שצריך לעשות זה לאתגר אותו. כמובן שמבקרים רבים כבר הציעו לו לחפש אופציות אחרות, והטילו ספק ביכולתו להפוך לשחקן NBA, ושוב המספר 0 נזרק באוויר בהקשר לדקות המשחק של גילברט. גיל החל באימונים אישיים באופן אינטנסיבי, ובמשך העונה הראשונה שלו אצל הווריורס, לא הפסיק לעבוד. אנשים במנגנון מספרים על שחקן צעיר שהיה מגיע  לפנות  בוקר על מנת לזרוק לסל ולהתאמן לבדו.

 

במדי גולדן-סטייט (nba.com).
במדי גולדן-סטייט (nba.com).

בחצי השני של העונה כשהקבוצה רחוקה מהפלייאוף החל גילברט לקבל דקות ולהראות את יכולותיו. את עונת הרוקי סיים גיל בממוצע מכובד של 10.9 נקודות וחטיפה וחצי בממוצע למשחק. בשנה לאחר מכן גיל המשיך להשתפר בצורה מטאורית וסיים את העונה עם ממוצע של 18.3 נקודות למשחק ואף קטף את תואר השחקן המשתפר של העונה. גיל המשיך להשתיק מבקרים אך טרגדיות העבר המשיכו להידחף מהדלת האחורית. במהלך משחק חוץ נגד המיאמי היט, ניגשה בחורה בגיל העמידה, עד למאבטח שהפריד בין הפרקט ליציע, והחלה לצעוק לעבר גילברט שהתחמם לקראת המשחק: "גילברט, אני אמא שלך". בסוף המשחק חיכתה מרי רובינסון ליד האוטובס של הקבוצה, גיל ניגש אליה וקירב אותה אליו לחיבוק ראשון מזה כמעט 18 שנים. מרי בכתה בכי תמרורים ולא הפסיקה להתנצל על כך שנטשה את בנה, בעוד גיל מחזיק אותה בחוזקה על מנת שלא תתמוטט. זו הייתה אחת הפגישות היחידות ביניהן, יש לומר לזכותה של מרי שהיא מעולם לא ביקשה כסף מבנה שחקן הכדורסל , למרות שמצבה היה רעוע עקב שימוש ארוך שנים בסמים קשים. ב-2010 מרי רובינסון הלכה לעולמה לאחר שהביאה לעולם 7 ילדים ממספר גברים, שקעה בסמים ובמסלול ייסורים שסופו ידוע מראש.

 

מרי רובינסון, נפטרה מסמים מלאת רגשי אשמה על נטישת בנה (וולבי).
מרי רובינסון, נפטרה מסמים מלאת רגשי אשמה על נטישת בנה (וולבי).

 

אחרי השנתיים הראשונות בליגה הטובה בעולם, הסתבר שמה שחשבו לקללה התברר כברכה. עקב העובדה שנבחר בסיבוב השני של הדראפט, החוזה של גילברט נפתח לאחר שתי עונות בלבד. הוושינגטון וויזרדס קפצו על המציאה ורכשו את שירותיו של הכישרון הצעיר,  ושדרגו את החוזה של גיל בכמה אפסים.  המקרה הוביל לשינוי בחוקת ההחתמות ב-NBA, ולקבוצה שבחרה את השחקן בדראפט יש כיום את האפשרות להשוות את ההצעה. החקיקה הזו ידועה כ-"חוק גילברט ארינאס". ארינאס הגיע ל-ויזארדס בתקופת מעבר קריטית לאחר פיטוריו של מייקל ג'ורדן מתפקיד הג'נרל-מנג'ר. גיל אף קיבל את הלוקר שהיה שייך ל-"הוד אוויריותו" וסומן כאיש שיוביל את הפרנצ'ייז במהלך המילניום. גיל לא אכזב והחל אחד הרומנים היותר  יפים בין שחקן לאוהדים. בעונתו השנייה בבירה הוביל גילברט את הקבוצה לפלייאוף ראשון מאז 1997 ולמאזן הטוב ביותר בליגה הסדירה מזה 26 שנים. גילברט לצד לארי יוז יצרו את הקו האחורי מהדומיננטים בליגה, ושניהם לצד אנטואן ג'יימיסון נבחרו למשחק האולסטאר.

משחק מספר 5 בפלייאוף נגד השיקגו בולס היה רגע מכונן בקריירה מלאה בזריקות קלאץ'. במצב של שיווין, חמש שניות לסיום, גיל נתן לשעון לרדת, ושחרר זריקת פייד אוואי קשה שיש עליו שמירה כפולה, כמובן שהכדור נכנס, מה שהפך לסימן לבאות. בעונתו השלישית הצליח גיל לשפר את מאזנו האישי (29 נקודות בממוצע למשחק לעומת 25 אשתקד.)  והפך לאהוב הקהל, מהם זכה לכינוי הכל כך מתאים ושאתו הוא מזוהה לחלוטין- אייג'נט זירו. הסוכן למשימות מיוחדות המשיך להוביל את קבוצתו להישגים, ושוב הויזרדס העפילו לפלייאוף. .גיל המשיך לתפקד כמוציא לפועל העיקרי וסלי ניצחון על הבאזר מול מילווקי ביום מרטין לותר קינג, ומול הסופרסוניקס עליהם השלום שבועיים לאחר מכן, המשיכו את המיתוס סביבו.  אך השיא האישי של גיל הגיע ב-17 לדצמבר 2006, בעיר בה גדל . קובי ברייאנט היה נראה בלתי ניתן לעצירה באותה עונה לאחר שקלע פעמיים מעל 50 נקודות במהלך השבועיים שלפני המשחק. ה-"בלאק ממבה" אומנם סיים את הערב עם 45 נקודות אך כמו בסרט ריגול קלאסי, הסוכן סיים עם ידו על העליונה. 60 נקודות (שחקן הוויזארדס הראשון שעושה זאת.) 16 מהן בהארכה, מספר הנקודות הגבוה ביותר לשחקן בהארכה בתולדות ה-NBA. יחד עם כל השיאים גילברט כמעט לבד ניצח את קובי והלייקרס בסטייפלס סנטר.

 

נוצר רומן נפלא בין ארינאס לקהל בעיר הבירה (וושינגטון פוסט).
נוצר רומן נפלא בין ארינאס לקהל בעיר הבירה (וושינגטון פוסט).

 

"נראה  שאין לו מצפון, הוא לקח כמה זריקות פשוט מחרידות",אמר קובי, וכך באמת זה היה. רוב הזריקות המכריעות של גיל לא היו כתוצאה מתרגיל מסודר, אלא נטו מיכולת אינדיבידואלית, לרוב תוך כדי כמה כדרורים מיותרים ושמירה צמודה-וזה עדיין היה נכנס. קשה להגדיר את יכולת הקלאץ' שלו בצורה שאנו רגילים אליה, הוא פשוט ידע לעשות את זה בדרכו שלו. אך אופיו החל להיות בעוכריו עד לנקודת האל חזור. במהלך שנותיו ב-NBA גיל לא נגמל מחיבתו למתיחה טובה. כרוקי מצפים משחקן לבצע כל מיני מטלות בשביל השחקנים הוותיקים, מצחצוח נעליים לאיסוף הכדורים בסוף האימון. כחלק ממטלותיו נאלץ גיל להביא דונאטס לכלל חברי הקבוצה, אך בעוד השחקנים ה-וטרנים  נגסו בבצק, הם מיד ירקו אותן בגועל. רק לאחר שראו את ארינאס מתגלגל מצחוק הבינו שהרוקי החצוף בעצם זיגג טלק על הדונאטס וגרם להם לחשוב שמדובר באבקת סוכר. גם בוושינגטון המשיך גיל במנהג מרגיז\מבדר זה. מדברים קטנים יחסית כמו הזמנת אוכל יקר לבתים וחדרי המלון של חבריו, עד להחלפת מעשי קונדס עם אנדרי בלאץ', קרב שהסתיים בכך שגיל מילא את נעליו של הסנטר בצואת כלבים.

60 נקודות 16 מהן בהארכה בסטייפלס-סנטר מול הלייקרס וקובי (קלאץ' פוינט).
60 נקודות 16 מהן בהארכה בסטייפלס-סנטר מול הלייקרס וקובי (קלאץ' פוינט).

 

אך השיא השלילי מבחינת מערכת היחסים בינו לבין חבר לחדר ההלבשה הגיע לקראת סוף העשור הקודם. במהלך טיסה קבוצתית פתחו כמה מחברי הקבוצה, ביניהם גילברט במשחק קלפים ידידותי. אך בשביל ג'וואריס קירטנטון המשחק הפך יותר ויותר עוין בעוד גיל הרוויח על חשבונו יותר מאלף דולר. לאחר שגיל ביקש לפרוש מהמשחק, העניינים החלו להתחמם בין שחקן הפרנצ'ייז הקפריזי לבין השחקן הצעיר ששנתיים לאחר  המקרה נכנס לכלא ל-23 שנים על הריגה. לפי גילברט, קירטנטון הציע שהם "יצאו החוצה" מה שהיה יכול להיות מעניין בהתחשב בעובדה שהם היו במהלך טיסה. ובנימה רצינית יותר הוויכוח הסתיים לאחר שחברי הקבוצה הפרידו בין שני הנצים שהחליפו איומים.  לאימון גיל הביא ארבעה אקדחים מאוספו הפרטי (גילברט טען בעבר שיש ברשותו אוסף של מאות אקדחים.) הניח אותם מול חברו לקבוצה ואמר לו "תבחר". ג'וואריס לא נשאר חייב והודיע שיש לו אקדח משלו, ואז שלף וכיוון לעבר גילברט, שאר חברי הקבוצה יצאו לחפש מחסה. אך לטענת גיל מאותו רגע המקרה נרגע והשניים אף הלכו יחד לג'קוזי, אך התקרית דלפה לתקשורת, והליגה לא הייתה מוכנה לעבור על כך לסדר היום. ארינאס הושעה עד סוף העונה שברקע נפתחת חקירה פלילית כנגדו. גיל התייחס למקרה כהרגלו- די בהומור, אך הודה במעשיו וקיבל מאסר על תנאי מהשופט.  אך מאז המקרה הקריירה שלו לא חזרה למסלולה גם בעקבות פציעות חוזרות, והחוזה החדש עליו חתם עם הוויזרדס על סך 111 מיליון דולר נחשב לחוזה הגרוע ביותר בתולדות הליגה. לאחר ששוחרר מהויזארדס שיחק עוד קצת באורלנדו וממפיס אך היה ברור שזו שירת הברבור של אייג'נט זירו. קבוצתו האחרונה הייתה שנגחאי שארקס הסינית.

התקרית עם ג'וואריס קירטנטון (משמאל.) הייתה ההתחלה של הסוף (ניו יורק פוסט).
התקרית עם ג'וואריס קירטנטון (משמאל) הייתה ההתחלה של הסוף (ניו יורק פוסט).

 

לאורך 12 שנותיו ב-NBA  גילברט ארינאס השתתף בשלושה משחקי אולסטאר, וקלע 11.402 נקודות לאורך הקריירה בליגה הטובה בעולם בממוצע קריירה של 20.7 נקודות. גיל מנהל מערכת יחסים מורכבת במיוחד עם חברתו לחיים לאורה גובן, אם ארבעת ילדיו, שדאגה שיגישו לו מסמכי מזונות במהלך מחצית משחק. במהלך הקריירה המשיך גיל להוציא כספים ללא הכרה, מסיבת יום הולדת שארגן לעצמו עלתה לפי דיווחים בסביבות מיליון דולר, כמו גם בריכת כרישים שהציב בגינתו.

 

לאחר שככל הנראה סיים את קריירת הכדורסל שלו איבד גיל את הגורם המאזן מבחינתו, והיה נראה שהוא מאבד אחיזה במציאות. מהלך ביזארי במיוחד קרה בשנה שעברה לאחר שהגיע לביתו של חברו לשעבר לקבוצה, ניק יאנג  , שהיה באמצע פרשת הבגידה בארוסתו, הזמרת איגי אזאליה. חמוש במצלמת סמארטפון, גיל הקניט את שחקן הלייקרס לגבי הפרשה ואף גרם לבנו הקטן לבכות.  גיל פשוט איבד את שמחת החיים,עקב הפרשה ההיא ודעיכתו כשחקן וכך גם אישיותו התערערה. לאורך הקריירה גילברט היה אחד השחקנים הכי נגישים לאוהדיו תמיד נהג בהם באדיבות ותמיד התייחס לעצמו כאחד שמשחק בשביל הקהל. בעבר אף לקח חלק בפעילויות למען הקהילה ובעונת 06-07 תרם 100 דולר על כל נקודה שקלע במשחקי הבית, למען בתי הספר בבירת ארה"ב. גיל גם היה חונך אישי של נער שאיבד את הוריו ב-שריפה ואף סידר לו עבודה כמביא כדורים בויזרדס. במשך רוב חייו התגבר אייג'נט זירו על המכשולים. בעזרת חיוך ועבודה קשה הוא הצליח לגרום למבקרים להפוך למעריצים, אך אנו נקווה שגם ב-"זקנתו" הוא יצליח להתעלות על הקושי ולחזור להיות אותו אדם מיוחד,גם בלי הכדורסל שימתן אותו.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Comments (1)

  1. מעולה שון

Leave a Reply

לוח משחקים
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort