לא הגיע הזמן לשינוי בליגת העל(אק)?

הנה נגמרה לנו עוד עונה בליגת העל שהסתיימה באליפות שנייה וצפויה ברציפות להפועל באר שבע. האליפות ידועה מראש עוד מלפני תחילת הפלייאוף והמשחקים בפלייאוף התחתון בין קבוצות אמצע הטבלה למועמדות לירידה הפכו לביזיון ספורטיבי, לא הגיע הזמן לשינוי ?!

צפוי מראש? (דף הפייסבוק הרשמי של הפועל ב"ש)

שיטת הפלייאוף העליון והתחתון משוחקת בליגת העל החל מעונת 2011/2012, לאחר שיטת הקיזוז שפגעה קשות במכבי חיפה. שיטת הפלייאוף העליון והתחתון הושמה בליגת העל ממספר סיבות: 1. על מנת ליצור משחקים ברמה הכי גבוהה שליגת העל שלנו יכולה לייצר, בין ששת הקבוצות החזקות ביותר. 2. כדי ליצור הכנסות כספיות גדולות מזכויות השידור ומהקהל שממלא את האצטדיונים במשחקים בין הקבוצות הבכירות. 3. בשביל להחזיר את ליגת העל להיות הוגנת לאחר 2 עונות של שיטת הקיזוז שגררה ביקורות כל כך גדולות עד שיו"ר ההתאחדות דאז, אבי לוזון טען בעצמו שטוב שמכבי חיפה לא איבדה שוב את האליפות בגלל שיטת הקיזוז.

במציאות לשיטה הזאת יש לא מעט בעיות וחסרונות והעונה זה בולט במיוחד. קבוצות הפלייאוף העליון לא הצליחו לגרד נקודה אחת מהאלופה שטיילה ללא הפרעה אל עבר אליפות נוספת ובמשחקים האחרונים אפילו התקבלה הרגשה שהשחקנים של הפועל באר שבע לא מתאמצים על המגרש כי היריבות שלהם לא מאתגרות אותן באמת. בפועל, הכדורגל שהפלייאוף העליון הציג היה כדורגל ברמה לא גבוהה בלשון המעטה ויש תחושה שמכבי חיפה, בני סכנין ומכבי פתח תקווה מחכות רק שהעונה תסתיים סוף סוף. הרמה הנמוכה של הכדורגל וחוסר העניין של הקבוצות גרם לאצטדיונים להתרוקן מאוהדים ודוגמא טובה לכך היא המשחק הביתי האחרון של מכבי חיפה נגד מכבי תל אביב בו הגיעו רק אלפים בודדים לסמי עופר המפואר לעומת ממוצע קהל עונתי של 22,208 אוהדים ירוקים לכל משחק ביתי. מכבי פתח תקווה לא מביאים כמעט קהל למושבה והיחידה שבאמת הצליחה להביא את אותה כמות אוהדים לפחות היא הפועל באר שבע והיא רצה לאליפות אז אפשר להבין למה.
תסמין שלילי נוסף לשיטה הוא ההתפרקות המביכה של הקבוצות המובילות בפלייאוף התחתון שלהן לא נותר על מה לשחק בגלל חוסר הסיכוי לרדת ליגה או להתקדם במעלה הטבלה. דוגמא לכך היא הפועל קריית שמונה הנמצאת במקום השביעי עוד מלפני סיום העונה הסדירה לאחר שפספסה את הכרטיס לפלייאוף העליון ברגע האחרון. בפלייאוף התחתון לעומת הליגה הסדירה, השיגה עירוני קריית שמונה רק 27 אחוזי הצלחה ובמשחק האחרון נגד הפועל כפר סבא, הושפלה 4 –1 מביך לטובת הירוקים החלשים וגם הפסידה להפועל רעננה, 2 מחזורים לפני כן, 3-2 כאשר הקבוצה מהשרון לוקה בחסר כל העונה במלאכת הבקעת השערים ודווקא מול קריית שמונה של הפלייאוף התחתון כבשה שלושה שערים. תוצאה מביכה נוספת שהיא גם כן תוצאה של השיטה בפלייאוף התחתון היא הניצחון של הפועל אשקלון על הפועל חיפה, 4- 1.

אני מציע שנוציא את הראש מהביצה הישראלית שלנו ונראה מה קורה מעבר לים. אם נתבונן מה קורה בליגות הבכירות באירופה, נוכל לראות שבליגה האנגלית, האיטלקית, הצרפתית והספרדית משחקות 20 קבוצות אשר משחקות 2 סיבובים של משחקים כאשר כל קבוצה משחקת בבית ובחוץ נגד כל קבוצה בליגה. בליגה הגרמנית, הטורקית, הפורטוגלית וההולנדית כנ"ל 2 סיבובים אך יש 18 קבוצות בליגה. אם נרד טיפה ברמה נראה שיטה שלא דומה לשום שיטה והיא השיטה של הליגה השוויצרית והאוסטרית שבה יש 4 סיבובים, כאשר הליגה מכילה 10 קבוצות בלבד.
דוגמאות מעניינות למשחקים סופר מעניינים ומשמעותיים שייצרה השיטה בליגה האנגלית והצרפתית הם מפגשי המוליכות נגד המועמדות לירידה. המשחק ששוחק השבוע בין צ'לסי למידלסבורו הכריע גם את האליפות וגם את זהות היורדת לצ'מפיונשיפ. במשחק הזה צ'לסי הגיעה כאשר היא יודעת שאם תנצח את מידלסבורו היא תזכה באליפות ומידלסבורו ידעה שאם תפסיד אז תרד בוודאות לליגה השנייה. בליגה הצרפתית, 3 משחקים לסיום העונה מונאקו המוליכה, פגשה את נאנסי המועמדת לירידה במשחק שיכול לקרב את מונאקו אל עבר האליפות ומנגד נאנסי נלחמת על חייה כדי להישאר בליגה. משחקים כאלה מביאים אחוזי רייטינג גבוהים מאוד והרבה מאוד קהל בגלל כל הבאזז סביבו.

מונאקו ונאנסי בקרב ביניהן, עורר עניין גם בצמרת וגם בתחתית (france 24)

בואו נהיה כנים עם עצמנו, 20 קבוצות וגם "רק" 18 קבוצות, ליגת העל הישראלית לא מסוגלת להכיל. אין לנו מספיק כשרונות ושחקנים שיוכלו לשחק לפחות ברמה של השחקנים שיש כיום בליגת העל. בנוסף אין לנו מספיק קבוצות אשר נמצאות בבעלות אנשים עשירים שלא זקוקים לתמיכה כלכלית של העירייה כדי להעמיד תקציב עונתי מינימאלי. אם כבר, אם נגיד את האמת, הליגה שלנו מכילה 2 קבוצות יותר מאשר יכולה להכיל ואני אסביר למה התכוון המשורר. כל שנה רואים תופעה מכוערת כל כך של קבוצה תורנית כזאת או אחרת שלא מצליחה לעמוד בתשלום המשכורות לאנשי המועדון ולשחקנים בפרט. הפועל תל אביב של העונה ומכבי נתניה של העונה שעברה הם הקבוצות התורניות ובכל עונה נמצא אחת כזאת בדיוק כמו אלה. אי התשלום מתבטא בבוררויות של שחקנים שדורשים לבטל חוזה וביזוי המועדון על ידי העלאת שחקני נוער רבים להרכב הפותח מחוסר ברירה ועוד תופעות מכוערות כאלה ואחרות שלא מתאימות לליגת העל.
אני חושב שהרוב מסכימים שיש צורך בשינוי רענן של שיטת ליגת העל ואפשר להגיד שהשיטה של הליגה האוסטרית והשוויצרית הרבה יותר מתאימה לליגת העל (לפחות לפי דעתו של עבדכם הנאמן), אך קשה לי לראות איך יחליטו החלטה כזאת דראסטית של צמצום הליגה ל 10 קבוצות במיוחד עם כל האינטרסנטים שנמצאים בהתאחדות לכדורגל ובמנהלת הליגה.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
הדרבי של וינה בליגה האוסטרית. מודל לדוגמה? (Kicker)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Comments (2)

  1. ליאור בניש

    כתבה מעניינת מאוד שי.
    ליגה של 12 קבוצות במתכונת של שני סיבובים בית חוץ, ועוד סיבוב מלא שיקבע על פי הטבלה – 33 מחזורים….

  2. אלון מולר

    כתבה מעולה מסכים עם כל מילה!!

Leave a Reply

לוח משחקים
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort