בראש טוב

איאן ראש חגג אמש 55 חורפים, כמה מילים על האגדה החיה של ליברפול, המודל לחיקוי של סטיבן ג'רארד, מכונת השערים וגם, השחקן הטוב ביותר שגרר את חבריו לאכול סביח עם ביצה בראשון לציון.

 אם הייתי יכול לתמצת את איאן ראש במילה אחת, המילה הזו הייתה "שיאים"- החלוץ הוולשי לקח את  עצמו עד קצה גבול היכולת מתחילת הקריירה שלו ועד סופה, והמספרים? היו בהתאם- מלך שערי ליברפול בכל הזמנים, הכובש המצטיין בדרבי של העיר ליברפול, שיאן השערים של גביע הליגה והגביע האנגלי ועוד מספרים בלתי נתפסים של שערים והופעות בכל מסגרת אפשרית.

ראש במדי נבחרת ווילס, גם שב כבש ללא הפסקה (wales online)
ראש במדי נבחרת ווילס, גם שב כבש ללא הפסקה (wales online)

 בגיל צעיר מאד עזב איאן ג'יימס ראש את הכדורגל הוולשי לטובת הכדורגל האנגלי. כשהיה בן 17 בלבד שיחק בקבוצת צ'סטר סיטי מהליגה השלישית באנגליה ובעונת 80\1979 כבש 14 שערי ליגה. התפוקה היפה של הנער הצעיר גרמה לבוב פייזלי, המאמן המעוטר בכל הזמנים על אדמת אנגליה להביא אותו לליברפול, אלופת אנגליה דאז. ההשתלבות של ראש בליברפול לא הייתה קלה, במשבצת בה שיחק פתח בהרכב קני דלגליש האגדי באופן קבוע. כתוצאה מכך ראש שותף בשבעה משחקי ליגה בלבד ולא לקח חלק משמעותי בזכייתה של ליברפול בליגת האלופות. אך עונה לאחר מכן פתח ראש לצידו של הסקוטי על חשבון דיוויד ג'ונסון והשניים הפכו לזוג הקטלני בעולם- בעונת 82\1981 כבש ראש 30 שערים בכל המסגרות והחזיר את אליפות אנגליה לליברפול ש"החליפה" תארים עם אסטון וילה- ליברפול מסיימת את העונה בתור אלופת אנגליה, האריות מברמינגהאם הם אלופי אירופה. באותן שנים, ליברפול הייתה רמה מעל שאר הקבוצות באנגליה וזכתה בשתי אליפויות רצופות נוספות, אך מה שהיה טוב בשביל אנגליה לא היה מספיק טוב בשביל זכייה נוספת בליגת האלופות- ראש, זוכה תואר השחקן הצעיר הטוב באנגליה כבש 24 שערים, הפך לגיבור מקומי כאשר כבש רביעייה מול אברטון והוביל את האדומים לדאבל אנגלי כשליברפול זוכה באליפות בפער של 11 נקודות מווטפורד השנייה, לא מצליח לכבוש מול אלופת פולין וידזב לודג' שמדיחה את ליברפול ברבע הגמר של ליגת האלופות.

ראש אחרי עוד שער במדי ליברפול (goal)
ראש אחרי עוד שער במדי ליברפול (goal)

 עונת 84\1983 היא ללא ספק העונה הטובה ביותר של הוולשי. ראש כבש 47 שערים והפך לחלוץ המרכזי של ליברפול, הנהיג את האדומים לזכייה שלישית ברציפות בליגה האנגלית, זוכה בנעל הזהב ובתואר השחקן המצטיין של הליגה האנגלית ולקינוח- מביא גביע אלופות רביעי לליברפול כשהוא כובש שני שערים ברבע הגמר מול בנפיקה, צמד במפגש השני של חצי הגמר האלים מול דינאמו בוקרשט ובמשחק הגמר כבש פנדל בדו קרב הפנדלים מול רומא לעיני הקהל המקומי המאוכזב בסטאדיו אולימפיקו.

 בדיוק באותה נקודה מתחילה מפלתה של האימפריה האדומה- הקבוצה מושעת מאירופה בעקבות אסון הייזל, גם באנגליה ליברפול לא זוכה בשום תואר לראשונה מזה עשור. ישנה התאוששות מסויימת לראש בעונת 1986  כאשר הוא מוביל את ליברפול לזכייה באליפות וכובש צמד כמו שרק הוא יודע מול אברטון בגמר הגביע האנגלי בו ניצחו האדומים 3-1. בשנת 1987 הושאל ראש ליובנטוס אבל לא הצליח להשתלב במנטליות של הכדורגל האיטלקי, ספג שריקות בוז מהקומץ של הגברת הזקנה בגלל ששיחק במדי ליברפול בגמר של אסון הייזל וחזר לקדנציה שנייה באדום. בקדנציה השנייה שלו אצל המייטי רדס הוא חזר לעשות את מה שעשה הכי טוב, להבקיע והוביל את ליברפול לאליפות נוספת. בתחילת שנות ה-90 הקבוצה החלה לסבול מירידה ביכולת וראש עצמו נכנע לפציעות לעיתים תכופות מדי. עם הזמן , כשסטן קאלימור נושף בעורפו בתחרות על מקום בהרכב, הוולשי איבד ממעמדו ובסוף עונת 95-96 הוחלט כי לא ימשיך לשחק מול יציעי אנפילד.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
ראש במדי יובנטוס, לא הצליח למצוא חיבור עם הקהל (the independant)
ראש במדי יובנטוס, לא הצליח למצוא חיבור עם הקהל (the independant)

את שלהי הקריירה שלו הוא בילה בלידס, ניקאסל ורקסהאם ואפילו נדד לאוסטרליה לקבוצת סידני אולימפיק אבל במהלך אותם ארבע שנים כמות שעריו הייתה בעלת אותו מספר. בשנת 2000 הודיע הוולשי הנפלא על פרישה בגיל מאוד מבוגר לחלוץ, כמעט 39.

איאן ראש הוא לדעת רבים, כמוני, השחקן הוולשי הטוב ביותר בכל הזמנים והיחידים שאולי לא יסכימו לכך הם תומכיו של ראיין גיגס, האיש שידע לשבור שיאים צריך אולי עוד לנסות את עצמו בתור מאמן ראשי אחרי שהיה מאמן חלוצים לתקופה קצרה בליברפול ואף הוליך בכוחות עצמו מועדון למשך עונה אחת (צ'סטר סיטי בעונת 04-05). ללא ספק יש לו מה לתרום מהידע שלו גם במועדונים בליגת המשנה באנגליה ואולי אף בפרמיירליג.

ראש בתקופתו כמאמן חלוצים של ליברפול (the hard tackle)
ראש בתקופתו כמאמן חלוצים של ליברפול (the hard tackle)

 

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort