המאסטר של הכדורסל

11 אליפויות כמאמן, 2 אליפויות כשחקן, יצר את התקפת המשולש, אימן שחקנים כמו מייקל ג'ורדן, סקוטי פיפן, דניס רודמן, קובי בראיינט ושאקיל אוניל וכל זה בדרכו הייחודית של הזן. היום (ש') חוגג המאמן הטוב בהיסטוריה של הכדורסל, פיל ג'קסון את יום הולדתו ה-71.

בכל משחק או ענף ספורט קיימת העובדה הזאת, יש כאלה שנחשבים לטובים בהיסטוריה וכאלה שהצליחו רק במקום אחד ונעלמו. הם אלו שהכירו לעולם את מייקל ג'ורדן, מארדונה, כריסטיאנו רונאלדו, מייקל פלפס, יוסיין בולט ועוד רבים אחרים, בנוסף הם אלו שיחליטו מי ישחק וכמה הוא ישחק. כמו שכבר הבנתם מדובר על עמדת המאמן, אחת העמדות הקשות בספורט כשנכשלים אתה אשם וכשמנצחים זה בזכות השחקנים, אבל יש אחד שהוא כנראה מעל כולם האחד הזה מוכנה הזן מאסטר, בדרכו המיוחדת שכללה טקסים מיוחדים לפני משחקים, מדיטציה ועיצוב מחדש של חדר ההלבשה הוא זכה ב-11 אליפויות כמאמן כשעל הדרך הוא מחנך אגדות כמו ג'ורדן ובראיינט. היום המאסטר הגדול חוגג יום הולדת ה-71. בואו לחגוג ולהכיר יותר לעמוק את הגדול מכולם, פיל ג'קסון.

פיליפ דאגלס ג'קסון נולד ב-17 בפטמבר 1945 במונטנה להורים נוצרים אדוקים, אך למרות שהחדירו לו מילדות את הדת ג'קסון בחר דווקא בכדורסל. בקולוג' הוא שיחק בצפון דאקוטה, ולאחר שסיים את לימודיו שם נבחר בסיבוב השני בדראפט ע"י ניו יורק ניקס. ככל שג'קסון התבגר כך התרחק מן הדת אך נשאר איש מאמין, הוא החל לקרוא ספרים על תורת הזן והתחיל להתעניין בנושא יותר ויותר. בניו יורק הוא פחות התרכז בדת ובזן ובחר להתרכז בכדורסל וכך הפך לשחקן שתורם מהספסל עבור הניקס. ג'קסון שיחק כמעט כל הקריירה שלו בניקס ואף זכה איתה בשתי אליפויות.  לקראת סוף הקריירה עבר לניו גרזי נטס שם שימש גם כעוזר מאמן ואחרי שלוש שנים פרש מכדורסל.

ג'קסון בימיו כשחקן (www.nydailynews.com)
ג'קסון בימיו כשחקן (www.nydailynews.com)

אחרי הפרישה החל ג'קסון במסע האמיתי שלו הוא יצא לחופשה ובמהלכה הסתובב בעולם והתחבר יותר ויותר לתורת הזן. אחרי שנה מחוץ לעולם הכדורסל הוא חזר והחל לאמן באלבאני פטרונס מליגה הפיתוח של ה-NBA, אחרי חמש שנים בפטרונס קיבל ג'קסון הצעה להיות עוזר מאמן בשיקאגו בולס ולאחר ראיון קיבל את ההתפקיד. באחד המשחקים דאג קולינס, מאמן הבולס, הורחק וג'קסון לקח פיקוד, הקבוצה עשתה קאמבק וניצחה מאותו רגע היה ניתן לראות את האמונה של השחקנים בג'קסון ואת היכולת שלו בתור מאמן. שנה לאחר מכן קיבל ג'קסון את תפקיד המאמן הראשי והחל לכתוב היסטוריה ביחד עם כוכב הקבוצה, מייקל ג'ורדן. ג'קסון החל לבסס את התקפת המשולש בקבוצה אך דווקא ג'ורדן לא הצליח להשתלב בשיטה הזו. לאט לאט למד ג'קסון איך להתמודד עם ג'ורדן ושינה מעט את התקפת המשולש בהתאם לג'ורדן ומאותו הרגע הקסם בין כל האגדות קרה. שלוש אליפויות ברצף שהפכו את שיקאגו לאחת הקבוצות הטובות בהיסטוריה, ג'ורדן אמר לאחר הפרישה שלו שהמאמן ג'קסון עזר לו להתבגר, להבין את המשחק טוב יותר ולמצות את הפוטנציאל שלו. אחרי שלושת האליפויות ג'ורדן פרש ושיקאגו לא הצליחה לשחזר הישגים וג'קסון היה ראשון לספוג את האש, נאמר שהוא לא טוב מספיק ושהוא זכה באליפויות רק בזכות ג'ורדן,עוד  לפני שהספיק להוכיח לכולם שהם טעו ג'ורדן חזר מפרישה וקיבל לקבוצה את סקוטי פיפן ודניס רודמן, השלושה האלו ביחד עם המאמן סחפו את הקבוצה לעוד שלוש אליפויות רצופות כשבעונת 95-96 הקבוצה סיימה עם המאזן של 72 ניצחונות ו-10 הפסדים שעד לעונה האחרונה היה שיא ב-NBA. למרות שש אליפויות וכשהקבוצה בלתי ניתנת לעצירה היחסים בין ג'קסון להנהלה רק החריפו משנה לשנה, ובעונה האחרונה אמר הבעלים לג'קסון שגם אם ינצחו העונה את כל 82 המשחקים הוא עף מהקבוצה וכך קרה ג'קסון סיים עם אליפות שישית ושלישית ברצף ועזב את הקבוצה.

ג'קסון וג'ורדן מתחבקים. שש אליפויות ביחד (ESPN)
ג'קסון וג'ורדן מתחבקים. שש אליפויות ביחד (ESPN)

אחרי שעזב את השיקגו בולס החליט ג'קסון לצאת לחופשה ארוכה ובמשך שנה לא אימן בשום מקום עד שנקרא לדגל והגיע לאמן את הלוס אנג'לס לייקרס. בלייקרס חיכתה לו עבודה קשה, בקבוצה שלטו שני כוכבים, קובי בראיינט ושאקיל אוניל אך שני הכוכבים לא הסתדרו והרבו לריב. הסיבה העיקרית לריבים הייתה חוסר היכול של בראיינט למסור. ג'קסון הגיע והנחיל ישר את התקפת המשולש, שאקיל השתלב נהדר בשיטה והרבה לקלוע אך בראיינט לא התחבר ובחר ללכת עם הראש בקיר ולהתעלם מהשיטה. בשנה הראשונה הקבוצה נראתה מעולה ואף סיימה ראשונה בליגה אך הודחה בפלייאוף. בראיינט שהתעלם מהשיטה וקרא לה משעממת כבר הוזכר כמועמד לעזוב אחרי הריבים עם אוניל אבל ג'קסון כמו ג'קסון לא האמין בזה והצליח בדרכו המיוחדת לגרום לשני השחקנים לשכוח מהריבים, להתחבר ולשחק יחד וככה אסף ג'קסון עוד שלוש אליפויות רצופות ששאקיל ובראיינט נראים מדהים יחד. למרות שלקחו שלוש אליפויות ברצף החליט אוניל לעזוב את הקבוצה. הקבוצה לא נראתה עוד דבר והלכה לשבע שנים של חיפוש עצמי, ג'קסון המשיך לספוג ביקורות עם השנים אך שתק וענה בסופו של דבר בדרך שלו. שבע השנים ללא אליפות הביאו לחיבור מדהים בין ג'קסון לבראיינט ולמרות שבהתחלה לא הסתדרו הפכו השניים לסיפור אהבה של אבא ובן וג'קסון ביגר את קובי לאט לאט, לימד אותו שקיימים עוד שחקנים בקבוצה ושביחד זאת הדרך היחידה. עונת 2009 ועונת 2010 הם הרגש הזכור לי יותר מהכול מהמאמן ג'קסון אחרי שבע שנים במדבר ושכולם אומרים שבוסטון היא הטובה יותר בטח עם גראנט, אלן ופירס לקחו בראיינט וג'קסון שתי אליפויות רצופות.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
ג'קסון עם הבן השני שלו אחרי ג'ורדן (bleacherreport.com)
ג'קסון עם הבן השני שלו אחרי ג'ורדן (bleacherreport.com)

קשה לכתוב את כל הדברים שעבר ג'קסון בקריירה שלו, עד כה ראינו כי לקח 11 אליפויות כמאמן אך לא רק האליפויות הן שחשובות אלא הדרך והיחס אותו נתן לשחקנים הוא שמשנה. ג'קסון העריך כל שחקן בקבוצות שלו מהכוכב הגדול ועד אחרון השחקנים וזאת אחת הסיבות ששחקנים התאהבו בו, ג'קסון קיבל את הכינוי זן מסטאר בתקופתו בלייקרס אך כבר בשיקאגו החדיר את תורת הזן. בספרו הוא מספר על טקסים מיוחדים לפני משחק ועל עיצוב מחדש של חדר ההלבשה ובנוסף היה מרכז את כולם לפני כל משחק ומשחק לשיחה על הבעיות שיש לכל אחד הן בחיים והן מבחינה מקצועית. אחד הדברים היותר יפים שנהג לעשות הוא לתת לשחקנים ספרים כל אחד לפי האופי שלו, וכך הוא יכל להתחבר לשחקנים ולתת להם מוטיבציה והשראה גם ללא מילים.לאחר הפרישה הוציא ג'קסון ספר שמספר על כל קריירת האימון והמשחק שלו שנקראת 11 אליפויות. כיום ג'קסון משמש כנשיא הניו יורק ניקס ואחד הדברים שהוא לא מצליח למצוא זה אדם כמוהו. מסיפורו של ג'קסון אפשר ללמוד הרבה על כדורסל ורוחניות ולהבין שלמרות שזה ספורט מאחורי הכול יש אנשים וכשמתייחסים לזה ככה מגיעים לתוצאות מדהימות, כי לא חשובה רק התוצאה אלא גם הדרך. תודה לך מאסטר זן תודה על שנים מדהימות ושיהיה לך מזל טוב ובהצלחה בהמשך.

11 טבעות האליפות של המאסטר זן כך גם נקרא ספרו (www.reddit.com)
11 טבעות האליפות של המאסטר זן כך גם נקרא ספרו (www.reddit.com)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort