החבילה השלמה

מעטים משחקני הכדורגל הגדולים מצליחים בקריירת האימון שלהם, דוגמאות בודדות כמו פפ גווארדיואלה וזינאדין זידאן הצליחו לבצע את המעבר. אולם, לאף אחד לא הייתה את ההשפעה הכללית כמו ליוהאן קרויף הייתה. הסיפור על האיש, האגדה, המאמן הדגול ואחד מהמשפיעים הגדולים על הפוליטיקה של קטאלוניה בשנות השמונים.

הנדריק יוהאן קרויף נולד ב-25 לאפריל, 1947, בעיר אמסטרדם שבהולנד. קרויף כלל לא רצה לשחק כדורגל בגיל צעיר, אלא בייסבול אבל בסוף שוכנע למקד את כל מרצו לכדורגל. בגיל 10 הצטרף למחלקת הנוער של הקבוצה המקומית, אייאקס. יוהאן תמיד היה נמוך יחסית לשכבת גילו, במיוחד בקרב כדורגלנים. משום כך, הוא תמיד היה צריך להוכיח את שוויו לחבריו לקבוצה. יוהאן לא הרגיש מאוים, הוא נתן למשחק שלו על כר הדשא לדבר בשמו, ודיבור הזה דיבור רהוט ומובן ביותר. קרויף מאוד הרשים את כל הסגל בקבוצה שלו כל שנה ושנה והשיפור שלו במשך כל שנה היה ניכר ביותר.

בנובמבר 1964 הוא ערך את הופעת הבכורה שלו במדי הקבוצה הבוגרת במשחק ליגה מול חרוניגן. קרויף כבש את השער היחיד של אייאקס במשחק, שנגמר בתבוסה 3:1. המשחק הזה היה מיקרוקוסמוס של כל העונה של אייאקס: חוסר יכולת להניע התקפות והגנה שלעיתים קרובות הייתה חדירה בקלות. בעונה זו, אייאקס סיימה במקום ה-13, המקום הנמוך ביותר שלהם מאז הקמת ליגת העל ההולנדית.

בעונה שלאחר מכן, ההשפעה של קרויף באמת ניכרה על המגרש בשל קבלת זמן משחק רב יותר מהשנה הקודמת. היצירתיות של קרויף במרכז ההתקפה עזרה ליצור הרבה יותר שערים והמשכיות בין חוליית ההגנה לקישור ובין חוליית הקישור להתקפה. בעונה זו אייאקס זכתה באליפות ה-11 בתולדותיה, היא ניצחה 24 משחקים מתוך 30 והפסידה רק פעמיים. הפרש השערים שלהם היה הטוב בליגה בהפרש של 19, פער שערים שהיה טוב ב-53 מאשתקד! הטרנספורציה הייתה אדירה: מעונה גרועה שבה סיימה אייאקס רק שלוש נקודות מהקו האדום, לאליפות. כמובן שקרויף היה החלק האינטגרלי ביותר בשינוי הזה.

מאז, קרויף קידם את אייאקס לגבהים חדשים. כאמור, בשנת 1965 אייאקס זכו בליגה. בשנה העוקבת הם זכו גם בליגה וגם בגביע ההולנדי. שנתיים לאחר מכן, קרויף הנהיג את אייאקס בהעפלה היסטוריה לגמר גביע אירופה לאלופות, אך לדאבונם הם נפלו בגמר למילאן, אריות היבשת. קרויף לקח קשה את ההפסד הזה, הוא הבטיח לעצמו שהוא יחזור לבמה הגדולה אך בפעם הבאה ינצח. פחות משנה לאחר מכן, יוהאן קיים את הבטחתו, כאשר הוביל בגאון את קבוצתו לזכייה היסטורית בגביע. בגמר הם ניצחו את הפיינליסטית פנאתינייקוס בתוצאה 2:0.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
קרויף, מכוון את שחקניו לקבוצה. (pintrest)

לאחר עוד שנתיים מוצלחות בהן ביסס את עצמו כאגדת המועדון, קרויף נמכר לברצלונה ששילמה לאייאקס 6 מיליון גילדן הונלנדי (המטבע המדיני עד שנת 2002), סכום שיא בזמנו. קרויף נהיה מאוד מחובר לקטאלונים ולתרבות ששכנה שם. הוא סירב בתוקף לשחק במדריד אצל הבלאנקוס בשל השלטון שהיה נהוג שם. זאת ועוד, הוא גם קרא לבנו ג'ורדי (מיודעינו, כמובן). יוהאן היה כה מושקע בתרבות ובפוליטיקה הדומסטית, עד שנקרא בפי איש תקשורת: "אחד מהפעילים המשפיעים ביותר על הפוליטיקה הקטאלונית". גם על המגרש הוא היווה אמיפקט מיידי בברצלונה. כבר בעונתו הראשונה הוא סייע לשבירת בצורת של 14 שנה וזכה איתה באליפות הליגה. בעונה הזו הוא גם הבקיע את השער המפורסם ביותר שלו: זה היה במשחק מול אתלטיקו מדריד, הכדור הורף מצד ימין של הרחבה לצד שמאל, קרויף מיקם את עצמו באופן מושלם, התעופף ובעיטה בעיטת עקרב בחוסר שיווי משקל, כשהוא אפילו לא מסתכל לכיוון השער! עד היום הגול הפנומינלי הזה נחשב לאחר מהשערים המבריקים בכל הזמנים.

יוהאן במדי ברצלונה (pintrest)

לאחר תקופתו בברצלונה, הוא החליט לעזוב את אירופה ולעבור לגיחה קצרה בארצות הברית, הוא שיחק בקבוצות של לוס אנג'לס ובוושינגטון די.סי לפני שפרש בפעם הראשונה. לאחר פרישתו, הוא חזר לאייאקס בתור עוזר מאמן. אולם, אהבתו למגרשים לא הייתה יכולה לשקוט עוד זמן רב. בשנה העוקבת הוא חתם על חוזה חדש באייאקס, הפעם כשחקן. בתקופה הקצרה הזו לפני פרישתו השנייה הוא ביצע את הפנדל המפורסם שלו. בו לא בעט ישירות לשער אלא מסר לחברו לקבוצה, יספר אולסן, שהחזיר בנגיעה לחברו שגלגל בעדינה לרשת הריקה מול השוער חסר האונים שכבר הוטל על הרצפה. אייאקס החליטה לא לחדש לו את החוזה בקיץ וזה הכעיס את יוהאן במיוחד. בעקבות כך, הוא החליט לקחת את כישרונותיו לפיינורד רוטרדם, היריבה המרה של אייאקס. במדיה זכה קרויף בדאבל ההולנדי בנקמה מתוקה על האקסית. לאחר העונה הזו, קרויף פרש באופן סופי ממשחק פעיל.

קרויף לא נטר את הטינה שלו לאייאקס למשך זמן רב ובשנת 1985 הוא לקבוצה כמאמן. גם כמאמן הוא עשה מהפכה התקפית בעונתו הראשונה, הקבוצה הבקיעה 120 שערים וספגו 35 בלבד. העונה זו קרויף הנהיג את חניכיו לזכייה בגביע. הוא בילה עוד כמה שנים כמאמן אייאקס, בהם זכה בגביע המקומי וגם בגביע אירופה ואז החליט לעזוב לאמן בברצלונה, העיר בה התאהב בצעירותו. הוא הצית את דור הזה של הקטאלונים כאשר הביא איתו שחקני ענק כגון: האג'י, סטויצ'קוב, מייקל לאודרופ, פפ גווארדיאולה ורונלד קומאן. הוא נהיה המאמן המעוטר ביותר בתולדות המועדון עם 11 תארים. דרך אגב, הוא שמר על התואר הזה עד שהגיע פפ גווארדיאולה, ששיחק תחת קרויף.

לאחר שהתרחק מכדורגל, הוא עסק בכל מיני דברים שונים ומגוונים. לפני 11 שנה, בשנת 2007 החליטו להפריש את הגופיה מספר 14 שלו באייאקס. קרויף נפטר ממחלת הסרטן בשנת 2016.

רק בסקירה כוללת של חייו, ניתן להבין כמה שינויים ומהפכות הוא ביצע. הוא המציא את התרגיל המפורסם "סיבוב הקרויף" שמשמש שחקנים יצירתיים להתל במגנים שעומדים מולם עד היום. כמו כן, הוא שבר את המוסכמות בכל שלבש את המספר 14 על חולצתו, למרות שהחוק ההולנדי הותיר מספרים מ1 עד 11. אז אנא, זכרו וכבדו את המהפכן הגדול הזה.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort