מן הצפון תבוא הישועה?

את הקבוצה האימנתית של יובנטוס אין צורך להציג, כל חובב כדורגל ממוצע מכיר את הביאנקונרי בתור אחת הקבוצות המעוטרות ביותר בארץ המגף, חוץ מהעונה הבודדת ההיא בסריה ב' אליה הורדה אחרי פרשת קניית המשחקים, יובה הייתה חברה קבועה בצמרת הכדורגל האיטלקי. נכון להיום, הם המועדון "החם" ביותר באיטליה בשנים האחרונות והם גורפים כמעט כל תואר שקיים. כך היה גם לפני כן ולאורך רוב שנות ההיסטוריה של הכדורגל האיטלקי. יריבתה בסופ"ש המשחקים הקרוב היא היריבה העירונית, טורינו, מועדון שכיום שמח על כך שנמצא בחלק העליון של הטבלה כשהוא מציג לנו סקורר מדופלם בדמותו של אנדראה בלוטי. אבל טורינו לא תמיד הייתה קבוצת אמצע טבלה חביבה. טבעי יהיה לחשוב שהיא דשדשה רבות בתחתית, אפילו בליגות נמוכות יותר וכן-גם שם היא בילתה. אבל ה-טורינו הגדולה ביותר לא רק שהייתה קבוצת צמרת, היא הייתה מוקד העניינים של אותם שנים, תכירו בבקשה את "איל גראנדה טורינו".

הקבוצה הגדולה של טורינו בשנות ה-40 (האתר הרשמי של טורינו)

מועדון הכדורגל של טורינו נוסד ב-1906 ושנה לאחר מכן השוורים רשמו ניצחון ראשון בדרבי (שהיה אגב דרבי הבכורה) 2:1 מול יובה. בשנת 1914 הם היו במירוץ ראש בראש מול גנואה על אליפות איטליה ובמחזור הסיום היו אמורות להיפגש אחת מול השניה, ניצחון של טורו והיא אלופה, כל תוצאה אחרת נותנת את התואר לגנואה. מספר ימים לפני המשחק, ההכרעה שלו נדחתה. פריצתה של מלחמת העולם הראשונה עצרה את הכל והסיכוי לתואר נלקח ממנה. ב-1919 הליגות שבו לפעילות אך כמו לא מעט קבוצות אחרות, טורינו איבדה שחקנים רבים במלחמה. בשנות העשרים שיחק במדיה המועדון ג'ולי ליבונאטי שלימים הפך להיות המתאזרח הראשון של הנבחרת האיטלקית. ליבונאטי, אגרנטינאי בעל שורשים איטלקיים, החילט לייצג את המדינה ממנה הגיע סבו לארגנטינה ולא את הדרום אמריקאים עצמם. בשנת 1927 קיבלנו איתות ראשון על כמה עניין הטעיית המשחקים זה שגרתי באיטליה, מה שעוד יותר הפתיע הוא הקבוצות המעורבות. טורינו זכתה באותה עונה באליפות אך נאלצה להיפרד מהתואר לאחר שעיתונאי חשף פרשה שבה תוצאת הדרבי הוטעתה לטובתה של טורינו. כן קראתם נכון, היריבה העירונית יובנטוס שיתפה פעולה עם משחק מכור לטובת טורינו רק כדי שהאליפות תלך לנציגת העיר ולא למילאן, כיום גם אם עניין הטעיית המשחקים היה קיים אין סיכוי שיריבה עירונית הייתה עוזרת לשניה. שנה לאחר מכן, טורינו שוב זכתה בתואר והפעם עשתה זאת באופן נקי. השוורים יכלו סוף סוף לפתוח את ארון התארים שלהם ולהוסיף לשם גביע משמעותי ראשון. השליטה שלהם בשנות השלושים הייתה בשיטת הנדנדה, עונה אחת בטופ, עונה לאחר מכן מקום טוב באמצע אך מה שבאמת איפיין את המועדון הזה תחת התואר "דומיננטית" היו שנות הארבעים. זוהי הקבוצה האגדית ביותר שאת כולה יזכרו עוד שנים רבות.

אוהדי טורינו במפגן תמיכה (SKY)

את שנות הארבעים טורינו פתחה בצורה נהדרת עם אליפות ב-1942 והייתה הראשונה לרשום דאבל שנה לאחר מכן כששוב גרפה את התואר והוסיפה לשם גם את הקופה ד'איטאליה. בגזרת הנבחרת לטורינו היו לא פחות מעשרה נציגים בסגל של הסקוואדרה אזורה שעדיין רכבה על התהילה של הזכיות במונדיאל של 1934 ו-1938. לאחר הדאבל של טורינו הליגה נעצרה שוב בגלל מלחמת העולם השניה אבל בניגוד למלחמה הקודמת הפעם טורינו לא הזדקקה למסע התאוששות ארוך מהמכה הזו  ועם סיום המלחמה המשיכה את הרצף של האליפויות שלה והעמידה אותו על חמש רצופות. מה שכן קטע את הכל היה רגע טראגי אחר כאשר ברביעי למאי 1949 מטוס ובו כל שחקני הקבוצה שחזר ממשחק ידידות מול בנפיקה בליסבון התרסק לתוך הקיר התומך של הבזיליקה די סופרגה במה שכונה אז אסון טורינוכל הסגל הנפלא, אנשי הצוות, המאמנים ומי לא נספו בטרגדיה הנוראית הזו כשלקבוצה עצמה לוקח 30 שנה להתאושש עד לאליפות הבאה במסע שכלל גם ירידות ליגה וקרבות תחתית.

זירת ההתרסקות של ה-"גראנדה טורינו" (ארכיון ההתאחדות לכדורגל באיטליה)

בתחילת המילניום הנוכחי היה נראה ששם המועדון יימחק מהמפה, קשיים כלכלייים (כצפוי באיטליה) ותוצאות לא משכנעות הורידו את המועדון עד לסריה C וכל מה שנותר מהקבוצה היא התהילה של שנות הארבעים והשבעים. אך לפני פחות מעשר שנים חלה תפנית בעלילה, בסיום עונת 2011-12 טורינו שבה לסריה א' ועונה לאחר מכן הבטיחה את ההיש/ארות במחזור הסיום. מה שאירע בעונה שאחרי, עונת 13-14 היה מדהים שכן בתור מועמדת לירידה היא הדהימה את כולם וסיימה במקום השביעי שהקנה לה השתתפות בליגה האירופית. מאז אותה עונה טורינו נמצאת קבוע באיזורים האלו של המקומות שמהם עולים לאירופה, היא מציגה כדורל נפלא וכאמור מחזיקה בסקורר אימנתי בדמותו של אנדראה בלוטי.

הכוכב הנוכחי, בלוטי (SKY)

במעמד הדרבי דלה מולה (כך מכונה הדרבי של העיר טורינו) יובנטוס נמצאת בכיסא הנהג עם 102 נצחונות שלה כשלטורינו יש 73 ועוד 63 משחקים שהסתיימו בתיקו. הפעם האחרונה שטורינו נציחה את הדרבי הייתה לפני שלוש שנים ופעם קודמת לפני כן הייתה ב-1995 אבל דווקא בעונה בה יובה לא בשיאה כשהיא מרוכזת בתוצאה הלא מחמיאה שהוציאה מול טוטנהאם בליגת האלופות זה הזמן של טורינו לבצע עקיצה קטנה של יריבתה העירונית ואולי לקרב את נאפולי עוד קצת לעבר התואר. איך בדיוק הדרבי ה-239 במספר (הדרבי העתיק ביותר באיטליה שעדיין פעיל) יסתיים, אנחנו נגלה כשעתיים אחרי שריקת הפתיחה שמיועדת ל-13:30 ביום ראשון הקרוב, עד אז, מוזמנים לשבת ולהמטין בכליון עיניים.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
לא יהיה דרבי קל (SKY)

יתר משחקי הסריה א' במחזור הקרוב:

שבת 16:00 אודינזה-רומא

שבת 19:00 קייבו-קליארי

שבת 21:45 גנואה-אינטר

ראשון 16:00 בנוונטו-קרוטונה, בולוניה-ססואולו, נאפולי-ספאל

ראשון 19:00 אטאלאנטה-פיורנטינה

ראשון 21:45 מילאן-סמפדוריה

שני 21:45 לאציו-ורונה

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort