האם הצדק יבוא מהשופטים?

"אבל הכי חשוב, השופטים הינם קובעי החלטות בלתי תלויים במרדף אחר הצדק" (ביהמ"ש העליון בקנדה).

קשה לראות בשופטי הכדורגל והכדורסל שופטי צדק, לאו דווקא באשמתם. החוק בעולם הספורט לא נכתב על ידי משפטנים ומצבים אבסורדים נוצרים על ימין ועל שמאל כשהטכנולוגיה החדשה רק מקשה על השופטים בעבודתם. דוגמא לכך קיבלנו יום ראשון האחרון, במקום להתעסק בניתוח של אחד המשחקים המרתקים ביותר בשנה הסדירה ב-NBA, נתקלנו בשלל דיונים על החסימה\עבירה של קווין דוראנט על לברון ג'יימס 24 שניות לסיום המשחק במצב קריטי. דוראנט, לפי קביעת הליגה, עשה שתי עבירות שונות במהלך, אותן השופט שהיה ממש מטרים ספורים החמיץ בזמן אמת. אם זה לא מספיק, השופטים הוסיפו חטא לפשע והלכו להילוך החוזר לקבוע במי הכדור לפני שיצא, רק כדי לקבוע כי הכדור יהיה של גולדן סטייט. השופטים כמובן ראו את העבירה של דוראנט, ובכל זאת קבעו שהכדור יהיה של גולדן סטייט, כי לברון נגע אחרון בכדור, לאחר פאול.

לברון מראה תסכול מהו (Jonathan Bachman / AP)

גם בעולם הכדורגל טכנולוגיית ה-VAR לא מניבה את התוצאות הרצויות. כבר בהופעת הבכורה של הטכנולוגיה, בגביע העולם לגילאי 20, השופט נתן פנדל שגוי והוציא אדום לשחקנה של נבחרת איטליה, על התחזות ברורה למדי של שחקן היריבה, כאשר כל התהליך לוקח מספר דקות ופוגע בקצב של המשחק משמעותית. גם בליגה האיטלקית וב-MLS קיימת ביקורת רבה נגד המערכת החדשה אשר פוגעת בקצב המשחק, ועדיין לא מצליחה למנוע את הטעויות שלשמן הן הוכנסו מלכתחילה, כאשר התלונות האחרונות נשמעו על ידי שחקני ריאל מדריד בגביע העולם לקבוצות בעקבות הבלבול הרב ששרר במגרש במהלך השימוש בווידאו.

הפתרון הוא לא לוותר על המערכות החכמות, נהפכו, אנחנו רואים שכניסת טכנולוגיות חדשות מאפשרת לעולם הספורט להתפתח: מספורטאים שמצליחים לשמור על עצמם טוב יותר בזכות שימוש במדעים מדויקים (אשר קובעים את כל הלך היום שלהם, ממה שנכנס להם לגוף, ועד לכמות מחזורי השינה שהם צריכים להשלים כל יום), התנהלות נכונה יותר של קבוצות, שבוחרות את השחקנים שלהם על בסיס עולם שלם של נתונים משוכללים שהמוח האנושי לא מסוגל לשכלל (ולא רק לפי גובה, או "תחושה"), אבל לא ככה צריכה להראות מהפכת השיפוט. אי אפשר להכניס את הטכנולוגיה לתוך כאוס ואז להפיל את התיק על השופט. הפתרון צריך להיות פתרון אחר.

האם זה באמת הפתרון? (Sky)

ומהו אותו פתרון? ראשית, מעבר מסטנדרטים פרטניים לסטנדרטים יותר כוללים ומעבר לשימוש בטכנולוגיות מהירות יותר. הרעיון בכדורסל ובכדורגל היה שהעצירה חייבת להיות רק בעבור מקרי קיצון ולכן הווידאו משמש רק עבור מקרים אלו בלבד. אבל המצב יוצר עיוות של הצדק, כפי שראינו במקרה של לברון ודוראנט וכפי שכבר הזהיר גדול השופטים בכל הזמנים, פיירלואיג'י קולינה. הפתרון הקל הוא טכנולוגיות מתקדמות אשר לא מצריכות את עצירת המשחק, ומאפשרות לשטף להתקיים ולשופט להיות בשליטה, כאשר מערכת אין הנץ היא ללא ספק דוגמא מוצלחת, ורעיונות דומים ניתן ליישם גם בכדורסל בזריקות סוף שעון.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

אך מה עושים בנוגע למצבים שבהם לשופט שיקול דעת? פתרון אפשרי יכול להיות הקמת "חדר בקרה לשופטים"- הושבת שלושה שופטים אשר יצפו במשחק בלייב, וינתחו את אותם מקרים קשים ברגע האמת, עוד לפני שהשופט במגרש מספיק אפילו לסמן על הבדיקה. אומנם הבדיקה יכולה לקחת כדקה, אך זה ייצור חסכון משמעותי בזמן, יקטין את מרחב הטעות ואף בעקיפין יחזק את מעמד השופטים בישראל, ויאפשר להם עוד אפיק הכנסה שיאפשר להם להיות מקצוענים בתחום.

האם פיירלואיג'י קולינה כיו"ר וועדת השופטים של אופ"א יוביל לשינוי?
(thegentlemanultra)

כמובן שיש עוד רעיונות נוספים, ואולי כדי ללמוד מענפים בהם היישום של הטכנולוגיה חלק יותר, לדוגמת הNFL ושיטת הצ'לנג' שיוכלה להיכנס גם ל-NBA, אך הרעיון צריך להיות זהה, הטכנולוגיה תפקידה לקדם את חיינו, והשופטים תפקידם לשמור על הצדק. אם הטכנולוגיה מונעת מהם לעשות זאת, האם היא באמת מקדמת אותנו? או שאולי עדיף לשחק בשכונה, שם הצדק עדיין נמצא.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort