ווינר שוט במתנה – שי דורון

שי דורון היא שם נרדף לצמד המלים "הכל אפשרי". במסע המתחיל ברמת השרון, עיר של כדורסל נשים, ועד למכללת מרילנד; דרך הליגה הטובה בעולם לנשים ה-WNBA עבור את רמלה, טורקיה, רומניה בואכה עד מכבי בנות אשדוד, דורון השיגה כל פסגה אפשרית בענף הספורט הזה, כדורסל הנשים. היא הייתה שגרירה של כבוד למדינת ישראל, והיא מביאה משהו מחו"ל אלינו. תפיסה לא מתפשרת עזרה לה להפוך לכדורסלנית הישראלית הטובה והמצליחה ביותר אי פעם. כתבה מיוחדת של נתיב כפרי לרגל יום האישה

 

דורון נולדה ברמת השרון ליהודה ולתמרי דורון. בתיכון שיחקה כדורסל עבור בית הספר רוטברג, והובילה את בית הספר לשלוש אליפויות ישראל ולשתי זכיות בגביעים. כמו כן התחרתה באתלטיקה קלה, וזכתה במעל 60 מדליות בתחרויות שונות. יצר התחרותיות היה בה מהרגע הראשון. זה הגורם המניע בקריירה שלה. הסביבה הייתה גורם חשוב נוסף בהצלחה של דורון עוד בשלבים המוקדמים של הקריירה. "ההורים שלי מעולם לא פיספסו משחקים", הסבירה דורון, "לא בארץ ולא בחו"ל. הם תמיד תמכו בי. כשחזרנו (מארצות הברית) לגור בארץ, אמרתי להם שאני רוצה לשחק ב-WNBA. הם אמרו לי: 'אז לא מתאים שנהיה בארץ. צריך להיות בארצות הברית'. אז חזרנו לשם".

"אף אחד לא אוהב להתראיין, אבל אני לא יכולה להגיד לא. אני עושה את זה כשגרירה של הספורט הנשי". שי דורון,  2015

שי דורון, שחקנית של מאני טיים (רויטרס)
שי דורון, שחקנית של מאני טיים (רויטרס)

דורון שיחקה שנתיים בתיכון "קרייסט סקול" בניו יורק, והובילה את נבחרת הנשים של התיכון לאליפות התיכונים של מדינת ניו יורק. היא הצטיינה וקלעה 17.1 נקודות למשחק. בשתי העונות בניו יורק, האחרונה והעונה שלפניה, זכתה בתואר שחקן השנה של גטורייד מניו יורק. בשנתה האחרונה בתיכון קלעה 17.2 נקודות, מסרה 4.2 אסיסטים, תפסה 5.5 ריבאונדים וחטפה 6.0 כדורים בממוצע למשחק, והובילה את קבוצתה למקום הראשון במדינת ניו יורק. היה ברור שהשלב הבא עבור הקלעית הישראלית שבאה לכבוש את ניו יורק הוא לשחק במכללה.

עוד לפני כן, הייתה שי דורון לכדורסלנית הישראלית שמובילה את נבחרת כדורסל הנשים (עתודה) להישג ראשון בתולדותיה. דורון הובילה את נבחרת העתודה של ישראל לזכייה באליפות אירופה דרג ב' שנערכה בליטא ב-2005. היא הייתה מלכת הסלים בטורניר (24.7 נקודות למשחק) ואף נבחרה לשחקנית המצטיינת בו.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
במדי נבחרת ישראל (Ahmet Tokyay, Turkish Basketball Federatio)
במדי נבחרת ישראל (Ahmet Tokyay, Turkish Basketball Federation)

בחיים לא גרמו לי להרגיש פחות נשית כי אני משחקת כדורסל". שי דורון, יום האישה הבינלאומי 2016

דורון הלכה בעקבותיה של עוד שחקנית פאר ישראלית, לימור מזרחי, ונרשמה ללימודים במכללת מרילנד. כבר מעונה הראשונה, 2003-2004, היה ברור שמדובר בכוכבת. דורון הפכה עד מהרה לעמוד תווך בקבוצה, והציגה ממוצעים נהדרים. היא נבחרה פעמיים ברציפות לחמישיית העונה בליגת ה-ACC וב-2005 אף קלעה שיא קריירה בלתי ייאמן של 39 נקודות. במשחק זה היא שברה כמה שיאי מכללה, כולל שיא של זריקות מוצלחות מהקו (23 מתוך 27). בסיום עונת 2005-2006, הובילה "שיי דורון" את מרילנד לזכייה בטורניר אליפות המכללות בכדורסל. את הקריירה בת 4 העונות סיימה כקלעית השנייה בכל הזמנים של המכללה, ורשמה עוד שיאים נוספים. ב-2008 הוציאו במכללת מרילנד את גופייתה לגמלאות, הכבוד הגבוה ביותר שיכול לקבל שחקן מכללות.

"אני מוכנה ל-"WNBA" דורון, 2007

שי דורון הגשימה חלום ילדות כשנבחרה על ידי הניו יורק ליברטי במקום ה-16 בדראפט והפכה לישראלית הראשונה שמשחקת בליגה הטובה בעולם. היא שיחקה בקבוצה בה ראתה כנערה את גיבורותיה משחקות, והגשימה גם את חלומה לשחק ב-WNBA. ליברטי הייתה בתקופה בינונית, והיא השקיעה בשחקניות מבטיחות כדי להפוך לקבוצה מנצחת. למרבה הצער, דורון לא הצליחה להשתלב בליגה, ולא שחזרה את ימי הזוהר שלה במכללה. היא חזרה לארץ, והחלה לשחק במדי אליצור רמלה בליגת העל. בעונתה הראשונה בקבוצה זכתה דורון בדאבל.

דורון היא שחקנית השנה ב-2015 (מתוך מנהלת הליגה בכדורסל נשים)
דורון היא שחקנית השנה ב-2015 (מתוך מנהלת הליגה בכדורסל נשים)

בקיץ 2008 חתמה בקבוצת בשיקטאש, אבל כבר אחרי הפגרה בטורקיה היא חזרה לישראל והחלה לשחק במדי רמת חן. ביוני 2009 חתמה דורון על חוזה בקבוצת טרגובישטה, אלופת רומניה שם החלה להרוויח סכומים גבוהים. בזכות חוזים אלה, הצליחה דורון למנף את הקריירה שלה בצורה חסרת תקדים לכדורסלנית בישראל. בעונת 2010/2011 שיחקה באליצור רמלה, עמה זכתה בטרבל היסטורי: אליפות המדינה, גביע המדינה, וזכייתה ההיסטורית של הקבוצה בגביע יורוקאפ, לאחר ניצחון במשחק הגמר על קבוצת אראס הצרפתית. אליצור רמלה הפכה לקבוצה היחידה בכדורסל הנשים הישראלי שזוכה בטרבל ובתואר אירופי.

השחקניות של עדן ענבר זכו בגביע היורוקאפ אחרי שגברו 53:61 בצורה מדהימה על אראס בצרפת. שי דורון הייתה אחת המצטיינות וקלעה 14 נקודות בגמר, וכהרגלה הפגינה קור רוח מעורר השראה בדקות ההכרעה. דורון היא שחקנית קלאץ' נפלאה, שיודעת לעזור לקבוצות שלה להפוך תוצאה וכן להכות בברזל בעודו חם. בתחום הכספי, הצליחה דורון לקבל חוזה יוקרתי על סך 1.2 מיליון ₪ לעונה (לפני מע"מ), סכום חסר תקדים לכדורסלנית בליגת העל. בכך שברה מחסום שכר שקיים בין גברים ונשים. את השכר הזה קיבלה כפיצויים מרמלה לאחר שעזבה את המועדון ב-2012, היות וסבל מבעיות כלכליות ולא עמד בכל תנאי החוזה מול השחקנית.

זוכה זכייה היסטורית ביורוקאפ ובטרבל (מתוך מנהלת הליגה בכדורסל נשים)
זוכה זכייה היסטורית ביורוקאפ ובטרבל (מתוך מנהלת הליגה בכדורסל נשים)

"ברמלה מה שקרה זה שלא היה כסף, פשוט ניהול כושל"

ליגת העל בכדורסל נשים היא ליגה שקשה לשחק בה. בכל עונה היא נפתחת באיחור עקב בעיות תקציביות וחוסר שוויוניות. על פי נתוני גלובס, כדורסלנית בליגה מרוויחה סכום ממוצע של 5000 ₪ לחודש בממוצע, סכום אבסורדי. העובדה שדורון הצליחה למנף את ההצלחה שלה, עשויה לעזור בעתיד לשחקניות נוספות להשתכר בצורה שווה יותר לגברים. שי דורון היא שחקנית סגלתנית, שידעה תמיד להשתלב ולהוביל. ב-2012 החלה שוב לשחק בליגה הטורקית. אחרי שנתיים חתמה במדי מכבי בנות אשדוד.

בעונתה הראשונה, נאלצה דורון להתמודד עם פציעה ועם ניתוח בכתף. היא פתחה את העונה לא טוב לדבריה, אבל סיימה אותה כאלופה וכשחקנית השנה ב-2015. "זה הפרס שאני הכי מוקירה", אמרה דורון. היא הובילה את אשדוד לשתי אליפויות רצופות, כולל דאבל מרשים בעונה שעברה. בגמר הגביע ובגמר הפלייאוף נצחו בנות אשדוד את מכבי רמת חן, הקבוצה השנייה בטיבה בליגה. תחת הדרכתו של המאמן המצליח עדן ענבר, ממשיכה שי דורון להוביל, והייתה משמעותית גם בסדרת הפלייאוף וגם במשחק הגביע בזכייה בדאבל.

בגיל 31 (בעוד חודש 32) שי דורון כבר נמצאת בשלהי הקריירה. "אני לא רוצה לשחק כמו כולן עד גיל 36", אמרה דורון. וכשהיא אומרת משהו, היא מתכוונת לזה. יש לנו ולה עוד כמה שנים ליהנות מתופעה ייחודית בספורט הישראלי, ולבטח דורון תעשיר בדרך את ארון הגביעים הדי מלא שלה. ולא, זו לא תופעה ייחודית רק עבור ספורט הנשים.

2015-16 במדי אשדוד - עוד דאבל בארון (מתוך מנהלת הליגה בכדורסל נשים)
2015-16 במדי אשדוד – עוד דאבל בארון (מתוך מנהלת הליגה בכדורסל נשים)

*ציטוטים: הראשון – הארץ. השני: וואי נט. השלישי: הארץ, רביעי: אתר מנהלת הליגה. החמישי: אשדוד אונליין

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort