אל תדברו על קווין: גרג אודן חוגג יום הולדת

גרג אודן היה אמור להיות הדבר הגדול הבא ב-NBA. אבל כשהגוף בוגדני זה לא משנה כמה אתה מוכשר. סיפורו של שחקן שהיה בדרך הסלולה לתהילה, נבחר ראשון בדראפט, אך חוסר המזל שלו, כמו גם חוסר המזל לאורך ההיסטוריה של הקבוצה שבחרה בו, היו בעוכריו, עד שנאלץ לפרוש ולראות את חבריו למחזור עושים קריירות מרשימות ב-NBA, כולל אחד- קווין דוראנט, שנבחר מקום מתחתיו באותו דראפט. גרג פרש מכדורסל, והיום הוא חוגג יום הולדת 29

"תודה לך פורטלנד על כך שוויתרת עליי בדראפט".

המילים הללו יצאו מפיו של אלוהי הכדורסל בעצמו, לאחר האליפות השנייה שהביא לשיקגו בולס, מייקל ג'ורדן לא שכח להודות לקבוצה שוויתרה עליו בדרפאט של 1984-הפורטלנד טרייל בליירזרס. הבלייזרס, ששמם הפך להיות שם נרדף לבחירות דראפט כושלות,  זכו בבחירה מספר 2, באותו בדראפט שנחשב הטוב בהיסטוריה, הבלייזרס בחרו בסם בואי, סנטר ממכללת קנטאקי, בעוד העיר שיקגו זכתה מההפקר, והבולס בחרו את ג'ורדן מאוניברסיטת צפון קרוליינה.

הדראפט ההוא, העניק לליגה כמה משחקניה הגדולים ביותר כדוגמת ג'ורדן, האקים אלג'וואן, צ'רלס בארקלי וג'ון סטוקטון. אך בעוד קבוצות רבות יצאו נשכרות מבחירותיהן, פורטלנד נתקעה עם פצוע כרוני שלא הצליח לעמוד בציפיות, והפך להיות אחד הסממנים הבולטים לחוסר המזל או חוסר היכולת לצפות את העתיד של קבוצת הכדורסל מהעיר הגדולה ביותר במדינת אורגון.

גדול הכדורסלנים בכל הזמנים, והשחקן שנבחר לפניו בדראפט-סם בואי (black sportsonline)
גדול הכדורסלנים בכל הזמנים, והשחקן שנבחר לפניו בדראפט-סם בואי (black sportsonline)

 

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

23 שנים לאחר מכן, בעקבות עוד עונה עגומה, הפורטלנד טרייל-בלייזרס זכו להזדמנות לגאולה-הבחירה מספר 1 בדרפאט. בין השחקנים שנרשמו לאותו דראפט ניתן למצוא אושיות כמו: אל הורפורד, ניק יאנג, ז'ואקים נואה, מרק גאסול (נבחר במקום ה-48), מייק קונולי ובחור צעיר ממכללת טקסס, קווין דוראנט שמו. אך במידה ואתם חושבים שקברניטי פורטלנד בחרו אחד מאותם שחקנים שתיעלו את יכולותיהם לקריירה בליגה הטובה בעולם, וחלקם אף הפכו לשחקני פרנצ'ייז ואולסטרז, כנראה שלא הקשבתם, בעוד דיוויד סטרן הכריז על הבחירה מספר 1, גרג אודן.

על פניו, ובלי הסתכלות בדיעבד, הסנטר  בעל השיניים הקדמיות הבולטות והפנים המבוגרות משהו,  שכיכב במכללת אוהיו כבר בשנת הרוקי שלו, היה נראה כמו השלב הבא באבולוציה של שחקני הפנים, וכבחירה טובה לאחד המקומות הראשונים. כבר מגיל תיכון היה ברור שמדובר באחד הכישרונות הכי גדולים באמריקה, לאחר שנבחר על ידי מגזין "פרדה" כשחקן השנה בתיכונים (לצד שחקן NBA עתידי נוסף-מונטה אליס). גרג, לצד חברו לקבוצה מהתיכון, מייקל קונולי,  קיבל מלגת כדורסל לאוניברסיטת אוהיו סטייט.

גרג אודן, היה אמור להיות השלב הבא אבולוציה של עמדה מספר 5 (espn magzine)
גרג אודן, היה אמור להיות השלב הבא אבולוציה של עמדה מספר 5 (espn magzine)

 

תחת המאמן טאד מאטה, אודן הוביל את ה-"באקיס", השייכים לקונפרנס ה-ביג טן, עד לגמר הדיביז'ן שהוא מסיים את העונה עם ממוצעים של 15.7 נקודות למשחק, 9.6 ריבאונדים ו-3.3 חסימות למשחק ואף נבחר כאול אמריקן, לצד שמות כמו דוראנט, אארון אפללו ומיודענו, אלאנדו טאקר. לאחר שראה אותו משחק במכללות, סטיב קאר, כיום מאמן גולדן סטייט, אמר שמדובר ב-"שחקן של פעם בעשור".

 

גם בתיכון וגם בליגת המכללות הקשה,  גרג היה פשוט מפלצתי, חיה באזור הצבע, שומר בחסד עליון, חוסם אינטליגנטי ושחקן האסל לוחמני, בנוסף מדובר בשחקן התקפה טוב מאוד, בעיקר עם הגב לסל, בזכות הפיזיות והכוח שלו שגרמו לו להיראות כשחקן בוגר בליגת קט-סל. לאחר שעונת הרוקי שלו במכללות עלתה על כל הציפיות, גרג נרשם לדראפט, לאחר שהיה ברור שהוא יבחר במקומות הראשונים, והשאר היסטוריה, או שלא?

בפורטלנד ראו סנטר מפלצתי שעליו הם יוכלו לבסס את הפרנצ'ייז, וככל הנראה חשבו על בחירת הדראפט שלהם מ-1974, גם אז הבלייזרס זכו בבחירה הראשונה ובחרו בחור צעיר בשם ביל וולטון- חבר היכל התהילה עתידי ואחד הסנטרים הגדולים במשחק שהצליח להתאושש מפציעות קשות, והביא לתושבי העיר  פורטלנד את אליפות ה-NBA היחידה שלהם. הם כנראה לא זכרו, או לא רצו לחשוב על סם בואי והדרפאט של 84.

אך, הבלייזרס גילו על בשרם שטעות לעולם חוזרת, לאחר ששוב החליטו לבחור בסנטר חזק, על חשבון שחקן All around Player איכותי, וכמו שוויתרו על ג'ורדן באותו יום ארור מבחינתם, ונפלא לכמעט כל הליגה ואוהדי הכדורסל, כך גם וויתרו על דוראנט, שהפך  במהלך השנים, לכדורסלן הכי ורסטילי בליגה, בעל "ארגז הכלים" הגדול ביותר. וכמו במקרה סם בואי וביל וולטון, גם כאן היה מדובר בשחקן שנוטה להיפצע, בעיקר באזור הקרסוליים והברכיים, עקב גודלו וסגנונו האינטנסיבי.

הבחירה מספר 1-2 בדראפט 2007. גרג אודן וקווין דוראנט (getty image)
הבחירה מספר 1-2 בדראפט 2007. גרג אודן וקווין דוראנט (getty images)

 

את עונתו הראשונה כשחקן NBA, ראה גרג מהיציע, עקב פציעה קשה בברך שאילצה אותו לעבור ניתוח מסובך, במהלך השנים גרג פיתח מערכת יחסים אינטימית עם שולחן הניתוחים של בית החולים בפורטלנד. למרות הפציעה, אנשי הקבוצה עדיין ראו ברוחם את ביל וולטון, שהתאושש מפציעות והביא להם את התהילה, וקיוו שגם גרג יצליח לגבור על גופו. בעונה הזו גרג ראה את חבריו למחזור, שרובם היו תמיד בצלו, תופסים תאוצה בעונת הרוקי שלהם. קווין דוראנט הגדיל ועשה וסיים את העונה בממוצעים אדירים של 20.3 נקודות ו-4.4 ריבאונדים למשחק, בסיום אותה עונה הסמול פורווארד של הסיאטל סופרסוניקס הי"ד, קוטף את פרס "רוקי השנה", בעוד גרג המשיך בתהליך השיקום הארוך והמייגע שלו.

עונה לאחר מכן גרג אודן סוף סוף הרגיש פרקט מתחת לנעליו , לשמחת האוהדים למודי האכזבות של הבלייזרס, אבל הסנטר סבל מבעיות משקל ובעיקר מבעיות מנטליות, עקב אופיו הלא שכיח בקרב שחקני הכדורסל. על אף גודלו, והעובדה שעוד כנער קיבל מעמד של כוכב, מדובר באישיות מופנמת וביישנית. גרג תמיד התקשה לתת אמון באנשים, זכר לכך שגודל על ידי אם חד הורית לצד אחיו הצעיר, אנטוני. עקב היותו חלק מתא משפחתי מצומצם, גרג תמיד שמר על פרטיותו בקנאות, ובמהלך התקופה שלו ב-NBA לא רבים ידעו מה קורה עם אחד הרוקיז היותר מסקרנים בליגה. בשונה מרוב שחקני ה-NBA, לגרג מעולם לא היה כינוי שתפס והפך להיות חלק ממנו, כיוון שאנשים באמת התקשו להבין אותו.

למרות הצרות, ובהתחשב ב העובדה שהתקשה להציג את הדומיננטיות בצבע, שהתרגלנו לראות ממנו במכללות ובתיכון, גרג שיחק באותה עונה 61 משחקים, קלע 8.9 נקודות והוריד 7 ריבאונדים בממוצע למשחק, ונראה היה שבתהליך הדרגתי גרג יוכל לממש את הפוטנציאל האקספלוסיבי שיש בו.

באותה עונה גרג  נתן את משחק השיא שלו ב-NBA, נגד הבאקס ממילווקי. גרג קלע 24 נקודות וקטף 15 ריבאונדים בניצחון קבוצתו. בעונה לאחר מכן, גרג המשיך להציג יכולת לא רעה במספר מקרים. נגד המיאמי היט הוא קלע 13 נקודות והוריד 20 ריבאונדים, 11 מהם בהתקפה!! נגד השיקגו בולס ובמאצ'אפ מול חברו למחזור הדראפט, ז'ואקים נואה, שידוע כשומר  מצוין, קלע גרג, 24 נקודות  7-8 מהשדה והוריד 12 ריבאונדים בניצחון קבוצתו . אך למרות ההתאוששות המרשימה, שוב גופו של גרג בגד בו, והפציעות חזרו לרדוף את האתלט הצעיר,  ששיחק 21 משחקים בלבד בעונת 2010\2009.

גרג החל להרגיש את הבדידות בעיר גדולה ומשמימה כמו פורטלנד, ולא מצא אוזן קשבת מחברים לקבוצה. הסנטר המדוכדך הצהיר מספר פעמים על הקנאה שהוא חש כלפיי קווין דוראנט, בעוד הוא לא מצליח ליישם את כישרונו לקריירה. גרג פיתח תלות באלכוהול על מנת להשתחרר קצת מהמחשבות, ובכך נסללה הדרך החוצה של השחקן חסר המזל, מהמועדון שהוגדר כ-"מנחוס" לשחקנים שנבחרו בדראפט. גרג עבר שני ניתוחים בטווח של שבועיים, בשתי הברכיים, ולא היה נראה שיצליח לצאת מזה. וכך יצא שבמהלך כל התקופה בפורטלנד, אודן שיחק 82 משחקים בלבד, וההשוואה לסם בואי, אותו סנטר חסר מזל מהדראפט של 84, כבר הפכה לנחלת הכלל.

גרג מטביע במדי הבלייזרס (oregonlive)
גרג מטביע במדי הבלייזרס (oregonlive)

 

אופיו המופנם והקושי הרגשי שחש הובילו אותו לרגע השפל הגדול ביותר מבחינתו, לאחר שחבט בפניה של חברתו לשעבר. גרג הודה בבית משפט במעשה, ונאלץ לשלם קנס וללכת לייעוץ. ולאחר שהבינו שמים לא יצאו מהסלע, קברניטי פורטלנד החליטו לשחרר את גרג על מנת לפנות מקום ברוסטר, וגרג אודן הפך לשחקן חופשי.

מיאמי היט החליטו לנסות לקחת את הסיכון ולשלב את הסנטר עם הברכיים השבריריות ברוסטר שלהם לקראת עונת 14\2013. ב-15 לינואר 2014, גרג זכה לדקות ראשונות ב-NBA מאז דצמבר 2009, במשחקה של ההיט מול הוושינגטון ויזארדס. גרג שיחק 23 משחקים במיאמי, אלופי המזרח של אותה עונה.

לאחר שחוזהו במיאמי נגמר, גרג שוב נשאר ללא קבוצה. בקיץ של 2015  גרג חזר להתאמן  בצורה אינטנסיבית אצל מאמנו מהקולג' טאד מאטה, ושאר המאמנים באוניברסיטת אוהיו. גרג התאמן תקופה אצל הגריזליס, המאבריקס וההורנטס אך אף אחת מהן לא לקחה את הסיכון. לאחר שהפנים שהדלת לליגה הטובה בעולם נסגרה בפניו, גרג חתם בקבוצת ג'יאנגסו דרגונס, מהליגה הסינית. גרג הובא לארץ השמש העולה בעיקר בשביל עבודה הגנתית, משימה עמה לא התקשה במיוחד עקב יכולותיו ויתרונו הפיזי. אך גם בסין גרג לא החזיק יותר מידי זמן ולאחר 25 משחקים חזר לארה"ב.

גרג הכיר מקרוב את שולחן הניתוחים בביה"ח בפורטלנד (complex)
גרג הכיר מקרוב את שולחן הניתוחים בביה"ח בפורטלנד (complex)

 

ב-2016 הודיע גרג על פרישה מכדורסל, בגיל 27 בלבד,  והפך להיות עוזר מאמן באוניברסיטת האם שלו, ובמקום האחרון בו זכה בתהילה. נשאלות מספר שאלות בנוגע לקריירה הלא ממושת של השחקן המתנשא לגובה 2.13 ושהיה נראה בדרך לכבוש את העולם. כמו במקרה סם בואי, והפספוס שחשו בדיעבד לאחר שידעו שיכלו לבחור במייקל ג'ורדן (או צ'ארלס ברקלי), גם ב2007 הם בחרו בסנטר- עמדה מועדת לפציעות, ופספסו את אחד הגדולים שיש ל-NBA להציע היום. דבר אחד בטוח-גרג אודן היה אמור להיות גדול, אבל ספורט יכול להיות דבר אכזרי, וכתוצאה מכך הפורטלנד טריילבליירזס, ליגת ה-NBA ואוהדי הכדורסל מרחבי העולם פספסו הזדמנות לראות שחקן שיכל להיות מהגדולים בדורו. היום גרג אודן חוגג יום הולדת 29, ונותר רק לאחל לו מזל טוב, אלמנט שהיה חסר לו מאוד, במהלך התקופה בה שיחק בליגה הטובה בעולם.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort