המאמן ששינה את אמריקה: סיפורו של וינס לומברדי

וינס לומברדי הוא ללא ספק המאמן פוטבול הגדל ביותר בהיסטוריה של המשחק, ונמצא ברשימה מאוד מצומצמת של המאמנים הגדולים בהיסטוריה של הספורט בכלל. היכולת שלו ללמד, לתת מוטיבציה ולהשריש את שיטת המשחק שלו הפכה את הגרין ביי פאקרס של שנות ה-60 לקבוצה הדומיננטית ביותר בליגת הפוטבול האמריקאי.

לומברדי הוא אח הבכור במשפחה של חמישה ילדים, הוא נולד בשכונה צנועה בברוקלין בדיוק היום לפני 104 שנים ב-11 ביוני 1913. כבן של מאגר איטלקי, לומברדי גדל והתחנך כנוצרי קתולי. בגיל 15 בלבד, הוא נכנס לתוכנית לימודי דת על מנת להפוך לכומר. וינס שתמיד אהב ספורט ובמיוחד פוטבול פעל בניגוד לחוקי בית הספר הדתי והחל לשחק פוטבול באחת מהקבוצות השכונתיות שהיו בסביבתו. לומברדי שהחליט שלא להמשיך בלימודי הדת ולהפוך לכומר, קיבל הצעת מלגה לשחק עבור אוניברסיטת פורדאהם. לומברדי הוכיח את עצמו כשחקן מאוד פיזי, מנהיג על המגרש וכאחד שאף פעם לא נכנע. בזמן שהוא משחק בעיקר בתור מגן באוניברסיטה הנחשבת, לומברדי גם למד מנהל עסקים וסיים אותם בהצטיינות. אחרי שהוא סיים את לימודו בפורדאם, הוא הבין שהדבר בנכון בשבילו בוא להיות להיות מאמן ובשנת 1939 הוא  הלך ללמד ולאמן בתיכון בניו ג´רזי, שם הוא אימן במקביל כדורסל, פוטבול ובייסבול ומעבר להישג מרשים זה, לומברדי גם שימש כמורה בבית ספר שלימד לטינית, מתמטיקה וכימיה, בחור מגוון בסך הכל..  

באותה תקופה, פוטבול המכללות היה הדבר היוקרתי ואת השחקנים והמאמנים הנחשבים היה ניתן למצוא בעיקר שם. ב-1949 הוא קיבלה הצעה להיות עוזר המאמן של קבוצת הפוטבול של מכללת ווסט פוינט, שנחשבה כאחת המכללות הטובות במדינה והייתה מוכרת בעיקר בשל ההזדהות שלה עם צבא ארצות הברית,את ווסט פוינט אימן באותה תקופה מאמן הפוטבול הטוב ביותר בתקופה, ארל בלייק שנחשב כמי שהמציא את המשמעת הקשוחה בפוטבול ואחד ממאמני המכללות הגדולים בכל הזמנים.

וינס למבורדי (האתר הרשמי של וינס למבורדי)

ההתקדמות של לומברדי לא נעצרה שם ואחרי ששימש כעוזר מאמן בווסט פוינט, הוא קיבל הצעה מהניו יורק ג'יינטס הידועים להיות מאמן ההתקפה של הקבוצה.וינס עשה פלאים בתור מתאם התקפי, הג´יינטס של אותם שנים היו אחת הקבוצות התקפה הכי גרועות בליגה  והוא הצליח להפוך את זה לגמרי.

בשנת-1958 , גרין ביי שבאותם שנים הייתה קבוצה במשבר קשה עם בעיות כלכליות ומאמן שהתפטר חיפשה מאמן שיהיה גם מנג´ר, וועד הקבוצה חיפש את הדמות אשר תוכל למלא את תפקידים אלו וכשהעלה נשיא הקבוצה את שמו של לומברדי,  רוב גדול של אנשי הוועד המנהלתי של הקבוצה התנגדו נחרצות בטענה שאין לו את הניסיון הדרוש לכך. הם לא ידעו שהאיש הזה עוד הולך לקחת אותם למקום הכי גבוה שאפשר.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

בסופו של דבר, לומברדי כן מונה להיות המאמן-מנהל של הפאקרס והוא ישר התחיל בעבודה. ראשית, לומברדי האמין כי יש לשנות הכל במועדון ולהתחיל הכל מאפס, הוא אחראי על שינוי הסמל של הקבוצה אל ה-G המפורסם. בעונתו הראשונה כמאמן הוא החל בסדרה של אימוני טרום עונה מפרכים, וכדי לדרבן את שחקניו הוא תבע את אמרתו הראשונה מיני רבות "ריקוד זה ספורט של מגע, פוטבול זה ספורט של מכות!". לומדברדי הצליח לדרבן את השחקנים שלו בצורה מדהימה, מקבוצה חסרת אופי שהפסידה והפסידה, השחקנים חשבו שהם יכולים לזכות באליפות הליגה.הפאקרב סיימו את עונת הבכורה של לומברדי עם מאזן של 7 ניצחונות מול 5 הפסדים בלבד, וזה אחרי שבעונה הקודמת לבואו לקבוצה, הקבוצה סיימה עם ניצחון ליגה אחד בלבד. בשנתו השנייה כמאמן, הפאקרס ניצחו 8 פעמים מול 4 הפסדים, והפסידו לפילדלפיה בגמר ליגת ה- NFL (אז זה עוד היה מחולק ל-NFL ול-AFL) . שנה מאוחר יותר, הבטחתו  של לומברדי מעונתו הראשונה התממשה כאשר הפאקרס הגיעו לגמר הליגה מול ניו יורק ג'יינטס בלמבו פילד, הפאקרס הג´יינטס  בתוצאה משפילה של 0-37 וזכו באליפות הליגה.

הסמל החדש של הגריין ביי פאקרס (Packers.com)

בשנים שלאחר מכך, כשלה הקבוצה של לומברדי בהשגת אליפות והוא החליט על שיוי גישה שבה החליט  לא לקיים מו"מ עם שחקנים שדורשים שינוי בחוזה. בשנת 1964 הגיע למשרדו של לומברדי  כוכב הקבוצה, ג´ים רינגו עם סוכנו כדי לשפר את חוזהו.  האגדה מספרת כי לומברדי התעצבן,  יצא ממשרדו לחמש דקות וכשחזר הודיע לשניים כי הוא ביצע טרייד עם פילדלפיה ורינגו כבר לא שחקן בקבוצה.

מקרה זה משקף באופן מדויק את דרך האימון של לומברדי שהאמין שרק אימון ממושך יצליח לשפר את המשחק של השחקנים, ובשנים האלה, לומברדי המציא תרגיל את תרגיל ההתקפה שהכי מזוהה עימו ושניתן לראות אותו בשימוש כמה פעמים במשחק גם היום. "הסוויפ", מה שקורה בתרגיל זה הוא שכל קו ההתקפה נע במהירות ימינה או שמאלה, הכדור הולך אל הרץ שעושה ריצת הקפה מסביב לקו התקפה ומנסה להרוויח כמה שיותר יארדים בצמוד לקן כשהמטרה של כל חברי הקבוצה שלו היא למנוע את ההגעה אליו. קו ההתקפה של הפאקרס היה חזק מאוד באותם שנים וביצע את התרגיל הזה באופן נהדר פעם אחר פעם.

בשנת 1965 הוא זכה באליפות ליגת הפוטבול המפוצלת האחרונה, וב-1966, עם הקמתה של ה-NFL וגביע הסופרבול, הוא זכה בסופרבול הראשון, כשקבצתו  ניצחה את קנזס 10-35. בשנה שלאחר מכן ניצחו הפאקרס גם בסופבול השני את דאלאס במשחק דרמטי שהסתיים בתוצאה 17-21. משנת 1960 ועד 1967 זכתה הקבוצה מויסקונסן שלוש פעמים באליפות הליגה ופעמיים בסופרבול. בכל אותם שנים הקבוצה לא ירדה מהמקום השני בליגה, לומברדי החזיק במאזן אגדי מאזנו של  98 ניצחונות, 30 הפסדים ו 4 תוצאות תיקו בפלייאוף לומברדי עמד על מאזן לא פחות מרשים של  9 ניצחונות והפסד אחד בודד.

לומברדי חוגג (האתר הרשמי של וינס למבורדי)

בשנת 1968 לומברדי התעייף מאימון ועבר לניהול, אך מהר מאוד הוא התחרטובשנת 1969 הוא חזר לאימון, הפעם אצל הוושינגטון רד סקינס. בספטמבר 1970 הוא נפטר ממחלת הסרטן והוא בן 57. שנה לאחר מכן, לומברדי קיבל סוג של כבוד אחרון עצום כשגביע הסופרבול הפך לגביע וינס לומברדי, גדול מאמני הפוטבול והאיש שהפך את גרין ביי לקבוצה אלופה.

גביע הסופרבול (DuJour)

מעבר להיותו של לומברדי מאמן גדול, הוא גם היה אדם גדול שבמהלך שנות חייו היה פעיל מאוד חברתית ואחראי על לא מעט אמירות שנחקקו בספרי ההיסטוריה ושאנשים לומדים מהם גם היום, הנה כמה מאמירותו הפופולריות:

"ניצחון זה לא הדבר החשוב ביותר- לרצות אותו זה כן"

"ככל שאתה משקיע יותר כך קשה יותר לוותר"

"כאשר אתה לומד לוותר זה נעשה הרגל"

"זה שיש לך את היכולת להנהיג זה לא מספיק, אתה צריך להיות מוכן להשתמש ביכולת"

"מנהיגים לא נולדים, הם נוצרים. הם נוצרים בעזרת מאמץ רב וזהו המחיר שעל כולנו לשלם על מנת להשיג מטרה כדאית."

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort