נסיקתו של הנץ: סיפורו של טוני הוק

טוני הוק שחוגג את יום הולדתו היום, הוא אייקון הגדול ביותר של ענף הסקייטבורד. מילד מחונן והיפראקטיבי שהתקשה למצוא את מקומו, טוני הפך לסקייטר ענק ולאחר מכן לאיש עסקים מצליח במיוחד, לאחר שסדרת משחקי הפלייסטיישן הנושאת את שמו, עשתה אותו איש עשיר מאוד. "הבירדמן" שספג ביקורות לאורך השנים על התמסחרות, המשיך להפגין תשוקה ענקית לאורך כל חייו, לענף שהוא עצמו הפך מתחביב שוליים חתרני לתופעה אוניברסלית

שמדברים על גלישת סקייטבורד יש שם אחד שעולה באוטומט לזיכרון הקולקטיבי (לפחות לילידי שנות ה-80 ובעיקר לעיקר לילדי שנות ה-90). אין זה שמם של אחד מחלוצי הענף- טוני אלבה, סקיפ אינגבלום ג'יי אדאמס או סטייסי פרלטה, שהחלו בווניס ביץ' את תרבות הסקייטבורד.

הסיבה לכך ששמות אלו של האגדות מדוגטאון, נשארו אנונימיים, זו העובדה שהסקייטבורד נכנס לתודעה הרחבה בזכותו של איש אחד, העונה לשם טוני הוק. סיפורו של הסקייטר האגדי, שחוגג ממש היום את יום הולדתו ה-49, הוא מדהים ומיוחד. סיפורו של נער שוליים שמצא את הנישה שלו, הגיע לשלמות של אמן בתחום והפך ליותר גדול ופופולרי, מאותו ענף אותו עזר להרים לגבהים שאף לא אחד לא ציפה להם.

טוני הוק, הפנים של ענף הסקייטבורד (IGN)

במידה ומסתכלים על קורות חייו של ה-"בירדמן"  ניתן למצוא את הנוסחה להצלחה הפנומנלית לה הוא זכה. הסיפור מתחיל בדיוק היום, בשנת 1968, בעיירת החוף קארלסבד, שבקליפורניה, כשבנם השני של פרנק וננסי הוק, הגיח לאוויר העולם. כשטוני היה ילד, משפחתו עזבה את העיירה הנינוחה ועברה לעיר הגדולה-סן דייגו. האם והאב של אגדת הסקייטבורד, לא ליקקו דבש עם ילדם, שסבל מהיפראקטיביות מוגברת, הפרעות קשב וריכוז ובעיות זעם. אך בשונה מרוב בני דורם, פרנק וננסי לא הסתכלו על זה כגזרת גורל. הם רצו דבר אחד, שהבן שלהם ימצא את השלווה ואת הנישה שבה הוא יהיה מאושר.

תחילה טוני אובחן (נזכיר שמודבר בסוף שנות ה-70 והמערכת הייתה הרבה פחות תומכת בילדים בעלי הפרעות קשב) והתגלה שבנוסף לכל, מדובר במוח מבריק, עם מנת משכל של 144. במטרה לספק לבנם את הסביבה האופטימלית בה יוכל לפרוח, הוריו העבירו אותו לבית ספר פרטי לילדים בעלי כישורים מיוחדים והחלו לדחוף אותו להשתלבות בענפי ספורט. טוני שיחק קצת בייסבול וכדורסל, אך זה לא היה זה. הענפים הללו, הכל כך קבוצתיים ודקדקניים , לא תאמו לאופיו של טוני, שרצה מעל הכל את החופש האינדיבידואלי, או במילים אחרות, שלא יאמרו לו מה לעשות או כמה להתאמן. כאן נכנסה חתיכת העץ עם ארבעת הגלגלים לתמונה.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

כשטוני היה בן שמונה, אחיו הגדול, סטיב נתן לו את הסקייטבורד הראשון שלו ומכאן והלאה, טוני התאהב, לאחר שהחל להגיע לאירועי גלישה ותחרויות חובבניות וראה במו עיניו נערים שלא גדולים ממנו בהרבה, עפים באוויר. לאחר שהוריו הבחינו כמה שהילד משולהב, הוחלט לזרום עם התשוקה החדשה של הילד ופרנק הוק בנה רמפת גלישה בחצר הבית, שתשמש את בנו. טוני החל לגלוש בכל הזדמנות שיכל והוא נעשה טוב בזה. לאחר שלוש שנים, של גלישה בסקייט פארקים הבודדים שהיו בסן דייגו ובחצר ביתו, האגדה האורבנית על הילד הכחוש שמבצע פעלולים של מבוגרים, עברה ברחבי הקהילה המצומצמת של הסקייטרים בחוף המערבי. כשהיה בן 12 בלבד, טוני כבר חתם על חוזה ספונסר מול חברת הסקייטבורד האגדית "דוגטאון סקייטבורדס" והחל להשתתף בתחרויות.

הסקייטבורד הציל את הילד ההיפראקטיבי ונתן לו את האפשרות לעוף (SIׁׂ)

כמו שכבר הבנתם, המשפחה של טוני הוק הלכה "אול אין" עם הבחירה של בנם וכך יצא שגם אביו של טוני, מלבד חלקו בהגעתו לעולם של מי שהפך לפנים של הענף, עזר להפוך את הסקייטבורד למקצועי יותר, לפופולרי יותר. פרנק שנסע עם בנו לתחרויות ברחבי קליפורניה, ראה את איכות ההפקה הירודה ואת היעדר הברור בספונסרים ומשקיעים. לכן הפטריארך לבית משפחת הוק, הקים תחילה את "ליגת הסקייטבורד החובבנית של קליפורניה". לאחר שטוני הצטרף לסבב המקצועני בגיל 14, פרנק הקים גם את "ארגון הסקייטבורד הלאומי", שהחל בהפקת אירועים בעלי פרופיל גבוה יותר, שהועילו  רבות לשיפור הפופולריות של הענף האורבני.

עד גיל 16 טוני, שכבר היה חלק מצוות הנקרא "בריגדת העצמות", שקיבלה חסות מחברת ציוד הסקייטבורד האגדית, "פאוול-פרלטה". טוני החל לאסוף תארים, תהילה וגם כסף. במהלך שנותיו בתיכון נאמר שהרוויח 100.000 דולר בשנה וכאשר סיים את לימודי הליבה, קנה את הבית הראשון שלו. כשנשאל לגביי הסיבה, טונה ענה: "כי זו חותמת דיו, שסקייטבורד זה המקצוע שלי".

טוני לצד הוריו, פרנק וננסי, שהפגינו תמיכה חסרת פשרות בשאיפות בנם להיות סקייטר (si)

קרנו של טוני זרחה וגם כיסיו החלו לתפוח, לאחר שסגנונו המיוחד, הפראי והתיאטרלי, השיג לו חסויות גם מגופים שאינם קשורים לענף, כמו מותג המשקאות " mountain dew".  "הבירדמן", שזכה לכינוי במהלך אותה תקופה, זכר לאקרובטיות שהציג באוויר, החל לצבור כמות מעריצים נכבדת, כמו גם לא מעט שונאים. בעיני אנשים רבים בעולם הסקייטבורד, סגנונו של טוני היה נראה קרקסי ונשמעו טענות, שהילד בכלל לא כזה טוב, אך זוכה לטובות הנאה בזכות מעמדו של אביו. גם הספונסרים החדשים שלו, לא הקלו על טוני בקרב קהילת הסקייטרים, שטענות לגבי התמסחרות החלו להישמע ולמעשה, לא הופסקו להישמע עד עצם היום הזה.

הענף החל לצבור פופלאריות, אך בתקופה כזו שהמדיה הייתה מאוד מוגבלת, בטח יחסית להיום, אופנות חלפו כעונות שנה. בנוסף, חברות הביטוח, שהחלו לקבל מושג לגבי הסכנות שבגלישה והמחירים לביטוח תחרויות הרקיעו שחקים וכתוצאה מכך, גם החלו להיסגר סקייט פארקים ברחבי ארה"ב. טוני, שכבר היה נשוי פלוס תינוק, ראה שחשבון הבנק הולך ומתרוקן. "הבירדמן" הבין שעכשיו עליו לנחות על הקרקע ולהיות פרגמטי, אך לוותר על התשוקה הראשונה שלו בשביל עבודת משרדון, הוא לא היה מסוגל לעשות. לכן ב-1990, הקים יחד עם הקולגה פט ויילנדר, חברה לייצור סקטייבורדים וציוד נלווה. הרכיבה הייתה לא פשוטה גם כבעל עסק, שהתקשה להמריא בעוד טוני שם בו את כל יהבו. כתוצאה מההקרבה חיי הנישואין עלו על שרטון ונדמה היה שהמצב של טוני בסימביוזה טרגית עם ענף הסקייטבורד.

במהלך תחרות ב-1990 (pinterset)

אך הישועה הגיעה, מכיוון רשת ESPN. רשת הספורט האמריקאית, הבינה שיש עדיין, רצון גדול לספורט אקסטרימי בקרב הציבור והחליטה להרים את הכפפה ובשם אלוהי הרייטינג, להחזיר את הסקייטבורד למקום בו היה בסוף שנות ה-80 ואף יותר מזה. אנשי ESPN, יצרו קשר עם טוני והציעו לו להשתתף בתחרות חדשה ומיוחדת שתחזיר את הסבב המקצועני לחיים, ה-X Games.

טוני הגיע לתחרות ברוד איילנד וחזר להפגין דומיננטיות, לאחר שזכה במקצה על הרמפה וסיים במקום השני בגלישת רחוב. אך חשוב מכך, הרייטינג של התחרות הרקיע שחקים, לאחר שצפו בה מיליוני אנשים. הנשר חזר להמריא, כמו גם ענף הסקייטבורד, ששוב נראה שגורלו של הענף וזה של טוני הוק, קשורים בברית מוחלטת.

עוד בתקופת התהילה הראשונית טוני החל להשתלב גם בעולם הקולנוע, לאחר שהשתתף במספר סרטים, כולל בסצנה זכורה במיוחד בסרט הגלישה הקאלטי " Thrashin' ", כשהוא מספק מופע גלישה מרשים בבריכת שחייה ריקה. טוני הבין, שיש הזדמנויות עם קבלת הענף, לקונצנזוס. הספונסרים חזרו ובהמונים, לאחר שטוני חתם על חוזי פרסום, עם ענקיות כמו מקדונלדס וקוקה קולה והחל להנחות ספיישלים טלוויזיונים  ולגבש את מעמדו כ-"פנים של הסקייטבורדינג".

הביצוע מה-X Games:

חוגגים את ה-900 המוצלח שטוני ביצע ב-X Games
(X Games)

טוני המשיך להתחרות ולנצח, להשתתף בתצוגות ראווה ברחבי העולם ואף להינשא בפעם השנייה. גולש היבשה היה על הגל, אך השיא עוד היה רחוק. בשנה האחרונה של המאה הקודמת, טוני הוק הכניס את עצמו למילניום לא רק כגולש המוביל בתבל, אלא כאיש החזק ביותר בענף. ב-X Games 99, טוני הודיע שיבצע את ה-900- 2.5 סיבובים באוויר. לאחר 11 ניסיונות, בסיומן לא הצליח לנחות בצורה רכה, "הבירדמן" המריא, ביצע 900 מעלות באוויר ונחת בחזרה על הרמפה, לקול שאגות הקהל. באותה שנה גם נולד בנו השני, ספנסר.

אך הרגע הכי מכונן בחייו מבחינה גלובלית, היה הפיתוח של משחק הסוני פלייסטיישן הראשון, שהתרכז בסקייטבורדינג. המשחק הנושא את שמו של טוני, היה אחד מהמוצלחים ביותר שיצאו לקונסולה בסוף המילניום והפך במהירות להצלחה אוניברסלית, לה אף אחד לו ציפה. עם התפתחות המשחק, שיצא מאז עשר גרסאות רשמיות ל-PS, חמישה משחקי ספין אוף ועוד 4 משחקים לקונסולת אחרות שבמהלך השנים , התווסף מעין סימולטור גלישה שמבוסס על תנועה. לאורך השנים, הסדרה הפכה לאחת הנמכרות ביותר אי פעם וטוני הוק הפך לעשיר כקורח.

סדרת המשחקים של טוני הוק הניבה רווחים של מעל ביליון דולר (nintendoworldreport)

לאחר רגע השיא של 99, טוני פרש באופן רשמי מהסבב המקצועני, אך המשיך לגלוש כמעט בכל יום ולהופיע במופעי ראווה. דרך ארגוני הפילנתרופיה שלו, טוני בנה סקייט פארקים ברחבי ארה"ב, בעיקר בשכונות של שכבות מוחלשות והפיק מופעי אקסטרים ברחבי העולם. בשנת 2007 נחנכה  בלונה פארק "six flags", רכבת הרים על שמו של טוני. בנוסף טוני המשיך לספק הופעות אורח בסרטים ובסדרות טלוויזיה ואף להשיק ערוץ יוטיוב בנושא סקייטבורדינג. ב-20 ליוני 2009, טוני הוק הפך לאדם היחיד אי פעם, שגלש בתוך הבית הלבן, לאחר שהוזמן לביקור אצל הנשיא אובאמה. (גם היה הסקייטר הראשון שהוזמן למשכן הנשיא).

טוני הוק חיי את חייו לצד ענף הסקייטבורד והיה חלק משמעותי מהנוף של הספורט החתרני שהפך מאופנה שולית יחסית של ילדי קליפורניה, לתופעה כלל עולמית. טוני ידע שלעתים שמרחפים על הרמפה, או גולשים ברחבי העיר, עלולים ליפול ואף להיפצע, כפי שקרה לו רבות במהלך הקריירה . אך גם מול קשיים בחיים הפרטיים טוני נאלץ להתמודד, לאחר שהתחתן ארבע פעמים במהלך חייו והביא לעולם ארבעה ילדים, שרובם הולכים בדרכו, עם דגש על ריילי הבכור, שעושה לעצמו שם בפני עצמו בעולם הסקייטבורד.

ב-17 ליוני 2016, כשהוא בן 48, טוני הוק שוב ביצע את התרגיל שעשה אותו אגדה, ה-900. בנו ספנסר שנולד ב-99, נכח באירוע כתינוק כמו גם בשחזור, 17 שנים מאוחר יותר.  בסופו של יום, הוק צבר גם הרבה שונאים בעיקר מצד הגולשים התומכים בהחזרת הסקייטבורד לשוליים נטול המסחרה, אך נראה שזו פנטזיה רחוקה, בעוד בכל שנה עוד ילדים וגם מבוגרים מתחילים לגלוש.

הוא המייקל ג'ורדן, המוחמד עלי והטייגר וודס של הגלישה, הפנים של עולם הסקייטבורד. הוא ה-"בירדמן" שהדהים את העולם במעופו ובאסתטיות שבה ביצע תרגילים עוצרי נשימה. הוא גם האיש שהכניס את המיינסטרים לתרבות הסקייטינג, אבל תאהבו או תשנאו, אי אפשר שלא להעריך את המשמעות של טוני הוק לענף. היום הוא חוגג את יום הולדתו ה-49 ומה עוד נותר לאחל לבן אדם שעשה במשך חייו את מה שהוא אוהב בהצלחה בקנה מידה היסטורי??

טוני לצד בנו ריילי, שבימים אלו, עושה לעצמו שם בעולם הסייקטבורד (Daily Telegraph)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort