קיל ביל: על מאמן הפוטבול האגדי, ביל בליצ'יק

ביל בליצ'יק, מאמנה האגדי של קבוצת הניו אינגלנד פטריוטס הוא אחד האנשים הכי מיוחדים בעולם הפוטבול האמריקאי וללא ספק בכלל אחד המאמנים הגדולים בכל הזמנים, לדעת רבים הוא גם הגדול מכולם. המאמן שהצליח לשבור את שיא ניצחונות בפלייאוף וזכה בחמישה משחקי סופרבול כמאמן ראשי, המאמן שהצליח להוביל את קליבלנד בראונס הנוראית לניצחון פלייאוף,  אותו מאמן הכי מעוטר בהיסטוריה של הפוטבול, המאמן הזה.

ביל בליצ'יק (CBS Boston)

בליצ'יק התחיל את קריירת האימון שלו ב-1975 שעבד כעוזר מאמן בבולטימור קולטס תמורת 25$ לשבוע בלבד. בשנים שאחר כך הוא בילה בתפקידים זותרים כמו עוזר מאמן ספיישל טים ומאמן רסיברים בקבוצות שונות.

בשנת 1979, בליצ'יק חתם על חוזה ל-12 שנים בקבוצת הניו יורק ג'איינטס והוא שימש שם כעוזר מאמן. ב-1985 ביל עשה קפיצת מדרגה וזכה לקידום לתפקיד מתאם ההגנה (אחד התפקידים הכי חשובים בצוות אימון של קבוצת פוטבול) תחת שרביטו של המאמן הראשי ביל פרסלס. בעונתו האחרונה (1990) זכו הג'איינטס בסופרבול כשהם מפתיעים את באפלו בילס החזקה בתוצאה 20:19 אחרי שנורווד הבועט של הבילס החטיא בעיטה מ-47 יארד בדרייב האחרון של באפלו. תוכנית המשחק ההגנתית שהגה בליצ'יק נבחרה להיכלל בהיכל התהילה של הפוטבול.

ההצלחה הענקית של בילצ'יק כמאמן הגנה נשאה פירות מהר מאוד ובעונת 1991 הוא חתם עם הקליבלנד בראונס על חוזה והפך להיות מאמנם הראשי. הזמנים בקליבלנד כרגיל לא היו טובים וביל הגיעה לקבוצה שסיימה את עונת 1990 עם מאזן של 3-13 (13 הפסדים מול 3 ניצחונות). בעונתו הראשונה בתור מאמן ראשי, בילצ'יק הוביל את קליבלנד למאזן 6-10. בעונה שלאחר מכן, ביליצ'יק החליט לעשות שינוי בעמדת הקווטרבק ונתן למייק טומזאק את המפתחות, אחרי 13 משחקים קליבלנד החזיקה במאזן מרשים מאוד של 7-6 והיו לה סיכויים טובים מאוד לעלות לפלייאוף אך היא הפסידה את שלושת משחקיה האחרונים של העונה וסיימה אותה עם 7-9 ומחוץ לפלייאוף. בעונתו השלישית עשה בליצ'יק את ההחלטה הכנראה הכי גרועה בקריירה שלו, הוא החליט לחתוך את את קוזאר (הקווטרבק שאיתו שיחק בעונתו הראשונה) והמשיך לשחק עם מייק טומזאק שהוביל את קליבלנד לעוד עונה של 7-9 בעוד קוזאר לקח את הסופרבול יחד עם קבוצתו החדשה, דאלאס קאבויס.

עונתו הרביעית של ביל בקליבלנד הייתה גם עונת השיא שלו בקבוצה, הוא הוביל את קליבלנד לעונת פלייאוף אחרי שסיים את העונה הסדירה עם מאזן מכובד של 11-5 וגם הצליח לנצח את הפטריוטס אבל הודח בסיבוב השני על ידי פיטסבורג. עונתו האחרונה של ביל בקבוצה שהייתה מלווה בהרבה מאוד צרות מנהלתיות הייתה נוראית והקבוצה סיימה במאזן של 5-11 וביל פוטר בסיום שנה זו.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
ביל בליצ'יק (Joe Posnanski)

את עונת 96 בילה בליצ'יק כעוזר מאמן בפטריוטס ואז היה שנתיים המאמן הראשי של הניו יורק ג'טס, בג'טס ביל הרשים מאוד ביכולות האימון שלו ובעונת 2000 הפטריוטס רצו להחזיר אותו לשירתם ונתמו לג'טס בחירת סיבוב ראשון בדראפט עבור המאמן הנחשק שחזר לניו אינגלנד אבל הפעם כמאמן ראשי.

וכך המסע התחיל, בשנת 2000. בעונתו הראשונה סיים במאזן של 5 ניצחונות לעומת 11 הפסדים.

בעונת 2001 סבלה הפטריוטס מאובדן הקוורטרבק הפותח דרו בלדסו כתוצאה מפציעה, ובליצ'יק זרק למערכה את הקוורטרבק המחליף והצעיר טום בריידי ויחד איתו הקבוצה סיימה את העונה במאזן של 11 ניצחונות לעומת 5 הפסדים. הפטריוטס העפילו לפלייאוף, וזכו בסופרבול לאחר ניצחון מפתיע על סנט לואיס ראמס.

ביל בליצ'יק וטום בריידי – אהבה ממבט ראשון (Cleveland.com)

בעונות 2003 ו-2004 זכה בליצ'יק בשתי אליפויות נוספות ובכך הפך בליצ'יק למאמן הרביעי בהיסטוריה של ה-NFL, שזוכה ביותר משני סופרבולים.

בעונת 2007, הוליך בליצ'יק את הפטס למאזן חסר תקדים בעונה הסדירה של 16 ניצחונות ללא הפסד, אך העונה נסתיימה במפח נפש כשהפסיד עם קבוצתו בסופרבול לניו יורק ג'איינטס ואיילי מנינג שהוא גם אח של פייטון הגדול. בתחילת העונה, עמד בליצ'יק במוקד של שערוריית ריגול שהתרחשה במשחק של הפטריוטס נגד יריבתם המושבעת הניו יורק ג'טס, אותה אימן עוזרו לשעבר של בליצ'יק אריק מאנג'יני. במהלך הרבע הראשון של המשחק נתפס צלם מטעם הפטריוטס בעודו מתעד את צוות האימון של הג'טס, בניגוד לחוקי הליגה. כתוצאה מעבירה זו נענש בליצ'יק בעונש חסר תקדים בדמות קנס בגובה של חצי מיליון דולר, והפטס נענשו בקנס כספי ובאובדן בחירת דראפט בסיבוב הראשון. בליצ'יק הגיב על התקרית בהתנצלות פומבית קצרה אך סירב להתייחס לפרשה.

בעונת 2008 איבדו בליצ'יק והפטריוטס את כוכב הקבוצה, טום בריידי, בעקבות פציעה במשחק הראשון, אף על פי כן הצליחו לסיים את העונה עם 11 ניצחונות, אך לא העפילו לפלייאוף. בעונת 2009 חזר בריידי והפטריוטס זכו פעם נוספת בראשות הבית. בפלייאוף הודחו בסיבוב הראשון.

לקראת עונת 2010 הודיע בליצ'יק שהוא אינו ממנה עוזרים כמתאמי הגנה והתקפה. עם קבוצה צעירה מאד ושחקני מפתח רבים ללא ניסיון מהותי, אך עם בריידי בשיאו, שברו הפטריוטס את שיא הליגה עם 10 איבודים בלבד לאורך העונה כולה וסיימו במאזן של 14 ניצחונות לעומת שני הפסדים. בכך נהיה בליצ'יק למאמן הראשון בהיסטוריה שמשיג ארבע עונות עם לפחות 14 ניצחונות. וזה גם תמיד היה הקטע של ביל, הוא פתח ופרח עם שחקנים שלא היו מצליחים באף מקום אחר. כל כך הרבה שחקנים שלא נבחרו בדראפט פרחו אצלו.

בהנהגתו העפילו הפטריוטס בעונת 2011 לסופרבול אך הפסידו שוב לניו יורק ג'איינטס ושוב לאיילי מנינג.

בעונת 2014 רשם בליצ'יק הופעה שישית כמאמן בסופרבול, כשהפעם הפטריוטס זכו בתואר לאחר ניצחון על 28-2 על הסיהוקס באחד ממשחקי הפוטבול המותחים בהיסטוריה.  בעונת 2015 העפילו הפטריוטס בפעם החמישית ברציפות לגמר ה-AFC ובפעם העשירית סך הכל בהדרכתו של בליצ'יק, שניהם השוואה של שיאי ליגה. בעונת 2016 סיימה הקבוצה עם המאזן הטוב בליגה, זכתה בפעם השמינית בראשות הבית, שיא NFLL, והעפילה בפעם השישית ברציפות לגמר ה-AFC, שיא NFL נוסף. בגמר ה-AFC גברה הקבוצה 36–17 על פיטסבורג סטילרס ובליצ'יק העפיל בפעם השביעית לסופרבול, שיא NFL. בסופרבול גברה ניו אינגלנד בהארכה על אטלנטה פלקונס 34-28 אחרי שאטלנטה הובילו כבר 28-3 וניו אינגלנד ביצעה את המהפך הכי גדול שהיה אי פעם בסופרבול.  ובכך בליצ'יק הפך למאמן המעוטר ביותר בתולדות הליגה.

לא פעם ראשונה שלו במעמד (Sporting News)

אחרי עונת 2016, ניו אינדלנד תחת ביל כבר הספיקה להיות 7 פעמים בסופרבול וגם לנצח בו 5 פעמים, הקבוצה זכתה באליפות הבית 13 פעמים תחת הנהגתו של ביל ותחתו היא גם מחזיקה במאזן כולל של 201-71 ו- 25-9 במשחקי פלייאוף. פשוט מספרים מטורפים.

יום הדראפט הוא תמיד חגיגה גדולה בשביל אוהדי הפוטבול אך בשביל אוהדי הפטריוטס החגיגה היא תמיד מלווה בתחושת מתח של איזה צעד יחליט לעשות ביל הפעם. הפאטס ידועים בנטיה שלהם לוותר על בחירת הסיבוב הראשון כדי להשיג עוד בחירות נמוכות או כדי לקבל איזה שחקן אלמוני שבליצ'יק שם עליו עין. בליצ'יק  גם נוטה לבחור מישהו שהצליח לעוף מתחת לרדר של הפרשנים ושלא נחשב כשם גדול ומפציץ. ככה זה  עם בליצ'יק, הוא אוהב את האלמונים ואת אלה שיתנו לו לפתח אותם בעצמו. לביל יש את התורה שלו ולפיה הוא פועל, בלי לבתחשב באף אחד ובעיקר לא בתקשורת ובפרשנים.  

דוגמה טובה לכך שביל תמיד הולך עם לבו ולא שם על תקשורת או על האוהדים או אפילו על השחקנים עצמם היא פרשת ג'ימי  קולינס מהעונה האחרונה. קולינס הוא ליינבקר מצויין ששיחק במשך שלוש שנים תחת בליצ'יק והיה בדרך הנכונה להיות השחקן הכי מרכזי בהגנת הפטריוטס. אך כמו לרבים, השתן עלה לו לראש והוא דרש חוזה חדש עם משכורת כמו של וון מילר (כוכבה הגדול של דנבר ברונקוס). בליצ'יק לא חשב פעמיים והעיף אותו בטרייד ישר אל קליבלנד בראונס תמורת בחירת סיבוב שלישי בדראפט הקרוב בלבד. הרבה פרשנים הרימו גבה שכך בליצ'יק מוותר על אחד מהכוכבים של ההגנה שלו ועוד תמורת סכום כל כך זעום אך קשה להגיד שמתגעגעים אל קולינס בניו אינגלנד.

שחקן גדול עם פה גדול (USA Today)

אם יש משהו שביל אוהב לעשות, זה ללכת נגד הזרם. כריס הוגן הרסיבר שלא נבחר באף סיבוב בדראפט ועבר בקבוצות האימונים של קבוצות רבות במשך חמש שנים הגיע העונה לניו אינגלנד פטריוטס. וכשהוא כבר בן 29 ועם אפס ניסיון משחק. בליצ'יק הפך את התופס האלמוני לכוכב עם עונה מדהימה כולל שבירת שיא קבוצתי של הכי הרבה יארדים במשחק פלייאוף כשהוא עושה 180 יארד על ההגנה של פיטסבורג סטילרס בגמר חטיבת ה-AFC.  סיפורים כמו של הוגן יש בלי סוף תחת בליצ'יק. שחקנים כמו ג'וליאן אדלמן שלא נבחר בדראפט והיום נחשב כאחד הרסיברים הכי טובים בליגה ודני וודאהד הרץ המצטיין שגם לא נבחר ופרח בתקופתו בניו אינגלנד. וכמובן אסור לשכוח, טום בריידי נבחר רק בסיבוב הרביעי של הדראפט והיה נראה מגושם במכללות, היום טום בריידי הזה כבר עם חמש טבעות סופרבול ונחשב השחקן הכי טוב ששיחק את המשחק. וזה פשוט ככה אצל בילצ'יק, הוא מצליח לראות בשחקנים הרבה יותר ממה שכל השאר רואים והוא פשוט יודע איך לממש פוטנציאל של שחקן ברמה מושלמת. תנו לבליצ'יק חבורה של ילדים שסיימו כרגע את קריירת המכללות שלהם והוא כבר יהפוך אותם בתהליך של כמה שנים לקבוצה מפחידה.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort