האבא של משחק הפוטבול: יום הולדת לוולטר קאמפ

בדיוק היום, לפני 158 שנים נולד "האבא של הפוטבול", וולטר קאמפ. האיש שהגה את החוקים והשינויים שהפכו את המשחק הפופלארי ביותר בארה"ב, לבעל חותם אישי בו אנשי האומה יוכלו להתגאות. כיום גם לאחר שהתגלו בפני הציבור הסכנות הבריאותיות והנפשיות שעוברים שחקני הפוטבול, המשחק מוסיף להיות מפעל השווה מיליארדים 

בשנים האחרונות עלו יותר ויותר ממצאים המציגים את הסכנות שחווים שחקני הפוטבול האמריקני בליגת ה-NFL. לאחר החשיפה של דוקטור בנט אומלו, לגבי הקשר בין פגיעות הראש שהשחקנים סופגים, לשיטיון, נפתחה קופת שרצים, שתוכנה היה קשה לעיכול על ידי הציבור האמריקני.

משחק הפוטבול, הפך במהלך השנים לסימן ההיכר של המשפחה הממוצעת מהפרברים, שיושבת לראות בכל יום ראשון את המשחק של הקבוצה, או משחקת "מגע" בחצר הבית, לאחר שהתאוששו מארוחת חג ההודיה. המשחק האגרסיבי הזה מוטמע באזרח האמריקני הממוצע, כמו שהכדורגל מוטמע בעם הברזילאי.

היכולת לשחק הובילה למפלט מצד נערים מעוטי יכולת מהשכונות המוחלשות, שראו איך יחידי סגולה בעלי יכולות אתלטיות משובחות הופכים לעשירים כקורח, מוקפים בנשים היפות, במכוניות המהירות ובאהבת הקהל. לכן כשנחשפו הסכנות שהובילו ועדיין מובילות לטרגדיות בקרב שחקנים פורשים, שנים לאחר שתלו את הקסדה.

ה-NFL בחרו להשתיק תחילה את המחקר, תוך כדי איום והפגנת כוחנות מול אלו המבקשים שהעולם ידע, בכל זאת עסק של כמה מילארדים עמד על הכף.  גם הציבור התקשה לעכל את הבשורה שהמשחק הכל כך מקודש, הכל כך כול אמריקני, יגרום לגברים חזקים וחסונים לנבול כעלים בשלכת. ללכת נגד המשחק משמע ללכת נגד אלוהים, נגד הדגל, נגד מה שהמדינה מייצגת.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

בדיוק היום לפני 158 שנים (7.4.1859), נולד האיש שאחראי יותר מכל, לאבולוציה של המשחק. מנקודת הזינוק  ללב הציבור ברחבי ארצו, בחור העונה לשם וולטר קאמפ. נולד בבריטינה החדשה, והלך לעולמו בניו יורק, כל מפעל חייו היה מבוסס על חדשנות ורעיונות מהפכניים אותם הכניס למשחק, שקיבל את הבסיס מהמשחקים העתיקים של השבטים שברחבי היבשת.

וולטר קאמפ, "האבא של משחק הפוטבול" (flicker)

וולטר קאמפ, נצר למשפחה קולוניאליסטית שבמהלך השנים התיישבה בקונטיקט, גדל כבן יחיד על ידי שני הוריו, שהוא מתפתח להיות אתלט מצוין ,כמו גם בחור אינטילגנט וחריף. כתוצאה מכך לאחר שסיים את השכלתו הבסיסית, ניגש וולטר בקיץ של 1876, ללימודים אקדמאים באוניברסיטת ייל, אחד המוסדות המובחרים בעולם, המשתייך ל-"ליגת הקיסוס".

באותן שנים דווקא הכדורגל היה הענף השולט בקרב הקולג'ים ברחבי ארץ האפשרויות, עד ששניים מהקולג'ים האיכותיים ביותר, הרווארד ו-ייל, בחרו להכניס גם את משחק הרוגבי, לתכנית הספורטיבית. בשנת הפרשמן של וולטר נערך משחק הרוגבי הראשון בין הקבוצות, בו וולטר קאמפ לקח חלק. וולטר המשיך בשלו, במהלך תקופתו במוסד, הספיק להיות חלק מאחווה, כמו גם חלק מאחוות סודיות עתיקות דוגמת "אחוות העצמות והגולגלות", ובעיקר להפוך את הפוטבול gridiron כפי שהיה ידוע דאז, למשחק טוב יותר.

טרם הוכנס הענף למוסדות ההשכלה בקונטיקט ובמסצ'וסטס, היה מדובר במשחק כאוטי, ללא הגבלה של שחקנים, כשהחוק היחידי מדבר על "איסור הריגה בניסיון להגיע לשער". לא היה מתאים יותר מוולטר קאמפ, נצר למשפחה שהחזיקה בחברת השעונים הגדולה באמריקה דאז, להפוך את המשחק למחוקק, לבעל סדר.

וולטר הפיק במאמצים רבים, פגישה שהתכנסה בין נציגי תכניות הרוגבי של הקולג'ים מ-"ליגת הכיסוס", בסיומה הוחלט על הקמת התאחדות שתאגד את פוטבול המכללות. ההאפבק של ה-"בולדוגז" בשנים 1876-1882 שאף שימש כקפטן  הקבוצה במהלך השנים, הציע והעביר כמה מהחוקים שהפכו ללב ליבו של הפוטבול, כאלה שהגדירו את המשחק והפכו אותו למה שהוא היום.

כקפטן הקבוצה ב-ייל (alchtron)

במשך עשור וחצי, וולטר קאמפ סיפק כמה מהרעיונות החשובים ביותר, מהשינויים המהותיים שנתנו למשחק את אופיו הייחודי. מהגיית רעיון "קו המגע" (Line of scrimmage) שהעניק סדר לשטף המשחק, לשיטת ה-Dawns, ששם שעון חול להזדמנויות ההתקפיות והפך אותן ליותר איכותיות, חוקיות התיקולים, צמצום מספר השחקני בכל צד ל-11 שחקנים, הגיית מערכים והמצאת תפקיד הקוואטרבק, כך שאתם מתחילים לקבל מושג ירוק על מפעל חייו של וולטר קאמפ והשפעתו על משחק הפוטבול כפי שהוא משוחק כיום בארה"ב (כמו גם בקנדה).

*עוד על השינויים והחידושים שוולטר הנחיל  במשחק הפוטבול, בטבלה למטה.

בחלוף השנים, וולטר לא התנתק מהאוניברסיטה האהובה שלו, כמו גם מקבוצתו. לאחר שסיים את התואר, וולטר ניגש ללימודי קדם רפואה, אך בחר לפרוש ולהשקיע את מרצו בשני אספקטים, קבוצת הפוטבול וחברת השעונים. בחברה וולטר החל מלמטה, חרף מעמדו והתקדם במעלה סולם ההיררכיה עד שהפך לראש הדירקטוריון. הלחם והחמאה אומנם הגיעו מהמפעל, אך הסיפוק, המפעל חיים וההיסטוריה שהשתנתה, הגיעה מעבודתו בהתנדבות, כמאמן ה-"בולדוגז". וולטר המשיך להכניס את המודרניזציה למשחק הקשוח, כשייצר מערכי הגנה והתקפה שהפכו לבסיס של ספרי המהלכים של מאמני ההווה. במהלך אותה תקופה שימש וולטר כיועץ לשאר תכניות הספורט של האוניברסיטה.

תחת הדרכתו, הקבוצה של ייל זכתה שלוש פעמים באליפות הארצית (1888,1891,1892), כשמאזן הקבוצה הכללי, עומד על 67 ניצחונות לעומת שני הפסדים בודדים. במהלך עונתו האחרונה ב-ייל, החל לאמן גם את הקבוצה של אוניברסיטת סטנפורד, עמה עבד במשך שלוש שנים.

קבוצת הפוטבול של ייל בשנת 1881, וולטר יושב במרכז (qb centric)

בנוסף לפועלו דה פקטו, למען שיפור ענף הפוטבול, וולטר כתב מאות כתבות מגזין וטורים, ערך כתבי עת והוציא עשרות ספרים הנוגעים למשחק. תחת כובע הכתב, וולטר הגה את רעיון בחירת שחקני ה-"אול אמריקן", הבוחרת את בכירי השחקנים הצעירים של האומה.

ביוני 1888 וולטר נישא לבחירת ליבו אליס, עמה הביא שני ילדים לעולם. וולטר ג'וניור וג'נט. חייו של וולטר המשיכו במסלולם, בעבודה קשה ופרודקטיבית להביא אוכל הביתה, לצד הפיכת הפוטבול למשחק של אמריקה, כתיבה ואף כיועץ של הצבא האמריקני בנושא כושר, במהלך מלחמת העולם הראשונה.

ב-14 במרץ בשנת 1925, כשהוא נמצא בניו יורק לרגל פגישה של וועדת החוקים, וולטר קאמפ הלך לעולמו בגיל 65, לאחר כשל בלב. האיש שהפך ידוע כ-"אבא של הפוטבול", עזב את העולם בצורה פתאומית, אך מורשתו לא נשכחה, משחק הפוטבול המשיך לצבור תאוצה והפך ככל דבר הקדוש לאמריקאים, למכונת משומנת השווה מיליארדים. משנת 1967, מוענק פרס "וולטר קאמפ" לשחקן הקולג'ים המצטיין, תואר בו זכו כמה מהגדולים של המשחק כמו או ג'יי סימפסון ובארי סאנדרס.

גם בימים אלו, לאחר הגילויים הקשים לגבי עתידם של שחקני הפוטבול, מקרי ההתאבדות וקירוב משחק הכדורסל ללבבות הציבור במהלך ממשל אובאמה (בעוד נשיאים אחרים השתמשו בפוטבול, כקלף העממי שלהם, לליבו של הבוחר הממוצע), עדיין ה-NFL היא אחת הכוחות הגדולים ביותר בעולם, המשחק עדיין אהוב עד עמקי הנשמה במולדתו, כל זאת הודות לשען אחד, שהיה הרבה יותר מזה. וולטר ראה קדימה, חשב תמיד בצורה פרודוקטיבית והיה חלק מרכזי בבנייה של אחד מאבני היסוד של ארה"ב.

חוקים וחידושים בולטים שהוכנסו על ידי וולטר קאמפ למשחק הפוטבול:

Line of scrimmage    קו המגע- קו דמיוני המפריד בין הצד התוקף למגן עד הסנאפ
System of downs לכל התקפה 4 ניסיונות להתקדם מרחק מסוים עד האנד זון, במידה והצליחו הם מקבלים עוד 4 Downs. במידה והם נכשלים הכדור עובר ליריבה
הפחתת מספר השחקנים בכל קבוצה מ-15 שחקנים בכל צד, ל-11.
טאצ'דאון = ניקוד בניגוד לרוגבי, הגעה לאנד זון עם הכדור ביד שווה ניקוד
סנאפ עד תחילת המהלך, כל שחקני ההתקפה חייבים להיות מאחורי הכדור.
עמדת הקווארטרבק השחקן עליו צריך לשמור, פותח את ההתקפה.
saftey הענקת נקודות על פעולות הגנתיות כמו תיקול היריב באנד זון וסחיטת עבירת תוקף באנד זון של היריב
לגליזצית התיקולים ברוגבי מותר להשתמש במגע, אך יש הגבלים רבים על סוג המגע, בעוד בפוטבול תיקול הוא חלק אינטגרלי במשחק

 

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort