מפתח אלן

לאיגרוף יש את מוחמד עלי, לכדורסל את וילט צ'יימברליין ומייקל ג'ורדן, לכדורגל את פלה ומראדונה, לענף השחייה את מרק ספיץ ומייקל פלפס ולבייסבול את דימאג'יו ובייב רות', גרצקי בהוקי קרח, בובקה, בולט, קומנצ'י ואחרים באתלטיקה וברט פארב בפוטבול האמריקאי. בענף הפורמולה אחד השם הוא אלן פרוסט.

פרוסט נולד לאב צרפתי ואם ארמנית בכפר לארט שבמחוזר לואר, בין הערים ליון וסאנט אטיין. הוא היה פעיל מאוד במסגרת  קבוצות הספורט של בית הספר ופקד באופן מלא את חוגי הכדורגל, איגרוף, היאבקות והוקי גלגיליות מה שכמובן גרם לכך שיהיה פציע (4 שברים באף) עד שהחליט שהוא חושף את עצמו לעולם חדש וגילה את ענף הקארטינג. כמו אינספור נהגי מירוצים, גם הוא התחיל את דרכו בתוך המכונית הקטנה שנוסעת כ-40 קמ"ש ועושה יותר רעש מתועלת אך מהר מאוד משם דרכו לכיוון הענף הגדול נסללה ופרוסט מצא את עצמו נוהג תחת הדגל של חברת מקלארן. תחילת הקריירה ב-F1 לא הייתה מזהירה ופרוסט היה מעורבס במספר תאונות במהלכן אפילו הספיק שלבור את פרק כף היד ואת האף ובסיום אותה עונת מרוצים הוא שוחרר מהקבוצה בטענה שאינו מקצוען מספיק.

התחנה הבאה של הצרפתי הייתה קבוצת המולדת-רנו שם הוא התחיל באמת לתפוס תאוצה רצינית. כבר אחרי מספר בודד של מירוצים הוא סימן לעצמו את הניצחון הראשון בקריירה ולאט לאט עם הזמן הפך לשם דבר בענף המירוצים. הוא היה הראשון שפתח את מסלול המירוצים באוסטרליה ועדיין מחזיק בשיא לסיבוב של אותו מסלול אבל כמו שכבר ניתן היה לצפות, היה ברור שהעניינים לא יעברו כל כך חלק עבור הנהג הדי פרובלמטי. אחרי מירוץ מזעזע בדרום אפריקה, פרוסט אמר ש"לא הפסדתי בגלל שאני לא נוהג טוב אלא בגלל הרכב שלרשותי". הוא פוטר יומיים לאחר מכן והחליט בצעד נואש לעשות קאמבק תחת מקלארן אותה ניהל כבר מנהל אחר שלא היה לו כאסח איתו.

החזרה למקלארן עשתה טוב לפרוסט. עונה אחת אחרי ששב לקבוצה הוא כמעט זכה באליפות (הפסיד אותה לחברו לקבוצה ניקי לאודה) אבל שנה לאחר מכן הוא החל לחרוט את שמו בדפי ההיסטוריה של מירוצי הפורמולה כאשר זכה באילופת הראשונה שלו, ושל נהג צרפתי אי-פעם. עונת המירוצים הבאה תיזכר לנצח בזכות 2 מירוצים משמעותיים בהם פרוסט כיכב. הראשון, בסן מרינו כאשר הוא הגיע למצב שחסר לו דלק במיכל כדי לסיים את המירוץ. בכוחותיו ובאינסטינקט הנהיגה הנפלא שלו הוא הצליח לחסוט את המקסימום מכמות הדלק שנותרה ועדיין לסיים את המירוץ ראשון! "או שיט, אני הולך להפסיד את המירוץ הזה שוב" הוא אמר לאחר מכן שזה מה שהוא חשב לעצמו תוך כדי שהוא נוסע על טיפות הדלק האחרונות, כאשר "שוב" היה תזכורת לשנה קודם לכן שפרוסט נתקע בלי דלק ופשוט יצא מהרכב והחל לדחוף אותו לעבר קו הסיום, מה שעורר מחיאות כפיים מכל הקהל. הוא סיים שישי כאשר הנהג שבמקום השביעי היה בפיגור של סיבוב שלם ממנו ולהזכירכם הוא דחף את רכבו למעבר לקו הסיום. המירוץ השני הוא מירוץ הסיום של העונה כאשר פרוסט דורג במקום השני והשלים עם העובדה שלא יזכה באליפות. נייג'ל מאנסל הוביל עליו בפער די בטוח ולקראת הסיבוב האחרון של המירוץ, פרוסט התרכז בלסיים שני ולקחת את תואר הסגן. הוא היה במקום השלישי בפתיחת הסיבוב האחרון, מאחורי אותו מאנסל כאשר גם נלסון פיקה מקדים אותו. תקראו לזה מזל, תקראו צירוף מקרים, את מה שאירע בסיבוב האחרון של המירוץ טובי תסריטאי המתח לא יכלו לסדר. ראשית, יריבו מאנסל סבל מפנצ'ר והתרסק מה שנתן עדיין תקווה לפרוסט שהוא מסוגל לקחת אליפות אבל חייב לסיים לפני פיקה מכיוון שיש להם אותו מספר נקודות. הצוות של פיקה החליט להכניס אותו לאיזור הטיפולים כאמצעי בטיחות אבל מה שהם לא ידעו זה שפרוסט כבר החליף את סט הגלגלים שלו ויכל להמשיך לרכב לעבר קו הסיום ללא הפרעה וכך זה קרה! אליפות מס' 2 ברצף לנהג הצרפתי.

פרוסט בצעירותו (ארכיון הפורמולה 1)
פרוסט בצעירותו (ארכיון הפורמולה 1)

את השנתיים הבאות פרוסט בילה בצמרת הנהגים של הסבב אבל לא הצליח לשים את ידיו על אליפות שלישית, עד שהגיעה שנת 1989.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

הסיבה לכך שפרוסט לא זכה בתארים ב1987-88 הייתה עלייתו לגדולה של איירטון סנה הברזילאי. אותה יריבות בין הנהגים שבהתחלה כללה כבוד הדדי, הפכה לכאסח רציני שבמהלכו פרוסט אף האשים את סנה בחוסר ספורטיביות מספר פעמים ובנהיגה חסרת אחראיות ומסוכנת. במירוץ סן מרינו שני הנהגים קבעו ביניהם התערבות ג'נטלמנית שקבעה שמי שינצח את מקצה הדירוג הנה גהשני לא ינסה לעקוף אותו בסיבוב הראשון. סנה זכה במקצה הדירוג ופרוסט אכן שמר על ההסכם, אך לאחר שמקצה הדירוג נאלץ להתקיים מחדש והפעם הצרפתי זכה, הוא הגיע לפנייה הראשונה של הסיבוב רק כדי לראות את סנה חולף על פניו בנונשלאנטיות. פרוסט הזועם התלונן באוזני עיתונאי צרפתי שלמרות הבקשות של פרוסט לא לפרסם את האירוע בחר שכן ומהר מאוד השמועה התפשטה בין כולם. סנה הכחיש על קיום הסכם שכזה אבל נאלץ למלא פיו מים כאשר נציג של חברת מלבורו הנותנת חסות למירוץ התראיין ואמר שהוא היה נוכח ליד שני הנהגים כאשר הם לחצו ידיים כאות קיום ההתערבות ביניהם. ההגעה של שניהם למירוץ יפן ׁ (האחרון של אותה עונה) היה הדבר הכי ממריץ שיכול להיות וכצפוי, במהלך הסיבוב החמישי הם לא הצליחו להימנע אחד מהשני והתנגשו זה בזה. לאחר שפרוסט, שהיה משוכנע שהמירוץ גמור מבחינת שניהם לאור מצב הרכבים שלהם, יצא מהרכב וניסה להפריד בין כלי הרכב, סנה יישר את הפרארי שלו ופשוט המשיך במירוץ באותה נונשלאנטיות שגרמה לו לעקוף אותו ב"סיבוב ההתערבות". פרוסט זעם, התלונן לאיגוד המירוצים (ה-FIA) וזכה בתלונה מה שגרם להשעייתו של סנה לחצי שנה ולתואר מספר 3 עבור פרוסט.

חוגג אליפות פרוסט בצעירותו (ארכיון הפורמולה 1)
חוגג אליפות פרוסט בצעירותו (ארכיון הפורמולה 1)

את השנים האחרונות של הקריירה בילה פרוסט באופן אירוני תחת סמלה של פרארי אבל לא זכה בתארים. דווקא בעונת הפרישה שלו, כשהוא מחליט לסגור מעגל נוסף ולחזור לרנו, הוא נתן את עונת חייו עם 7 נצחונות ו-12 פודיומים סה"כ מתוך 16 מירוצים, מה שכמובן זיכה אותו במקום הראשון בפעם הרביעים בהיסטוריה.

לאחר פרישתו הוא נשאר בענף המירוצים ומשמש עד היום כעובד מרכז הבקרה של רנו וכפרשן מירוצים עבורה הערוץ הצרפתי France-24.

פרוסט עוזר לצוות הבקרה של קבוצת רד-בול, זמן קצר לאחר הקמתה פרוסט בצעירותו (ארכיון הפורמולה 1)
פרוסט עוזר לצוות הבקרה של קבוצת רד-בול, זמן קצר לאחר הקמתה פרוסט בצעירותו (ארכיון הפורמולה 1)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort