אליפות אוסטרליה הפתוחה: הגמר האולטימטיבי בין הקוסם משוויץ למכשף ממאיורקה

מה עושה הזמן לטניסאים, מי הכי מזכיר את "רפא" ואת "פד" ולמי הסיכוי הכי טוב לנצח מחר בגמר אליפות אוסטרליה? כל זאת ועוד, וכן נתונים מעניינים על היריבות הכי גדולה בעולם הטניס בכתבה של נתיב כפרי

בעולם של חומר הבנוי מאורך, רוחב ועומק ישנו ממד אחד חסר צורה המשנה את הכל ונופך תנועה במרחב, זהו הממד הרביעי – הזמן. הוא שונה משאר הממדים, מפני שיש לו תכונה מרושעת לתעתע בנו. "האבחנה בין עבר, הווה ועתיד", אמר אלברט איינשטיין, "היא אך אשליה שאנו מתעקשים להאמין בה". אם כן, לזמן יש משמעות שנויה במחלוקת. אין באמת מחסום גיל לעיסוק בספורט. והשנה ראינו זאת דווקא באחד הענפים הקשים והדורשים ביותר בעולם הספורט. אם מייקל פלפס נחשב לסבא של השחייה בגיל 31, ועדיין מצליח לחזור עם צוואר עמוס במדליות זהב מהאולימפיאדה בריו, למה בעצם שלא נראה טניסאים בני 35 ומעלה מככבים ברמות הכי גבוהות של הטניס?

קחו דוגמה נוספת מתחום אחר. קרלטון וויליאמס שבר את שיא שכיבות השמיכה לשעה, כשעשה לא פחות מ-2220 כאלו בשעה, בקצב של 37 כפיפות לדקה בממוצע. למעשה, שבר וויליאמס את שיאו שלו, שעמד על 1874 כפיפות בשעה. מה שלא ציינתי הוא הגיל של הוולשי המדהים – הוא היה בן 50. ולמרות זאת, אף אחד לא היה שם את הכסף שגמר הגברים באוסטרליה יהיה שוב פדרר מול נדאל, ורוב הפרשנים האמינו שימי זכיית תארי הגראנד סלאם של הצמד "הגדול בהיסטוריה", לפי הפרשן ואגדת הטניס ג'ו מקנרו, הם כבר נחלת ההיסטוריה. והנה אחד מהם, בוודאות, עומד להיות האלוף של אוסטרליה 2017.

אף עוד יותר סקפטיסטים היו בנוגע לאפשרות שהגמר המקביל יהיה בין האחיות וויליאמס. סרינה היא כבר שנים המועמדת מספר 1 לזכייה בכל תואר אפשרי, אבל ונוס בת ה-36 ומחצה שסבלה מפציעות רבות לאורך הקריירה נחשבה לסוס מת. והנה שוב אנו צופים בהן משחקות ראש בראש בגמר גראנד סלאם, ומחר יהיה עוד גמר אפי בין הקוסם משוויץ למכשף ממאיורקה. והנה שוב תעתוע של הזמן, שמחזיר אותנו אחורה, לרגע האחרון שבו סרינה שיחקה מול ונוס בגמר גראנד סלאם ולמוחורת היה גמר בין פדרר לנדאל – ווימבלדון 2008.

אי שם בהיסטוריה, נדאל מנצח את פדרר במה שהיה אולי המשחק הגדול בהיסטוריה ב-5 מערכות עקשניות על מגרשו הפרטי של השוייצרי, ווימבלדון 2008 (ListSurge)
אי שם בהיסטוריה, נדאל מנצח את פדרר במה שהיה אולי המשחק הגדול בהיסטוריה ב-5 מערכות עקשניות על מגרשו הפרטי של השוייצרי, ווימבלדון 2008 (ListSurge)

רבים גורסים כי פדרר הוא גדול הטניסאים. הוא זכה הכי הרבה פעמים בווימבלדון, היה הכי הרבה זמן מספר 1 בעולם ושלט ללא עוררין בעולם הטניס. אבל כשנדאל הגיח, היה ברור שיש רוח חדשה בטניס, רוח שעתידה להזיז את האלוף הבלתי מעורער של הענף הצידה ולקחת את השליטה מידיו. נדאל צעיר ב-5 שנים מפדרר, ורבים חשבו שיצליח לסגור את הפער מיריבו הגדול ביותר ואולי אף לעבור את שיאיו השונים, והגדול שבהם שיא הזכיות בטורנירי הגראנד סלאם. אבל שני דברים קרו במקביל: הראשון היה שפדרר סירב לוותר על כיסאו, והשני היה בואו של נובאק ג'וקוביץ'.

מדרר משלים זכייה בתואר הגראנד סלאם היחיד שחמק ממנו ברולאן גארוס 2009 (IMPress Magazine)
מדרר משלים זכייה בתואר הגראנד סלאם היחיד שחמק ממנו ברולאן גארוס 2009 (IMPress Magazine)

גיל, כושר פחות ותקופת פציעות היו הגורמים שהביאו לנסיגה משמעותית של השניים. "נולה" היה שם כדי לקחת את הכתר כמספר 1 בעולם ואת התארים. הוא קטף 12 תארי גראנד סלאם, וכמובן שידו עוד נטויה. רק בשנה שעברה היו לפדרר ולנדאל במשולב 10-12 חודשים של פציעה. פדרר הצליח להגיע עד לחצי גמר ווימבלדון, אבל האוויר נגמר לו והרגליים כשלו. נדאל נאלץ להיכנס בכל פעם לטורניר גדול רק כדי לפרוש ממנו. והנה שוב שני הגאונים חוזרים אל הזירה המרכזית, נדאל עם המקום התשיעי בעולם ופדרר נושא את המספר המעניין ויוצא הדופן 17, אל גמר שמכנים אותו הפרשנים: "הגמר האולטימטיבי".

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

"אני לא מתכנן מה יקרה במשחק. אני פשוט מגיב לנעשה על המגרש". פדרר

שניהם נראים קלילים ורעננים, וברור שהמנוחה עשתה טוב לשניהם. המשחק הכי גדול של פדרר היה בחצי הגמר מול ואוורינקה. הוא ניצח ב-2 מערכות, בהן היה נראה כמו בימיו הגדולים, עם טניס התקפי, גמיש וחכם. בשתי המערכות הבאות הפסיד, ואז חזר לרקוד במערכה חמישית שבה לא היה שום סיכוי לבן ארצו המדורג 4 בעולם. פדרר ריסק את ואוורינקה, ואילו נדאל התקשה מאוד מול הכוח העולה דימיטרוב. הבולגרי הצעיר הראה טניס התקפי ואגרסיבי, ובחן שוב ושוב את כוח הרצון של השור הספרדי. אבל רק תנו לנדאל אתגר, הוא כבר ייענה לו. נדאל ממש הביס את דימיטרוב במערכה החמישית ולא נתן פתח לשום דבר מלבד ניצחון. זוהי איכות של אלוף אמיתי. וכששניהם נעים בקלילות על המגרש, עומדים בכמה מהאתגרים הגדולים בקריירה בדרך אל הגמר ונמצאים בכושר זהה למה שהיו בשיאם (על פניו לפחות), קשה לחזות מי יזכה מחר בתואר הנחשק.

פדרר הוא כמו נגן ג'אז גדול. הוא אמר על עצמו פעם: "אני לא מתכנן מה יקרה במשחק. אני פשוט מגיב לנעשה על המגרש". ובאמת, ניתן להבין טוב יותר את פדרר אם נחשוב עליו כעל מאלתר ברמה הכי גבוהה. הוא חובט בכל הכוח ולפתע מגיע בקלות. הוא מתאמץ להגיע לכדור ולפתע חובט גב יד מושלמת וקטלנית כמו בנונשלאנט. הוא חביב ואכזר, אבל לעולם אינו נכנע. והוא מסוגל לקחת אלמנט פשוט ולהפוך אותו ליצירת אומנות. פדרר הוא ג'ון קולטריין. "קולטריין היה כמו אל בשבילי", אמר פעם גיטריסט הג'אז ווס מונטגומרי על הסקסופוניסט הגדול מכולם. "נדמה כי באופן מסוים הוא לא היה זקוק להשראה ממוזיקאים אחרים". כך גם פדרר, הוא "יהרוג אותך ברכות". יש לו את הסגנון שלו, והוא לא דומה לאף טניסאי אחר. הוא לא זקוק להשראה, הוא ממלא אותה בכוחות עצמו.

פדרר הוא שחקן שמאלתר כמו נגן הג'אז הגדול ג'ון קולטריין (Musicians)
פדרר הוא שחקן שמאלתר כמו נגן הג'אז הגדול ג'ון קולטריין (Musicians)

נדאל הוא שחקן עצמתי, שלעולם אינו מתייאש. יש לו עצמת חבטה אדירה וכוח מתפרץ, והקסם שלו מזכיר כישוף. הוא ההתגלמות של הטניסאי השלם – חבטת גב יד מושלמת, כף יד אדירה, ואולי האנלוגיה הכי טובה עבורו היא ג'ו פרייז'ר. גם לו הייתה שמאלית אימתנית, וגם הוא היה סגנו של הגדול מכולם, מוחמד עלי. אלא שבניגוד ליריבות הזו שארכה 3 קרבות, אנו זוכים כבר למפגש מספר 35 בין שני ענקי הטניס. נדאל זכה בווימבלדון אחרי שזו הייתה הממלכה הבלעדית של פדרר, ועצר ריצה של חמש זכיות רצופות של השוויצרי בטורניר, ושנה אחר כך פדרר זכה לראשונה ברולאן גארוס אחרי שהביס בגמר את סודרלינג מדיחו של נדאל.

לנדאל שמאלית קטלנית ורוח שלא נשברת, ממש כמו למתאגרף ג'ו פרייז'ר (ויקיפדיה)
לנדאל שמאלית קטלנית ורוח שלא נשברת, ממש כמו למתאגרף ג'ו פרייז'ר (ויקיפדיה)

אם פדרר יזכה, תהיה זו זכייה 18 בתואר גראנד סלאם, והוא יתרחק עוד תואר אחד מנדאל. אם נדאל יזכה, הוא יצמצם את הפער ביניהם לשניים בלבד. "לא ציפיתי להגיע עד לגמר", אמר פדרר. אין ספק, המטרה האמיתית של הקאמבק של שניהם הוא החזרה למגרש הפרטי של כל אחד מהם בשיא הכושר. לאחד זה הרולאן גארוס, לשני ווימבלדון. אבל מחר ב-10:30 בבוקר שעון ישראל יחשבו רפא ופד רק על דבר אחד – איך לזכות באליפות אוסטרליה הפתוחה 2017!

מפגש 35 בין נדאל ופדרר יוכרע מחר. על כף המאזניים - תואר הגראנד סלאם הראשון של השנה (TENNIS)
מפגש 35 בין נדאל ופדרר יוכרע מחר. על כף המאזניים – תואר הגראנד סלאם הראשון של השנה (TENNIS)

עובדות מעניינות על פדרר ונדאל:

  • פדרר נהנה מיום מנוחה נוסף, אך לשניהם היו בשלושת השלבים האחרונים 2 קרבות מתישים של 5 מערכות.
  • זהו המפגש השלושים וחמישה בין רוג'ר פדרר לרפאל נדאל
  • פדרר ניצח את המפגש האחרון ביניהם באולם הביתי עם המשטח הקשה בבאזל.
  • בחמש מתוך ששת המפגשים האחרונים ביניהם ניצח נדאל.
  • נדאל ניצח את פדרר בגמר אליפות אוסטרליה 2009. הוא חיבק את פדרר הדומע, מחווה של אלוף אמיתי שיודע להוקיר את היריב הכי גדול שלו.
  • המאזן ביניהם באוסטרליה: 3-0 לנדאל.
  • המאזן ביניהם בכל המפגשים: 23-11 לטובת נדאל.
  • פדרר זכה בתואר הגראנד סלאם הראשון בגיל 22. רפא עשה זאת כבר בגיל 19.
  • פדרר בן 35, נדאל בן 30.
  • לנדאל זכייה אחת באוסטרליה, לפדרר 4.
  • שניהם זכו בכל תואר גראנד סלאם אפשרי.
  • אם נדאל יזכה בטורניר יהיו לו לפחות 2 זכיות בכל אחד מתארי הגראנד סלאם, משהו שאפילו פדרר לא השיג.
  • פדרר הוא שיאן הזכיות בווימבלדון עם 7 זכיות (במשותף עם פיט סאמפראס), מהן 5 רצופות
  • נדאל הוא שיאן הזכיות ברולאן גארוס עם 9 זכיות, במשותף עם מרטינה נבארטילובה
  • פדרר הוא שיאן הזכיות בתארי גראנד סלם עם 17. נדאל צמוד אליו עם 14.
  • הם נפגשו 8 פעמים בגמר גראנד סלאם. נדאל מוביל 6-2.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort