להחזיק מעמד נגד הזרם – סיפורה של אנה איבנוביץ'

שחקנית הטניס הסרבית אנה איבנוביץ' פרשה ממשחק פעיל. לאורך השנים, היא התאפיינה בעליות ובמורדות, אבל תמיד הייתה התקווה שהיא תגשים את הפוטנציאל. בעידן בו שלטה סרינה וויליאמס ביד רמה בטניס הנשי, היוותה איבנוביץ' משב רוח מרענן, אבל היא לא הייתה היחידה. על הסרבית הראשונה שזוכה בגראנד סלאם בכתבתו של נתיב כפרי

אנה איבנוביץ' פרשה ביום רביעי שעבר מטניס. היא עשתה זאת בצניעות, בוידאו קצר בפייסבוק ששלחה לאוהדיה. "אין דרך קלה לאמר זאת. החלטתי לפרוש מטניס מקצועי", כתבה  איבנוביץ' בעמוד הפייסבוק שלה. "אל תהיו עצובים, היו אופטימיים יחד איתי. אני מוסרת לכם את אהבתי, ואת הוקרת התודה הכי גדולה שיש. תודה לכולכם". כמו תמיד, היא עשתה זאת בצורה ישירה, אלגנטית ובפנים שמחות, בחינניות האופיינית לה. הסרבית בת ה-29 הספיקה לזכות ב-15 תארי יחידות בסבב המקצועני, שכוללות את אליפות צרפת הפתוחה, והייתה מדורגת במקום הראשון בעולם. אז מדוע בכל זאת יש תחושה של החמצה?

חיננית ואלגנטית כתמיד. אנה איבנוביץ' (אתר טניס)
חיננית ואלגנטית כתמיד. אנה איבנוביץ' (אתר טניס)

איבנוביץ' נולדה בסרביה, ב-7 בנובמבר 1987. היא לא גדלה בסביבה שתומכת בשחקנית טניס צעירה שרוצה להפוך למקצוענית, ולמרות שכיום ג'וקוביץ' כבר הפך לשם דבר כשחקן סרבי, סרביה לא הייתה בדיוק מעצמת טניס באותן שנים. היא הלכה על התחום כנגד הסיכויים, במדינה ספוגת קרבות והפגזות, אבל קיבלה השראה מאחיה ששיחק כדורסל וממוניקה סלש, הגיבורה שלה, שבאה גם כן ממדינות יוגוסלביה. בסופו של דבר, הכישרון דיבר והיא פרצה לעולם הטניס כבר ב-2004 עם הצלחה יחסית בטורנירי הנערות.

RELATED POSTS

מהרגע הראשון, אנה הראתה יכולות שהצביעו עליה כטניסאית עם פוטנציאל. בגיל 18, כבר היה לה ברקורד ניצחונות על שחקניות בטופ, כמו קוזצובה, זבונארבה ומורזמו. ב-2005 זכתה בתואר המקצועני הראשון שלה. ב-2006 היא זכתה בגביע רוג'רס אחרי ניצחונות על ילנה יאנקוביץ' ודינארה ספינה, ובגמר גברה על מספר 1 בעולם לשעבר מרטינה הינגיס. היא החלה להראות פוטנציאל להגיע לטופ 5 בעולם. ב-2007 היא ניצחה את קוזנצובה שדורגה רביעית וזכתה בטורניר ברלין. אז נכנסה איבנוביץ' לראשונה לעשירייה הטובה בעולם, ודורגה במקום השמיני.

באליפות צרפת הפתוחה, שחזרה איבנוביץ' את ההישג מ-2005 והגיעה לרבע הגמר. אלא שהפעם לא נעצרה שם. היא ניצחה שוב את קוזנצובה השלישית בעולם ברבע, ובחצי הגמר גברה על השנייה בעולם שראפובה כדי להגיע לראשונה בקריירה לגמר גראנד סלאם. אבל המדורגת ראשונה בעולם ז'סטין הנין, שגם הייתה שחקנית החימר הטובה בסבב, ניצחה אותה בגמר. הכושר הפנטסטי של אנה השיג לה חצי גמר בווימבלדון 2007, וב-2008 את הגמר באוסטרליה ואת הזכייה הראשונה והיחידה שלה בטורניר גראנד סלאם. בחצי גמר הרולאן גארוס היא שיחקה מול עמיתתה הסרבית יאנקוביץ' וניצחה בשלוש מערכות, ובגמר גברה ב-2 מערכות על סאפינה וזכתה בטורניר. כבר אחרי הניצחון בחצי הגמר, עלתה למקום הראשון בעולם ב-9 ביוני 2008, והפכה לסרבית הראשונה והיחידה אי פעם שזוכה בטורניר גראנד סלאם. בכך פרשה אנה איבנוביץ' את הדרך להצלחה של עמיתיה הסרבים, יאנקוביץ' וכמובן נובאק ג'וקוביץ'.

על החימר היא השיגה ב-2008 את תואר הגראנד סלאם היחיד בקריירה ועלתה למקום הראשון בעולם כבר בגיל 20 (גארדיאן)
על החימר היא השיגה ב-2008 את תואר הגראנד סלאם היחיד בקריירה ועלתה למקום הראשון בעולם כבר בגיל 20 (גארדיאן)

מכאן החל חוסר היציבות בקריירה של בת ה-20. ב-4 השנים הבאות היא סבלה גם מפציעות, אך בעיקר מקושי מנטלי. מאותו גמר באליפות צרפת הפתוחה, היא לא חזרה למעמד רבע הגמר עד לאליפות ארה"ב הפתוחה ב-2012, ולמעשה רק ב-2014 חזרה לרמות הגבוהות ביותר. חילופי מאמנים לא תרמו להצלחה של איבנוביץ', שפשוט לא הייתה קיימת. אבל אם ננסה להסתכל על הדברים ברמת המאקרו, הרי שהעלייה שלה לטופ דווקא ב-2008 לא הייתה מקרית. היא חלה בשיאו של עידן בו שיחקו הרבה שחקניות מוכשרות, וכל פעם אחת אחרת עלתה על הגל. השחקנית הטובה בעולם עד 2008 הייתה ז'סטין הנין, אבל מ-2003 לא היה באמת כוח יחיד דומיננטי בטניס הנשי, עד שהגיעה שוב סרינה כדי להכריז על הגעתו של עידן וויליאמס.

בנוסף, העובדה שסרינה היא אחת השחקניות הגדולות בכל הזמנים, ואחת היציבות בהיסטוריה מאז הקאמבק שלה ב-2008, הקשתה על איבנוביץ' כמו על רבות אחרות. אם מסתכלים על העידנים הקודמים, היו לרוב שתי שחקניות בטופ העולמי שנתנו פייט האחת לשנייה. צמד אחד היה אברט ונבארטילובה, צמד שני היה סלש ושטפי גראף. אחר כך הייתה חוסר יציבות מסוימת בטופ העולמי בטניס הנשים, ויחד עם איבנוביץ' אפשר למנות גם את שראפובה, קים קלייסטרס, ילנה יאנקוביץ', דינארה סאפינה, רדוואנסקה האלפ, קביטובה ואזרנקה בתור שחקניות שניסו לקחת את השליטה העולמית וכשלו במשימה. לכולן היה פוטנציאל, אבל בסופו של דבר אף אחת מהן לא יציבה דיה, לא מספיק חזקה פיזית ולא משחקת טניס ברמה של סרינה וויליאמס. וכשכל כך הרבה שחקניות מוכשרות נמצאות בשטח, קל להתאכזב גם בלי לשאוף למקום הראשון בעולם.

איגוד ה-WTA הוציא הודעה רשמית ובו נאמר: "אנה איבנוביץ' היא אלופה אמיתית, ועל התמונה הכיתוב "תודה" (טוויטר)
איגוד ה-WTA הוציא הודעה רשמית ובו נאמר: "אנה איבנוביץ' היא אלופה אמיתית, ועל התמונה הכיתוב "תודה" (טוויטר)

דווקא 2014 הייתה שוב שנה טובה עבור אנה איבנוביץ'. היא חזרה לזכות בתואר בסבב לראשונה מאז 2011, ובסיבוב ה-4 של אליפות אוסטרליה הפתוחה היא הדהימה את סרינה וויליאמס, אז המדורגת מספר 1, ואת העולם כולו כשהדיחה אותה ועשתה זאת בטניס נטו. היא הייתה טובה בהרבה מיריבתה, אולי אף במשחקה הטוב ביותר בקריירה. בשנה זו חזרה לטופ 5, וב-2015 הגיעה שוב לחצי גמר הרולאן גארוס, חצי הגמר האחרון שלה בטורניר גראנד סלאם. עם זאת, מאז שהיא הפסידה באוגוסט השנה והודחה בסיבוב הראשון ב'פלאשינג מדוז', אליפות ארה"ב, היא לא שיחקה טניס. איבנוביץ' לקחה פסק זמן מהסבב כדי לטפל בפציעה בפרק כף היד ולעבור ניתוח בבוהן, פציעה שהטרידה אותה מאז 2015. בשבוע שעבר, כאמור, הודיעה על פרישה מטניס בגיל 29, שהולך והופך להיות גיל מוקדם לפרישה.

"סבלתי הרבה מפציעות בקריירה", הוסיפה איבנוביץ' בהודעה בדף הפייסבוק ב-28 לדצבמבר. "אם אינני יכולה להופיע ברמות הגבוהות, כפי שאני מצפה מעצמי, אז אני מעדיפה לא לשחק כלל. אני אמשיך לתרום מעצמי ולעסוק בעבודה פילנטרופית ביוניסף". בנוסף, הודיעה הסרבית כי תרצה לעסוק בדוגמנות ולנסות את מזלה בעולם העסקים. אבל יש עוד היבט לפרישה היחסית מוקדמת של איבנוביץ', שאולי פחות נראית לעין לאוהדי הטניס. בקיץ שעבר, התחתנה איבנוביץ' עם שחקן הכדורגל הגרמני באסטיאן שוויינשטייגר. השניים, שהיו זוג עוד מ-2014, החליטו לממש את אהבתם. במקביל, הכדורגלן פרש בקיץ האחרון מנבחרת גרמניה, ולאור העובדה שאינו משחק כלל במנצ'סטר יונייטד העונה, המועדון שהגדירו "האחרון בקריירה באירופה", יתכן מאוד שהזוג מתכנן במשותף להתרכז מעתה בחיי המשפחה.

האוהדים מברכים בצורה מרגשת לאות פרידה (טוויטר)
האוהדים מברכים בצורה מרגשת לאות פרידה (טוויטר)

אנה איבנוביץ' היא שחקנית טניס מוכשרת מאוד. יתכן שבמצב עניינים אחר לא הייתה פורשת, אלא מנסה שוב לעשות קאמבק, אולי בעיקר לאור העובדה שכעת סרינה המבוגרת פינתה את הבמה לשחקנית אחרת שתתפוס את מקומה במקום הראשון בעולם. הלוא היא אנג'ליק קרבר. הגרמנייה הראשונה בעולם כיום איננה שחקנית מוכשרת מזו שהייתה איבנוביץ'. לא במובן הטהור של המילה. אין ספק, רוב הכישלונות של הסרבית באו מהיבט מנטלי. היא הייתה יכולה לעשות יותר בקריירה, גם ללא קשר ישיר ליריבות הבלתי אפשרית מול סרינה. אבל עתה היא תתרכז במה שקורה מחוץ לעולם הטניס. נשאר רק לאחל לה בהצלחה, ולהיזכר שוב בהגשות הפנטסטיות, ביד הקדמית הקטלנית ובכישרון המיוחד מלא החן והברק של אלופת הרולאן גארוס 2008 והמדורגת מספר 1 בעולם לשעבר, אנה איבנוביץ'.

מונטאז' רגעיה הגדולים של אנה איבנוביץ' (טוויטר)
מונטאז' רגעיה הגדולים של אנה איבנוביץ' (טוויטר)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

השאר תגובה

מומלצים עבורך

לוח משחקים
יולי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
escort
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?