כדורגל וטבעונות – יש חיה כזאת?

אם אתה היפסטר תל אביבי טיפוסי, וודאי יצא לך לשמוע לא פעם משפטים כמו "מה אתה לא יודע? האיש החזק בגרמניה הוא טבעוני!!", "יש אלפי ספורטאים טבעוניים", "חיות זה רצח!!"

אז נכון, מאז שהטרנד הטבעוני נכנס חזק לחיינו, בכל יום אנו מופתעים לשמוע על ספורטאי כזה או אחר שמצליח לשלב רמה גבוהה של כישורים אתלטיים וגופניים, ומנגד על אורח חיים טבעוני. ואלה שמות: מייק טייסון, ונוס וסרינה וויליאמס, האצן קארל לואיס, טום בריידי, נייט דיאז לוחם ה-UFC ועוד מתאמנים רבים נהיו חלק מהתופעה.

למרות הרשימה המכובדת של ספורטאים טבעוניים מענפי ספורט אחרים, בחרתי להתמקד דווקא בספורט שהכי מזוהה עם הישראליות, איך לא, הכדורגל.

לפי מחקר שנערך בבריטניה ע"י האגודה הטבעונית, ב-10 השנים האחרונות מספר הטבעונים במדינה עלה בכ-350 אחוז. הדבר משפיע גם על הספורט האהוב על התושבים, הכדורגל. שחקנים בדמות סרחיו אגוארו, החלוץ האימתני של מנצ'סטר סיטי, הקטור ביירין, המגן המוכשר של ארסנל, ג'רמיין דפו, חלוץ ותיק בפרמייר ליג וכריס סמולינג, בלמה של מנצ'סטר יונייטד הסתגלו לאורח החיים הטבעוני.

(GO VEGAN (Holland & Barrett

למרות זאת, הפרויקט המעניין ביותר בממלכה הוא קבוצת הכדורגל הטבעונית הבריטית, "פורסט גרין רוברס". בעלי הקבוצה הוא דייל וינס, בריטי בן 55 שהחליט לקחת את הקבוצה ב-2010 והפך אותם למעצמה בתחום איכות הסביבה. וינס ידוע באי הבריטי בתור פעיל בולט למען איכות הסביבה ופיתוח האנרגיה הירוקה ואף זכה בפרס מטעם המלכה אליזבת על תרומתו.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

וינס השקיע בשילוב בין הקבוצה לאיכות הסביבה ברמה חסרת תקדים, בהשוואה לכל קבוצת כדורגל, מקצוענית ככל שתהיה. זה בא לידי ביטוי בכך שכל שחקני הקבוצה אוכלים במסגרת אימוני הקבוצה אוכל טבעוני בלבד, הקבוצה מעודדת שימוש אנרגיה סולרית ובחקלאות אורגנית, ואף שיתפו פעולה עם שחקן העבר האגדי גארי נוויל, והתקינו 180 פאנלים סולאריים שנועדו לסייע לה להשיג אנרגיה זולה וידידותית יותר לסביבה.

שפית הקבוצה, שבעבר הייתה השפית הפרטית במהלך סבבי ההופעות של להקת רדיוהד ורובי וויליאמס, אם פרנקלין, מבשלת לשחקני הקבוצה מטעמים כמו המבורגר משעועית, ופאי מתחליף לבשר שנקרא קיורן. גם במגרש האימונים ובתחומי האצטדיון במהלך המשחקים לא מוגשים בשר ודגים.

אמנם מדובר בקבוצת כדורגל מ"LEAUGE TWO", הליגה הרביעית בחשיבותה באנגליה, אך מדובר בקפיצת מדרגה, כיוון שהקבוצה הצליחה לעלות מהליגה החמישית! בנוסף, בזכות ייחוד הקבוצה, היא זכתה לסיקור נרחב בכל רחבי העולם. "כשמוציאים לאנשים את הבשר מהתזונה היום יומית שלהם, הם יכולים לחשוב שאתה מגביל אותם, אך האמת היא, שנפתח להם עולם חדש של אוכל מגוון ביותר" אמר בעבר וינס.

אך לא רק בבריטניה יש חיה כזו. כפי שציינתי בהתחלה, כדורגל בעיניי הוא ספורט מאוד ישראלי, ותופתעו לגלות שאפילו בארץ הקודש(!) קיימת קבוצה טבעונית.
קוראים לה ויגן יונייטד (ללא קשר לאהדה למנצ'סטר, אלא מהמילה UNITED- איחוד), היא אמנם לא קבוצה מקצוענית שרשומה בהתאחדות, אך נראה שהיא בשאיפה להיות אחת שכזו. אפילו קהל שרוף כבר יש. מטרת הקבוצה היא לקדם את הטבעונות בספורט הישראלי, ולשבור את הסטיגמות הקיימות.

פורסט גרין, הקבוצה הטבעונית הבריטית. (Bettingtips4you)

 

השאלה הנפוצה לטבעונים מלבד "אבל בשר זה טעים!", היא "איך אוכל להתאמן אם אתקשה לצרוך חלבון, ברזל וסידן?"
אין ספק שהתפריט הטבעוני עשוי ליצור מספר אתגרים תזונתיים לספורטאים פעילים.

ד"ר שרה שנקר, אשר עובדת כדיאטנית של מועדון הכדורגל נוריץ' סיטי ואף ייעצה בעבר לצ'לסי ולטוטנהאם, נוטה לחשוב שבגלל שהדבר הפך אופנתי, המון ספורטאים החלו בתזונה זו. כפי שסיפרה ל"סאן" הבריטי, לטענתה "המון דעות שליליות על אכילת בשר קשורות לשיטות החקלאיות לגידול הבשר ולא לערך התזונתי שלו". היא מוסיפה כי "יש מקורות מוגבלים לחלבונים בטבעונות. רוב המקורות הצמחיים הם באיכות חלבון נמוכה. המקור הטבעוני היחיד שמשתווה לחלבון מן החי הוא הסויה. זה נחמד, אבל סויה לא מתאימה לכולם ואתה יכול לבצע באמצעותה מגוון מצומצם של סוגי אוכל". אבל לבסוף ד"ר שנקר אומרת כי "עם ייעוץ תזונתי נכון זה יכול לעבוד, אך מדובר במאמץ ומחשבה רבים".

דבר מעניין שהעלתה הד"ר, הוא שההרגשה הטובה של הספורטאים בעקבות התזונה הטבעונית לא מגיעה בכלל מהתזונה הטבעונית, אלא מאפקט הפלצבו. "הפלצבו הוא טיפול דמה שדרכו נותנים לחולה חומר ללא פעילות ספציפית לטיפול. המטרה הראשית לפלצבו היא להשפיע מבחינה נפשית על החולה ולגרום לו להאמין שהוא כן קבל תרופה, בהנחה להשפעת המרפאה הנקראת אפקט פלצבו. אפשר לבצע שימוש בפלצבו בהרבה צורות כמו הטלת כדורים, זריקה, ניתוח, אמצעי הדמיה ועוד. התופעה מתרחשת גם בטיפולים אמיתיים – מצבו של החולה משתפר בחלקו ללא קשר לתרופה שקיבל" (ותודה לויקיפדיה).

אך הפער שנוצר לטבעונים בגלל המעבר למזון מן הצומח בלבד, בהחלט פתיר – בין אם חלבונים באמצעות באמצעות סויה וטחינה (ולמי אכפת מגיוון כל עוד המטרה היא גדולה יותר?!) , ברזל באמצעות קייל (או כרוב על, תקראו לזה אי שתרצו) חומצות שומן חיוניות, ויטמינים (ברוקולי ומינרלים. גם ארגון התזונה האמריקאי הודה כי תזונה צמחונית/ טבעונית מתאימה לספורטאים פעילים.
חיזוק משמעותי מגיע מכך שספורטאים רבים העידו כי התזונה הטבעונית גרמה להם להרגיש חזקים יותר, לבצע אימונים בעצימות גבוהה ושיפרה את הביצועים שלהם.

עם עובדות אי אפשר להתווכח.

שחקנים רבים שהחלו בתהליך התזונתי, העידו על שיפור ניכר בכושרם, יכולת התאוששות השרירים שלהם השתפרה משמעותית והם מרגישים הרבה יותר טוב מאשר הרגישו כאשר אכלו מזון מן החי.

כך אומר הקטור ביירין על המעבר התזונתי שלו: "תמיד הייתה לי בעיה קטנה עם הקרסוליים שלי כששיחקתי משחקים קשים. הן היו חוטפות דלקות ונהיות קשות מאוד. כיום אני אפילו לא צריך לחבוש אותם כדי לשחק יותר. בהתחלה אכן היה לי קשה עם המעבר הזה, אך כבר לאחר כמה ימים הרגשתי טוב יותר, ולאחר שלושה שבועות הרגשתי כל-כך טוב. בעבר היה לוקח לי יותר מ-5 שעונים מעוררים כדי להתעורר, היום אני מתעורר בבוקר ויש לי ארגיה אדירה. מעבר לכך, אני באמת מאמין שאנחנו מקבלים את התמורה חזרה על מה שאנחנו עושים לכדור הארץ".

מתעורר בבוקר מלא אנרגיה. ביירין (Youtube)

 

ביירין הוא לא היחיד. ישנם המון כדורגלנים שהעידו כי התזונה הטבעונית הועילה להם מאוד. אחד אף שיחק בארץ, עד לא מזמן. שמו קרלוס קוויאר, והוא שיחק במכבי פ"ת, עירוני ק"ש ובבית"ר ירושלים, לאחר קריירה עשירה ומגוונת, בה עבר גם בליגה הספרדית וגם באנגלית. בריאיון ל"ישראל היום", הוא אמר: "זה התחיל לפני שנתיים כששיחקתי בנוריץ'", "לפני הכל, התחלתי בתזונה הזו בגלל הבריאות. לפי מחקרים, טבעונות מחזקת את התפוקה ומונעת יותר פציעות של השריר. ניסיתי את זה והרגשתי טוב מאוד. מאז שאני טבעוני אני מתאושש וחוזר לעצמי אחרי משחקים בצורה טובה יותר ויש לי יותר גמישות".

דווקא בפן החברתי, אותם אנשים יכולים להוות חבל הצלה לאנשים הטבעוניים. כיום, למרות גדילה במספר אנשים הטבעוניים, עדיין בדעת הקהל הרווחת ישנם התנגדות רבה לאנשים טבעוניים. לא פעם אנחנו שומעים אנשים שסולדים מן הפעילות ההסברתית המוגזמת של טבעונים בודדים ומשייכים אותה לכל הקהילה, מילים כמו "טבעונאצי" ושלל בדיחות נוספות הן דבר שבשגרה ודווקא אותם שחקנים מפורסמים, במיוחד בספורט כל-כך גברי ומאצ'ואיסטי כמו כדורגל (ובעיניי חלק מהסטריאוטיפ ה"מאצ'ואיסטי", הוא גם האהבה לבשר), נותנים סוג של אלטרנטיבה. מראים לנו שאפשר אחרת. אותם מפורסמים שגוררים אחריהם מיליוני מעריצים ומעריצות בזכות היכולות שלהם שוברים להם את הסטיגמות על הטבעוני המצוי בעיניהם. ההוכחה שאפשר להיות גם שחקן כדורגל מקצוען, גברי ושרירי ככל הניתן אך גם להיות טבעוני גורמת לאותם ספקנים לעשות חישוב מחדש.

אין ספק שמדובר בפרסומת הטובה ביותר והמשמעותית על דעת הקהל, על אחת כמה וכמה שאותם אנשים לא עושים זאת לטובת בצע כסף, אלא מסיבות אידיאולוגיות או בריאותיות.

אם כבר במפורסמים עסקינן, אז הטבעונות קיבלה חיזוק משמעותי ביותר בדמות אחד השחקנים הטובים בעולם, ליונל מסי, שהפך את התזונה שלו לכמעט טבעונית כאשר הוא נמצא בעונת המשחקים ולא בפגרה.

מי שעומד מאחורי התזונה שלו הוא רופא איטלקי בשם ג'וליאנו פוזר. לאחר שמסי נתקל בבעיית עליה קטנה במשקל, הוא פנה לרופא הנ"ל.

השיטה של פוזר מבוססת על מספר עקרונות בסיס: שתיית מים, שמן זית טוב, דגנים מלאים, פירות טריים, ירקות אורגניים, אגוזים וזרעים. לטענתו, סוכר וקמח הם בעיות רציניות לשריר. דיאטה זו גרמה למסי להשיל כמה קילוגרמים ממשקלו, ויש אף טוענים ששיפרה לו את כושר המשחק.

אז נכון, מסי עדיין מתפנק באכילת בשר איכותי, כיאה למסורת הארגנטינית ממנה הוא מגיע, אבל תסכימו איתי שמדובר פה בשינוי תפיסתי אדיר.

הגדול מכולם, או שמא הבריא מכולם? (Nutritionraw)

 

אין שום צל של ספק שטבעונות היא כבר מזמן לא "טרנד" חולף. היא כאן כדי להישאר. בין אם אתם ספורטאים, ידוענים או סתם פלוני אלמונים, גרים בירושלים, תל אביב או בפריפריה בצפון או בדרום, קרוב לוודאי שכבר נחשפתם להשפעות החיוביות של הטבעונות, וגם אם תגובתכם הייתה "אני בחיים לא אוכל להיות טבעוני, אני אוהב יותר מידי בשר" וחשבתם שמדובר בפגיעה רצינית באורח החיים, היום אתם כבר לא יכול להתעלם מהתוצאות החיוביות שלה.

הערה: אני לא טבעוני, אבל מאוד מתחבר למטבח הטבעוני ומתפלא לגלות כל פעם מחדש עד כמה הוא מגוון!

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort