בלי הנחות

שנה אחרי האסון שפקד אותם, שאפקואנסה קמה מהקרשים בכוחות עצמה-בסופ"ש יש לה הזדמנות גם לעלות למוקדמות הליברטאדורס.

מועדון שאפקואנסה הוקם בשנה 1973 ועד כה דשדש ברמות הנמוכות בברזיל, מספר תארים זניחים כמו אליפויות איזוריות לא באמת הפגינו דומיננטיות כלשהי של הקבוצה ברמת הליגה הברזילאית הראשונה אבל שאפה התקדמה, הגיעה למוקדמות גביע הסודאמריקנה ב-2016 והחלה לכתוב את סיפור הסינדרלה שלה.

כששנה שעברה הקבוצה הנועה מברזיל דהרה כל הדרך לגמר גביע הסודאמריקנה, המפעל השני בגודלו בדרום אמריקה, היה זה אמור להיות סיפור הסינדרלה המושלם שמגיע לסיומו עם ניצחון בגמר מול אתלטיקו נאסיונאל הקולומביאנית. שאפקואנסה החלה את הטורניר בשלב במוקדמות השני והיריבה שמנגד, קויאבה הברזילאית לא ממש הייתה אגוז קשה לפיצוח בדרך לניצחון כפול של הירוקים. בשלב שמינית הגמר חיכתה כבר יריבה הרבה יותר חזקה, אינדפנדיינטה הארגנטינאית אבל הסינדרלה של סיפורינו סחטה 0:0 בחוץ, שחזרה את התוצאה בבית ועברה בבעיטות הכרעה לרבע הגמר. בשלב רבע הגמר היריבה הייתה אתלטיקו ג'וניור הקולומביאנית, משוכה קשה למדי, אך הבריזלאים הפסידו רק 1:0 בקולומביה והגיעו לאצטדיונם הביתי, ארנה דו קונדה, מלאי נחישות. 3:0 מהדהד משערים של אנאניאס, ז'יל ו-ווילים ת'ייגו העלו את שאפה לחצי הגמר שם הם הדיחו את הפייבוריטית לזכייה, סן לורנצו, אחרי 1:1 בארגנטינה ושמירה על שער החוץ עם 0:0 ביתי, אנאניאס שוב היה הגיבור שכבש את השער. שאפה הגיעה לגמר כשמולה ניצבת אתלטיקו נאסיונאל, עוד קבוצה שעל הנייר עדיפה בהרבה. המשחק הראשון מבין השתיים היה אמור להתקיים ב-29.11.2016 באצטדיונה של אתלטיקו נאסיונאל כשהגומלין עתיד להיות משוחק שבוע לאחר מכן במגרשה של שאפה. סיפור הסינדרלה קיבל את הבמה הראויה ביותר, המטרה: לשמור על תוצאה טובה בחוץ ולחגוג זכייה סנסציונית מול הקהל הביתי. כל זה נקטע באותו ערב ארור ליד העיירה לה אוניון, 56.7 ק"מ הרחק מיעד ההגעה של שאפה-שדה התעופה של מדיין.

תמונות אחרונות לפני האסון, שחקני שאפה מלאי חיוכים לקראת משחק הגמר (צולם דרך הטלפונים של אלאן רושקל ודנילו)
השחקנים במהלך הטיסה הגורלית (צולם בטלפון הנייד של אלאן רושקל)

בשעה 21:58 שעון מקומי התרסק מטוסה של הקבוצה ליד העיירה לה אוניון אחרי שהטייס דיווח על חוסר דלק, ביקש לעצור לתדלק וקיבל הוראה להמתין מכיוון שמטוס אחר היה בתדלוק, הדלק בטיסת 2933 של חברת "לה מיה" אזל לחלוטין ומטוס צלל לקרקע 77 מתוך 81 הנוסעים שלו נהרגו כאשר איש צוות אחד ושלושה שחקנים, המגן השמאלי אלאן רושקל, הבלם נטו והשוער המחליף ג'קסון פולמן (שהרופאים נאלצו לכרות את רגלו) היו השורדים היחידים כשהשוער הראשון דנילו עוד הספיק להתקשר לאשתו בדרך לבית החולים ולהודיע לה על האסון לפני שנפטר מפצעיו. מאמצי החילוץ של כוחות ההצלה הקולומביאנים היו קשים מאוד, בעיקר בגלל תנאי מזג האוויר הקשים באיזור שכללו ערפל סמיך מאוד שהקשה על נחיתת מסוקי החילוץ בבטחה בשטח ההתרסקות של המטוס.

תמונות ראשונות מזירת ההתרסקות (Reuters)

המשחק כמובן שבוטל ואתלטיקו נאסיונל הגישה בקשה רשמית להתאחדות הכדורגל של דרום אמריקה (CONMEBOL) להעניק את התואר לשאפה. ב-4.12 בטקס מרגש באצטדיונה של שאפקואנסה, שלושת הניצולים, עדיין חבושים באיזורים הפגועים שלהם, צעדו למרכז המגרש עם התואר. אתלטיקו נאסיונאל אגב קיבלה את פרס ה-"פיירפליי של המאה" של ההתאחדות הדרום אמריקאית על המהלך האצילי שלה. "זאת לא הייתה שאלה בכלל, בשבילנו שאפה היא הזוכה של 2016 לנצח נצחים" אמרו ראשי המועדון הקולומביאני שפגשו את הקבוצה במסגרת הרה-קופה (מקבילה לסופרקאפ של אופ"א) בהמשך העונה.

שלושת הניצולים בארנה דו קונדה במהלך הטקס הרשמי להענקת גביע הסודאמריקנה למועדון (טוייטר)

קבוצות רבות ציינו את זכרם של ההרוגים, דקות דומיה, הזדהות עם הקבוצה הברזילאית ועוד, אבל הקבוצות בליגה ראשונה בברזיל הגדילו עוד יותר את החיבוק האוהב למועדון השסוע. הן הגישו בקשה להתאחדות הברזילאית להשאיל בחינם וללא הגבלה שחקנים למועדון כדי שיוכל לבנות את עצמו מחדש וגם ביקשו ששאפקואנסה תהיה חסינה מירידת ליגה לשלושת העונות הבאות לא משנה באיזה מקום תסיים. שאפקואנסה קיבלה בשמחה את השחקנים החדשים מכיוון שהיה עליה להכין סגל אך סרבה לקבלת הקלות בכל הנוגע לירידת ליגה. "אנחנו נצמח מחדש בעזרת הכדורגל ולא בעזרת עזרה מחוץ למגרש, השחקנים יהיו מלאי כבוד להוביל את הקבוצה הזאת להצלחה על המגרש".

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
נטו (עדיין עם קביים) מספר לשחקני מחלקת הנוער את סיפורם של השחקנים שנספו באסון במהלך השיקום שלו (הפייסבוק הרשמי של שאפקואנסה)

פחות מחצי שנה אחרי האסון, נטו חזר לאימונים מלאים והודיע כי ישחק במרץ 2017. אלאן רושקל חזר גם הוא לאימונים ושניהם היו נוכחים במשחק "גביע גאמפר" שהתקיים בברצלונה שכל כספי ההכנסות עברו לקבוצה הברזילאית. רושקל עלה עם סרט הקפטן, נטו עלה כמחליף בשלהי המשחק והתוצאה לא ממש עניינה אף אחד, שאפה קמה לתחייה מן ההריסות. השבוע אגב גם ג'קסון פולמן חזר לאימונים עם רגל תותבת ועדיין לא ידוע באיזו מסגרת הוא ישולב.

חזר להתאמן עם רגל תותבת, ג'קסון פולמן לפני שבוע (האתר הרשמי של שאפקואנסה)
שלושת הניצולים לפני תחילת המשחק מול ברצלונה (Marca)

כיום בסגל שלה ניתן למצוא מספר שחקנים בעלי רזומה אירופאי לא קצר שהגיעו במטרה להצעיד את המועדון. השוער ארת'ור (בעל עבר עשיר בבנפיקה) והחלוץ טוליו דה מלו (אקס ליל) הם הבולטים שביניהם. שאפקואנסה הבטיחה את ההישארות בליגה לפני מספר מחזורים ויתרה מכך, עדיין יכולה במחזור הסיום (בסופ"ש הקרוב) לעלות למוקדמות הקופה אמריקה (ואם לא אז להישאר במקום ממנו עולים לסודאמריקנה).

בזכות עצמם. שחקני שאפקואנסה חוגגים הישארות בליגה מוקדם יותר החודש (טוויטר)

המועדון הבטיח וקיים שלא יעלם מהמפה וסיפור הסינדרלה שהחל על המגרש ועבר שלב מטלטל שלא קשור לספורט עתיד יהיה להיכתב עם האפי אנדינג במקום הראוי לו, אצטדיון הכדורגל.

חולצות חלק מהשחקנים הנוכחים, אתגר מחייב מחכה להם בסופ"ש (טוויטר)

את זכרם של השחקנים ההרוגים יזכרו תמיד, גם כאן. ואלו שמותיהם:

אאליטון סזאר ז'וניור אלבש דה סילבה "קאנלה", בן 22 במותו.
"דנר" אסונסאו דיאז, בן 25 במותו.
"מרסלו" אאוגוסטו מתיאס דה סילבה, בן 25 במותו.
מת'אוס ביטנקורט דה סילבה "מתאוס ביטאקו", בן 21 במותו.
מתאוס לוסנה דוס סנטוס "קראמלו", בן 22 במותו.
גווילהארמה "ז'ימנש" דה סאוזה, בן 21 במותו.
"לוקאש גומש" דה סילבה, בן 26 במותו.
אוורטון "קמפש" דוס סנטוש גונסאלבש, בן 24 במותו.
ארתור ברזיליאנו מאיה "ארתור מאיה", בן 24 במותו.
"אנאניאש" אלואי קסטרו מונטיירו, בן 27 במותו.
מרקוס "דנילו" פדילייה, בן 31 במותו.
פיליפה ז'וזה משאדו "פיליפה משאדו", בן 32 במותו.
ז'וזה ז'ילדייסון קלמנצ'י דה פאייבה "ז'יל", בן 29 במותו.
"ברונו ראנז'ל" דומינגס, בן 34 במותו.
"קלבר סנטאנה" לוריירו, בן 35 במותו.
"ז'ושימאר" רוסאדו דה סילבה טוואראש, בן 30 במותו.
וויילאן "ת'ייגו" דה ז'זוש, בן 30 במותו.
תיאגו דה רושה ויירה אלבש "ת'איגיניו", בן 22 במותו.

"המלאכים מסתכלים מלמעלה בדאווה" איור על ההצלחה של שאפה לקום מהאסון (איור: עומאר מומאני עבור האתר Goal)

לכתבות אחרות על המועדון הברזילאי:

כתבתי על המועדון שעות ספורות לאחר ההתרקסות

כתבתו של שון דין על תהליכי הבנייה מחדש של שאפקואנסה

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort