אל גראנדה הלניו: 20 שנה למותו של חלוץ הכדורגל

הלניו הררה. אולי זה לא שם שיצלצל לכם מוכר, אבל מדובר כאן באגדה, חלוץ, אדם ששינה את הענף מעט, שהביא את עצמו, ועל כן גם אימן מספר לא מבוטל של קבוצות גדולות. ובטח שארון התארים שלו עמוס.

אנחנו קופצים ישירות לשנת 1910, לבואנוס איירס הארגנטינאית, בה נולד הלניו, למשפחה ספרדית. בשנות ה-20 הוא ומשפחתו היגרו לקזאבלנקה שבמרוקו (אז הייתה צרפת). אנחנו קופצים עכשיו לשנת 1945, בה החליט לפרוש הררה ממשחק פעיל, אחרי ששיחק בעמדת הבלם בשלל קבוצות צרפתיות, בעיקר בפריז. קריירת המשחק שלו לא התעלתה לגבהים מיוחדים, ואפשר לומר שהישג השיא שלו היה הזימון לנבחרת צרפת.

קריירת האימון שלו היא כבר סיפור אחר. הקפיצה המשמעותית שלו הייתה כשהיגר לספרד, שם אימן את ריאל ויאדוליד. כבר אחרי עונה אחת, הוא קיבל לידיו את אתלטיקו מדריד. שם הוא חווה גם הצלחות ראשונות, כשזכה עם הקולצ'ונרוס בשתי אליפויות ספרד רצופות, וגם בסופרקאפ. אחרי התקופה שלו בבירה, הוא אימן קצת במלאגה, לה קורוניה, וגם ארבע שנים בסביליה.

הררה ניצח 60 משחקים כמאמן הקולצ'ונרוס, בדיוק מחצית מאלה שניהל. (AS)

אחרי גיחה קצרה שעשה בפורטוגל, הוא קיבל לידיו את ברצלונה. השנה היא 1958, והסגל של בארסה מונה שמות כמו לאסלו קובאלה ההונגרי, ולואיס סוארז הספרדי. באותם השנים, הכדורגל היה נשען על יכולת אישית של שחקנים, כאשר המאמן הוא לא באמת זה שנחשב. בשתי עונותיו בבארסה, הוא זכה בדאבל כבר בעונה הראשונה, ועוד פעם אחת בגביע הספרדי (ופעם נוספת בשנות השמונים, כשחזר לתקופה קצרה).

הררה ובארסה חוגגים אליפות. (Ara.cat)

אוקיי. אמרתי בהתחלה שהוא חלוץ של הענף, אחד ששינה את פני המשחק. הגענו לחלק הזה. אחרי סכסוך גדול שנוצר בין הררה וקובאלה, אז הכוכב הגדול של בארסה, המאמן נאלץ לעזוב. אבל את השם העולמי שלו הוא הצליח ליצור. מהר מאוד הוא קיבל את המועדון שאיתו הצליח הכי הרבה, אינטר.

שינה ענף שלם כשהיה במילאנו. (FourFourTwo)

כנראה שבמילאנו הוא הרגיש הכי טוב. הוא המאמן הראשון שדרש משמעת קפדנית משחקניו. איך זה מתבטא? הוא הראשון שאסר על שחקנים לעשן או לשתות אלכוהול, עד אז (1960), לא היה מאמן עם מחשבות כאלה. הוא גם דרש שליטה על הדיאטה של שחקניו. עוד משהו מעניין שהוא עשה, היה לשלוח אנשים מהמועדון לרגל אחרי השחקנים בבתים שלהם, כדי לראות מי ישן כמו שצריך, ומי שלא ישן, לראות טוב טוב מה הוא עושה.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
הררה עם סנדרו מאזולה, אז מהכוכבים הגדולים באירופה. ניתן לראות שהדמות שלו הייתה חזקה בעיניי שחקניו. (Eurosport)

אלה דברים שנראים לנו מובנים מאליו, אבל אז זה לא היה בקו המחשבה בכלל. הוא הראשון שדרש שכל שחקני הסגל יתכנסו בבית מלון, ביום חמישי, כדי להתכונן למשחק של יום שבת. ואם הגענו למשחק, אז אני אספר לכם על עוד מהפכה. הררה, שאימן בברצלונה בשיטה של 'משחק-פתוח', שאמנם הניבה תארים, אבל באינטר הסיפור היה שונה. הוא אימץ שיטה, שאז הייתה נחשבת כושלת. שיטת 'הנעילה' (Verrou). השיטה מאוד ברורה. חמישה שחקני הגנה, כשהקשר האחורי יורד גם לעמדת הבלם, ובעצם הוא מאין 'שחקן חופשי' ברחבה. כשהכדור מחולץ בגלל היתרון המספרי של ההגנה, כל הקבוצה יוצאת מהר קדימה, בעזרת מספר מסירות בודדות, מגיעים לעמדת הבקעה, שלרוב הצליחה.

דוגמא לשיטת התקיפה בשיטה שהשתמש. חמישה שחקני הגנה, כשבזמן ההתקפה, יוצאים מהר מאוד קדימה. (The False 9)

כן, זה בדיוק מה שאתם חושבים, הוא המאמן הראשון שהצליח עם התבססות על התקפות מתפרצות, כשברוב המשחק הקבוצה שלו מסתגרת מאחורה, ואז יוצאת מהר קדימה. כמובן שצריך לבנות הרכב שמתאים לכך, ובזה הוא הצליח בגדול. אז בואו נראה מה הוא השיג עם הנראזורי – שלוש אליפויות איטליה, שני גביעי אירופה רצופים, שתי זכיות בגביע הבין-יבשתי.

ארון גביעים עמוס מאוד. הררה חוגג את הזכיות עם קבוצתו. (GoaldenTimes)

מרבית מאנשי הכדורגל באותם שנים (60-68) לא ממש אהבו את השיטה המסתגרת, אבל עם הצלחות היה קשה להם להתווכח. עוד משהו מעניין שהוא הביא לעולם הכדורגל, הוא היה הראשון שקרא לקהל "השחקן ה-12". בגלל תמיכתו הגדולה בקהל קבוצתו, נוצר לראשונה ארגון אוהדים מסודר, שאף כינה את עצמו 'אולטראס'. מסופר על הררה שפען הישעה שחקן מהסגל, אחרי שאמר במסיבת עיתונאים "באנו לשחק ברומא" במקום "באנו לנצח ברומא".

אינטר שלו נקראת "גראנדה אינטר", וכבר אז, הוא היה הראשון בהיסטוריה של המאמנים, שהצלחת קבוצתו שויכה אליו. "אינטר של הררה" נכתב. ולא כמו שהיה מקובל אז ("ריאל מדריד של די סטפנו", לדוגמא). אפשר לומר שהוא די הקדים את זמנו בכל הקשור לאימון. הוא הביא תארים, הצלחה הרבה וכבוד, אבל גם הצליח להכניס דברים שלא היו מקובלים באותה תקופה.

"גראנדה אינטר" בתהלוכת הניצחון עם גביע אירופה. (passionedelcalcio)

בשנת 1967, ללא כמה מכוכביו המוכרים, הוא הפסיד בגמר גביע אירופה לסלטיק הסקוטית, ובעצם מאז, קריירת האימון שלו לא חזרה שוב לגבהים שהכיר. הוא אימן את נבחרות ספרד ואיטליה, וחזר גם לאינטר וברצלונה, אבל רק לתקופות קצרות.

את מותו הוא מצא היום, לפני 20 שנים, בביתו שבונציה, שם בילה את שארית חייו. לאחר מותו הוא זכה להיכנס להיכל התהילה של הכדורגל האיטלקי, לרשימת עשרת המאמנים הגדולים של אופ"א, וגם למקום הרביעי, ברשימת המאמנים הגדולים בהיסטוריה, של המגזין היוקרתי 'עולם הכדורגל'.

קברו של הררה, ונציה. מעוטר בגביע, כסמל למנצח שהיה. ניתן לראות את הצעיפים שמונחים שם, כשהמקום משמש כיום למוקד עלייה לרגל לחובבי כדורגל, ובפרט לאוהדי אינטר. (incontropiede)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort