השחקן הטוב ביותר בכל הזמנים של ברצלונה

בשנות ה-50 דרך על הדשא אחד משחקני הכדורגל ההונגרים הגדולים ביותר, רבים כבר וודאי חשבו על פרנץ פושקש האגדי, אך הפעם מדובר דווקא על הונגרי לא פחות טוב שכיכב בברצלונה באותם השנים, בנוסף הוא מדורג במקום השלישי במלכי השערים בכל הזמנים של המועדון ויתרה מזאת ב-1999 נבחר לשחקן הטוב ביותר בכל הזמנים של המועדון. בשנת 2002 הוא הלך לעולמו והיום (ש') הוא היה אמור לחגוג את יום הולדתו ה-90 במספר, הכירו את לאסלו קובאלה נשמה של מועדון אחד אבל שחקן של שלוש נבחרות

שנות ה-50 בכדורגל היו שונות לגמרי מהכדורגל אותו אנחנו מכירים היום, תדמיינו לרגע שיש משקפיים שכמרכיבים אותם רואים את העולם לפי שנה שבחרתם, עכשיו תכוונו את השנה ל-1950- אלביס פרסלי קורע את הבמות, המלחמה הקרה בעיצומה, פידל קסטרו נבחר לראשונה לראשות הממשלה בקובה, ישראל שלנו צעירה לחלוטין ובן גוריון עוד מנסה לחבר את כולם ולהקים את המדינה. בכדורגל שמות כמו די סטאפנו, פושקש, לב יאשין ואיך אפשר בלי פלה האגדי, אבל אחד שהיה פחות תחת אור הזרקורים וללא ספק שייך לרשימה המכובדת הזאת הוא לאסלו קובאלה, החלוץ ההונגרי עבר מסע קשה עד שהגיע לברצלונה שם כיכב ופרץ לתודעה כשהוא מספיק תוך כדי לשחק בשלוש נבחרות שונות, השיא הגיע בשנת 1999 הרבה אחרי שפרש ושכל כוכב אפשרי עבר בקבוצה אוהדי ברצלונה בחרו דווקא בו להיות השחקן הטוב ביותר שלהם בכל הזמנים, היום (ש') הוא היה אמור לציין את יום הולדתו ה-90, הכירו את סיפורו של החלוץ כחול העיניים שנחשב לאחד לאגדה בברצלונה ובקטלוניה כולה.

קובאלה במדי ברצלונה (The Telegraph)

לאסלו קובאלה שטץ' נולד ב-10 ביוני 1927 בבודפשט, ילד קטן עם בלורית בלונדינית ועיניים כחולות כמו הים, כבר מגיל קטן לא יכל קובאלה לעזוב את הכדור האהוב עליו ובגיל 11 היה משחק בקבוצה קטנה עם שחקנים שמבוגרים ממנו בהרבה,בגיל 15 בלבד כבר שיחק בליגה הבכירה בהונגריה ובגיל 18 עבר לפרנצווארוש הגדולה שם הרשים מאוד את אוהדים כשב-49 משחקים כבש 27 שערים והעיניים של קבוצות ברחבי אירופה החלו לשים עין על ילד הפלא ההונגרי. מכאן הסיפור של הפלא ההונגרי מתחיל להסתבך, צו גיוס למלחמה שקיבל גרם לו לברוח לצ'כוסלובקיה שם שיחק מעט בסלובן ואף הספיק לקחת לאישה את בתו של המאמן אלא שאחרי עונה אחת בלבד ואחרי שהוא כבר מספיק לצייג את נבחרת צ'כוסלובקיה שש פעמים בהם הבקיע ארבעה פעמים, החליטה גם המדינה הזאת להביא לו צו גיוס, ההונגרי הנהדר לא היה מוכן להתגגיס לצבא, ברח חזרה להונגריה אך אחרי זמן קצר בלבד עם עליית השלטון הקומוניסטי שוב ברח, החלוץ הצעיר מצא מקלט אמריקאי באוסטריה ולכן מכן עבר לאיטליה שם חתם פרו פאטריה המקומית, הונגריה לא שכחה את קובאלה ופנתה לפיפ"א כדי להעמיד אותי לדין בגין הפרת חוזה חתום עם בושאש בודפשט לפני שערק מהמדינה, פיפ"א מצא אותו אשם ונתנה לו עונש הרחקה לשנה מכל פעילות בכדורגל העולמי.

אחרי שקיבל את העונש ועם כל הבריחה והעריקות, קובאלה לא שיחק כדורגל רציני כבר במשך שנתיים שלמות ואז החליט להקים קבוצה עם כדורגלנים יוצאי הונגריה, לקבוצה קראו "הונגריה" ויחד איתה הוא יצא לסיבוב משחקים באירופה, המשחק ששינה את חייו היה מול ספרד, הנבחרת הספרדית שאז התכוננה למונדיאל, הונגריה ניצחה 2-1, קובאלה הבקיע בעיטה חופשית אדירה בדרך לניצחון ומיד עם סיום משך את תשומת הלב של ריאל מדריד וברצלונה. קובאלה היה קרוב להצטרף להונגרי פושקש במדריד אך מאמן ברצלונה דאז, ז'וזפ סמיטייר, שיכנע אותי להגיע, השמועה מספרת שסמיטייר שיכר את קובאלה ואמר לו שהוא חותם על חוזה במדריד וכך הביא אותו אל ברצלונה, ככה או ככה הגיע ההונגרי הנהדר לברצלונה וההמסע האמיתי שלו התחיל, החלוץ קיבל אזרחות ספרדית וכל מי שיכל לעזור פעל בשביל שקובאלה יוכל לשחק עבור נבחרת ספרד כולל המלך פרנקו שהיה מזוהה עם ריאל מדריד השנואה, את העונות בברצלונה אי אפשר לסכם במשפט או בפסקה, באותה תקופה כדי לראות את הכדורגל הייתה חייב להגיע למגרש ומי שהגיע זכה לראות את אחד השחקנים המדהימים ביותר, הדיוק, הכדרור וראיית המשחק שלו הפכה אותו למי שהוא, אגדת כדורגל, רק כדי להמחיש את גדולתו ברקורד שלו יש שביעיה מול ספורטינג חיחון כשהוא מסיים את עונתו הראשונה עם 26 שערים ב-19 משחקים בלבד, קובאלה רק המשיך להרשים ולהרשים שהוא משחק בברצלונה וקונה את לב האוהדים, ההונגרי המדהים שיחק בברצלונה 10 שנים שבמהלכם הוא מופיע 186 הופעות וכובש 131 שערים, במשחק הפרידה שלו מברצלונה נגד סטאד ריימס הצרפתית קרה אירוע שאין שני לו, שחקני ריאל מדריד, די סטאפנו ופושקש,  הפעו במשחק ועלו למגרש כשהם לבושים במדי ברצלונה והפכו את האירוע למיוחד במינו.

אירוע מיוחד במינו. קובאלה, דיסטפנו ופושקש (Reddit)

קובאלה ניסה את מזלו כמנג'ר הקבוצה אך לאחר שנכשל ניסה לחזור לשחק כמאמן/שחקן באספניול יחד עם די סטאפנו, לאחר עונה עבר לציריך אך לא שיחק ושם והחליט לסיים את הקריירה כשחקן. כמאמן קובאלה לא הצליח במיוחד הוא עבר ממקום למקום בקדנציות קצרות וההישג היחידי שהצליח להישג זה מדליית זהב עם נבחרת ספרד האולימפית באולימפיאדה 1992 בברצלונה, קובאלה לעולם לא נשכח בברצלונה, הציג את נבחרת קטלוניה ותמיד, תמיד היה בלב האוהדים. בשנת 1999 כשברצלונה חגג 100 שנים למועדון נערך סקר בקרב האוהדים, דבר מדהים קרה באותו סקר למרות שמראדונה, קרויף ורבים גדולים אחרים עברו במועדון האוהדים בחרו בקובאלה ההונגרי כשחקן הטוב ביותר בברצלונה בכל הזמנים. יתרה מזאת גם האם ישנם אוהדים שבטוחים שההונגרי הוא הגדול ביותר יותר ממסי, יותר ממארדונה ויותר מכל אחד אחר שדרך אצל הקטלונים. בשנת 2002 בגיל 74 הלך קובאלה לעולמו, היום היה אמור להיות יום הולדתו ה-90 במספר, ההונגרי עם הבלורית הבלונדינית ועיניים הכחולות ייזכר לעד בליבם של אוהדי ברצלונה והם יקוו שעוד שחקנים כאלה יגיעו אליהם.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
הפסל של קובאלה בברצלונה (Goal.com)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort