סמל: וואליד באדיר חוגג 43

מכפר קאסם לאולד טראפורד. מהארווה לוומבלי. וואליד באדיר חווה כמעט כל דבר ששחקן צריך. לרגל יום הולדתו, בואו ניזכר באחד הלידרים הגדולים שהיה לנו בכדורגל, ואולי לשחקן שניפץ את תקרת הזכוכית עבור רבים.

איך התחיל?

וואליד באדיר בכלל גדל להיות חלוץ. כן בדיוק, אותו קיר פלדה שהיה קשה לעבור, היה מכונת שערים כנער. וואליד נולד ב-12 במרץ, 1974 בכפר קאסם, ורכש את יסודותיו בקבוצה המקומית, הפועל כפר קאסם. כשהיה בן 14 בלבד, נכנס מחליף במשחק בין כפר קאסם להפועל פ"ת בליגת הנוער. כשקבוצתו בפיגור 3:1 היה לו בסה"כ חצי שעה לעשות את השינוי. תוצאת הסיום הייתה תיקו 3. באדיר עם צמד. במשחק נכח ניסים קלדרון, מנהל מחלקת הנוער בפ"ת באותם ימים, שהלך בכל כפר קאסם כדי לחפש את ההורים של הילד שזה הרגע כבש מולו פעמיים. לבסוף נמצא אביו, שחיכה לו במונית שלו, והשאר היסטוריה.

באדיר (עומד, רביעי משמאל) ביחד עם חבריו בהפועל פ"ת, עונת 1992-93 (המוזיאון של הפועל פ"ת)

המעבר להפועל פ"ת

וואליד שוחרר מכפר קאסם להפועל פ"ת עם הבטחה, כי אם הוא לא ייקלט בהרכב, הוא יחזור לקבוצתו הראשונה. באדיר אימץ את המספר '13', שהיה של השחקן שהעריץ, זאהי ארמלי. ב-1991 נסע עם קבוצת הנערים של הפועל פ"ת לטורניר בינלאומי באוסטריה. אחרי תצוגות מרשימות, קיבל באדיר הצעה מאיינדהובן ההולנדית, שרצתה לצרף אותו לשורותיה במיידית. וואליד סירב להצעה הגדולה, לימים סיפר שזה היה בגלל אביו, שהיה לוקח אותו במונית שלו לכל אימון ולכל משחק, וגם מחכה לו עד הסיום כדי שיחזרו ביחד. לאביו של וואליד באדיר חלק גדול מאוד בעיצוב דמותו והאופי שלו. אחרי 3 עונות בקבוצת הנוער בפ"ת, אחרי שרשם 50 שערים, עלה לקבוצה הבוגרת. דווקא בקבוצה הבוגרת תחילה לא התלהבו ממנו, וממש שבועות אחרי הקידום, הוא נשלח בהשאלה להפועל כפר קאסם בליגה א'. אחרי שסיים את ההשאלה, חזר להפועל פ"ת, ולמאמן החדש שלה, גיא לוי, שלקח את באדיר והסיט אותו לעמדת הבלם, הטענה הייתה "יש לו יכולות הגנתיות מעולות וחבל שישב על הספסל כחלוץ מחליף". כשניר לוין החל לאמן את הקבוצה, הוא הסיט את באדיר שוב, הפעם לעמדת הקשר האחורי. בשבע שנים בקבוצה הבוגרת של הפועל פ"ת, באדיר הופיע 192 פעמים וכבש 24 שערים.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
באדיר במדי הפועל פ"ת (המוזיאון של הפועל פ"ת)

כמעט פרישה

השנה הייתה 1997. הזכרנו במעט את אבא של וואליד, אבל אף מילה לא תתאר מספיק. רלב באדיר היה איש של כדורגל. הוא היה אוהב את המשחק, ודחף כל הזמן את וואליד להצליח ולהגיע הכי רחוק שאפשר. וואליד אמר אפילו "הרבה פעמים אני מרגיש ששיחקתי במקומו". הוא היה לוקח את וואליד לכל אימון, כל משחק, כל אסיפה. נוסע במונית שלו עד לבאר שבע או חיפה, הכל כדי לראות את המשחק של בנו, ואז לחזור איתו הביתה, שהוא מנתח כל מהלך של בנו. וואליד. באוקטובר 97', אביו נכנע אחרי מאבק של שלוש שנים במחלת הסרטן, והלך לעולמו. וואליד קיבל את מות אביו בצורה קשה, "במשחק הראשון אחרי שאבא שלי מת, נכנסתי לבד לחדר הלבשה, התיישבתי ואמרתי לעצמי, בשביל מה אני משחק עכשיו כדורגל? אין טעם יותר." באדיר דיבר רבות עם מאיר שחר, מבעלי הפועל פ"ת באותם ימים, שהצליח לשכנע אותו להישאר. אימו של וואליד אמרה לו "אל תפרוש, עלייך להמשיך את החלום של אביך". זאת הייתה ההכרעה בעניין, והוא המשיך לשחק כדורגל. אחרי מותו, סיפר וואליד על אחד הרגעים הכי אמוציונלים עם אביו. זה היה יום שלישי, 26.8.97, בערב יש משחק ממוקדמות גביע אופ"א, הפועל פ"ת נגד ויילה מדנמרק. בבוקר אותו יום, ישב וואליד ליד אביו החולה בבית החולים, מצבו הרפואי היה חמור. הוא סיפר לו על המשחק בערב, על הציפיות וההתרגשות העצומה. וואליד יצא מהחדר, עלה על הרכב ונסע לאיצטדיון. וואליד היה טוב במשחק, ופ"ת ניצחו 1:0 ועלו שלב. אחרי המשחק, כשיצא מהחדר הלבשה, פגש חבר והחל לשוחח איתו. בסוף השיחה החבר אמר לו "טוב, עכשיו לך ותיקח את אבא שלך, הוא מחכה לך בחדר ההלבשה". וואליד, שלא הבין את מה שנאמר לו, השיב "אתה דפוק, מה אתה צוחק עליי?". הוא לא האמין לאף מילה ועלה שוב לאוטו והחל לנסוע. חברו ממש עצר בגופו את הרכב שלו וצעק לו, "אתה מפגר?, לך תיקח את אבא שלך!". וואליד הסתכל במראה וראה את אבא שלו עומד ליד השערים. למרות מצבו, הוא עצר מונית ונסע למגרש. הוא ניגש אליו מהר ואמר לו "אתה משוגע? מה אתה עושה פה". אביו החל לבכות, הוא חשב שזה המשחק האחרון שהוא יוכל לראות את בנו.

באדיר ואביו (המוזיאון של הפועל פ"ת)

המעבר לווימבלדון

בסוף עונת 1998-99, נמכר באדיר למכבי חיפה. בחוזה החדש שלו היה סעיף שאם יקבל הצעה מקבוצה בחו"ל, הוא יכול לעזוב באופן מידי. וכך קרה, כשהעולה החדשה לפריימר-ליג, ווימבלדון, פנתה לשחקן והחתימה אותו ממש בימים האחרונים של חלון ההעברות. הוא התחיל את העונה באנגליה בצורה חלומית, כששותף ב-21 משחקים, והצליח אפילו לכבוש שער אחד, נגד מנצ'סטר יונייטד, באולד טראפורד, כשהיא אלופת אירופה. אכן חתיכת היסטוריה, ורגע שאי אפשר לשכוח. אגב, המשחק נגמר בתיקו 1:1, כשמי שהציל את יונייטד מהפסד הוא לא אחר מג'ורדי קרויף, שגם אותו אנחנו מכירים. החלק השני של העונה היה עגום מבחינת וואליד, כשהוא כמעט ולא שותף במשחקי הקבוצה, שירדה לבסוף לליגה השנייה. מכבי חיפה קפצה על המציאה, ושוב ניסו להחתים את באדיר, הפעם זה צלח.

תקציר המשחק ההיסטורי בו כבש באדיר באולד טראפורד.

מכבי חיפה

אחרי החתימה המחודשת במכבי חיפה, כבר בעונתו הראשונה בקבוצה זכה באליפות (2000-01), התואר הראשון שלו אי פעם. באדיר היה שחקן מרכזי במכבי חיפה, כשגם הציג משחק הגנה משובח, וגם הצליח לכבוש שערים מרהיבים וחשובים. בתחילת עונתו השנייה בקבוצה, חווה משבר גדול, בגלל "פרשת הפקס". באדיר נפצע בלסת, סופסל, ובשלב מסוים בעונה, ביקשו ממנו ראשי המועדון לעזוב את הקבוצה, כדי שישחק באופן קבוע, ורמתו לא תפגע. באדיר התעקש להישאר בקבוצה, מה שהשתלם לו מאוד, כשהצליח לחזור לעצמו, חזר להרכב הפותח, ולבסוף כבש שער מרהיב מבעיטת יעף נגד מכבי תל אביב. בסוף אותה עונה זכה שוב באליפות. בהמשך לעונה הבאה, באדיר היה חלק משמעותי בעלייה של מכבי חיפה לשלב הבתים של ליגת האלופות, לראשונה בכדורגל הישראלי. במשחק העלייה של מכבי חיפה, כבש את שער השיוויון נגד שטורם גראץ, ובכך חתם את ההעפלה של הירוקים. מכבי חיפה זכתה עם באדיר בעוד שתי אליפויות, כשוואליד באופן אישי ירד בכושרו, קצב השערים שכבש ירד, והוא היה פעמים רבות על הספסל. בשנת 2005 עזב באדיר את הכרמל וחתם בהפועל תל אביב. ב-194 הופעות במדים הירוקים, כבש 39 פעמים.

באדיר במדים הירוקים (האתר הרשמי של מכבי חיפה)

פרשת הפקס

הפרשה שגרמה למבוכה עצומה בכדורגל הישראלי, ולסמל של ניהול לא מקצועני. דווקא במכבי חיפה, שנחשב למועדון עם הניהול הכי טוב והכי אירופאי באותם ימים. זה התחיל עונה לפני (2000-01) כשמכבי חיפה יצאה למשחק נגד ויטסה ארנהם במסגרת מוקדמות גביע אופ"א. חיפה הפסידו במשחק, וספגו שני כרטיסים אדומים, לבאדיר ולאדורם קייסי. בגלל העבירה הקשה שביצע, הורחק באדיר לעוד שלושה משחקים. מכבי חיפה לבסוף הודחה, אבל זכתה בסוף העונה שוב באליפות, והתמודדה במוקדמות ליגת האלופות. ההגרלה קבעה שחיפה תתמודד נגד האקה הפינית. במשחק הראשון באדיר לא שותף, חיפה ניצחה 1:0. בגומלין בפינלנד שבועיים אחר כך, שותף באדיר והירוקים ניצחו 4:0 ועלו לשלב הבא, נגד ליברפול. יממה לאחר המשחק, קיבלה מכבי חיפה מכתב מאופ"א, ובו נטען ששיתופו של באדיר היה כנגד החוק, ושהיא מקבלת הפסד טכני של 3:0, שאומר שהיא מודחת שוב. בבדיקה מאסיבית שנעשתה במשרדי המועדון, נמצא הפקס שנשלח למכבי חיפה מאופ"א, ובו כתוב "Walid Badir is suspended for two more games" (וואליד באדיר מורחק משני משחקים שונים). הגורם שטיפל בעניין במועדון, העביר מידע מוטעה, כשפירש את הפקס כי באדיר מורחק משתי משחקים. מכבי חיפה הגישה ערעור על ההחלטה, נדחתה, והמועדון ספג הפסדים כלכליים עצומים באותה עונה.

היה לו קשה להתגבר על הפרשה. (האתר הרשמי של מכבי חיפה)

הפועל ת"א

באדיר הגיע להפועל תל אביב, בעיקר כדי לחזור ליכולת הידועה שלו, וכדי להישאר בצמרת הכדורגל הישראלי. בשתי העונות הראשונות שלו בקבוצה, שימש בעיקר כבלם, וזכה פעמיים ברציפות בגביע המדינה. לאחר מכן הוסט לעמדת הקשר האחורי. בעונת 2009-10, היה לאחד הגורמים המרכזיים בזכייה בדאבל של הפועל. ואף בסיום אותה עונה, בגיל 36, זכה לשדרוג בחוזה שלו, וחתם לעונה נוספת. לאור האליפות, השתתפה הפועל ת"א במוקדמות ליגת האלופות. אחרי ניצחונות על ז'לייזניצ'אר, אקטובה וזלצבורג, העפילה לראשונה לשלב הבתים בליגת האלופות. כשבאדיר משחק ופותח במרבית ממשחקיה, הוא גם רשם הישג יוקרתי כשהפך לשחקן הראשון בכדורגל הישראלי שמשתתף בליגת האלופות בשתי קבוצות שונות. בתום העונה, מכבי חיפה זכתה באליפות והפועל זכתה בגביע שני ברצף עם באדיר. בחלוף שנה, הפועל ניצחה את מכבי חיפה 2:1 במשחק הגמר של גביע המדינה, וזכתה בפעם השלישית ברציפות בגביע, לראשונה מאז שנות ה-30 נרשם הישג זה. בתום אותה עונה הודיע וואליד באדיר על פרישה מכדורגל. ב-359 משחקים במדים האדומים, מצא את הרשת 33 פעמים.

קפטן

החל מעונת 2007-08, אחרי הפרישה של יוסי אבוקסיס, קיבל באדיר לידיו את סרט הקפטן של המועדון. במהלך זה הפך לשחקן אולי הכי גדול בהפועל, וזכה גם לשם התואר המחייב "סמל". כשהוא משמש כקפטן של הפועל תל אביב, הניף את צלחת האליפות, שלוש פעמים את גביע המדינה, השתתף בשלב הבתים של ליגת האלופות ו-3 פעמים בשלב הבתים של הליגה האירופית. וואליד באדיר הוא מבין הבודדים שהיה קפטן של קבוצה, שלא משתייכת למגזר הערבי.

באדיר, הקפטן, מניף את גביע המדינה (ויקיפועל)

נבחרת ישראל

וואליד באדיר ייצג את נבחרת ישראל 74 פעמים. משחק הבכורה שלו היה ב-5 באוגוסט 1997, במשחק ידידות נגד נבחרת בלארוס, במינסק. שערו הראשון במדים הלאומיים היה בבוקרשט, בניצחון 2:0 של ישראל נגד רומניה, במסגרת ידידותית. הפעם הראשונה בה חגג שער רשמי ראשון הייתה ב-5 בספטמבר 1999, בהפסד החוץ לקפריסין 3:2. ב-23 בפברואר 2000, במסגרת מוקדמות יורו 2000, כבש צמד לשערה של נבחרת רוסיה בקריית אליעזר. באדיר השתתף בנוסף במוקדמות מונדיאל 2002, יורו 2004 ומונדיאל 2006 (כבש גם את שער השיוויון נגד צרפת). הטורניר האחרון שהשתתף בו היה מוקדמות יורו 2008. משחקו האחרון במדי הנבחרת היה נגד אנגליה באיצטדיון וומבלי, בהפסד 3:0. באדיר כבש בנבחרת 12 שערים.

הפרישה

משחקו האחרון של באדיר היה ב-18 במאי 2013, במחזור הנעילה של העונה, נגד מכבי חיפה. המשחק היה חסר משמעות לשתי הקבוצות, שמקומם היה כבר מובטח, והן לא יכלו לשפר עמדות. כשהם משחקים על יוקרה בלבד, המשחק הסתיים בתוצאה 3:2 לחיפה המארחת. את השער השני של הפועל, כבש באדיר בעצמו, ובעצם זהו שערו האחרון בכדורגל. בתוספת הזמן, הוחלף באדיר, וזכה למחיאות כפיים ולכבוד רב, משני הקהלים. באותו משחק הוחלף גם ניר דוידוביץ', כשגם הוא פורש בתום המשחק. מיד עם שריקת הסיום התקיים טקס לכבוד שני השחקנים שנכנסו לדפי ההיסטוריה בכדורגל שלנו.

אגדות כדורגל. משחק הפרישה של באדיר. (האתר הרשמי של מכבי חיפה)

שיאים

  • שיאני ההופעות בליגת העל בכל הזמנים – מקום שלישי -531 הופעות
  • שיאני ההופעות בליגה האירופאית (כולל גביע אופ"א) בכל הזמנים – 67 הופעות
  • הופעות באירופה לשחקן ישראלי – מקום ראשון – 91 הופעות
  • הופעות באירופה במדי הפועל ת"א – מקום ראשון – 60 הופעות
  • השחקן הראשון ששיחק בליגת האלופות במדי שתי קבוצות ישראליות שונות
באדיר (עומד, מימין) עונד את סרט הקפטן, לפני משחק ליכת האלופות נגד ליון (ויקיפועל)

תארים

מכבי חיפה

אליפויות – 00-01, 01-02, 03-04, 04-05.

הפועל תל אביב

אליפויות – 09-10

גביעי מדינה – 05-06, 06-07, 09-10, 10-11,11-12

באדיר מניף את צלחת האליפות, שהשלימה את הדאבל האדום (ויקיפועל)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort