האלוהי: יום הולדת לספ בלאטר

ספ בלאטר שימש במשך 17 שנים כנשיא הכל יכול של פיפ"א. השווייצרי שעלה לגדולה בתחום עסקנות הספורט, הרוויח כוח פוליטי ועושר חומרי. תחת שלטונו פדרציית הכדורגל העולמית הופכת לחזקה ועשירה יותר, אך גם מושחתת ורקובה. עתה לאחר שהבועה התפוצצה בזכות חקירה בקנה מידה חסר תקדים שהובילה לכתבי אישום רבים כלפיי בכירים בארגון, ולאחר שספג עונש הרחקה של 6 שנים מתחום הכדורגל, "אלוהי הכדורגל המודרני", חוגג יום הולדת 81. 

הכינוי "אלוהי הכדורגל" מיוחס בדרך כלל לפנומנים של המשחק עצמו דוגמת מראדונה ופלה, אך אין ספק שמי שזכאי לכינוי זה בנוגע לפן העסקי ולהתפתחות הכדורגל המקצועני כפי שאנו מכירים אותו, הוא ספ בלאטר. העסקן השווייצרי, ששלט בפדרציית הכדורגל שלטון כמעט טוטליטרי במשך 17 שנים, חוגג היום יום הולדת 81. מסקרן מאוד לדעת האם מדובר ביום חג בביתו, כאשר מונחות מעל ראשו האשמות חמורות בנוגע להתנהלותו כנשיא ה-8 של פיפ"א. מאידך יכול מאוד להיות שהעובדה שצבר במהלך שנותיו, כוח פוליטי עצום לצד הון חסר תקדים, מקלות על המצפון ועל האגו הפגוע של בלאטר, שהורחק מפעילות ל-6 שנים. כך העולם רואה אותו, כנבל שלקח את המשחק של העם והפך אותו למכונה חלולה ומושחתת לייצור רווחים.

אלוהי הכדורגל-ספ בלאטר (africa on the rise)
אלוהי הכדורגל-ספ בלאטר (africa on the rise)

סיפורו של ג'וזף "ספ" בלאטר החל היום בשנת 1936, דווקא בעיירה קטנה, פסטורלית ושקטה, למרגלות האלפים מהצד השוויצרי. עוד כבחור צעיר, ספ התאהב במשחק הכדורגל ואף היה שחקן לא רע בקבוצות חובבניות, אך לאחר שקיבל הצעה מקבוצה מקצוענית, אביו שהיה איש פרגמטי ופועל במפעל לכימיקלים, מנע מבנו לנסות לרדוף אחר החלום להיות כדורגלן, בטענה שכך אינו יוכל להתפרנס בכבוד. לכן הנער האינטליגנט התגייס לצבא ואף הפך לקצין ולאחר מכן הלך למסלול האקדמי באוניברסיטת לוזאן, שם השלים תואר בכלכלה ומנהל עסקים. במהלך הלימודים עבד בבית מלון, כמו גם כזמר בחתונות ואירועים, שלא מעט עדויות מדווחות שהאיש החזק ביותר בעולם הספורט, התברך בקול נעים למדי.

עוד לפני שהפך לפטרון הכל יכול של הכדורגל המקצועני העולמי, ספ בלאטר התנסה במספר תפקידי מפתח שונים ומשונים בהם הציג לראשונה את יכולת הניהול שלו. טרם הצטרפותו לפיפ"א בלאטר היה אחראי על יחסי הציבור של משרד התיירות בקנטון ואלה, בו נמצאת עיר הולדתו (קנטון הנו חבל ארץ בשוויץ, שעד המאה ה-19 כל אחד מ-26 הקנטונים שימשו כמדינות ריבוניות בפני עצמן). בנוסף לכך הבחור הפעלתן ורב הכישרונות, שימש ככתב בעיתון מקומי גדול, עובדה שהזכיר פעמים רבות לעיתונאים השונים שראיינו אותו במהלך השנים, לאחר שניסו לתפוס אותו באיזו שאלה מכשילה.

ההתעסקות הראשונה של ספ בעולם הספורטיבי הייתה דווקא כ-מזכ"ל התאחדות ההוקי הקרח השווייצרית, כשלאחר מכן שימש כאחד ממארגני המשחקים האולימפיים  שנערכו במינכן ובמונטריאול. בשנת 1975 האיש המזוהה ביותר עם פיפ"א בעיני הציבור, החל לעבוד בארגון כמנהל טכני. פיפ"א הייתה אז ארגון מדשדש כלכלית, שהעסיק תריסר עובדים בלבד, וההגעה של ספ למקום עבודתו במשך מארבעה עשורים, סימלה את הפריחה האוניברסלית שפדרציית הכדורגל חוותה.

ספ הפך ליד ימינו של ז'ואו האבלאנז', נשיא פיפ"א דאז, וביחד החלו לפתוח במכרזים על חוזי פרסום וזכויות שידור בשווי של מיליונים. הנשיא הברזילאי המנוח, ששלט בפיפ"א במשך 24 שנים, היה בעל החזון שהכין את הקרקע לעתיד . גם על שלטונו של האבלאנז' דובר רבות בכל הנוגע להתנהלות לא תקינה סגירת עסקאות בזכות שוחד, בעוד ספ למד מהמנטור שלו את נדבכי עולם עסקנות הספורט, גם על הצד האפל של התחום. דרך אגב, האבלאנז' היה גם זה שדאג שישראל תעבור לתחרויות של אופ"א.

ספ בלאטר לצד ז'ואו האבלאנז', ה-ויטו ומייקל קורליאונה של פיפ"א ׁׁׁ(Wikimedia Commons)
ספ בלאטר לצד ז'ואו האבלאנז', ה-ויטו ומייקל קורליאונה של פיפ"א ׁׁׁ(Wikimedia Commons)

אנחנו קופצים עכשיו בזמן עד ליוני 1998. מעט לפני שזידאן הלם בברזיל, ורונאלדו הפנומן עוד נחשב ללוזר, פיפ"א שתפסה תאוצה והפכה לארגון חובק עולם, ערכה את הקונגרס ה-51 של הארגון, בידיעה שהנשיא ירד מכסו והגיע הזמן לבחור יורש. ספ בלאטר נאלץ להתמודד מול נשיא אופ"א דאז, לאנרט יוהנסון.

השוודי שכיהן כנשיא ההתאחדות האירופית, במשך 17 שנים, הבטיח שקיפות שהייתה מאוד חסרה בזמנו לארגון ובדיעבד, תחת משטרו של ספ בלאטר הפכה לנדירה עד לא קיימת. למרות מצע הבחירות החיובי והעובדה ששימש כראש של הארגון הגדול והחשוב ביותר של הפדרציה, יוהנסון הפסיד את הבחירות לספ בלאטר, שהחל בסדר עולמי חדש.

ספ על הפודיום לאחר שנבחר לנשיא פיפ"א. טענות רבות אומרות שנקנו קולות בשביל שבלאטר יבחר (new york times)
ספ על הפודיום לאחר שנבחר לנשיא פיפ"א. טענות רבות אומרות שנקנו קולות בשביל שבלאטר יבחר (new york times)

לאחר אותן בחירות נשמעו קולות רבים לגבי טוהר הבחירות לנשיאות, שדובר על כך שבלאטר בעזרת כוחו הכלכלי של מוחמד בין חמאם ביליונר הקטארי ,חבר הארגון ומקורב לבלאטר,  נקנו קולות בסכומי עתק, על מנת שספ בלאטר יהפוך לנשיא. גווידו טנגוני מי שהיה יועצו הקרוב של בלאטר במהלך שנות ה-90, טען גם כן שהבחירות של הקונגרס ה-51, היו לא כשרות בעליל.

טיפוח חברים ותומכים שיכולים להועיל לו, היה אחד מהרגליו החוזרים של ספ  ואחת הסיבות לכך שהצליח להיבחר מחדש בארבעה מקרים שונים. בפיפ"א לא משנה האם אתה מהתאחדות של גרמניה או מזו של איי פארו, יש לך קול אחד שווה בהצבעות ובבחירות. לכן ספ הפנה את מירב מאמציו וקשריו ליחסים טובים מול התאחדויות מאפריקה ואסיה. בעזרת התמיכה הבלתי ניתנת לערעור לה זכה מאותן התאחדויות, בלאטר המשיך את חזונו של האבלאנז', לאחר שהמשיך להגדיל את רווחי הארגון, כמו גם את כיסם של אלו שהציגו נאמנות כלפיו.

בלאטר לצד שר הספורט של קמרון. ספ דאג תמיד לשמור על ההתאחדויות מהמדינות הצנועות יותר בצד שלו (bbc)
בלאטר לצד שר הספורט של קמרון. ספ דאג תמיד לשמור על ההתאחדויות מהמדינות הצנועות יותר בצד שלו (bbc)

ספ תמיד התייחס לארגון כ-"משפחת פיפ"א". אז אומנם הנשיא הכל יכול, התכוון לתת נופך אנושי יותר לארגון שהוא עומד ברשותו כסוג של אל עלי אדמות, אך העובדות בשטח נותנות תמונה של משפחה מסוג אחר-משפחת מאפיה. קשר השתיקה סביב הארגון שמאז שליטתו של האבלאנז', נפוצו לא מעט טענות כלפיי טוהר מידותיו, וזה רק החמיר מאז שספ עלה לשלטון. ההמשלה שעולה ישירות לראש לוקחת לסרט המופת של פרנסיס פורד קופולה-"הסנדק", כשהאלבאנז' על תקן ויטו קורליאונה המגולם בגאונות על ידי מרלון ברנדו המנוח בעוד ספ על תקן בנו ויורשו מייקל, אותו משחק בעצמה שקטה ומעוררת יראה, אל פאצ'ינו. וכשיורדים בסולם הדרגות של פיפ"א אפשר למצוא עוד ועוד נדבכים שמזכירים יותר משפחה מהקוזה נוסטרה או מהמקבילה האמריקאית, מאשר לארגון שמטרתו היא קידום משחק הכדורגל ברחבי הקוסמוס.

כנשיא פיפ"א, ספ בלאטר לא הפך רק לאיש החזק ביותר בעולם הספורט, אלא גם לטייקון בשוק העולמי. בדירוג שנערך בשנת 2014, על ידי מגזין "פורבס", העסקן שהגיע מעיירה קטנה בשוויץ, נבחר במקום ה-70 בדירוג "האנשים החזקים  ביותר בעולם", לצד שמות כמו ברק אובאמה, האפיפיור פרנציסקוס ומרק צוקרבארג. ספ המשיך לעשות בפיפ"א ככל העולה על רוחו ויצר לעצמו מתנגדים רבים, בעיקר מכיוון ההתאחדויות של הליגות הגדולות מאירופה, שהפרמייר ליג בפרט הופכת לנמסיס גדול של שלטון בלאטר בפיפ"א.

במהלך השנים, רבים השוו את פיפ"א לארגון מאפיה, כשבלאטר על תקן הדון (thememetimes)
במהלך השנים, רבים השוו את פיפ"א לארגון מאפיה, כשבלאטר על תקן הדון  הכל יכול (thememetimes)

אך גם מבפנים ניסיונות של חתרנות ותעוזה נגד הכל יכול, קרמו עור וגידים, אך נקטעו במהרה לפני שיצמיחו שורשים. מישל זן-רופנין, מי שהיה בן טיפוחיו של בלאטר, חשף מסמכים המציגים של התנהלות כספית מדאיגה, שהדגש מונח על סכומי עתק ששולמו לחברת ISL, חברת שיווק שוודית שעבדה צמוד לפיפ"א. חקירה שהתבצעה כנגד ISL, הובילה ב-2008 לממצאים קשים כנגד בכירים בארגון, הנוגעים להונאה, וזיוף מסמכים. בשנת 2012 נחשף שהחברה שילמה לז'או האבלאנז' במהלך כהונתו, סכומי שוחד בסדר גודל של 27 מיליון יורו!!! .

הרשויות בשוויץ ניקו את בלאטר מכל אשמה, והוא המשיך בשלו, לאחר שנבחר מחדש 4 פעמים נוספות במהלך המילניום. ביקורות רבות כלפי ספ בלאטר, נגעו דווקא לאמרות  אקצנטריות ופוגעניות כאלה ואחרות שיצאו מפיו. אמרות אלו לא הוסיפו לספ כבוד, אך בהחלט הסיתו את הדיון הציבורי ממעשיו ומהחשדות החמורות נגדו. מהתבטאויות מוזרות הנוגעות לכך שיום אחד יהיה טורניר כדורגל בין כוכבי, , עד לאמרות מיזוגניות על כך שכדורגלניות צריכות לשחק עם תלבושות צמודות ו-"נשיות" יותר, או כנשאל לאחר שקטאר תארח את המונדיאל ב-2022, לגבי אוהדי הקבוצות ההומוסקסואלים, שכאמור לא חוקית במדינה המוסלמית מהמפרץ הפרסי, בלאטר ענה שעליהם להימנע מקיום יחסי מין במהלך התחרויות.

האיש הכי חזק בעולם הכדורגל, ולצד פלה (the australian)
האיש הכי חזק בעולם הכדורגל, ולצדו פלה (the australian)

כפוליטיקאי ממולח, בלאטר ייצר מסכי עשן בדמות ביטוים אומללים על מנת להוריד את הדעת הציבורית מהעיקר, בעוד גלגל הכסף של פיפ"א המשיך לנוע. אי אפשר לקחת מבלאטר את העובדה שהכדורגל העולמי התפתח מבחינת הפיכתו למקצועי יותר, אך רוב ההחלטות שנפלו תחת שלטונו לא היו יותר מקוריוז. מחוק "שער הכסף" הנשכח שהחליף את "שער הזהב" האכזרי עד שגם הוא בוטל , לשליפת כרטיס צהוב על חגיגת שער בהורדת חולצה או במחווה דתית. אומנם אפשר לחבר לשלטונו את השימוש בטכנולוגית קו השער, אך זה קרה לאחר התעקשות ארוכת שנים כנגד המהלך. ההישג הכי גדול של בלאטר, אומנם לא היה מטוהר ואהבת המשחק בלבד, אך הוא אכן מהותי. וזה הבאת הגביע העולמי למדינות שאינן בקונצנזוס העולמי, כמו דרום קוריאה ויפן ב-2002 וכמובן דרום אפריקה ב-2010. מי היה מאמין שהבייבי של פיפ"א הגביע עולמי, יהיה זה שיתחיל את מפלת שלטונו של ספ בלאטר.

"הכוח משחית, בעוד כוח מוחלט משחית בצורה מוחלטת"

הברון ג'ון דולבאג-אקטון.

ה-2 לדצמבר 2010, הפך בראייה היסטורית ליום שהוביל למפלת השלטון בפדרציית הכדורגל. יום שבו היה ברור גם למי שעוד לא ראה את הכתובת על הקיר, שהארגון שאחראי לענף הספורט הפופולרי ביותר בעולם, רקוב ומושחת מהיסוד. באותו ערב גאלה במהלכו הוכרזו שמות המדינות שיזכו לארח את משחקי הגביע העולמי של 2018 ו-2022, היה ברור כבר לכל שהכוח לו זכו אנשי ארגוני הכדורגל מרחבי העולם, העלה אותם על דעתם בעוד תאוות הבצע שלהם אינה יודעת שובע.

אנגליה רצתה יותר מכל את הזכות לארח בפעם השנייה, את הגביע העולמי באי בו הומצא המשחק המופלא. מאמץ לאומי שבא לידי ביטוי בהשקעת עשרות מיליוני יורו, גיוס ספונסרים רחב היקף ושיתוף פעולה בין הממשלה, ההתאחדות ובית המלוכה. למרות שהאנגלים נראו בעלי הפוטנציאל הגבוה ביותר להרים מונדיאל ברמות הנדרשות ומעבר לכך, מי שזכתה במכרז זו רוסיה.

RELATED POSTS

המהלך התמוה הזה עוד היה עובר חלק, אילולא היו מכריזים באותו ערב שמי שתארח את מונדיאל 2022, זו מדינה דיקטטורית, ללא תרבות כדורגל ובעלת אקלים בעייתי מאוד מכיוון שבקיץ הטמפרטורה יכולה להגיע מעל ל-50 מעלות צלזיוס. למרות כל זאת קטאר נבחרה, וגם ספ בלאטר הבין ככל הנראה, שמכאן כבר אין דרך חזרה.

במידה ותשאלו את ספ, קטאר לא הייתה נבחרת למעמד, היה ברור שהמדינה מהמפרץ אינה מוכנה. בלאטר בעצמו רצה בכלל שמי שתארח את אותו מונדיאל תהיה ארה"ב, וכך לצד רוסיה שתי המעצמות הגדולות של העולם יארחו אחת אחרי השנייה את טורניר הכדורגל החשוב בתבל. אך בכירי פיפ"א שהלכו והתחזקו תחת שלטון בלאטר, הפכו ליותר ויותר חמדנים. בחלוף הזמן תכונה זו הפילה את הפירמידה של פיפ"א תחת ספ בלאטר.

עתה לא רק אוהדי הכדורגל הרגילים הסתכלו על פיפ"א וראו גוף דרקוני שמעוניין ברווחים בלבד, אלא גם ממשלה של מדינה חזקה באירופה, שגילתה במהלך הזמן שבזבזה כסף לשווא, לאחר שגילו באנגליה שמעולם לא היה להם סיכוי לזכות. גם התקשורת הבריטית ראתה במהלך הכרזת מלחמה והחלה בחקירות משלה עוד לפני שהבועה התפוצצה כעבור חמש שנים מאותו ערב הכרזה. תחקיר של הטיימס, הוביל לממצאים חסרי תקדים, כולל הקלטות של בכירים בפיפ"א הדורשים כספי שוחד.

הבחירה ברוסיה ובקטאר לארח את משחקי הגביע העולמי, פתחה קופת שרצים שהובילה לסיום שלטונו של ספ בלאטר (politico)
הבחירה ברוסיה ובקטאר לארח את משחקי הגביע העולמי, פתחה קופת שרצים שהובילה לסיום שלטונו של ספ בלאטר (politico)

החשיפה של העיתון הבריטי הפופולרי הובילה לכתיבת ספר היורד לפרטי פרטים, על איך בדיוק הנסיכות הקטארית קנתה את אירוח המונדיאל. פדירה אלמג'יד שעבדה לצד אנשי ההצעה הקטארית עד שהתפטרה, סיפרה בסרט דוקומנטרי שנעשה על הסקנדל, איך היא ראתה במו עיניה כספים עוברים מהמשלחת הקטארית לבכירים בפיפ"א, והיא כיום נמצאת תחת הגנה של ה-FBI לאחר שספגה איומים רבים לחייה ולחיי ילדיה, ככל הנראה מצד אנשים שלא אהבו את העובדה שחשפה את ההצעה הקטארית במערומיה.

חקירה שנערכה על ידי ה-FBI והרשויות של שווייץ התפוצצה ב-2015 והובילה להגשת כתבי אישום כנגד 18 אינדיבודאלים ושני תאגידים  הנוגעים לשוחד, הלבנת כספים והונאה בתוך פיפ"א. המאפיה של ספ בלאטר, שהפכה במהלך השנים לסינדיקט קר, למעצמה כספית בקנה מידה עולמי, נפלה באופן סופי.

ב-26 ליוני 2015, ספ בלאטר סיים את תפקידו כנשיא פיפ"א, לאחר שהחליט לא לרוץ לבחירות לנשיאות ובכך סיים קדנציה בת 17 שנים. עוד לפני שהתפטר נפתחה חקירה לגביי סכומי כסף שהעביר למישל פלטאיני, חקירה שהסתיימה בהרחקת שני הניצים ל-6 שנים מהכדורגל העולמי. בנוסף מסמכים שדלפו הציגו "תשלומי בונוס"  שהועברו מחשבונות הבנק של פיפ"א אל ספ בלאטר ושל שני בכירים נוספים על סך 55 מיליון יורו.

ספ בלאטר שחוגג היום 81 שנים על פני האדמה, אומנם הוא איש בעל קלון, אך הוא עשיר ובעל כוח פוליטי בלתי מבוטל, ולא מן הנמנע שעוד לא שמענו ממנו את המילה האחרונה. ספ עצמו הודיע לאחר שערעורו לגביי ההרחקה נדחתה על ידי CAS, במעין מחווה לארנולד שוורצנגר: "אני עוד אשוב". 

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

השאר תגובה

מומלצים עבורך

לוח משחקים
יולי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
escort
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?