טהורה או גזענית? בעד ונגד

כבכל חלון העברות, גם בחודש האחרון הוצעו לבית"ר ירושלים שחקנים ממוצא ערבי, אך גם הפעם החליטה בית"ר לא להרים את הכפפה ולהלביש על שחקן מוסלמי את החולצה הצהובה. האם מדובר באקט גזעני המצריך התערבות חיצונית או במרכיבי אופי לגיטימיים של הקבוצה מהבירה?

כתבתם של אהרון פכטר, חורן סריבקיאן ומור שפייר

אסור לשנות את בית"ר / אהרון פכטר

האמת שקשה לגשת לדיון הזה מהצד הלא הגזעני, אבל אני אנסה. אז למה באמת לא להביא לבית"ר שחקן ערבי? ולמה צריך לשמור על בית"ר "טהורה" כפי שאוהדי בית"ר טוענים. לי יש שני טיעונים.
הראשון, זה ברור שבית"ר חשובה לליגה וראינו מה קרה כשנעשה ניסיון לכפות על האוהדים מהלך חד צדדי (החתמת סאדייב וקאדייב)- שילובם של השניים בקבוצה לא צלח ומהר מאד הם ברחו/הוברחו מבית וגן. מה שכן אנחנו יודעים, זה שבית"ר בלי האוהדים שלה היא איננה בית"ר. אז אם בית"ר חשובה לליגה, ואם בית"ר בלי האוהדים שלה היא לא באמת בית"ר, אז עדיף לקבל אותם כמו שהם ולא לכפות עליהם מהלכי נאורות שרק ייפגעו במועדון החשוב הזה.
השני, אפשר לגשת לנושא הרגיש הזה בצורה שונה לחלוטין- אז כן יש בין אוהדי בית"ר מיעוט שהוא קיצוני וגזעני, אבל בפועל רוב אוהדי בית"ר אינם מגדירים עצמם כגזעניים. אז למה גם הם נגד צירוף שחקנים ערבים? בסופו של יום אנחנו חיים במדינה שסועה, במדינה שקרועה מבפנים. יש פה יהודים ויש פה ערבים. וכן, יש גם פיגועים, אי אפשר להתעלם מזה, וירושלים סבלה הכי הרבה מהטרור הערבי, מאז ומתמיד. אז כשבאים ושואלים את אוהדי בית"ר למה הם לא מוכנים להחתים שחקן ערבי, אז אוהדי בית"ר שומעים "למה אתם לא מוכנים שחקן מעם שרוצה לרצוח אתכם, מעם שרצח את האחים את הבנים שלכם, מעם שרוצה את הבית שלכם?". אם נשאל אדם מן השורה הוא יגיד שההקשר הוא לא נכון. אבל כשמסתכלים דרך "עיניים ירושלמיות", אולי הסיבה לא להחתים שחקן ערבי בבית"ר ירושלים נראית טיפה יותר הגיונית.
אם תשלבו את שתי הסיבות יחדיו, תגיעו למסקנה אחת- שחקן ערבי בבית"ר זה לא רק גזענות, והחתמת שחקן ערבי בבית"ר יכול לגרום לבית"ר התפרקות מקצועית, כלכלית ולגרום לאוהדים שלה לנטוש אותה. ולכן אני חושב שאסור להחתים בבית"ר ירושלים שחקן מוסלמי/ערבי.

בלעדיהם אין קבוצה. אוהדי בית"ר ירושלים (albawaba)
בלעדיהם אין קבוצה. אוהדי בית"ר ירושלים (albawaba)

טהורה את לעד? / מור שפייר

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

טהור- נקי. צח, זך (מילון אבן שושן). עפ"י משנתם של אוהדי בית"ר ירושלים, על הקבוצה מהבירה להיות "טהורה". אם "נזרום" לרגע עם אוהדי הקבוצה ונסכים שצריך לערב ספורט ופוליטיקה ושבקבוצה הבכירה בבירת ישראל, לא אמורים לשחק שחקנים שגרים במזרח, במרכז ובפאתי העיר ונספח עליהם גם מסתננים בלתי חוקיים, פליטים, צ'רקסים, אזרחים מ-22 מדינות ערב ונוספים מטעמי טומאה וזוהמה, אז למה למען השם נותנים לשחקנים בני הדת הנוצרית שטבחה במספר היהודים הרב ביותר לאורך השנים לשחק בקבוצה? למה שחקנים ספרדים וגרמנים כמו חסוס רואדה ומרסל הייסטר שקיים חשש סביר שאבות אבותיהם לקחו חלק באינקוויזיציה ובשואה (או לפחות לא התנגדו להן) התקבלו בשערי בית וגן בברכה ואילו סדאייב וקדאייב שאבותיהם לא יודעים בכלל על קיומה של מדינת ישראל התקבלו בקללות וגידופים?
הסיבה לכך יושבת על הגבול הדק שבין לאומיות ערכית (פטריוטיות) לבין לאומנות טיפשית (גזענות)- אתלטיק בילבאו אחת הקבוצות הגדולות בספרד הינה קבוצה פטריוטית שמצרפת לשורותיה שחקנים באסקים בלבד, לא תמצאו באתלטיק בילבאו שחקן מסוריה או מאירן כמו שלא תמצאו בקבוצה שחקן מישראל או מארגנטינה. מנגד, במחוזותינו קיימת קבוצה גזענית שסוגרת את שעריה בפני שחקנים ממוצאים שונים עפ"י קריטריונים לא ברורים בעליל.

מזל שהוא בן הדת "הנכונה". חסוס רואדה (elnortedecastilla)
מזל שהוא בן הדת "הנכונה". חסוס רואדה (elnortedecastilla)

אני מנחש שהסיבה לצירופם של רואדה, הייסטר ואחרים היא ש"ערכים" וספורט לא מתנגשים כאשר צריך לרכוש שחקנים איכותיים שיחזיקו את הקבוצה בפלייאוף העליון- כל קבוצה יכולה להסתדר בלי שחקן ממוצא ערבי, אבל קבוצה בלי זרים אירופאים? הצחקתם אפילו את הלה-פאמיליה.

אל תשוו את גאוות היחידה הזו למה שקורה בירושלים. שחקני אתלטיק בילבאו (ibtimes)
אל תשוו את גאוות היחידה הזו למה שקורה בירושלים. שחקני אתלטיק בילבאו (ibtimes)

קול ההיגיון/חורן סריבקיאן

מכירים את הבדיחה על שני היהודים שבאים לרב עם ויכוח ביניהם, הרב מקשיב לאחד מהם ואומר "אתה צודק", מקשיב לשני ואומר "אתה צודק" ואחרי שהם יוצאים ממנו מבולבלים אשתו אומרת "אבל לא יכול להיות ששניהם צודקים" והוא עונה לה "גם את צודקת". כזה הוא הסיפור שאליו מתייחסים עמיתיי ברצף הפסקאות שקראתם כבר מעלה.

יש משפט באנגלית שאומר "אל תתקן את מה שלא שבור" ובכן זהו המצב לגבי שחקן "בעייתי" (על פי דעת חלק מהקהל בלבד) ובית"ר ירושלים. כפי שציינו כאן קודם, סדאייב וקדאייב הגיעו למועדון בצורה מאולצת. הם לא בדיוק היוו חיזוק למרות התנאים הלא אנושיים שנתקלו בהם בתור קבלת פנים מהמועדון אליהם הם השתייכו לתקופת ההשאלה ולמרות השער הבודד של קדאייב, זה ברור שהמטרה מספר 1 של כל הסיפור הזה הייתה כדי להגיד ללה פאמיליה "על אפכם וחמתכם יהיה שחקן מוסלמי בבית"ר", טעות פטאלית של "גאון הדור" באותו רגע, ארקדי גאיידמאק. אם לחשוב לטובת המועדון ואך ורק לטובת המועדון ולקחת שקלול של כל הפרמטרים, אז צריך להביא שחקן מהמגזר רק אם באמת הוא ישדרג את הקבוצה משמעותית. הרי יהיה טיפשי מאוד לוותר על שחקן כמו מואנס דאבור לצורך העניין שבעולם אוטופי יושאל מרד בול לבית"ר וגם יסכים להגיע. גולר כמוהו? לוותר עליו רק בגלל מוצא? טיפשי לחלוטין! הבסיס של האנטי-מגזר ערבי/דת מוסלמית הוא כביכול בגלל "ערבים עושים פיגועים", וכן כותב שורות אלו מתעב עד עמקי נשמתו כל מחבל שיוצא לפגוע במישהו, לא משנה באיזה צד של הגלובוס. אבל אם כך, בואו ניקח לדוגמא את בירם כיאל, אנאס מחאמיד, ביבראס נאתכו (שבכלל צ'רקסי אבל "נפסל" על ידי הקהל הירושלמי) ואת אותו דאבור. שחקנים מהטופ שיכולים לשדרג את בית"ר בעמדות המאוד בעייתיות שלה. אני כבר לא מדבר על רמזי ספורי או עיאד חבשי שאמנם יכולים להוות אחלה תוספת אבל לא באמת משנים את המצב בהרבה אלה על שחקנים שבפוטנציה יכולים לסחוף את המועדון קדימה, הרבה קדימה. לפני כמה שנים הוצע לירושלמים חלוץ בלגי ממוצא קונגולזי, מוחמד צ'יטה שמיידית נפסל על ידי "לה פאמיליה" בגלל ה"מוחמדיות" שבשמו. אותו צ'יטה הפגיז 23 שערים (ולא בתים של תושבי עוטף עזה) ב-31 משחקים במדי אנדרלכט, עבר לראסינג סנטאנדר וכבש 21 שערים בקבוצת תחתית ב-3 עונות ואז שב לסטאנדרט ליאז' כדי שוב להיות עם ממוצע של שער כל 2 משחקים, מה שבליגה שלנו יהפוך אוטומטית לשחקן של 20 גולים לפחות בעונה. אז בזמן שכולם מתעסקים בבעד או נגד, אני אצא עם הקול השפוי. לא צריך לכפות שחקן שבעייתי על פי הקהל על המועדון בכוח, אבל כשמגיע צ'אנס באמת לשדרג משמעותית את הקבוצה, גזע, דת, לאום והכל נמחקים ודת הכדורגל נכנסת במקום.

דאבור במדי נבחרת ישראל, חלוץ החוד שבית"ר צריכה (UAL)
דאבור במדי נבחרת ישראל, חלוץ החוד שבית"ר צריכה (UAL)

בתקווה שעתיד שבו גם אם זה יהיה "רק" שחקן ספסל, לא נתפלא ששחקן מוסלמי הגיע למועדון הצהוב מהבירה, בינתיים נישאר עם שידורים חוזרים של השער של זאור סדאייב.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort