דירוג עשרת המאמנים הטובים בהיסטוריה עפ"י אופ"א- חלק ב'

אופ"א פירסמה את עשרת מאמני הכדורגל הטובים ביותר בהיסטוריה עד כה.

בולטים בהעדרם מאמנים רבים וטובים שראויים בהחלט למעמד אך אופ"א ערכה את הבחירה שלה בין היתר בגלל דרך מסוימת שעבר אותו מאמן, שיטת משחק שהחדיר לתודעה שלנו ונמצאת עימנו עד היום ולאו דווקא בגלל תארים מסוימים.
אתם מוזמנים לקרוא ולערער על הדירוג.

לפני שנגיע לטופ-5 תרצו אולי להיזכר במקומות 6-10

מקום 5- הלניו הררה
קריירת המשחק של הררה הייתה צנועה ביותר, מלבד העובדה שהוא שיחק בעברו כבלם במרוקו וצרפת לא הרבה התפרסם על השנים שלו כשחקן מקצועי. לעומת זאת הקריירה שלו כמאמן השפיעה רבות על הכדורגל העולמי, יש כאלה הטוענים שהוא היה פורץ דרך.
בין הקבוצות שאימן הררה נמצאות פטו, סטד פרנסואה, ריאל ויאדוליד, אתלטיקו מדריד, מלאגה, דפורטיבו לה קורוניה, סביליה, בלננשש, ברצלונה (שתי קדנציות), אינטר (שתי קדנציות), רומא ורימיני.
הוא זכה סה"כ ב-16 תארים רשמיים עם אתלטיקו מדריד, ברצלונה, אינטר ורומא.
התקופה הטובה ביותר בקריירה שלו הייתה כשהיגר לאיטליה ב-1960, הוא חתם באינטר ובנה את הקבוצה הטובה באירופה 'לה גרנדה אינטר'. הוא הוביל אותם לשלושה אליפויות איטליה, שני גביעי אירופה לאלופות ושני גביעים ביניבשתיים.
בנוסף להיותו מאמן אינטר, אימן הררה לפרקים את נבחרת ספרד ואת נבחרת איטליה.
השיטה.
הלניו הררה היה בין המאמנים הראשונים שהשתמשו בפסיכולוגיה כלפי השחקנים, הוא הטביע את חותמו על כמה ממשפטי ההמרצה בכדורגל שאנחנו מכירים עד היום. הוא היה מאמן נוקשה שאסר על שחקניו שימוש באלכוהול ומוצרי טבק וקבע להם תפריטי תזונה בריאים.
הוא הביא לתודעה את שיטת ה- 5-4-1 שיטה שנראת הגנתית במיוחד אבל יוצרת התקפות מתפרצות מהאגפים (יובנטוס של קונטה הצליחה לשחזר את ההצלחה של המערך בשנים האחרונות). חלק ביקרו אותו על המערך ההגנתי של חמישה שחקני הגנה וחלקם ראו אותו כגאון שמשחק עם שני מגנים התקפיים.
משפטי מפתח של הלניו הררה:
"אם אתה משחק בשביל עצמך, אתה משחק עבור היריבים שלך. אם אתה משחק בשביל הקבוצה, אתה משחק עבור עצמך".
"אני רוצה שהחלוצים שלי יפרצו קדימה במהירות רבה, שיגיעו לרחבה תוך שלוש מסירות. אם הם יאבדו את הכדור שימשיכו לרוץ קדימה יהיה מי שישמור מאחורה. ברגע שהקבוצה השנייה תאבד את הכדור הם יחטפו שער".
(DOUBLE RATES APPLY) Portrait of Argentinian-born French coach Helenio Herrera. 1966 (Photo by Sergio del Grande/Mondadori Portfolio via Getty Images)
הלניו הררה, הביא לתודעה את ההתקפות המתפרצות (sportskeeda)
מקום 4- אלכס פרגוסון
קריירת המשחק של 'פרגי' לא הייתה מהמוצלחות שהיו, הוא כנראה לא יכתוב ספר על השנים שבהם שיחק כדורגל משום שכמעט ולא הצליח במקומות בהם דרך. הוא לא הצליח לשמור על מקום בהרכב ועבר מקבוצה לקבוצה, עד שאחת מקבוצתיו (דנפרמליין אתלטיק) הגיעה לגמר כלשהו, פרגוסון אפילו לא נכלל בסגל למשחק. ובעונת 65/66 כשסיים כמלך השערים הוא לא זכה בשום תואר.
קריירת האימון שלו הרשימה הרבה יותר, כבר בגיל 32 מונה למאמן של איסט סטירלינגשייר מהליגה השנייה בסקוטלנד, אחרי 5 חודשים באוקטובר 1974 עבר לאמן את סנט מירן ובעונת 76/77 עלה איתם לליגה הראשונה בסקוטלנד, עונה לאחר מכן פוטר מתפקידו.
לאחר מכן מונה למאמן אברדין איתה זכה להצלחות רבות: אליפות (3), הגביע הסקוטי (4), גביע הליגה הסקוטי, גביע אירופה למחזיקות גביע וסופרקאפ אירופי.
ב-1986 הגיע פרגוסון למנצ'סטר יונייטד ומאז נכתבה ההיסטוריה מחדש. הוא אימן את היונייטד במשך יותר משני עשורים 1986-2013. הוא הפך למאמן עם הכי הרבה שנים באותה הקבוצה ועבר את מאט בובסי (1945-1969).
עם פרגוסון על הספסל מנצ'סטר יונייטד זכתה ב-13 אליפויות ושני תארים אירופאיים, יותר תארים ממה שהיא זכתה בכל ההיסטוריה שלה. כמו כן, המאמן הסקוטי היה מועמד לפרס מאמן השנה בעולם יותר מכל מאמן אחר בהיסטוריה. ב-1999 פרגוסון ויונייטד הפכו לראשונים באנגליה שזוכים בטרבל: אליפות, גביע וליגת האלופות באותה העונה.
הוא הפך למאמן עם הכי הרבה זכיות בגביע האנגלי (5) והמאמן היחיד שזכה בפריימרליג פעמיים, שלוש פעמים ברציפות עם אותה הקבוצה (99/88, 99/00, 00/01 – 06/07, 07/08, 08/09).
ב-2008 הפך אחרי בריאן קלאף (נוטינגהאם פורסט) ובוב פיסלי (ליברפול) למאמן השלישי באנגליה שזוכה פעמיים בליגת האלופות.
לפרגוסון יש בסה"כ 49 תארים רשמיים בסקוטלנד ואנגליה.
השיטה.
באותה התקופה הושרש בקבוצות האנגליות לשחק בשיטת ה-4-4-1-1, ההצלחה של פרגוסון ומה שגרם לו לאריכות ימים במקצוע היו במידה רבה היכולת שלו להסתגל לתקופות העכשוויות. סר אלכס אהב מאוד את הכדורגל האירופאי והושפע מכל השינויים שהתרחשו במהלך השנים, הוא לא התכחש לשינויים והפך את יונייטד לקבוצה מודרנית. מנצ'סטר יונייטד למדה לשחק כדורגל התקפי תוך כדי שימוש באגפים וסיימה מהלכים בלי שום רחמים לעבר השער. במהלך השנים פרגוסון ידע להשתמש נכון בשחקנים, השחקנים היחידים שהיו 'קבועים' היו ראיין גיגס וגארי נאביל.
משפטים מחדר ההלבשה של פרגוסון:
"אף פעם לא שיחקתי בשביל להשיג תוצאות תיקו"
"בשביל שחקן ועבור כל אדם אין דבר טוב יותר מלשמוע 'כל הכבוד', אלה שתי המילים הכי טובות שהומצאו בספורט. אתה לא צריך להשתמש בסופרלטיבים"
thetimes
אלכס פרגוסון, מושפע מהשינויים ומסתגל לתקופות העכשוויות (thetimes)
מקום 3-  ויסנטה דל בוסקה
ראוי שאפתח עם משפט המחץ, ויסנטה דל בוסקה הינו המאמן היחיד שזכה בשלושת התארים החשובים בכדורגל העולמי: ליגת האלופות (01/02 ריאל מדריד), יורו (2012 ספרד), מונדיאל (2010 ספרד).
דל בוסקה החל את קריירת המשחק שלו בריאל מדריד קסטיליה לאחר מכן עלה לקבוצה הבוגרת. בשנים הראשונות הושאל לקבוצות שונות כמו קאסטיון וקורדובה אך לאחר 3 עונות בחוץ חזר לריאל מדריד עד סוף הקריירה המקצועית כשחקן. בנבחרת ספרד רשם כשחקן 18 הופעות ושער אחד.
הקריירה שלו כמאמן הייתה זהה לפחות בכל הקשור לריאל מדריד, הוא החל לאמן את קבוצת הנוער ובכל פעם כשהייתה בעיה כזו או אחרת עם מאמן הקבוצה הבוגרת דל בוסקה נקרא אל הדגל, ב-1996 בעודו מאמן קבוצת הנוער הוא אימן את הקבוצה למשחק אחד לאחר שמאמן הקבוצה הבוגרת פוטר. בעונת 99/00 דל בוסקה מונה רשמית למאמן הקבוצה הבוגרת והוביל אותה לתקופה הטובה ביותר שלה בחצי המאה האחרונה, הקבוצה זכתה פעמיים בליגת האלופות ועוד פעמיים לחצי הגמר, שתי אליפויות, סופרקאפ ספרדי, סופרקאפ אירופאי וגביע ביניבשתי.
באותה התקופה הגיע עידן הגלאקטיקוס הראשון בראשותם של זינדין זידאן, לואיס פיגו ורונאלדו הברזילאי. אחרי תקופה מוצלחת ויום לאחר שזכה באליפות ספרד פוטר דל בוסקה מאימון ריאל מדריד, התגברו השמועות שהוצע למאמן הספרדי לאמן את הנבחרת הלאומית אך הוא סירב בטענה שהוא רוצה להמשיך ולאמן באירופה, הוא חתם בקבוצה הטורקית בשיקטאש אך פוטר לקראת סיום העונה. רק ב-2008 הסכים דל בוסקה לקחת את המושכות ולהנהיג את נבחרת ספרד איתה הוא זכה במונדיאל 2010 ויורו 2012.
אחרי הכישלון ביורו 2016 התפטר דל בוסקה מאימון הנבחרת.
השיטה.
גם במדריד וגם בנבחרת ספרד הסגל של דל בוסקה היה עשיר בשחקנים איכותיים, לא קשה להצליח עם שחקנים כאלו אבל דל בוסקה ידע לאחד ולגבש אותם ולהפוך אותם לקבוצה שנלחמת על אינטרס משותף. ב-2008 דל בוסקה ירש את לואיס ארגונס על הקווים של נבחרת ספרד ואימץ את שיטת 'הטיקי-טאקה' של ברצלונה ו'החלוץ המזוייף', במהלך יורו 2012 המאמן הספרדי לא השתמש בחלוץ טבעי אלא בקשרים התקפיים.
משפטים מחדר ההלבשה של דל בוסקה:
"אתה צריך לשמור את הפוטנציאל הקיים ולפרוץ קדימה מבלי למחוק את טביעות האצבעות של העבר"
"מאמן צריך להבין שיחסי אנוש צריכים להיות מעל הספורט ומעל התחרות"
Vicente del Bosque
ויסנטה דל בוסקה, הסתמך על שחקנים מוכשרים ושיטת ה'תשע מזוייף' (sporquo)
מקום 2-  יוהאן קרויף
קרויף החל את קריירת המשחק שלו באייאקס אמסטרדם שם זכה בתארים רבים כשחקן מקצועי. לאחר תשע שנים מוצלחות באייאקס הוא עבר לברצלונה וזכה כשחקן באליפות ספרד בלבד. בנבחרת הולנד הוא היה שחקן מפתח וזכה שלוש פעמים בפרס כדורגלן השנה באירופה.
לאחר שפרש ממשחק פעיל קרויף חזר לאייאקס כמאמן. בעונתו הראשונה 85/86 קבוצתו הציגה כדורגל התקפי ומהנה שסיפק המון שערי זכות 120 במספר, באותה העונה הוא זכה בגביע ההולנדי. בעונת 86/87 אייקאס וקרויף זכו שוב בגביע ההולנדי ובגביע אירופה למחזיקות גביע.
ב-1988 מונה קרויף למאמן ברצלונה והתחילה התקופה המשמעותית בחייו כמאמן. קרויף החתים שחקנים כמו פפ גווארדיולה, רונאלד קומאן, מיכאל לאונדרופ ורומאריו שעם הדומיננטיות שלהם והמנהיגות שלו הפכו את ברצלונה לקבוצת החלומות (Dream Team).
קרויף הוא המאמן השני המצליח ביותר בברצלונה אחרי פפ גווארדיולה (שבאופן תמוה לא נכנס לעשירייה), ההולנדי זכה עם ברצלונה ב-11 תארים ובין היתר היה המאמן שכיהן התקופה הארוכה ביותר בתפקיד.
כמאמן ברצלונה הוא זכה באליפות הליגה (4), גביע המלך, גביע אירופה לאלופות, גביע אירופה למחזיקות גביע, הסופרקאפ הספרדי (3) והסופרקאפ האירופי.
השיטה.
בברצלונה קרויף כתב את החוקים שלו, הוא כמעט והמציא את הכדורגל מחדש ע"י חדשנות וראיית המשחק בצורה שונה. הוא נמנע משיטת ה-4-4-2 המאוזנת שהייתה פופולארית מאוד באותה התקופה ושיחק בשיטת ה-3-4-3 על מנת לאזן את מרכז המגרש שהיה החלק הדומיננטי ביותר בקבוצה הוא השתמש בגווארדיולה כשחקן מפתח ששיחק בגבם של שלישיית ההתקפה. השקפת המשחק של קרויף העצימה את הצורך בהחזקת כדור ובמסירות קצרות. כמו כן, הייתה לו גם אמונה גדולה בשחקנים הצעירים, הוא עכב מקרוב אחרי כל מחלקות הנוער באירופה והעלה את גווארדיולה מלה מסיה.
משפטים מחדר ההלבשה של קרויף:
"יש רק כדור אחד ואתה צריך שהוא יהיה אצלך"
"הרעיון הבסיסי הוא כשהכדור אצלך אתה זז נכון, יש לך את מה שליריבה אין והם לא יכולים להבקיע"
by433
יוהאן קרויף, ממציא ה'טיקי-טאקה' (by433)
מקום 1- בריאן קלאף
קלאף החל את הקריירה שלו כשחקן כדורגל והפך ל אחד החלוצים הטובים בקבוצה של עיר ילדותו מידלסברו. ב-26 בדצמבר 1962 הוא נפצע פציעה קשה ברצועה הצולבת וחזר למגרשים שנתיים לאחר מכן, הוא הספיק לשחק שלושה משחקים ופרש ממשחק פעיל.
את תחילת הקריירה שלו כמאמן קלאף התחיל בהרטלפול יונייטד כשהיה רק בן 30, הוא היה המאמן הצעיר ביותר בליגה. לאחר מכן עבר לדרבי קאונטי שם הפך לאגדה, הקבוצה שיחקה בליגה השנייה ונראה כי עד כה לא נאבקה כלל על האפשרות לעלות לליגה הבכירה. ב-1968 בעזרת החתמות חכמות של קלאף נבנו אבני היסוד להצלחה של דרבי קאונטי, המאמן הצעיר התערב בכל דבר שקשור למועדון ולקח החלטות שגם אינם מתוקף תפקידו בשביל לנקות את המועדון לחלוטין ולבנות משהו חדש. רק ארבעה שחקנים נשארו לאחר ניקוי האורוות הקיצוני של קלאף, הוא פיטר בין היתר את המזכירה, איש המשק והסקאוט הראשי של הקבוצה. קלאף הוביל את דרבי לשיא מועדון של 22 משחקים ללא הפסד ואליפות הליגה השנייה.
בעונת 71-72 דרבי כבר נאבקה על אליפות הליגה הבכירה מול ליברפול, לידס יונייטד ומנצ'סטר סיטי. הם הובילו את הליגה בהפרש של נקודה אחת בלבד, אחרי משחקם האחרון לעונה שבו ניצחו את ליברפול הם יצאו לחופשה השנתית וחיכו לתוצאות של היריבות הישירות על התואר וגילו כי זכו באליפות. ב-1973 בריאן קלאף התפטר לאחר עימותים מול הנהלת הקבוצה.
התנסות פחות טובה הייתה לקלאף בברייטון ולידס יונייטד.לאחר שהתפטר מדרבי עבר המאמן לברייטון וניצח רק 12 מתוך 32 המשחקים. הוא עזב לאחר פחות משנה והפך למאמן של לידס יונייטד, הוא פוטר אחרי 44 יום בתפקיד לאחר שהסתכסך עם סגל השחקנים והציג תוצאות רעות על המגרש.
כמה חודשים לאחר מכן קלאף חתם בנוטינגהאם פורסט שמוקמה במקום ה-13 בליגה השנייה. בעונתו השנייה הם כבר עלו לליגה הראשונה וזכו בגביע הליגה ולאחר מכן באליפות.
הזכייה באליפות הפכה אותו למאמן הראשון מאז הרברט צ'פמן שזכה באליפות עם שתי קבוצות שונות. נוטיגהאם זכתה שוב בגביע הליגה, זכתה בגביע אירופה לאלופות ושנה לאחר מכן זכתה בפעם השנייה ברציפות בגביע אירופה.
השיטה.
בריאן קלאף מתואר כמאמן ש'הורג ברכות', ציטוט מפורסם שלו על פתרון בעיות עם השחקנים מוכיח זאת: "אנחנו מדברים במשך 20 דקות ובסוף אנחנו מחליטים שאני צודק".
קלאף שיחק בשיטת ה-4-4-2 הישנה והטובה שהכדור עובר מרגל לרגל אך מעבר לשיטת המשחק שלו קלאף הצטיין בבחירת השחקנים שצירף לקבוצתו, ב-1979 קלאף ועוזרו פיטר טיילור רכשו את החלוץ טרבור פרנסיס בשיא העברות דאז, מיליון יורו. הוא רכש שחקנים שלא היו בטופ העולמי ושחקנים ללא הרבה ניסיון והקים מהם קבוצה מנצחת.
משפטים מחדר ההלבשה של קלאף:
"אם אלוהים רוצה לשחק כדורגל בעננים הוא צריך לשים שם דשא"
"לא הייתי אומר שאני המאמן הכי טוב בעסק אבל אבל אני בטופ אחד"
mirror
בריאן קלאף, המאמן הטוב בהיסטוריה עפ"י אופ"א (mirror)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort