האיש שעצר את אלוהים: גורדון בנקס חוגג יום הולדת

גורדון בנקס, גדול שוערי אנגליה והיחיד מביניהם שהניף גביע עולמי, חוגג יום הולדת 79. לאחר שזכה בעודו בחיים בתואר "אגדה", נאלץ גורדון להיכנס למערכה הקשה ביותר-המאבק בסרטן

כל ילד יודע שאנגליה זו מדינה בעלת מסורת כדורגל עשירה וארוכת שנים. האי בו הומצא המשחק נהנה מאחת הליגות החזקות ביבשת, קבוצות פאר שמגיעות לשלבים הגבוהים במפעלים האירופים, ונבחרת שעולה להם על העצבים 95 % מהזמן. לאורך השנים צמחו באי הבריטי כמה מהשחקנים הגדולים ביותר בתולדות המשחק. שחקני הגנה מחוננים כמו ריו פרדיננד, טוני אדאמס, אשלי קול ובובי מור ז"ל. קשרים מופלאים כמו סר בובי צ'רלטון, בריאן רובסון וסטיבן ג'רארד כמו גם סקוררים מופלאים כדוגמת גארי ליניקר, קווין קיגן ואיאן רייט. בנוגע לכל אחת מהעמדות הללו אפשר לפתח ויכוח רועש על  שאלת מיליון הליש"ט: מי הגדול ביותר בתפקידו ?  אך יש עמדה אחת ששייכת ככקונצנזוס לאדם אחד-עמדת השוער. כל אוהד כדורגל יודע מי השוער הגדול ביותר בתולדות נבחרת "שלוש האריות", כמובן כבר ניחשתם שמדובר בגורדון בנקס.

גורדון בנקס-אז והיום (daily express).
גורדון בנקס-אז והיום (daily express).

 

אחד השוערים הגדולים  של המאה ה-20 חוגג היום את יום הולדתו, ואנו במגזין JSPORT החלטנו להעניק את הכבוד לו הוא ראוי. גורדון בנקס נולד היום, לפני 79 שנים בעיר שפילד השוכנת במערב יורקשייר למשפחה ממעמד הפועלים. אביו של גורדון הצעיר שאף לשנות סטטוס זה והמשפחה עקרה לאזור הכפרי שם פתח הפטריארך  בית הימורים לא חוקי. העסק שגשג ותנאי החיים של משפחת בנקס הפכו לנוחים ביותר, אך כמו בקלישאה הידועה- "הפשע לא משתלם", וטרגדיה נוראית חיכתה מעבר לפינה. לילה אחד  לעת סגירה, פרצו שודדים לבית ההימורים על מנת לקחת בכוח את הפדיון היומי. היחיד שנכח בעסק באותו זמן היה ג'ק, אחיו המוגבל פיזית של גורדון שנאלץ להיעזר במקל על מנת לנוע וגובהו היה 1.52 בלבד. ג'ק ניסה להתנגד אך בנחיתות מספרית ופיזית לא היה לו סיכוי והשודדים חבטו בו נמרצות. לאחר מספר שבועות בבית החולים נפטר ג'ק בנקס מפצעיו. מיותר לציין שהמקרה השפיע קשות על גורדון שהיה אז נער צעיר בלבד וכבר נאלץ לשכול את אחיו האהוב.

לאחר שסיים את לימודיו החל גורדון לעבוד בעבודה פיזית, ולא נראה שכדורגל ברמות הגבוהות זו שאיפה לעתיד מבחינתו. אומנם גורדון שיחק כשוער בקבוצה מליגת התיכונים, אך החוויה הזו לא הייתה חיובית במיוחד לאחר שספג 15 שערים בשני משחקים!!! ולא היה נראה שמדובר במי שעתיד להיות השוער הגדול ביותר בתולדות הכדורגל הבריטי. גורדון חזר לעמוד בין הקורות די במקרה. לאחר שהגיע לצפות במשחק של הקבוצה החובבנית מילספו FC. השוער לא הגיע למגרש,  ואחד מאנשי הקבוצה שם לב לבחור הצעיר  והמרשים למראה (זכר לעבודות הפיזיות בהן לקח חלק בזמנו ולגובהו). גורדון הרשים בשער והפך להיות השוער הקבוע של הקבוצה החובבנית.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
גדול שוערי אנגליה בכל הזמנים (daily mail).
גדול שוערי אנגליה בכל הזמנים (daily mail)

 

יכולתו המרשימה לא עברה מתחת לרדאר ולאחר תקופה קצרה הוחתם על החוזה בתשלום הראשון מבחינתו. מועדון הכדורגל צ'אטרפילד מהליגה השלישית נתן לגורדון את ההזדמנות הראשונה שלו בליגה מקצוענית. גורדון גם שיחק במדי קבוצת הנוער של המועדון, עמה הגיע לגמר הגביע לנוער שם הפסידו 4-3 לקבוצת הנוער של מנצ'סטר יונייטד, שבשורותיה שיחקו שחקנים רבים שלאחר מכן היו חלק מקבוצת "תינוקות באזבי" המופלאה. לאחר שנתיים הפך גם לשוער הראשון של המועדון, אך בזמנו למועדון לא היה מאמן שוערים וגורדון נאלץ להסתדר לבד וללמוד מטעויות שלו תוך כדי תנועה. אישיותו הווקאלית התעצבה במועדון הצנוע, והוא החל לחלק הוראות לחבריו לחוליית ההגנה במהלך משחקים, דבר שהפך לחלק חיוני מתפקידו של כל שוער בשנים הבאות.

השוער הצעיר הכישרוני החל למשוך את עיני הסקאוטרים של קבוצות הליגה הבכירה, ובשנת 1959 לסטר סיטי רכשה את שירותיו של בנקס מצ'סטרפילד בסכום של 7000 ליש"ט.  לאחר שהחל כשוער קבוצת המילואים, תפס גורדון את עמדת השוער הראשון,לאחר יכולת לא משביעת רצון של השוער הסקוטי דייב מלקארן. במשך כמעט שמונה שנים  ניצב גורדון בשער של "השועלים" והפך להיות אחד השחקנים הגדולים בתולדות המועדון הוותיק ואף הגיע עם המועדון פעמיים לגמר הגביע האנגלי ופעמיים לגמר גביע הליגה. סגנון המשחק של גורדון הפך להיות אחד מאבות הבסיס לאיך שוער צריך לשחק, היכולת להתמקם בצורה פנומנלית בדיוק במקום הנכון, לצד אינסטינקטים מרשימים הפכו אותו לאגדה שהכרנו. יכולתו הגבוה הרשימה את אלף ראמזי, המאמן הלאומי, שהחליט לזמנו לסגל נבחרת "שלושת האריות". ראמזי הכין תשתית חזקה לקראת המונדיאל של קיץ 66 שנערך לראשונה על אדמת המדינה בה הומצא משחק הכדורגל.

גורדון בנקס לצד פיטר שילטון, יורשו בלסטר ובנבחרת הלאומית (daily mail).
גורדון בנקס לצד פיטר שילטון, יורשו בלסטר ובנבחרת הלאומית (daily mail)

גורדון לצד בובי צ'רלטון, בובי מור וג'ף הרסט הפכו ללב הנבחרת שהתייצבה לטורניר על מנת לשמור על הבית,  ולהביא לאומתם זכייה ראשונה בגביע העולמי. שלב הבתים עבר בהצלחה בעיקר בזכות יכולת דיפנסיבית מרשימה של חוליית ההגנה בראשות הקפטן בובי מור ז"ל וגורדון בנקס בשער. אנגליה סיימה במקום הראשון בבית א' בלי שספגה ולו שער אחד. לאחר ניצחון 1-0 על ארגנטינה במשחק אלים שהתסיס יריבות של עשרות שנים (ד"ש מדייגו סימאונה, דיוויד בקהאם ואיי פוקלנד.) הגיע חצי הגמר נגד נבחרת פורטוגל הנהדרת, ברשות אאוזביו שהיה נראה בלתי ניתן לעצירה. דרמה גדולה הייתה בחדר ההלבשה האנגלי בתחילת המשחק, לאחר שנגמר לגורדון גומי הלעיסה, אותו נהג להדביק לכפפות על מנת לשפר את האחיזה בכדור. אחד מאנשי הנבחרת רץ למרכול קרוב ורכש מסטיקים בשביל השוער הלאומי. אולי בגלל הפניקה הקלה בחדר ההלבשה או אולי בגלל שאאוזביו עליו השלום באמת היה שחקן מיוחד, לאחר 442 דקות ללא ספיגה נאלץ גורדון להוציא כדור ראשון מהרשת, וגם זה היה מבעיטת עונשין מ-11 מטרים.  צמד שערים  של בובי צ'רלטון הספיקו לניצחון ועלייה היסטורית לגמר המונדיאל.

לעיני כמעט  97 אלף אוהדים אנגלים ביציעי וומבלי, בנוסף לאומה שלמה שצמודה לטרנזיסטורים ומכשירי הטלוויזיה, ניצבו הבחורים של ראמזי מול נבחרת מערב גרמניה האימתנית. לאחר טעות נדירה של בנקס גרמניה עלתה ליתרון אך ג'ף הרסט השווה והמארחים אף עלו ליתרון במחצית השנייה, אך טעות בהגנה האנגלית דקה לסיום הזמן החוקי נוצלה לשיווין גרמני והקבוצות הלכו להארכה, בנקס טוען עד עצם היום הזה שבמהלך ההוא כדור פגע ביד של שחקן גרמני והשער היה צריך להיפסל, למרות שלפי הצילומים דווקא נראה שמדובר בכיבוש חוקי. בהארכה הגיע אחד הרגעים הזכורים בתולדות המונדיאל, אחד השערים השנויים במחלוקת בתולדות משחק הכדורגל. בעיטה של ג'ף הרסט פגעה במשקוף וניתזה לכר הדשא, ספק מעבר לקו השער, לאחר התייעצות עם הקוון החליט השופט לאשר את השער ואנגליה עלתה ליתרון בשנית. הרסט השלים שלושער דקה לסיום ודאג להנציח את עצמו ואת חבריו לקבוצה באופן סופי כאגדות לאומיות של הממלכה. גורדון בנקס ספג שלושה שערים בלבד במהלך המשחקים  ושובץ כחלק מנבחרת הטורניר.

 

מניף את הגביע לאחר הניצחון הגדול בוומבלי בגמר המונדיאל (daily mail).
מניף את הגביע לאחר הניצחון הגדול בוומבלי בגמר המונדיאל (daily mail)

 

4 שנים לאחר מכן אנגליה הגיעה למונדיאל במקסיקו במטרה לשמור על תואר "אלופת העולם". ההגרלה הציבה את הבריטים באותו בית עם נבחרת ברזיל המופלאה בראשות פלה וז'אירז'יניו. לאחר ניצחון על רומניה פגשו בנקס וחבריו את ה-"סלסאו". ברזיל ניצחה במשחק אך הרגע הזכור ביותר מהתמודדות לא היה כיבוש השער של ז'ארז'יניו (שהבקיע בכל משחק באותו טורניר). הקיצוני הימני בכבודו  ובעצמו פרץ באגף והעביר הגבהה מצוינת לתוך הרחבה, הישר לראשו של פלה הגדול שנגח את הכדור לעבר הקרקע בעצמה, הכדור כבר היה נראה בדרך לרשת, וכך גם חשב פלה שכבר הרים את אגרופיו לאות ניצחון, אך גורדון בנקס באינסטינקט פנומנלי הדף את הכדור לקרן. ההצלה הזו נחשבת עד עצם היום הזה לאחת ההצלות הגדולות בכל הזמנים. פלה עצמו החמיא לשוער על הפעולה ההרואית ואף טען שזו ההצלה הגדולה ביותר שראה אי פעם. אך אנגליה הודחה ברבע הגמר לאחר נקמה כואבת מצד מערב גרמניה. שלוש שנים חלפו וגורדון בנקס פרש מהנבחרת הלאומית לאחר שצבר 73 הופעות בינלאומיות, שמר 35 פעמים על שער נקי והפסיד תשעה משחקים בלבד.

אחת ההצלות הגדולות בתולדות המשחק (daily mail).
אחת ההצלות הגדולות בתולדות המשחק (daily mail)

 

במהלך התקופה בלסטר גורדון החל לחנוך את מי שהפך להיות היורש שלו גם אצל השועלים וגם במדים הלאומיים-פיטר שילטון. שילטון עצמו אחראי לסיום הרומן בין בנקס למועדון, מכוון שכשהוחתם על חוזה חדש דרש שילטון מקום בהרכב הפותח. הנהלת לסטר הסכימה וגורדון בנקס עבר לתחנה הבאה בקריירה-סטוק סיטי. גם במדי "הקדרים" המשיך גורדון לעשות חיל. עצירת פנדל פנומנלית באפטון פארק, מול מור, חברו הטוב והקפטן שלו לשעבר בנבחרת, הייתה רק אחת מההצלות הענקיות  של בנקס במדי המועדון בו זכה בתואר היחיד שלו מחוץ לנבחרת-גביע הליגה האנגלי. אך הסוף לא היה שמח. גורדון היה מעורב בתאונת דרכים ואיבד את הראייה בעין ימין, מה שגרם לקריירה שלו הלכה למעשה-להסתיים.  לאחר שש שנים מוצלחות מבחינתו במדי הקדרים ועוד אפיזודות קצרות בארה"ב ואירלנד, תלה גורדון בנקס את הכפפות ופרש מהמשחק אומנם בעל כורחו, אך כלא פחות מאגדה, וכאחד השוערים שהכי השפיעו על התפתחות בעמדה בין הקורות במאה ה-20 לצד לב יאשין הרוסי ודינו זוף האיטלקי.

 

כשעוד שיחק בצ'סטרפילד גויס גורדון לשירות הלאומי והוצב בגרמניה, שם פגש את מי שהפכה להיות אשתו אורסולה. במהלך השנים נולדו לזוג ארבעה ילדים. לאחר שפרש עסק גורדון בעסקים ובניסיון אימון לא מוצלח בטלפורד יונייטד. בשנות ה-90 נאלץ לעבור ניתוח להסרת כליה לאחר שאובחן אצלו גידול סרטני. ב-2002 הוכנס השוער הבריטי הגדול ביותר בהיסטוריה להיכל התהילה של הכדורגל האנגלי. אך ב-2015 התבשר גורדון שגם בעשור השביעי לחייו עליו להילחם עם המחלה הנוראה, לאחר שאובחן בשנית כחולה סרטן.  גורדון החל בתהליך כימותרפיה אך נשאר אופטימי ואף סיפר שהוא שואב השראה מהישגיו בעבר. "אם הצלחתי לעצור את פלה, אני יכול לנצח את הסרטן" אמר גורדון בראיון ל-דיילי מייל ועד היום הוא שומר על אופטימיות וממשיך במאבקו הפרטי. גם מישראל הרחוקה נרצה לאחל את כל המזל הטוב שבעולם לאחד הגדולים בדורו והחלמה מהירה ונטולת כאבים ככל האפשר.

"אם הצלחתי לעצור את פלה, אני יכול לנצח את הסרטן" (daily mail).
"אם הצלחתי לעצור את פלה, אני יכול לנצח את הסרטן" (daily mail)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort