בדיוק בזמן – ההפסד לרעננה במחזור הקודם יכול לעשות טוב לקבוצה של ברק בכר

אחרי ריצה מטורפת של תשעה ניצחונות רצופים וקביעת שיא מועדון חדש, נעצרה הפועל באר שבע בהפסד מול הפועל רעננה. הקבוצה של בכר נראתה רע, אף על פי שהגיעה למספיק הזדמנויות כדי לסיים גם ב-4-1. בסופו של יום, מדובר בירידת מתח טבעית שעשויה גם להפוך לדבר חיובי בהמשך העונה. כתבתו של נתיב כפרי

ברק בכר מתחיל לגלות שהפרויקט רב השאיפות שלו מתחיל להתחרות בציפיות אותן הוא בעצמו ייצר. אחרי ההפסד לרעננה, ענן העשן נתפזר לאורו של פער 6 נקודות בלבד מהמקום השני, וזה קורה כמובן ערב המשחק הביתי מול הקבוצה המתפרקת הפועל תל אביב. אבל מה שהיה אמור להיות פער 12 הוא כעת מחציתו, וזאת עובדה שלא ניתן להתעלם ממנה. הנה פתאום שוב מכבי תל אביב נושפת בעורף, אם כי ממרחק שעדיין בכר לא מרגיש את הנשימות האלה, ולפתע בעיה נוספת צצה, ספק חיובית וספק שלילית.

חזרתם של מאור מליקסון ואליניב ברדה לסגל הרחב מאוד שעומד לרשותו של בכר יוצר למאמן כאב ראש המלווה במלחמת מעמדות ואגו. קרוב לוודאי שאף אחד לא מצפה מברדה בן ה-35 שחוזר מפציעה לקחת שוב את המושכות ולהוביל קבוצה שרצה יפה מאוד גם בלעדיו. ומליקסון? ובכן, המקרה של עושה המשחק הבאר-שבעי שונה בתכלית. הוא חוזר למשבצת אותה מילא אוחנה הצעיר, השחקן החדש שממילא קיבל הרבה יותר דקות ממה שהיה אמור. התרומה של אוחנה משמעותית, אבל זו של הקשר בן ה-32 תהיה משמעותית בהרבה. על כן, החזרה שלו להרכב מתבקשת, והגיונית יותר מזו של ברדה. עתה יצטרך בכר ללמוד מחדש את העבודה מול חדר הלבשה מלא אגו, והוא יצרך לעשות זאת מצוין כדי לא רק לחזור למסלול הניצחונות, אלא גם לשמר את אותה יכולת נהדרת מהסיבוב הראשון ומהמשחקים הנהדרים באירופה.

מוחמד שכר כובש מול האלופה (הפייסבוק הרשמי של הפועל רעננה)
מוחמד שכר כובש מול האלופה (הפייסבוק הרשמי של הפועל רעננה)

אסור לשכוח, בניגוד לכל 67 שנות קיומה, הפועל באר שבע מעולם לא התמודדה עם אתגר בינלאומי בפברואר, וגם לא במרץ. גם אם לא במחשבות היומיום, יושב צמד המשחקים מול בשקיטאש טוב טוב בראשו של המאמן בן ה-37, וכן בראשם של כל אנשי המערכת. וזאת הסיבה שהאתגר הזה כפול. מנקודת מבט זו, של שמירת המתח ושחרורו לפני עלייה לשיא נוסף ההפסד לרעננה לא היה יכול לבוא בתזמון טוב יותר. לא מדובר רק בפער הגדול שייצרה באר שבע במחזור בודד, פער שנע בין 10 נקודות במעשי ל-12 נקודות בתיאוריה, כך שאפשר לחיות גם עם איבוד נקודות מקרי דווקא לפני שהליגה מעבירה הילוך. אלא אף בעובדה שהפצועים הבכירים חוזרים. הרעב חוזר ומתעורר מחדש, ואיתו החשק לנצח ולהיות טובים.

הרעיון הזה של ירידה לצורך עלייה אינו רק קונספטואלי. מדובר על מצב פיזי ופסיכולוגי טבעי, הקיים אצל ספורטאים, ולא רק אצלם. ברגע שיש עלייה הדרגתית עד להגעה לשיא, תבוא בהכרח ירידה טבעית ביכולת. מבחינה פיזית, הגוף זקוק למנגנון התאוששות, ולכן הוא מכין את עצמו לעלייה הטבעית הבאה. בפסיכולוגיה יש מונח הקרוי "רמת עוררות". ממש כמו עירנות המתחילה מהבוקר ומסתיים בשעות הערב דרך נקודת שיא, ישנה גם רמת עירנות שמשמעותה רמת האנרגיה שיש לנו לקראת המשימה. עקומת העוררות, אחד המונחים החשובים בפסיכולוגיה של הספורט, מציגה את הקשר בין רמת העוררות לרמת הביצוע.

עקומת העוררות מציגה את היחס בין רמות שונות של עוררות ביחס לביצוע (פסיכולוגיית ספורט)
עקומת העוררות מציגה את היחס בין רמות שונות של עוררות ביחס לביצוע (פסיכולוגיית ספורט)

רמת העוררות עולה ביחס ישיר לרמת הביצוע, אבל בשלב מסוים עוררות יתר עשויה לפגוע בביצועים. במלים אחרות, שאננות וחוסר רעב יכולים לגרום לנפילה משמעותית בעוררות וביכולת, ולכן עליית מתח רגעית במצב חיובי משפרת את הסיכויים למציאת שיא עוררות חדש, ומכך שיא ביצוע חדש. זהו מחזור, בדיוק כמו כל דבר בחיינו. עוררות אופטימלית תביא לביצועים הטובים ביותר. אבל עוררות יתר עשויה לגרום לחרדה, ולפגיעה ביכולת. לחץ חיובי הופך ללחץ שלילי, וזה יכול להפוך למערבולת. שחקן בחרדה עשוי "להיחנק", לא להצליח לבצע ואז "להתפרק".

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
עקומת ה-U ההפוכה מציגה מצב קיצוני של עלייה מהירה מדי בעוררות וביכולת, ולאחריה נפילה חזקה וחדה (פסיכולוגיית ספורט)
עקומת ה-U ההפוכה מציגה מצב קיצוני של עלייה מהירה מדי בעוררות וביכולת, ולאחריה נפילה חזקה וחדה (פסיכולוגיית ספורט)

יש גם מצב קיצוני יותר. עלייה חדה ביכולת ללא שימת לב לעוררות מתונה והדרגתית עשויה בתורה לגרום לירידה חדה ביכולת ולהתרסקות מנטלית. אבדן השליטה הזה נובע מחרדה קיצונית, שדומה לתחושה של פחד במה. דבר דומה קרה לצ'לסי בעונה הקודמת. כדור השלג התחיל בשיא המדרון, ומשם הדרך למטה הייתה מהירה מאוד. הייצוג הגרפי של מצב קיצוני זה נקרא "עקומת ה-U הקטועה". האיזון הזה הוא דק מאוד, ודווקא בקבוצה עתירת כוכבים כמו אלופת המדינה, שגם סוחבת את הטייטל הזה ואת הציפיות שייצרה על כתפיה, יש צורך בירידת מתח טבעית, לפעמים אף מלאכותית.

לשמחתו של בכר, המשחק הביתי מול הפועל תל אביב במצבה הנוכחי הוא הרגע הכי מתאים ליצירת היזון חוזר עבור הקבוצה שלו. מחד, מכבי תל אביב ממילא כבר ניצחה, אז אין ציפיות לגבי משחק קרב של היריבה. מנגד, העובדה שסוף סוף הקבוצה קיבלה מנוחה במשחקי אמצע השבוע מסייעת למערכת ובראשה לשחקנים להתאושש, ובהיעדר משחקים תובעניים במסגרת האירופית יכול בכר להתרכז במשימות הליגה. זה לא אומר שהולך להיות קל הערב ב-21:00 באצטדיון טוטו טרנר. אלא שזה הרגע עבור האלופה להשרות שקט ויציבות שיסייעו מאוד להמשיך את הריצה המופלאה לעבר אליפות שנייה ברציפות. בסופו של דבר, המשחק הזה תלוי בעיקר בהפועל באר שבע.

ברק בכר עוד יכול לצאת מורווח מההפסד. הכל תלוי אם מדובר בירידה לצורך עלייה (האתר הרשמי של הפועל באר שבע)
ברק בכר עוד יכול לצאת מורווח מההפסד. הכל תלוי אם מדובר בירידה לצורך עלייה (האתר הרשמי של הפועל באר שבע)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort