שני צדדים למטבע: בעד ונגד מערכות טכנולוגיות בכדורגל

שני צדדים למטבע: בעד ונגד מערכות טכנולוגיות בכדורגל

לאורך ההיסטוריה קיימים רגעי מחלוקת שמקוממים אוהדי כדורגל רבים ברחבי העולם עקב טעויות שיפוט שזכורים עד היום. הזכור מכולם הוא שערו של דייגו ארמנדו מראדונה נגד אנגליה במונדיאל מקסיקו בשנת 86' שהכריע 2-1 לטובת ארגנטינה, אחרי שכבש שער עזרת היד. אותו שער זיכה אותו לכינוי "יד האלוהים" והפך לשער הזכור ביותר שלו. במוקדמות מונדיאל 2010, תיירי הנרי העלה את צרפת למונדיאל על חשבון אירלנד לאחר שבישל שער בעזרת היד. בגמר גביע העולם 66' אנגליה כבשה שער נגד גרמניה שעד היום לא ברור אם הכדור עבר את קו השער או לא. משחקים היסטוריים יזכרו לדורות רק בגלל החלטה שנויה במחלוקת של שופט.
היום מדובר על מצלמות שיפוט ומערכות לבדיקה האם הכדור עבר את קו השער שיעזרו לשופטים ברגעים גורליים כמו בענפי ספורט אחרים.
abc
טעויות שיפוט שעשו היסטוריה, יד האלוהים (ABC)
בטניס, השופט יושב לו על מגדל ונראה כאחד הצופים בשורה הראשונה, ממרום מושבו הוא מתמקד אך ורק בשני השחקנים מולו ובכדור הקופץ מצד לצד. לשחקני הטניס יש את האפשרות לערער על החלטתו ולדרוש לצפות במצלמות במיקומו המדוייק של נפילת הכדור, ובכך נמנעים מאיבוד נקודות שנעלמות מעיני השופט.
בכדורסל ישנם שלושה שופטים שמכסים 10 שחקנים, יש באפשרותם להשתמש במצלמות ברגעי מחלוקת. לעומת זאת מגרשי הכדורגל גדולים פי ארבעה ממגרש כדורסל ועד לא מזמן על שטח זה התפרסו ארבעה שופטים. בשנים האחרונות, הצטרפו שני שופטי רחבה שיעזרו לשופט הראשי להכריע רגעי מחלוקת בתוך הרחבה.
אך מה קורה כאשר דברים משמעותיים קורים מאחורי גבו של השופט הראשי, רחוק ממנו או דברים המתרחשים במהירות רבה מידי?
לשופט הכדורגל הרבה יותר קל לטעות מאשר להצליח, הוא צריך להסתמך אך ורק על עיניו בזמן שהוא מתרוצץ בין 22 שחקנים ובכל רגע נתון מתרחש משהו סביבו בעיקר בתוך הרחבות, רגע אחד של אי ריכוז עלול לגרום להחלטה שגויה ולהכריע את המשחק.
השחקנים שמודעים לחסרונות השופט ולעובדה שהוא לא יכול לראות הכל, מרבים לנצל את הלקויות וליפול במקומות אסטרטגיים בתקווה שהשופט יפסוק לטובתם.
במידה ויהיו מצלמות שיפוט, נוכל להנות ממשחק נקי, השחקנים יהיו מודעים לעובדה שהשופט יכול לדרוש בדיקה מעמיקה של כל נפילה והמשחק ירוץ בקצב מהיר יותר, בלי שריקות סרק שעוצרות את המשחק ומחממות את האווירה על המגרש וביציעים.
theguardian
הווארד ווב, הפך לשופט השנוא ביותר עקב טעויות השיפוט שלו (theguardian)
ב-3 למרץ 2012 הכריז ארגון IFAB על שתי מערכות, כמועמדות שעברו לשלב הבדיקות השני. בשלב הבדיקות השני בחרה הקבוצה שמאחורי כל מערכת, אצטדיון שבו הטכנולוגיה נבחנה במספר תרחישים תאורטיים. הבדיקות נערכו גם בכמה אימונים ובמעבדות, כדי שניתן יהיה להתחשב בתנאים שונים ובהפרעות שונות לשדה המגנטי. נערכו אף בדיקות עם השעון שאותו אמורים השופטים לשאת על ידם. נערכו גם בדיקות בשני משחקים תחרותיים רשמיים. לאחר שלב הבדיקות השני אושרו שתי המערכות לשימוש, אך ישנם שני צדדים למטבע.
התומכים בהחלטה טוענים כי יש פתרון לטעויות השיפוט, מצלמות השיפוט ומערכות טכנולוגיות נמצאות ברוב משחקי הספורט התחרותי ועוזרים לשופטים להגיע למספר מינימאלי של טעויות ולא להכריע את המשחק בעצמם.
בשנים האחרונות טעויות השיפוט הפכו להיות משמעותיות יותר ויותר, כיום יש שחקנים מהירים מאוד בכדורגל העולמי והשופט נשאר הרחק מאחור כאשר מסי ורונאלדו יוצאים לריצה, ברוב התיקולים השופט צריך להסתמך על האינטואיציות שלו ולקבל החלטה מהירה, החלטה שיכולה להתחיל עם כרטיס צהוב ולהסתיים עם כרטיס אדום או אפילו פנדל שיכולים להכריע משחק. גם הקוונים מרבים לעשות טעויות בהחלטות על נבדל, המשחק מהיר ולקוון קשה להסתכל בו זמנית על רגע המסירה ועל השחקן האחרון בשורה, דבר שגורם לשערים בנבדל או שערים חוקיים שנפסלים.
כל החלטה שגויה שמכריעה משחק גורמת לזעם גדול אצל האוהדים המתוסכלים שמרגישים כי "נגנב" מהם השלב הבא בליגת האלופות או העפלה למונדיאל, מצלמות השיפוט ומערכות טכנולוגיות יכולות להיות החלטה שתשנה את פני הכדורגל ומשחקים יהיו מוכרעים בגלל שחקנים ולא בגלל החלטות מעוררות מחלוקת.
elarbitraje
לדעת התומכים, העתיד כבר כאן (elarbitraje)
התומכים בטכנולוגיה מציינים את הדוגמאות הרבות להחלטות שיפוט שגויות בנוגע לכדורים שעוברים על סף קו השער, כאלה שחורצות את התוצאה במשחקים חשובים, כמו לדוגמא שערו החוקי של פרנק למפרד שנפסל במונדיאל 2010 אחרי שנגע במשקוף, נחת חצי מטר אחרי הקו וקפץ החוצה.
העולם מתקדם מבחינה טכנולוגית ואולי זה הזמן של הכדורגל להתבגר ולקבל את השינויים.
לעומתם, המתנגדים טועניות שטעויות השיפוט הן חלק מהמשחק ואי אפשר לקחת אותם, השופט הינו אדם ורשאי לטעות בהחלטותיו.
המתנגדים חוששים שהטכנולוגיה תשפיע על האלמנט האנושי במשחק ותבטל את ההנאה שבוויכוח על טעויות שיפוט. כל אוהד יסכים שחלק מהחוויה בלצפות בכדורגל הוא להרגיש שהשופט נגד קבוצתו, שמגיע לקבוצה שלו יותר ובכלל נעים יותר להפיל את היכולת הרעה של הקבוצה האהובה על השופט.
אם ניקח לשופטים את היכולת לקבל החלטות הם מאבדים את האפקטיביות שלהם, השופט הראשי יאבד את חשיבותו והשפעתו. המשחק עצמו עלול לאבד את הערך שלו, השחקנים יהיו זהירים יותר והכדורגל יפסיק להיות אגרסיבי ולוחמני, הוא יהפוך למשחק רך ועדין שפנדל יהיה בגדר נס.
מבחינה כלכלית יהיה קשה ליישם את הטכנולוגיה בכל השכבות בעולם הכדורגל, ובייחוד בהתאחדויות כדורגל קטנות יותר או עניות יותר. בעבר בעלי תפקידים בפיפ"א הביעו בפומבי את העדפתם לשילובם של חברי סגל שיפוט נוספים במשחק על פני יישום הטכנולוגיה אך הטכנולוגיה עשתה את שלה. פיפ"א אישרה שמונדיאל רוסיה 2018 יהיה בהשגחת מצלמות שיפוט.
אך הכדורגל הוא משחק מהיר ודינמי, ולא יהיה לעצור ולחכות לתשובת המצלמה כל רגע שנוי במחלוקת ישר יריץ את השחקנים לעבר השופט במטרה לבדוק את הנושא, דבר שעלול "לתקוע" את המשחק. דוגמא לכך ראינו במשחק חצי הגמר בין קאשימה לאתלטיקו נאסיונל, לשופט לקח 3 דקות!!! לקבוע שהמהלך שהוא ראה בשידור חוזר על גבי המסך מוביל לפנדל, אך השופט טעה, היה נבדל עוד לפני המהלך שהוביל לפנדל. ובכלל מתי על שופט יהיה את האפשרות לבחון האם הנושא מצריך בדיקת מצלמה ומתי לא?
לדעת המתנגדים, ישנם מקרים שגם מצלמות הטלוויזיה אינן יכולות לתת מענה כמו עבירה לגיטימית או נגיעת יד לא מכוונת, ישנן החלטות שצריכות להתקבל לפי דעת שיקול השופט וגם מצלמה לא יכולה לפתור את הסוגייה. אופציה של מצלמה יכולה לפגוע בביטחון השופט ולגרום לו להסתמך על החלטת המצלמה ובכך מבטלת את תפקידו על המגרש.
as
הכדורגל מאבד את האנושיות (as)
גם במשחק הגמר של ריאל מדריד מול קאשימה המצלמה קיבלה תפקיד מרכזי לאחר ששער של כריסטיאנו רונאלדו כמעט ונפסל, השופט אישר תחילה את השער אבל שיחות שהגיעו לאוזנייה שלו מחדר הבקרה בזמן שאלו צפו בשידורים החוזרים שניות לאחר השער גרמו לו לפקפק בהחלטה ולבקש צפייה חוזרת במהלך, כך הסבירו בפיפ"א את הכמעט מחדל של צוות השיפוט שאיבד את הביטחון לקחת החלטה בכוחות עצמו.
רבות הפעמים ששדרני כדורגל, מחכים לזווית צילום נוספת לפי שהם מצדיקים או מאשימים את השופט, גם עם שידורים חוזרים והילוך איטי קשה לבחון את קצב המשחק ולקבל החלטה, הרי גם במצלמה הכל עניין של זווית.
דווקא אותם רגעים אפורים, כשהשופט טועה אלו הרגעים המלהיבים במשחק. הרגעים הללו גורמים לאוהדים לקפוץ מהספה או לעמוד ביציעים ולצעוק על השופט, רגע של אחדות כאוהדים, רגע של חיבור מתפרץ ועכשיו לכולם אויב אחד וברור- השופט או אמא שלו, תלוי את מי שואלים.
מי יודע, אולי קרוב מאוד הרגע שהאוהדים יצאו מהאצטדיונים בקריאות "המצלמה בת…" לפחות הפעם אף אמא לא תיפגע.
correodelorinoco
האויבת חדשה של הכדורגל, המצלמה. (correodelorinoco)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort