הביזון הקטן מחבל הבאסקים

ביצ'נטה ליזארזו, אחד המגנים הגדולים של הדורות האחרונים חוגג השבוע 47 חורפים. זהו הסיפור על הילד הנצחי מחבל הבאסקים הצרפתי שנקרע כל חייו בין שתי הזהויות שלו, הצליח לכבוש את הבונדסליגה ואת ליבו של העם הצרפתי אך בבילבאו תמיד ייזכר כבוגד.
ויסנטה ליזארזו נולד בשנת 1969 בעיירת הגבול הדרומית סן ז'אן דה לוז. בגיל צעיר מאד העלם קטן הממדים הצפין אל בורדו, שם מצא את מקומו בקבוצת הנוער של ז'ירונדן דה בורדו המקומית. כשהיה בן 12, נלקח ויסנטה הצעיר אל רופא שהסביר לו כי סיכוי נמוך שיצליח לגבוהה מעל ל170 סנטימטרים, ואכן גובהו המקסימלי והנוכחי של ויסנטה (כיום ביצ'נטה) עומד על 169 ס"מ בלבד. מגבלת הגובה לא הצליחה לעקב את ליזארזו באופן משמעותי ואפילו עזרה לו בקרבות הפיזיים מול שחקני הכנף של היריבות. לאחר פרישתו העיד על עצמו ביצ'נטה כי "אני 1.69 מטר ושוקל 69 ק"ג, אבל בתקופתי הייתי כמו ביזון קטן, מוכן להילחם. בחורים קטנים נותנים 120% מעצמם". בקיץ 1987 עלה ליזארזו אל הקבוצה הבוגרת של בורדו, בה העביר כמעט ממחצית הקריירה שלו. ביצ'נטה נחת אצל הכחולים באחת התקופות הקשות שלהם בהיסטוריה- הקבוצה נקלעה לקשיים כלכליים לאחר שלושת האליפויות של שנות ה-80, מה שהביא לירידתה לליגת המשנה בצרפת ולחזרתה כעבור זמן קצר לליגה הבכירה. בורדו הייתה קבוצה פושרת לחלוטין בשנות ה90 המוקדמות וליזארזו הצעיר התחיל לפרוח בה ואפילו כבש ובישל שערים בזכות ההשתחררות המהירה שלו משחקני היריבה והמהירות המפרצת המדהימה שלו. בסוף שנות ה90 ביצ'נטה כמעט קטף תואר ראשון בקריירה, אך הפסד אכזרי בגמר גביע אופ"א לקבוצתו לעתיד, באיירן מינכן מנע מליזארזו את התואר היחיד שחסר לו בקריירה. אך אל דאגה, ליזארזו נמצא ברשימה מכובדת ומצומצמת של שחקנים שזכו באליפות מקומית, בגביע מקומי, בטורניר יבשתי (יורו), במונדיאל ובליגת האלופות והוא נחשב לשחקן הצרפתי המעוטר בכל הזמנים, הרבה בזכות הקבוצה שגנבה ממנו את התואר הראשון, באיירן מינכן.

החברים הכי טובים בתמונה שגרתית. ליזארזו וזידאן.
החברים הכי טובים בתמונה שגרתית. ליזארזו וזידאן.

ליזארזו תמיד השאיר מקום חם בליבו לחלק הספרדי של חבל הבאסקים , מה שגרם לו לעבור בשנת 1996 לקבוצה שהכי מזוהה עם חבל ארץ זה, אתלטיק בילבאו. בבילבאו קיבלו בברכה את השחקן הבאסקי שאינו ספרדי הראשון שנוחת אצלם מאז שנת 1918, אך על אף הסיפור הגדול הטמון בחתימתו של הזר הראשון בקבוצה מזה שנים רבות, הביצועים של ליזארזו על המגרש היו הרבה פחות גדולים- ליזארזו שיחק רק עונה אחת בלבד במדי אתלטיק ושותף ב16 משחקים בלבד בגלל קשיי התאקלמות.

הקשיב ללב וטעה בענק. ליזארזו במדי אתלטיק בילבאו.
הקשיב ללב וטעה בענק. ליזארזו במדי אתלטיק בילבאו.

לאחר העונה הקשה בבילבאו, מגיעה התקופה הטובה ביותר של ליזארזו במהלך הקריירה- באיירן מינכן שהתרשמה מהצרפתי המוכשר החליטה לרכוש אותו מבילבאו תמורת כמעט 4 מיליון ליש"ט, אותו היום ביולי 97' התחיל את התקופה הגדולה בקריירה של ליזארזו. ליזארזו התאקלם מהר תחת המאמן פרנץ בקנבאואר בעמדות הקשר והמגן השמאלי ולאחר שתי עונות בלבד, יחד עם מינויו של אוטמאר היצפלד, התארים התחילו להגיע בצרורות- באיירן דרסה את הליגה וזכתה בארבע אליפויות, שלושה גביעים וגביע אלופות אחד שכיפר על שברון הלב שעברו ליזארזו וחבריו בגמר 1999 מול מנצ'סטר יונייטד (ליזארזו לא לקח חלק בשלב חצי הגמר מול דינמו קייב וכן במשחק הגמר מול יונייטד). יחד עם עזיבתו של המאמן הגרמני לאחר הכישלון בעונת 2004, אותה סיימה באיירן נטולת תארים והודחה בשלב שמינית הגמר בליגת האלופות, ניתן האות גם לליזארזו לסיים את הקדנציה הראשונה שלו בבאיירן מינכן ולחזור לדרום צרפת, הפעם לקבוצת הפאר מארסיי. אם את הטעות המקצועית הראשונה שלו עשה ליזארזו בשנת 1996, את השנייה הוא עשה בשנת 2004- ליזארזו שב בקול רעש גדול למולדתו בתור שחקן מנוסה ומעוטר. במארסיי היו בטוחים שליזארזו בן ה34 יחד עם דרוגבה, בארטז ופלאמיני יצליחו להשיב אליה את האליפות, אך בפועל קבוצת הכוכבים הצליחה להגיע רק לגמר גביע אופ"א, בו הפסידה לוולנסיה בתוצאה 2-0. ליזארזו כמובן לא שיחק עם מארסיי באותו הגמר מכיוון שחתך מהקבוצה לאחר חצי עונה וחזר לקדנציה שנייה בבאיירן. כפי שכנראה שמתם לב בפסקאות הראשונות, המספר 69 מופיע לא מעט בכל הקשור לליזארזו, הצרפתי החליט החלטה יוצאת דופן בשנת 2005 ובחר לשחק את שארית הקריירה שלו עם הספרה הלא שגרתית על הגב. בשתי עונותיו האחרונות, ליזארזו כבר לא היה ילד והזריזות כבר אינה פקטור מבחינתו אך למרות הכל הצליח ליזארזו להשלים 35 משחקים במדי באיירן ואף זכה איתה בשני תארי אליפות אחרונים מבחינתו, אך ממש לא מבחינת מועדון הפאר בו העביר תשע שנים מהקריירה שלו.

תארים, תארים ועוד קצת תארים. ליזארזו במדי באיירן.
תארים, תארים ועוד קצת תארים. ליזארזו במדי באיירן.

למרות שליזארזו נחשב לאחד מ50 הבאסקים המשפיעים בהיסטוריה, בגיל צעיר מאד קיבל על עצמו שהוא ישחק בנבחרת צרפת ולא בנבחרת ספרד שבשטחה נמצא רובו הגדול של חבל הבאסקים. ליזארזו זכה לקחת חלק בתור הזהב של נבחרת צרפת, הוא החל את הקריירה הבינלאומית שלו בשנת 1992 ושיחק מעל עשור במדי הטריקולור. הוא חולק עם לורן בלאן את המקום התשיעי ברשימת שיאני ההופעות של נבחרת צרפת בכל הזמנים לאחר שלבש את החולצה הכחולה 97 פעמים. ליזארזו חווה על בשרו את שנות ה90 המוקדמות שהיו קטסטרופליות מבחינת נבחרת צרפת לאחר שלא העפילה למונדיאל 1994. ליזארזו שיחק בניצחון ההיסטורי של ישראל על נבחרתו בשנת 1993 והוחלף בדקה ה66 אך נקם בנבחרתנו עם שער בכורה במדים הבינלאומיים ב4-0 של הצרפתים בשנת 1995 (ליזארזו התרכז בעיקר בהגנה כששיחק בנבחרת ולכן כבש שני שערים בלבד במהלך כל הופעותיו). ליזארזו נטל חלק גדול בזכיות ההיסטוריות של צרפת במונדיאל 1998 וביורו 2000 ומלבד שני המשחקים ביורו 2000 מול הולנד וצ'כיה הוא לא החסיר אף משחק בשני הטורנירים הללו. על פרישתו ממשחק מקצועי הודיע ימים לפני חברו לנבחרת, זינאדין זידאן כש22 תארים מעידים כי הקריירה שלו הייתה לא רעה בכלל.

חלק מתור הזהב של נבחרת צרפת. ליזארזו וגביע המונדיאל
חלק מתור הזהב של נבחרת צרפת. ליזארזו וגביע המונדיאל

כיום ליזארזו עוסק בענפי ספורט רבים ביניהם- ג'ודו, גלישה, MMA, מזחלות שלג ועוד. הוא נשוי באושר לשחקנית אלסה לונג'יני ויש לו בן אחד. ליזארזו עזב את עולם הכדורגל לחלוטין אך לפני שנים אחדות הוקם בחבל הבאסקים הצרפתי אצטדיון על שמו.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
ברח מאור הזרקורים עם סיום הקריירה. הזוג ליזארזו כיום.
ברח מאור הזרקורים עם סיום הקריירה. הזוג ליזארזו כיום.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort