שני צדדים למטבע: יצר הטוב ויצר הרע של מוריניו

ז'וזה מוריניו הוא מאמן השנוי במחלוקת תמידית, על ההצלחות והאכזבות שלו אפשר להתווכח שעות. הוא מסוג האנשים שיש לך 'קליק' ראשוני איתם… או שלא. אחד המשפטים שהכי מזוהים איתו הוא: "או שאתם אוהבים אותו או שאתם שונאים אותו אבל אתם לא יכולים להתעלם ממנו", אז לא משנה אם אתם אוהבים אותו או לא, את הכתבה הזאת אתם חייבים לקרוא!

בצעירותו מוריניו התחיל כשחקן כדורגל בינוני ומטה. הוא שיחק עבור כמה מועדונים קטנים בפורטוגל ולא הראה יכולת מרשימה. בתחילת שנות ה-20 של חייו הוא הבין כי המשחק הטקטי מעניין אותו יותר מהמשחק הפיזי, ב-1992 הוא החל כמתורגמן של בובי רובסון שהיה מאמן ספורטינג ליסבון דאז, המאמן האנגלי משך את מוריניו הצעיר אחריו גם לפורטו. רובסון הבין כי למוריניו יש אוצר טקטי בראש וראיית משחק שיש למעטים בדורו ומינה אותו ממתורגמן פשוט לאחד מעוזריו על הקווים.

בסוף שנות ה-90 נחת מוריניו בברצלונה והפך לעוזרו של לואי ואן חאל. האוהדים הקטאלונים לא ראו בעין יפה ש'מתורגמן' הפך לעוזר המאמן של קבוצתם והחלו לגנות אותו ולקרוא לו 'מתורגמן' כדי להשפיל אותו. אחרי 3 שנים בברצלונה, מוריניו שימש כעוזר המאמן בבנפיקה ליסבון וקיבל את המשכות של הקבוצה כשיופ היינקס התפטר. מוריניו שעד לרגע זה היה בחור צנוע ושקט החל לדרוש את מקומו כמאמן ראשי וביקש מראשי המועדון הארכת חוזה, דבר שגרם לפיטוריו למרות שהוביל את הקבוצה לניצחונות. אחרי תקופה קצרה בקבוצת ליירה, חתם המאמן הפורטוגלי בפורטו, ותוך זמן קצר הפך אותה לקבוצה החזקה ביותר בהיסטוריה של הכדורגל הפורטוגלי. הוא זכה איתה פעמיים בטרבל מרשים (אליפות-גביע אופ"א, אליפות-ליגת אלופות).
ביוני 2004 מוריניו חתם בצ'לסי והפך לאחד המאמנים עם השכר הגבוה ביותר בעולם. במסיבת העיתונאים שלאחר החתמתו הוא הגדיר את עצמו "אני המיוחד". כך אמר הפורטגלי בביטחון מלא והתחיל קריירה מלאה בתארים, ניצחונות, רגעי אושר ושמחה וביניהם אמרות וציטוטים מפורסמים, מעשים ורגעים שנויים במחלוקת.

goal
מוריניו, המאמן הכי שנוי במחלוקת (goal)

כשהוא על הקווים הוא נראה רשמי, קשוח, מלא ביטחון עצמי, ווינר, אחד שלא מוותר לעצמו. בהפסדים הוא מתפתל בתוך עצמו, מנסה למצוא את המילים הנכונות. אבל מה באמת מסתתר מאחורי הדמות של ז'וזה מוריניו? יש שני צדדים למטבע.

מוריניו לא יהיה מוריניו בלי כל המהומות שהוא יוצר שבוע אחרי שבוע במסיבות העיתונאים. הרי ידוע שמסיבות העיתונאים זה המגרש הביתי שלו. הוא מרשה לעצמו כמעט הכל ויורק אש לכל הכיוון, אין מאמן או שחקן שנכנס לפה שלו ויצא בזול.

מוריניו נגד הקולגות

ארסן ונגר: המאמן שסבל הכי הרבה מהלשון החדה של הקולגה הפורטוגלי. באחד מהראיון של ונגר הוא זרק משפט לעבר מוריניו. "הוא מפחד להפסיד", הוא אמר בחשש. התגובה של מוריניו לא איחרה להגיע: "הוא מומחה בכישלונות, הוא לא זכה בשום דבר עם ארסנל בשנים האחרונות. אם אני מפחד להפסיד זה בגלל שאני לא רגיל להרגשה הזאת".

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

רפא בניטז: אחד הקולגות שמוריניו לא ממש מחבב הוא המאמן הספרדי. הוא האשים את בניטז בתקופה הרעה של צ'לסי וכשעזב את אינטר, הודלף כי ביחד עם מאייקון הוא לעג למאמן הספרדי שאמור להחליף אותו. בעיה נוספת ייצרה אישתו של רפא בניטז. כשנשאלה על כך שבעלה הולך לכל הקבוצות שאימן מוריניו, היא ענתה: "הוא מתקן את כל מה שמוריניו הורס", בלי לצפות לתגובה החדה של מוריניו: "אישתו של בניטז מתבלבלת, די מתאו החליף אותי בצ'לסי ואנצ'לוטי החליף אותי במדריד. הוא החליף אותי רק באינטר ותוך חצי שנה הרס את אלופת אירופה. שתתעסק בדיאטה של בעלה במקום לדבר עליי".
מנואל פלגריני: כשמוריניו עוד אימן את ריאל מדריד ופלגריני את מלאגה הצנועה החל הקרב הראשון בין השניים. מוריניו טען בביטחון מלא כי אחרי שיאמן את ריאל מדריד יהיו קבוצות גדולות שירצו אותו. לעומתו, פלגריני אחרי ריאל מדריד הסתפק בקבוצות קטנות כדוגמת מלאגה. שנים מאוחר יותר המלחמה ניצתה מחדש כשפלגריני עמד על הקויים של מנצ'סטר סיטי ומוריניו אימן את צ'לסי, פלגריני טען שמוריניו פייבוריט לזכות בליגה אך במידה ולא ייזכה הוא יאשים אחרים. חשבתם שמוריניו יעבור על זה לסדר היום? "הוא כל הזמן אומר שהוא לא רוצה להגיב לדברים שלי אבל הוא תמיד מדבר עליי" אמר הפורטגלי ביהירות אופיינית.

dailymail
מוריניו וארסן ונגר, יריבות של שנים שלא מגיעה לסופה (dailymail)

כריסטיאנו רונאלדו: אחרי החזרה של המיוחד לצ'לסי והמשחק הראשון שלו נגד האקסית ממדריד, הוא ניצל את ההזדמנות להיכנס בכוכב ריאל מדריד. "הייתי רוצה לאמן את רונאלדו האמתי, הפנומן. לא את זה" אמר בזלזול. כריסטיאנו רונאלדו מצידו ענה בצניעות: "אני לא נושך את היד שנתנה לי לאכול".
פפה: השמועות מספרות שפפה מחא לא פעם נגד מוריניו בחדר ההלבשה והתגובה של המאמן הייתה: "אני חושב שהוא מרגיש מאויים ע"י וראן, לא קל לשחק בן יותר מ-30 להרגיש שילד בן פחות מ-20 גובר עליו".
פדרו לאון: במשחק ליגת האלופות ב-2010 מוריניו לא זימן את השחקן לסגל וקיבל ביקורות במסיבת העיתונאים. "אתם מדברים על פדרו לאון כאילו הוא זידאן או מראדונה… או די סטפאנו!"
פפ גווארדיולה: אחרי שהפסיד לברצלונה בחצי גמר ליגת האלופות מוריניו סיפק את נאום ה'פורקה' המפורסם: "למה? למה? למה? אוברדו, שטארק, בוסאקה, פריסק, דה בלקרה… אני לא יודע אם זה החסות של יוניצף. פפ זכה בליגת האלופות בצורה שאני הייתי מתבייש לזכות".

101greatgoals2
לפני העקיצות היו לפורטוגלים גם ימים יפים (101greatgoals)

מוריניו נגד טיטו וילאנובה

ב-17 לאוגוסט 2011, בדקות האחרונות של משחק גומלין הסופרקאפ הספרדי, התחוללה מהומה על הקווים של ריאל מדריד וברצלונה. בתוך כל המהומה נתפס המאמן הפורטוגלי דוחף אצבע לתוך העין של טיטו וילאנובה. במסיבת העיתונאים לאחר המשחק מוריניו נתן את תגובתו: "טיטו וילאנובה? שהמצלמות והשופט הרביעי יספרו מה קרה שם, אני לא יודע מי זה".

pinterest
מי זה טיטו וילאנובה? מוריניו ברגע שפל. (pinterest)

מוריניו נגד אווה קרניירו

"פרשת הרופאה" קראו לזה במקומות רבים ברחבי העולם, כשמוריניו עוד על הקווים של צ'לסי במשחק מול סוונסי סיטי, אדן הזאר נפגע בדקות האחרונות למשחק, כשהתוצאה מראה 2-2, בלי לחשוב פעמיים הרופאה והצוות שלה פרצו לכר הדשא לטפל בשחקן הפגוע. מוריניו לא אהב את ההתנהלות של הצוות הרפואי שלו ולא ראה לנכון שהצוות הרפואי צריך לפרוץ למגרש בדקות קריטיות כל כך של המשחק. המצלמות תפסו את מוריניו מסנן קללה לעבר הצוות הרפואי ברשותה של אווה קרניירו, דבר שייצר רעש תקשורתי.

אבל כמו שתמיד אומרים ישנם שני צדדים למטבע, אחרי שהצגתי לכם את מוריניו היהיר, החסר גבולות, זה שאין לו עצם בלשון. תנו לי להציג לכם את מוריניו שמחוץ לקווים, הבחור הצנוע, הפשוט, שנותן את כל כולו לשלום, אהבה, שיוויון ובעיקר אדם אנושי מעל הכל. לא אוכל להרחיב במילים על כל מה שעשה כי דאג לעשות את זה בצורה חשאית ובלי למסור יותר מידי פרטים על תרומתו אלא רק את ראשי הפרקים שדלפו לתקשורת.

מוריניו וטיטו וילאנובה- מאחורי המצלמות

גם עם טיטו ויאלנובה הדברים לא היו כפי שנראו כלפי חוץ ובעצם, המציאות הייתה שונה מאוד. אותה אצבע מפורסמת רק קירבה בין השניים. חודשים לאחר המקרה טיטו וילאנובה הודיע כי הוא מתמודד עם המחלה (סרטן), מוריניו היה בין הראשונים שהתקשרו לעודד אותו ולהציע את עזרתו הכנה וידידותו. עפ"י פרסומים, טיטו וילאנובה קיבל את ההצעה והפך לאחד מחבריו הקרובים של מוריניו באותם חודשים, הם הרבו לדבר בטלפון ומוריניו דאג לחזק אותו נפשית, מדובר בידידות אמתית שמעולם לא יצאה לאור ולא התפרסמה כמו שהייתה ראויה לאחר המקרה. באחד הראיונות הראשונים של מוריניו כמאמן צ'לסי (בקדנצייה השנייה), המראיינת של malasio astro supersport ביקשה ממוריניו שיספר לה על שלוש משאלות שלו אחת מהן הייתה: "שטיטו וילאנובה יחלים מהמחלה שלו". לאחר מותו, מוריניו הוציא הודעה בטוויטר הרישמי של צ'לסי: "המוות של טיטו וילאנובה הוא יום עצוב לכדורגל, לברצלונה ובעיקר למשפחה שלו ולחברים".

beevoz
הפכו לחברים טובים מחוץ למגרש, ז'וזה וטיטו וילאנובה (beevoz)

 

מוריניו וז'קט המזל

בקדנצייה הראשונה שלו בצ'לסי, נהג המאמן הפורטוגלי ללבוש בחודשי החורף מעיל ארוך ושחור. משחק אחרי משחק, הוא הסתובב עם אותו המעיל על הקווים, רבים שאלו מדוע אינו מחליף את המעיל המפורסם. באחד הראיונות סיפר כי מדובר בז'קט מזל עבורו וכי יש לו רגש סנטימנטלי לאותו המעיל שהוביל אותו להצלחות בפורטו ובצ'לסי.
לאחר שכל עולם הכדורגל התעניין בז'קט המזל ורבות דובר עליו ועל האפקט שלו כנותן המזל של המנג'ר הפורטוגלי הוא החליט לנצל את העניין סביב הז'קט והציע אותו במכירה פומבית, הוא הרוויח 22,000 יורו שהלכו כולם למטרות צדקה.

dailymail2
ג'קט הקסמים של ז'וזה מוריניו נתרם (dailymail)

 

מוריניו- מאמן של שלום

בקדנצייה הראשונה שלו בצ'לסי, הגיע למוריניו ישראל בקיץ, על חשבון החופשה השנתית שלו ואימן ילדים ישראלים ופלסטיניים במסגרת 'מרכז פרס לשלום' בחסותו של המשנה לראש הממשלה דאז שמעון פרס ז"ל. מוריניו היה נחשב לאחד המאמנים הטובים בעולם לאחר הסנסציה שעשה עם פורטו וחתימתו במועדון הפאר של רומן אברמוביץ'. מוריניו שהה בישראל מספר ימים בניהם הספיק לאמן ולהראות את יכולתו הדלה כשחקן. מאז זכה מוריניו בתואר "מאמן של שלום". אחרי מותו של נשיא המדינה לשעבר, ספד מוריניו לשמעון פרס ברשתות החברתיות: "פרס איש שלום, נוח על משכבך".

RAMAT GAN, ISRAEL - MARCH 27: (ISRAEL OUT) Portuguese soccer coach Jose Mourinho (2nd from L) and Israeli vice Prime Minister Shimon Peres (R) pose for a picture with Israeli and Palestinian children at the Vinter stadium on March 27, 2005 in Ramat Gan near Tel Aviv, Israel. Mourinho is on a visit to Israel as a guest of the Peres Center for Peace to show his support of the Twinned Peace Soccer Schools, a project of more than 800 Israeli and Palestinian children who play soccer together on a regular basis and get extra help with their homework in a unique educational program which promotes values of peace and cooperation through football. (Photo by Berny Ardov/Peres Center for Peace/Getty Images)
מאמן של שלום, ז'וזה מוריניו ושמעון פרס ז"ל בישראל (gettyimages)

מוריניו והשעון

בטקס צדקה שערכה מנצ'סטר יונייטד בראשותו של ז'וזה מוריניו, המאמן היה הראשון לתרום את השעון הפרטי שלו בשווי 16,000 יורו ליוניצף. הטקס נערך לפני כמה חודשים.
מוריניו: "צדקה זה אחד הדברים המדהימים שהחברה עושה. הכסף עושה שינוי גדול, אני חושב שאין תחושב יותר טובה מזאת".

mirror
השעון היוקרתי נתרם (mirror)

מוריניו מחלק מדליות

זה הפך למסורת שמוריניו מוסר לאוהדים ביציע את המדליות שהוא זוכה בהן בפריימרליג. פעמיים קרה שמוריניו זכה במדליות, ובמקום לשמור אותם במוזאון פרטי הוא בחר לזרוק לאוהדים שייהנו מהנכס.

מאמן השנה בעולם

ב-2010 זכה ז'וזה מוריניו בטקס כדור הזהב בפסלון מאמן השנה בעולם על זכייתו בטרבל עם אינטר. מיד לאחר זכייתו הוא תרם את הפסלון החשוב ביותר עבורו בשביל להנציח את זכרו של בובי רובסון שהיה הראשון לקבל אותו לזרועותיו ולפתוח לו את הדלת לעולם האימון. הבן של בובי רובסון: "המשפחה כולה המומה מהמתנה הנדיבה של מר מוריניו. אנחנו נרגשים ואסירי תודה".

arasale
התואר החשוב ביותר למאמן נתרם למען בובי רובסון (arasale)

שגריר עולמי למלחמה ברעב

במונדיאל 2014 בברזיל אמצעי התקשורת הגדולים בעולם הציעו למוריניו לתפוס את כיסא הפרשן בטורניר הגדול בעולם והציעו לו סכומים מטורפים. מוריניו סירב ובחר לטוס לאפריקה ולהאכיל ילדים רעבים. במשך תקופה הוא שהה באפריקה והפך לשגריר עולמי למלחמה ברעב, מידי יום עזר להכין את האוכל, חילק שתייה ועזר לנטוע עצי פרי במקומות שוממים. בזמן הזה, העולם כולו צפה במונדיאל ברזיל.

wfp2
שגריר עולמי למלחמה ברעב, מוריניו באפריקה.(wfp)

מוריניו והקנסות

כולם מודעים לאופי החריף של המיוחד. גם הוא מודע לכך שהוא לא יכול לשלוט ביצריו בזמן משחקים, ושהעונשים שלו מלבד ההשעיות הם עונשים כלכליים כבדים. המיוחד הציע להתאחדות האנגלית שאת כל הקנסות הכלכליות שיספוג הוא ישלם לארגון צדקה. אין אישור רשמי לכך שההתאחדות הסכימה להצעה.

מוריניו יודע להודות לשחקניו

אחרי גמר ליגת האלופות 2010 העולם כולו ראה איך מוריניו נפרד משחקניו בדמעות. הוא חיבק אותם על המגרש, מחוץ למגרש וגם בחניון כשנפרד מהם באוטובוס בדרך לחתום על החוזה בריאל מדריד. לאחר שזכה עם ריאל מדריד באליפות הוא עשה מעשה שאולי לא דובר רבות, כמו אותו בכי מתפרץ באותו גמר. אבל מוריניו הגדול, היהיר, המתנשא ירד על ברכיו והשתחווה לשחקניו כאות תודה על אליפות בלתי נשכח בריאל מדריד, בליגה הספרדית.

wordpress
המאמן היהיר והמתנשא משתחווה בפני שחקניו (wordpress)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort