כבר לא נער

לקראת יום הולדתו ה35 של "אל גואחה" (הנער), דויד וייה, מלך השערים של נבחרת ספרד שנמצא על סף פרישה, החלטתי לעבור על הקריירה המדהימה שלו ולבדוק- האם כדי לו לפרוש?

פריצתו
הוא הגיע בגיל 18 לספורטינג חיחון וב2 עונותיו הראשונות שיחק בקבוצת המילואים של המועדון, וכבש בה 65 שערים. בעונת 01/02 עלה לקבוצה הבוגרת ובמהרה הפך לאחד השחקנים המובילים עם 38 שערים בשתי העונות בבוגרת של חיחון. במחזור האחרון של עונתו האחרונה בחיחון, הם היו חייבים לנצח את ריאל מורסיה והשופט שרק לפנדל במצב של 0-0 בדקה 87 וויה ניגש לבעיטה וכבש, עד עכשיו הוא אומר שזאת הייתה הבעיטה הקשה ביותר שלקח בקריירה שלו. למרות זאת בגלל קשיים כלכליים במועדון הם נאלצו למכור אותו לריאל סרגוסה.

וייה במדי חיחון (Player Zone)
וייה במדי חיחון (Player Zone)

בסרגוסה הוא הפך לאחד החלוצים הבולטים בספרד כאשר בעונתו הראשונה כבש 17 שערי ליגה והוביל את קבוצתו לזכייה בגביע המלך אחרי שהדיחה את ריאל מדריד וברצלונה, כשהוא כובש פעמיים במפגשים האלה. בעונתו השנייה העלה את סרגוסרה לשמינית גמר גביע אופ"א. באותה עונה הוא כבש 18 שערים (15 בליגה). בגלל קשיים כלכליים (פעם שנייה שזה קורה לו) נאלצה סרגוסה למכור אותו לולנסיה תמורת 12 מיליון יורו.
במשחקו הראשון בולנסיה במסגרת גביע האינטרטוטו כבש את שערו הראשון בקבוצה והוביל אותה לניצחון 2:0. בליגה נגד אתלטיק בילבאו הוא כבש שלושער ב5 דקות, השלושער המהיר ביותר בזמנו ואחד המהירים בהיסטוריה. הוא הוביל את ולנסיה לרבע גמר גביע המלך ולמקום השלישי בליגה וכבש סך הכל 28 שערים, בישל 8 פעמים וסיים כסגן מלך השערים של הליגה הספרדית באותה עונה (אחרי סמואל אטו).

עלה לגדולה במדי ולנסיה, וייה במדי העטלפים (Politiken)
עלה לגדולה במדי ולנסיה, וייה במדי העטלפים (Politiken)

בגלל היכולת הטובה שלו בולנסיה הוא זומן למונדיאל 2006 ואפילו הועדף על קפטן הנבחרת ראול. בשלב הבתים הוא כבש פעמיים וסייע לספרד לסיים ראשונה. בשמינית הגמר נגד צרפת הוא כבש מפנדל והעלה את ספרד ליתרון אבל הם הפסידו בסיום 3:1.
בעונתו השנייה הצטרף אליו פרננדו מוריינטס מליברפול במה שזכור כאחד השילובים הגדולים שהיו לולנסיה. הצמד כבש ביחד 40 שערים בכל המסגרות והוביל את ולנסיה לרבע גמר הצ׳מפיונס ליג אחרי העפלה יוקרתית על אינטר. בליגה הם סיימו במקום הרביעי והוא סיים כמלך הבישולים בזכות שיתוף הפעולה עם מוריינטס עם 12 בישולים והוסיף להם 16 שערים. בסוף העונה הוא סיים במקום ה-25 בתחרות כדורגלן השנה באירופה. עונה לאחר מכן המאמן שהיה לוייה בשנתיים האחרונות פוטר, ורונלד קומאן מונה (וגם הוא הוחלף לקראת סוף העונה באונאי אמרי). על וייה זה לא השפיע כל כך, והוא סיים כמלך השערים והבישולים של קבוצתו. עם זאת, זו הייתה עונה נוראית של הקבוצה שסיימה עשירית בליגה וסיימה במקום האחרון בבית בליגת האלופות, כשרק זה שזכתה בגביע המלך ניחם אותה.

גדולתו
אחרי העונה הנוראית הזו וייה וספרד הגיעו ליורו 2008 כשהמטרה ללכת עד הסוף. במשחק הראשון וייה כבש שלושער נגד רוסיה והיה הראשון שכובש שלושער ביורו מאז קלייברט ביורו 2000. במשחק השני וייה גם כיכב וכבש בדקה ה92 את שער הניצחון של ספרד נגד השוודים. במשחק האחרון אחרי שהבטיחו את העלייה וייה לא שיחק אך ספרד ניצחו בכל זאת 2:1. ברבע הגמר, וייה וספרד ניצחו בפנדלים את אלופת העולם המכהנת איטליה. בחצי הגמר וייה נפצע, דבר שגרם לו לא לשחק גם בגמר, אך גם בלעדיו ספרד ניצחה בחצי הגמר 3:0 את רוסיה ובגמר 1:0 את גרמניה וזכתה בתואר. וייה זכה בנעל הזהב (מלך השערים של הטורניר) ונבחר לנבחרת המצטיינת של היורו.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
מלך השערים בכל הזמנים של הנבחרת (Photo by Christof Koepsel/Bongarts/Getty Images)
מלך השערים בכל הזמנים של הנבחרת (Photo by Christof Koepsel/Bongarts/Getty Images)

עונה לאחר מכן ולנסיה הצליחה להעפיל לגביע אופ"א אך הודחה בשלב 32 האחרונות כשוייה לא כובש ולו שער אחד. לעומת זאת בליגה הספרדית היא פתחה בסערה ואחרי חודשיים היא ניצבה במקום הראשון בלי הפסד ליגה כשוייה כובש כמעט כל משחק. אולם, אחר כך ולנסיה התחילה להידרדר ומצאה את עצמה נאבקת על המקום בגביע אופ"א. למרות ההידרדרות וייה כבש 28 פעמים- מספר שיא של שערים בקריירה שלו, וניצב במקום השלישי בטבלת מלך השערים. וייה נבחר למקום השביעי בפרס כדורגלן השנה באירופה, כשהוא מקדים את זלאטן, ג׳רארד וקאקה. בסוף העונה ברצלונה התעניינה מאוד בוייה, אך ולנסיה לא הסכימה לשחררו והוא נשאר בקבוצה עוד עונה. בעונתו האחרונה של וייה בולנסיה היא סוף סוף הצליחה להיות פקטור בליגה האירופית כשעלתה לרבע הגמר כשוייה כובש 5 שערים ש3 מהם היו בשמינית הגמר מול ורד ברמן אך בסוף הודחה על ידי אתלטיקו מדריד רק בגלל שערי חוץ. בליגה היא גם הייתה נהדרת וסיימה במקום השלישי ווייה כבש 21 שערים. הוא סיים את תקופתו בולנסיה כאשר הוא במקום החמישי בטבלת הכובשים של ולנסיה בכל הזמנים. בסיום העונה ברצלונה קנתה אותו ב40 מיליון יורו.

 

עוד לפני ברצלונה, וייה וספרד הגיעו למונדיאל 2010 במטרה לקחת אותו. במשחק הראשון נרשמה אחת הסנסציות הגדולות באותו טורניר כששוויץ ניצחה 1:0 את ספרד בזכות ההגנה החזקה שלה. במשחק השני מול הונדורס, ספרד ניצחה 2:0 בזכות צמד של וייה, שגם החמיץ פנדל. גם במשחק השלישי וייה כיכב וספרד ניצחו 2:1 כשוייה כובש ומבשל לאינייסטה. בשמינית הגמר ספרד התקשתה מול פארגוואי אך ניצחה בזכות שער דרמטי שלו ואולי אחד המשמעותיים שלו בקריירה. בחצי הגמר קרלס פויל כבש את השער הדרמטי שנתן לספרד מקום בגמר מול הולנד. בגמר עצמו וייה לא היה חד, אך ספרד ניצחה 1:0 משער של אינייסטה. בסוף הטורניר וייה קיבל את נעל הכסף (הוא אמנם כבש כמו מולר אך בישל פחות ולכן הוא שני), את כדור הארד ומקום בנבחרת הטורניר.

כשחזר מהמונדיאל הוא בא חד ושערו הראשון בברצלונה הגיע כבר במחזור הראשון של הליגה נגד ראסינג סנטאנדר, שנגמר 3:0 לברצלונה. וייה כבש צמד במה שזכור כאחד הקלאסיקואים הגדולים בהיסטוריה הקאטלונית- ה5:0 על ריאל מדריד. בסוף העונה הם גם זכו בליגת האלופות כשוייה כבש את השער השלישי ב1:3 על מנצ׳סטר יונייטד בגמר. באותה עונה ברצלונה זכתה גם באליפות ווייה היה חלק משמעותי בזכייה. באותה שנה במוקדמות היורו וייה כבש את שערו ה45 ובכך הפך למלך שערי ספרד בכל הזמנים.

ןייה רגע אחרי כיבוש השער בגמר ליגת האלופות מול מנצ'סטר יונייטד (Who Ate All The Pies)
ןייה רגע אחרי כיבוש השער בגמר ליגת האלופות מול מנצ'סטר יונייטד (Who Ate All The Pies)

דעיכתו
כבר בעונתו הראשונה בברצלונה דעיכתו כבר נראתה ועונה לאחר מכן הוא נפצע בתחילת העונה, דבר שגרם לו להפסיד את כל העונה ואת יורו 2012. בעונתו האחרונה הוא לא הרבה לשחק, בעקבות עלייתו של פדרו. בסוף העונה הוא אמנם זכה באליפות ובישל את השער שהעלה את ברצלונה לחצי גמר הצ׳מפיונס ליג, אבל היה שותף לחרפה במשחקים נגד באיירן מינכן בחצי הגמר. בסוף העונה ברצלונה מכרה אותו ב5.1 מיליון יורו לאתלטיקו מדריד כאשר בברצלונה הוא כבש סך הכל 33 שערים.

הרגע בו הקריירה קיבלה מעצור. וייה נאנק מכאבים אחרי שתנועה לא נכונה גרמה לו לשבר ברגל במשחק בין ברצלונה לאל-סעד הקטארית (Toronto Star)
הרגע בו הקריירה קיבלה מעצור. וייה נאנק מכאבים אחרי שתנועה לא נכונה גרמה לו לשבר ברגל במשחק בין ברצלונה לאל-סעד הקטארית (Toronto Star)

עוד לפני זה הוא וספרד זכו בגביע הקונפדרציה כשוייה כובש 3 שערים בטורניר, כולם בניצחון 10-0 על טהיטי.
כבר במשחקו הראשון במדריד, בסופרקאפ מול ברצלונה, הוא כבש את שערו הראשון בקבוצה, אך ברצלונה זכתה בתואר. הוא כבש סך הכל 13 שערים ב36 משחקים ועזר לאתלטיקו לזכות באליפות היסטורית מבחינתה וראשונה מאז 1996 ולעלות לגמר ליגת האלופות (שבו הפסידה לריאל מדריד, למרות היכולת הפושרת של היריבה).

וייה במדי אתלטיקו, שיקום קצר (ויקיפדיה)
וייה במדי אתלטיקו, שיקום קצר (ויקיפדיה)

אחרי האכזבה בגמר, וייה הודיע שהוא עוזב לMLS, לקבוצה החדשה ניו יורק סיטי. בהתחלה הושאל למלבורן סיטי האוסטרלית, במדיה כבש פעמיים ב4 משחקים. כשחזר לניו יורק, קיבל וייה את סרט הקפטן של הקבוצה וכבש את השער הראשון בהיסטורית הקבוצה. עד עכשיו כבש 41 שערים ב63 הופעות.

פרישתו?
כמו שכתבתי בהתחלה וייה כבר בן 35, והשאלה כמה זמן הוא יסחוב, כי בגיל הזה הכל פחות טוב. הוא כבר סמל גדול של נבחרת ספרד וולנסיה ושחקן גדול לכל הדעות. אך לדעתי האישית וייה צריך לגמור את הקריירה עכשיו ולא למשוך אותה, כי הדבר היחיד שיבוא לו בזה, זה עוד ועוד פציעות. לגבי אימון בעתיד, פחות נראה לי שהוא מתאים לכך, אבל הכל אפשרי.

וייה במדי ניו יורק סיטי, מבקיע מבקיע אבל כבר מעבר לשיא (101GG)
וייה במדי ניו יורק סיטי, מבקיע מבקיע אבל כבר מעבר לשיא (101GG)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort