בועטות חזק

בשנת 1998 הוקמה ליגת כדורגל הנשים אך כמו כל התחלה בספורט הישראלי, עוברת הליגה טלטלות רבות בעיקר מחוסר תקצוב, אבל ישנן גם בעיות נוספות.

ליגת הנשים כללה 12 קבוצות בליגה הראשונה ו-6 בליגה השניה, על פניו נראה שיש היענות גדולה ושהענף אמור לפרוח, אך האם באמת כך הדבר?

לקראת המחזור הראשון בדקנו את העבר והעתיד של הענף.

חמש השנים הראשונות התנהלו באופן חובבי ובתקצוב אפסי.

בשנת 2003 הושבתה פעילות הליגה עקב מחסור בתקצוב וחזרה לפעילות לאחר שנה, כאשר במועצה להסדר ההימורים בספורט החליטו העמיד תקציב של כ-470,000 ש"ח, לעומת 100 מיליון ש"ח לגברים.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

בשנת 2011 קיבלו תמיכה מהמועצה להסדר ההימורים בספורט (הטוטו ) 27 קבוצות נשים שהן כ- 4% בלבד לכדורגל הנשים, בשנת 2012, הנתון ירד ל 21 קבוצות, שהן 3% בלבד לכדורגל הנשים. האם הענף שכל כך אהוב על מאות רבות של נשים ימשיך לשרוד ללא מימון ותקצוב ראוי? הסיכוי לכך אפסי. ישנן שחקניות רבות אשר יכלו בקלות רבה להשתלב גם בכדורגל הגברים, בנות ברוכות בכישרון כמו סילבי ז'אן שכבר הספיקה לפרוש, שירלי אוחנה, שרית שנער, ששיה אסרף, איריס אנטמן, אושרת עיני והרשימה עוד ארוכה.

נפגשתי עם השחקנית אושרת עיני המשחקת בעמדת הבלמית (אס"א ת"א) ובנבחרת ישראל, לשיחה על המצב הירוד בארץ. רגע לפני שנגיע אל הראיון הנה לכם הכרות קצרה עם אושרת עיני.

היא בת 32, משחקת בליגה הבכירה בישראל כבר 17 עונות. בארון הגביעים של אושרת ניתן למצוא 8 זכיות בדאבל, אחת עם הפועל ת"א ואת 7 הנותרות לקחה אושרת במדי מכבי חולון שם נחשבה לכוכבת.

עיני עם חברותיה לרמה"ש חוגגות אליפות (דף הפייסבוק הרשמי של אשרת עיני)
עיני עם חברותיה לרמה"ש חוגגות אליפות (דף הפייסבוק הרשמי של אשרת עיני)

אז קודם כל, בוקר טוב אושרת, מה את עושה בימים אלו?

" העונה רק החלה ואני נרגשת לשחק בא"ס ת"א. בנוסף מעבירה הרצאות בבתי ספר מתוקף תפקידי כשגרירת "אתנה", במקביל אני גם מפרשנת בערוץ הספורט ורשת ב' ברדיו".

מה רגע השיא בקרירה שלך?

" היו לי הרבה שיאים ורגעים יפים, זכיתי בהרבה תארים, אך האליפות הראשונה זוהי התגשמות חלום כאוהדת של הקבוצה".

איך הגעת לענף ומתי הבנת שזה מה שאת רוצה לעשות?

"אין רגע מכונן. מהרגע הראשון שנגעתי בכדור ידעתי שזה מה שמעניין אותי, וזה מה שאני רוצה לעשות, זו הייתה האהבה מהפס הראשון". (צוחקת).

לא עוזבת את הכדור גם בשעות הפנאי (צילום: מאיה שמריך)
לא עוזבת את הכדור גם בשעות הפנאי (צילום: מאיה שמריך)

ענף הכדורגל מזוהה כספורט גברי, איזה תגובות את מקבלת ברחוב?

" יש הרבה תגובות מפרגנות, אבל עדיין אין מודעות, אנשים אומרים לא ידעתי שיש בארץ כדורגל נשים, אבל מיד אומרים איזה יופי, כל הכבוד, תמשכי ותצלחי ".

יש נשים שמזהות אותך?

" פחות, רק נשים שבאמת אוהבות כדורגל מזהות ומפרגנות, נשים מזהות אותי בגלל הפרשנות שלי בערוץ הספורט. הרבה נשים שאני משוחחת איתן, ואני מציגה את עצמי כשחקנית כדורגל אומרות שזה היה גם חלום שלהן".

עד איזה גיל תמשיכי לשחק?

" בע"ה אמשיך לשחק כול עוד הגוף מאפשר לי, אין תוכנית פרישה, עדין בוערת בי האש להמשיך לשחק".

אם תפגשי נערה שמתלבטת האם להיכנס לענף מה תאמרי לה?

" אני פוגשת המון נערות שפונות אלי בבתי הספר בהם אני מרצה ולכולן אני אומרת באופן חד משמעי, שהכדורגל ממכר ואני ממליצה בחום, אני רק מסבירה שזה לנשמה כי כסף אין בארץ, מי שמשחקת באה מאהבה".

היה לך הסכם עם אנדרלכט הבלגית, מה קרה שם ?

"כן הייתי כבר סגורה במועדון, אך ראשי הקבוצה התקשו להנפיק לי אישור עבודה, ואני לא רציתי לבזבז את הזמן בלי לשחק אז בחרתי לוותר ולחזור לארץ".

עיני (שורה עליונה באמצע) בצילום הקבוצתי של אנדרלכט (דף הפייסבוק הרשמי של אשרת עיני)
עיני (שורה עליונה באמצע) בצילום הקבוצתי של אנדרלכט (דף הפייסבוק הרשמי של אשרת עיני)

היה נסיון נוסף לצאת לח"ול?

" לומר לך שוויתרתי על החלום? ממש לא , אבל היום נכנס גם השיקול הכלכלי ורמת הליגה, אני לא הולכת לעשות טיול אחרי צבא, אני לא בגיל המתאים. היו לי הצעות בשנה האחרונה, אך בשלב הזה נאלצתי לוותר".

בספורט בכלל ובכדורגל בפרט קיימים הבדלי שכר עצומים בין גברים לנשים, איך לדעתך ניתן לצמצם את הפערים?

" דבר ראשון יותר חשיפה תקשורתית שתכניס יותר ספונסרים לענף, גם הטוטו יכול להכניס משחקי ליגה לטפסי ההימורים וכך ייכנס יותר כסף, בנוסף כך גם הרמה תעלה ותהיה נראות טובה, צריך להתחיל לצמצם פערים מתקצוב הגברים, אולי גם ע"י שרת הספורט. תבין, זה כמו ביצה ותרנגולות".

כדורגל הנשים בארץ דל באמצעים בהשוואה כמעט לכול ענף ספורט אחר איך אפשר לגרום לספונסרים להשקיע?

" אם התקשורת תתערב, תסקר ותעשה כתבות זה יביא ספונסרים, מקווה שזה יקרה בעתיד. לנשים יש כוח קנייה גדול ברגע שהתקשורות והספונסרים יבינו את זה יכנס הרבה כסף לכדורגל הנשים".

איך אפשר להעלות את הרמה של הליגה בארץ?

" הרמה היא די טובה , אתה מוזמן להגיע ולראות בעצמך. אומר לך שוב, פרסום וחשיפה ירימו את רמת הליגה מכול הבחינות".

מה התוכניות לעתיד?

" בע"ה מתכוננת להמשיך לשחק כול עוד אני מרגישה טוב, גם כשאפרוש אהיה מאמנת או פרשנית לא אעזוב את הכדורגל".

עיני במסגרת אימון נבחרת ישראל, "לא מתכננת לפרוש בקרוב". (צילום: דניאל עיני)
עיני במסגרת אימון נבחרת ישראל, "לא מתכננת לפרוש בקרוב". (צילום: דניאל עיני)

אז כמו שאתם מבינים מלבד העדר תקציב גם הסיקור התקשורתי הוא כעין או כאפס לעומת כדורגל הגברים. אפילו רוב ענפי ספורט הנשים האחרים זוכים להרבה יותר סיקור מאשר כדורגל הנשים. כמו שאתם מבינים אם התקשורת תתן כתף בשיתוף הטוטו ומשרדי הספורט, נוכל להנות מכדורגל נשים במיטבו. עד שזה יקרה , כל שנשאר לכדורגלניות שלנו הוא להמשיך לבעוט חזק מתוך תקווה שמשהוא מהדרגים הגבוהים ירים את הכפפה וכך אולי ביום מן הימים נוכל לראות כאן כדורגל נשים מקצועני ושווה זכויות . עד אז כול שנותר הוא להמשיך לשחק את הספורט הגברי , בצורה הכי נשית שיש יישר כוח בנות.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort