הקשר האחורי – הגרזן המאזן במרכז המגרש

הקשר האחורי – החשיבות של התפקיד בכדורגל המודרני

קשר אחורי- התפקיד הכי חשוב בכדורגל המודרני.

הוא עושה את העבודה הכי קשה והכי מלוכלכת, נמצא בכל מקום במגרש, רץ הכי הרבה מכולם, אבל לא זוכה להערכה מספקת ואולי בכלל לא, זה הקשר האחורי התפקיד הכי חשוב ,לפחות בעיני בכדורגל המודרני- ואולי גם הכי כפוי טובה ואנדרייטד.

משחק הכדורגל הוא משחק פשוט, לכל אחד מ11 השחקנים שנמצאים על כר הדשא, יש תפקיד מוגדר: יש שחקנים שתפקידם להגן, יש כאלה שתפקידם לתקוף, ויש כאלה שתפקידם להבקיע שערים , אך יש תפקיד אחד, די נעלם מן העין ונחבא אל הכלים, שטומן בחובו מספר תפקידים בו זמנית: הקשר האחורי.
עד סוף שנות ה 90 ותחילת המילניום הנוכחי, הייתה לתפקיד הקשר האחורי פחות משמעות, אבל חשוב לזכור שגם הכדורגל היה שונה, הן מבחינת סגנונות המשחק וכתוצאה  ישירה מזה גם מבחינת מערכים, שהתחלפו ומערך שהיה טוב אז, לא בהכרח טוב גם היום. בכדורגל המודרני החשיבות של תפקיד הקשר האחורי, הפכה להיות מכרעת  ואפשר לראות די בקלות שכמעט כל הקבוצות הבכירות ביבשת משתמשות בשירותיו של שחקן אחד כזה, ואולי אף יותר.

תפקיד הקשר האחורי, עבר שינויים לא מעטים עם השנים, מתאים עצמו לשינויים בסגנונות המשחק ולהתפתחות הטבעית של הענף, אם בעבר קשר האחורי היה מבצע גם תפקידים התקפיים וגם בונה משחק, הרי שעם השנים ובעיקר בגלל הסיבה שמאמנים רבים החלו לשים דגש גדול יותר ויותר על משחק ההגנה, הפך התפקיד ליותר ויותר אחורי עם התמקדות בעיקר בתפקידי עזרה להגנה, והורדת העומס ממנה.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

כיום, קבוצה כדי להצליח ברמות הגבוהות ביותר, ולהשיג תארים חייבת בקשר אחורי אמיתי קשוח וחזק (שנקרא "גרזן" בעגת אוהדי הכדורגל ) , וככה אפשר אמנם לראות בקבוצות הבכירות ביבשת :

לברצלונה יש את  סרחיו בוסקטס, לריאל יש את קאסמירו, לבאיירן יש את צ'אבי אלונסו, לאתלטיקו מדריד יש את גבי ולפ.ס.ז' יש את מרקו וראטי , אלה רק חלק מהשחקנים ומהקבוצות שבהם מתפקדים קשרים אחוריים, ואלה גם הקבוצות המצליחות ביותר ביבשת.

די אם נשווה את ברצלונה של לפני בוסקטס לברצלונה בתקופתו כדי שנבין עד כמה התפקיד הזה מכריע: בוסקטס עלה לבוגרים של בארסה בעונת 2008/9, העונה הראשונה של פפ גאוורדיולה כמאמן בארסה, והוא זה שהעלה אותו. בשנים שלפני כן עם קשרים אחוריים כמו ג'רארד לופז ותיאגו מוטה בארסה לקחה אליפות אחת, גביע אלופות אחד 2005/2006 וסופרקאפ ספרדי אחד (2007). מאז שבוסקטס עלה לבוגרים והחל למעשה פרוייקט הפפ-טים המצליח בארסה זכתה ב 6 אליפויות ספרד (בשמונה עונות), 4 גביעים ספרדיים, 3 פעמים בליגת האלופות , 4 פעמים בסופרקאפ האירופי  3 פעמים בסופרקופה הספרדי ו 3 פעמים בגביע העולם לקבוצות. אז נכון שלבארסה הייתה אז את אחת מהשלישיות הטובות בעולם : מסי, צ'אבי ואינייסטה,  שהיו כמעט בלתי ניתנים לעצירה, אך מי שאיפשר להם לשחק בכזאת חופשיות ולעשות את כל אותם דברים שהקנו להם את המוניטין הזה היה סרחיו בוסקטס. וכדאי לשים לב לסטטיסטיקה הבאה: מאז שעלה בוסקטס לבוגרים של בארסה בעונת 2008/9 , בארסה סיימה רק 117 משחקים בכל המסגרות ללא ניצחון: 49 הפסדים ו 68 תוצאות תיקו, ב 38 מ 117 המשחקים הללו בוסקטס לא שותף כלל – כמעט שליש !!!

סרחיו בוסקטס הגרזן של בארסה (FourFourTwo)
סרחיו בוסקטס הגרזן של בארסה (FourFourTwo)

ברצלונה היא רק דוגמא אחת לקבוצת על בה לקשר האחורי תפקיד מכריע, בהצלחה שלה.

ואפשר לקחת כדוגמא נוספת את ריאל מדריד, בין השנים 2000 – 2003 שיחק בקבוצה קלוד מקאללה, הקשר האחורי הצרפתי, שלדעת אנשי כדורגל רבים נחשב אז ואצל לא מעט גם כיום לאחד מטובי הקשרים האחוריים שהיו בהסטוריה, בשנים אלה זכתה ריאל מדריד בשתי אליפויות ליגה רצופות וגביע אלופות אחד, כשעזב הצרפתי הוא השאיר אחריו בור גדול במרכז השדה, כשהמחליפים שלו: אסטבן קמביאסו  הארגנטיני בעונת 2003/4 תומאס גראבסן הדני  בעונת 2004/5 , 2005/6 , אמרסון הברזילאי ב 2006/7  ופרננדו גאגו הארגנטיני ב 2007/8 לא הצליחו להכנס לנעליו הגדולות, אמנם עם אמרסון וגאגו כקשרים אחוריים זכתה ריאל בשתי אליפויות ברצף אך ב-2006/7 היא זכתה בשיוויון נקודות עם ברצלונה ויחס שערים פחות טוב – רק בזכות  המפגשים הישירים בין הקבוצות.

קלוד מקאללה-הותיר אחריו בור עצום. (אתר האוהדים הישראלי של ריאל)
קלוד מקאללה-הותיר אחריו בור עצום. (אתר האוהדים הישראלי של ריאל)

כלומר לאחר עזיבת מקאללה הצליחה ריאל לזכות רק בשתי אליפויות עד עונת 2011/12 אז שיחק בריאל צ'אבי אלונסו , כקשר אחורי וריאל הצליחה לקטוע מעט את הרצף של ברצלונה האדירה של אותן שנים שבהן שיחק כאמור  סרחיו בוסקטס כקשר אחורי , ובעוד בוסקטס ממשיך לשחק בבארסה עד היום והיא ממשיכה לקטוף תארים כמו לחמניות, הרי שבריאל הקשרים האחוריים, לא מחזיקים הרבה זמן מעמד, וככה קרה גם עם צ'אבי אלונסו שעזב בתום עונת 2013/14 ועבר לבאיירן מינכן, כשבמקומו עשה את הדרך ההפוכה טוני קרוס הגרמני שהוא אינו קשר אחורי טבעי. וריאל כבר ארבע עונות ללא אף תואר מקומי בעוד ברצלונה וגם אתלטיקו מדריד מתחלקות בתארי האליפות בינהן.

זוהי אם כן עוד הוכחה לכך שללא קשר אחורי קשה מאד להשיג תארים בייחוד בזירה המקומית הארוכה והמתישה הנמשכת על פני 38 מחזורים.

בעונה שעברה חזר לריאל מהשאלה בפורטו, קאסמירו הברזילאי, קשר אחורי צעיר ונמרץ, המאמן הקודם של ריאל ראפה בניטז לא השכיל להשתמש בו מספיק ככה למשל בקלאסיקו הראשון שנערך בברנבאו בניטז לא שילב את קאסמירו בהרכב ועלה לשחק במערך התקפי, התוצאה הייתה מחרידה : תבוסה ביתית 4-0 ליריבה השנואה . רק כשהגיע זידאן הוא זיהה את הפוטנציאל של הברזילאי הצעיר,שהתחשל בפורטו, והחל לשלב אותו בהדרגה בהרכב, לאט לאט הלכה ריאל והשתפרה בכל פעם שקאסמירו שיחק בהרכב, והצליחה להשיג רצף של 15 משחקים ללא הפסד כולל ניצחון 2-1 בקלאסיקו השני בקאמפנואו איצטדיונה של ברצלונה, כשקאסמירו שיחק את כל 90 הדקות והיה מהמצטיינים בשורות ריאל. בהמשך העונה צומצם הפער מבארסה עד לכדי נקודה אחת והדובדבן  הגיע בתור זכיה בגביע האלופות ה 11 כשגם במשחק זה הברזילאי משחק.

היום נחשב קאסמירו לבאנקר בהרכב, ולכל מי שמסתכל היום על משחקים של ריאל זה ברור למה : השחקן רץ בלי סוף מקצה של המגרש לקצהו השני, מאגף לאגף רודף אחרי שחקני היריב, מחלץ כדורים מתקל, מחפה על שחקנים אחרים, ולעיתים גם מצטרף להתקפה כשהוא מגיח מאחורה,  ואולי החשוב מכל שהוא משחרר את צמד הקשרים שלפניו מודריץ' וקרוס למשימות יותר התקפיות ובניית המשחק ואירגונו, משימות שהם התקשו לבצע בהעדרו של קשר אחורי אמיתי. הברזילאי הצעיר הוא נחוש, החלטי, חזק מאד מבחינה פיזית וניחן בהבנת משחק מצויינת וחוש מיקום בריא, כל התכונות שחייבות לאפיין קשר אחורי אמיתי.

ריאל פתחה את העונה בניצחון חוץ משכנע באנואטה של ריאל סוסידאד, כשהיא משחקת שם ללא חמישה משחקני הרכב קבועים, אך מי שכן שיחק ואף היה המצטיין על כר הדשא הוא ללא ספק קאסמירו, ואמנם זה היה רק מחזור ראשון ןהדרך עוד ארוכה, אבל אם ימשיך ככה יוכלו בריאל להיות הרבה יותר אופטימיים לגבי מאבק האליפות העונה, כי ריאל עם קאסמירו נראית פשוט פנטסטי.

קאסמירו "מתלבש" כמו כפפה על היד על המערך של ריאל, ויוצר את האיזון המושלם בין חלקיה השונים, איזון שכל כך היה חסר לה מאז שצ'אבי אלונסו עזב.

קאסמירו - מאזן את ריאל ונותן שקט Goal.Com
קאסמירו – מאזן את ריאל ונותן שקט (Goal)

דוגמא נוספת להצלחתו של מערך עם קשר אחורי אמיתי, היא אינטר של מוריניו שאצלו שיחקו כקשרים אחוריים : אסטבן קמביאסו (אותו אחד שלא הצליח בריאל -אך נחל הצלחה גדולה באינטר), תיאגו מוטה ודז'אן סטנקוביץ ' הסרבי , שניים מהם כמעט תמיד בהרכב, ככה הצליחה אינטר לזכות בטראבל היחיד בתולדותיה, ובגביע האלופות כשבגמר היא מנצחת 2-0 את באיירן מינכן, ובחצי הגמר מדיחה את ברצלונה האדירה של אז עם ניצחון ביתי 3-1 והפסד מזערי 1-0 בחוץ.

 

למען הסר ספק : קשר אחורי טוב ככל שיהיה אינו יכול להחזיק קבוצה שלמה לבדו , והוא חייב את כל השחקנים האחרים בקבוצה שיעשו את המוטל עליהם, אך אין שום ספק שבלי קשר אחורי "אמיתי" המשימות הופכות הרבה יותר קשות ומסובכות, האיזון בין מערכי הקבוצה נפגע, וככה הרבה יותר קשה להשיג תארים.

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
« אפר    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort