שגריר לשלום

בשכונת סן סירו במילאנו עומד לו אצטדיון מפואר שידוע לכל אוהד כדורגל ממוצע תחת השם של השכונה בה הוא שוכן.

אחת התמונות המדהימות ביותר בעולם הספורט צולמה באצטדיון. רוי קוסטה (מילאן) ומרקו מצטאראצי (אניטר) צופים יחדיו במופע הפירוטכניקה של הקהל שגרם להפסקת הדרבי ברבע גמר ליגת האלופות בין הקבוצות (גזאטה דלו ספורט)
אחת התמונות המדהימות ביותר בעולם הספורט צולמה באצטדיון. רוי קוסטה (מילאן) ומרקו מצטאראצי (אינטר) צופים יחדיו במופע הפירוטכניקה של הקהל שגרם להפסקת הדרבי ברבע גמר ליגת האלופות בין הקבוצות (גזאטה דלו ספורט)

שמו הרשמי של האצטדיון קרוי על שם אגדת כדורגל מילאנזית ואיטלקית, האיש שהצליל את שחקני נבחרת איטליה ממוות והאיש שכמעט הצליח לגשר בין היריבות העירונית במילאנו בין אינטר אהבתו למילאן פילגשתו. האיש הזה הוא אגדת הכדורגל ג'יוספה מיאצה.

מיאצה נולד (23.8.1910) וגדל בעיר והיה אוהד מילאן מושבע. בגיל 13 הוא ניסה להתקבל למועדון אבל סורב עקב היותו "רזה מדי". בזמן שגלגל להנאתו כדור קלוי מבד ברחובות העיר, ראה אותו במקרה סקאוט של היריבה העירונית אינטרנציונאלה, שדגלה בזמנה לתת צ'אנס לכל אחד, והילד הצנום הוחתם במדיה אחרי מבחנים קצרים אותם עבר בהצלחה. בצד הכחול של מילאנו הילד נכנס לדיאטת סטייקים כדי לצבור מסה ואת הסיבה שבמילאן לא קיבלו אותו, באינטר פשוט ידעו "לתקן". בגיל 17 הוא ערך את הופעת הבכורה שלו במועדון שאליו הוא החל להתחבר אחרי הכעס והאכזבה שחווה ממילאן. שחקני הסגל של הקבוצה לא ידעו איך לקבל את העובדה שילד בן 17, שהצהיר את חיבתו ליריבה העירונית זוכה במקום ב-11 של הקבוצה ואף כינו אותו בכינויים מעליבים כשאחד מהם, "איל באליליה" (חבר האופרה הפאשיסטית באליליה שאספה לשורותיה ילדים בני 10-14, הכוונה הייתה להדגיש את גילו הצעיר ואת העובדה שרק לשם הוא יתאים)  נשאר בתור כינוי קבוע. מיאצה לא התרגש מההיעדר תמיכה בו, הוא רק רצה לשחק כדורגל, ועל המגרש הוא הוכיח לכולם כולל חבריו לקבוצה שגיל הוא רק מספר ושהוא ראוי להיות ברמות האלו. מיאצה עדיין מחזיק בשיא אותו קבע בעונת הבכורה שלו (1929-30) לשחקן שכבש הכי הרבה שערים בעונה הראשונה שלו בבוגרים באיטליה (31 שערים).

אגדת אינטר. ג'יוזפה מיאצה במדי הקבוצה שכן נתנה לו את הצ'אנס, אינטר (אמברוזיאנה) (האתר הרשמי לזכרו של ג'יוזפה מיאצה)
אגדת אינטר. ג'יוזפה מיאצה במדי הקבוצה שכן נתנה לו את הצ'אנס, אינטר (אמברוזיאנה) (האתר הרשמי לזכרו של ג'יוזפה מיאצה)

תחת המשטר הפאשיסטי, אינטר, ששמה שונה לאמברוסיאנה, זכתה ב3 אליפויות וקופה איטליה ראשון (1939) כאשר מיאצה מפלס את דרכו מהר מאוד לנבחרת הבוגרת (ערך את הבכורה בגיל 19). במדי הנבחרת מיאצה היה שותף מלא לזכייה במונדיאל 1934, ויתרה מכך, גם ב1938, מונדיאל אליו ההכנות לא היו אופטימליות כאשר הדיקטטור בניטו מוסוליני שלך את איחולי ההצלחה שלו לקפטן הנבחרת (מיאצה עצמו) עם 3 מילים נושאות אות אזהרה, "תזכו או תמותו".

"תזכו או תמותו" מיאצה הקפטן באחד המשחקים במהלך מונדיאל 1938 (ארכיון פיפ"א)
"תזכו או תמותו" מיאצה הקפטן באחד המשחקים במהלך מונדיאל 1938 (ארכיון פיפ"א)

למזלם של חבריו לנבחרת, מיאצה הגיע חד כמו לפני 4 שנים ושוב הוביל את האיטלקים לזכייה מה שבוודאי חס על חייהם מצד הדיקטטור הפאשיסטי. הזכייה הזו לוותה במספר שערוריות שכללו גם חשדות למשחק מכור ואפילו מיאצה, הדי רגוע בדרך כלל על המגרש, הצליח להיכנס במשחק הגמר לעימות שלא זכה לתגובת השופט, כאשר אחרי תיקול חזק עליו הוא החטיף לבלם שמולו אגרוף ששלח את שחקן ההגנה החסון לדשא.

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.
נבחרת איטליה זוכה בגביע העולם 1938 (ארכיון פיפ"א)
נבחרת איטליה זוכה בגביע העולם 1938 (ארכיון פיפ"א)

בחייו האישיים מיאצה ידע עליות ומורדות. לצד כדורגלן מבריק הוא היה ידוע גם בתור אחד שיודע "להנות מהחיים" אך זה איכשהוא לא התנגש לו בקריירה. לא פעם ולא פעמיים ראשי אינטר היו תולשים את שערות ראשיהם כאשר מיאצה, שהיה גר 5 דק' מהאצטדיון בו אינטר (או יותר נכון אמברוזיאנה באותם ימים) שיחקה, לא היה מופיע לרבע שעה לפני תחילתו של משחק. איש משק של המועדון היה נשלח בריצה לביתו רק כדי "לבעוט אותו" מהמיטה, נודף ריח של שמפנייה, בלי לשתוף פנים או להתרחץ היישר לתוך חדר ההלבשה של המועדון שם חיכתה לו בקוצר רוח בידי מאמנו החולצה עם הספרה 9 על הגב. כעבור מספר רגעים אותה חולצה כבר הייתה אחראית ליתרון כפול או משולש כבר במחצית הראשונה של המשחק ולכן האירועים האלו היו ,נעלמים" מסדר היום, מיאצה עצמו היה מעיד "הייתי שומע את הנשיא שלנו אומר שאחרי המשחק הם כבר ידאגו לטפל בי ולהעניש אותי על זה שלא התעוררתי בזמן אבל הייתי שם שלושער, הם היו שמחים ובתוך כל החגיגות האלה הנושא היה חוזר מתחת לפני השטח עד האיחור הבא שלי".

את עונת 1938-39 שבאה מיד אחרי המונדיאל "המסוכן", מיאצה החמיץ בגלל פציעה, ואחרי שאת שנתיו היפות נתן לאינטר בה הוא הספיק להתאהב, הוא עבר למועדון אותו אהד כילד וסורב כנער להיכנס אליו, מילאן. במילאן הקריירה של מיאצה כבר לא ממש הייתה אותו דבר, אם כי הוא עדיין לא איבד את הטאצ' הקטלני שלו. בחזרתו לאצטדיון של אמברוזיאנה, הוא בכה בחדר ההלבשה כי לא הצליח לקבל את העובדה שישחק מול הקהל שתמך בו 13 שנה ברצף. בין כל הדמעות, כשלוח התוצאות מראה 2:1 לטובת המקומיים, מיאצה ניער מעצמו את הסנטימנטים ושלח כדור חד לפינת השער כמו שרק הוא יודע כדי לקבוע 2:2, "אני את שלי עשיתי ואף אחת לא הפסידה, הייתי זקוק לזה בתור חוויה ראשונה של דרבי אחרי שלבשתי את 2 החולצות", הוא אמר בסיום.

מיאצה במדי מילאן (האתר הרשמי לזכרו של ג'יוזפה מיאצה)
מיאצה במדי מילאן (האתר הרשמי לזכרו של ג'יוזפה מיאצה)

הימצאותו של מיאצה בצד האדום לא גרמה לאוהדי  אמברוסיאנה לפתח שנאה כלפיו. הרי אינטר עצמה הוקמה על ידי אוהדי מילאן שפשוט לא אהבו שלא כל אחד יכול להתקבל למועדון, אותה סיבה שמיאצה עצמו סורב שם כנער. למרות הייצוג של האדומים, הכחולים דאגו לעודד את חלוץ העבר שלהם ועל האהבה הזאת משני צדדי מילאנו מיאצה כמעט הצליח לגשר בין האידאולוגיות של אוהדי שני המועדונים עד כדי כך שאפילו היו דיבורים על איחוד. פרוייקט זה לא יצא לפועל בסופו של דבר ומיאצה עצמו גם עזב כעבור שנתיים את המועדון האדום ואת העיר כאשר מצאה מלקט ספורטיבי אצל יובנטוס.

בין 2 האגדות האלו לא היה צריך לקרב, הם ידעו לכבד כל אחד. חאבייר זאנטי (אינטר) ופאולו מאלדיני (מילאן) הקפטנים האגדיים של שנות האלפיים (גאזטה דלו ספורט)
בין 2 האגדות האלו לא היה צריך לקרב, הם ידעו לכבד כל אחד. חאבייר זאנטי (אינטר) ופאולו מאלדיני (מילאן) הקפטנים האגדיים של שנות האלפיים (גאזטה דלו ספורט)

ביובה הוא הוסט לכנף ולא הצליח לתפקד כמו שהיה רגיל אבל כשחזק לאמצע ההתקפה שוב הראה את הניצוצות הרגילות שלו. הוא נדד לוארזה ואטאלאנטה במדיה הוא תפקד גם כמאמן חירום ושנה לאחר מכן, בגיל 36, הוא נקרא לדגל של אמברוזיאנה כדי להעזור לה כמאמן-שחקן.

מיאצה במדי יובנטוס (האתר הרשמי לזכרו של ג'יוזפה מיאצה)
מיאצה במדי יובנטוס (האתר הרשמי לזכרו של ג'יוזפה מיאצה)

הוא הרכיב את עצמו 17 פעמים בהרכב וכבש פעמיים בלבד אך אלו היו 2 שערי ניצחון במחזורים האחרונים של העונה שהצילו את הקבוצה מירידה. הוא פרש והמשיך כמאמן אמברוזיאנה (שאחרי סיום מלחמת העולם קיבלה את שמה המקורי, אינטר, בחזרה) ואז עבר במפתיע לטורקיה לאימון קבוצת בשיקטאש. הוא שב לאיטליה כעבור שנה ואימן בפרו פאטריה ממנה לקח לאחר מכן שנת שבתון לפני שקיבל את המינוי היוקרתי לאימון ה"סקוואדרה אזורה" אך שרד שם רק שנה אחת, לפני ששוב חזר לאינטר אהבתו ואימן 3 שנים נוספת את ה"נראזורי".

מיאצה עם חליפה כמאמן הנבחרת ב1953 (האתר הרשמי לזכרו של ג'יוזפה מיאצה)
מיאצה עם חליפה כמאמן הנבחרת ב1953 (האתר הרשמי לזכרו של ג'יוזפה מיאצה)

מיאצה הלך לעולמו ב21.8.1999 בעיר רפאלו, יומיים לפני שהיה אמור לחגוג יום הולדת 69. בשנת 2011, 12 שנה לאחר מותו הוא הוכנס להיכל התהילה של הכדורגל האיטלקי.

המצבה של ג'יוזפה מיאצה (האתר הרשמי לזכרו של ג'יוזפה מיאצה)
המצבה של ג'יוזפה מיאצה (האתר הרשמי לזכרו של ג'יוזפה מיאצה)

בשנת 1980 שמו של האצטדיון ששוכן בשכונת סן סירו ושמשמש את 2 המועדונים הבכירים של העיר, במדיהם כאמור מיאצה גם שיחק, שונה רשמית ל Stadio Giuseppe Meazza על שם הכוכב הגדול של העיר. רוב גדול של אוהדי מילאן אינם משתמשים בשמו הרשמי מכיוון שעבורם מיאצה הוא סמל של היריבה העירונית למרות ששיחק גם במדיהם וכאמור גם אהד את הקבוצה והם קוראים למגרש "סן סירו" אבל מי שמכיר ומכבד את הכדורגלן הגדול יודע שכדי ללכת לראות משחק טוב בעיר כל מה שצריך לומר כדי לקבוע עם החברים מקום מפגש זה "Andiamo alla Meazza" ("יאללה הולכים למיאצה").

Andiamo alla Meazza, האצטדיון שעל שמו (האתר הרשמי של אופ"א)
"Andiamo alla Meazza", האצטדיון בשכונת סן סירו שעל שמו במבט מבפנים (האתר הרשמי של אופ"א)

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort