לא לאריות בלבד

אחרי שגילינו שכל מה שמפריד בין הפועל באר שבע להופעה ראשונה בשלב הבתים של ליגת האלופות הוא מפגש עם סלטיק הסקוטית ולא עם אחת מאריות אירופה, יצאתי לבדוק איך בשנים האחרונות הכרטיס הנכסף לשלב הבתים הפך להיות קל יותר להשגה מבעבר.

באר שבע, כמו קבוצות ישראליות אחרות צריכה להודות למישל פלטיני, נשיא אופ"א לשעבר, שחזונו היה להרחיב את הכדורגל האירופאי לכלל היבשת ולצרף מדינות רבות ככל האפשר למעגל התחרויות האירופאי. פלטיני הוביל לכך שלפני שמונה עונות שינתה אופ"א את שיטת המוקדמות בליגת האלופות. השיטה החדשה מורכבת משני מסלולים: מסלול האלופות שכולל את כל האלופות בליגות המקומיות שלא קיבלו כרטיס כניסה ישיר לשלב הבתים עקב דירוג נמוך של מדינתן באופ"א. ומסלול הלא-אלופות שכולל את כל הקבוצות שלא זכו באליפות אך בגלל דירוג גבוה של מדינתן קיבלו הזדמנות להעפיל דרך המוקדמות. שיטה זו החליפה את השיטה הקודמת שבה לא הייתה הבחנה בין אלופות ללא-אלופות. פלטיני רצה להבטיח שכמות המדינות שישלחו נציגות לליגת האלופות תגדל. שמונה שנים לאחר אותו מהלך של פלטיני הגיע הזמן לבחון את הנתונים ולקבוע האם השינוי השיג את מטרתו והאם לא רמס בדרך עקרונות אחרים או מטרות חשובות יותר?

IDAN1
מישל פלטיני, האיש שהגה את שיטת המוקדמות החדשה (צילום: telegraph)

עד כה שוחקו המוקדמות שבע פעמים במתכונת החדשה (העונה היא השמינית). במהלך השנים הללו חולקו 35 כרטיסים לשלב הבתים במסגרת מסלול האלופות, בהם זכו 24 קבוצות שונות שייצגו 19 מדינות. לכן מצד אחד, ניתן לראות שחזונו של פלטיני התממש, הוא הצליח להביא את ליגת האלופות למדינות פריפריאליות כמו בלארוס, קפריסין וקזחסטן. הוא גרם לכך שליגת האלופות לא הורכבה רק מקבוצות שמגיעות ממספר קטן של אימפריות כדורגל, ואף גרם לכך שמועדונים קטנים יצרו מסורת העפלה לשלב הבתים בשנים האחרונות. כך למשל באטה בוריסוב מבלארוס היא שיאנית המעפילות ממסלול האלופות, כשעשתה זאת 4 פעמים בשבע השנים שבהן המסלול הקיים. גם אפואל ניקוסיה הקפריסאית ודינמו זאגרב הקרואטית הכו שורשים במפעל שבשנים האחרונות העפילו שלוש פעמים כל אחת.

עם זאת סימני השאלה שאפפו תמיד סביב נושא זה הצביעו על הרמה הירודה שמביאות איתן הקבוצות הללו והפער ההולך וגדל בין חברות הקבע של המפעל לנציגות המתחלפות של מסלול האלופות. הנתונים במקרה הזה משרתים את המקטרגים. כך למשל מתוך 35 הקבוצות שהעפילו לשלב הבתים דרך מסלול האלופות עלו רק 4 לשלב הבא (11%), מתוכן רק אחת העפילה לרבע הגמר (אפואל ניקוסיה בעונת 2011/12). מנגד במסלול הלא-אלופות, מתוך 35 קבוצות שהעפילו לשלב הבתים 17 עלו לשלב הבא (כמעט חצי מהקבוצות), כשהישג השיא היה הגעתה של באיירן מינכן מהמוקדמות לגמר ליגת האלופות בעונת 2011/12.

IDAN2
שיאנית ההעפלות ממסלול האלופות, באטה בוריסוב, מתכוננת למשחק בקאמפ נואו (צילום:Daily mail)

עם זאת יגידו תומכי פלטיני כי מטרת הקבוצות וגם מטרתו של פלטיני לא כוונה לכך שהקבוצות הללו ייקחו את מקומן של האימפריות ויעפילו לשלבים המאוחרים על חשבונן אלא יצברו ניסיון, ייקחו חלק מהחוויה הכללית ויוסיפו צ'ק שמן לחשבון הבנק של הקבוצה שיוביל לרכישת שחקנים חדשים שבסופו של דבר ייצרו מסורת כדורגל חדשה. אך בפועל היכולת של רוב הקבוצות חלשה מאוד, וגם הרצון להגיע לליגת האירופית דרך המקום השלישי הופך במהרה ללא ריאלי. מאז תחילת מסלול האלופות 6 קבוצות סיימו את שלב הבתים עם אפס נקודות, ביניהן מכבי תל אביב ומכבי חיפה, שאף הוסיפה שיא שלילי נוסף של אפס כיבושים. כמו כן, סך הכל 19 קבוצות מתוך 35 השיגו רק שלוש נקודות ומטה (יותר מחצי).

הישארו מעודכנים

אל תפספסו, הרשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את הכתבות והעדכונים הכי חמים ישירות למייל.

לא ניתן להתייחס לנושא מבלי להוסיף את הזווית הישראלית. הליגה הישראלית מדורגת במקום ה-20 בדירוג של אופ"א, כך שהיא רחוקה מאוד מהמקום ה-12 שמוביל לנציגה מובטחת בשלב הבתים. המהלך של פלטיני היטיב עם הכדורגל הישראלי. אמנם עדיין הקבוצות הישראליות לא פייבוריטיות לעלייה, אך השד לא נורא כמו בעבר. בעבר נציגות ישראל היו צריכות להתמודד כשהן לא מדורגות ולשחק מול קבוצות מהליגות הבכירות באירופה. עד כה ישראל שלחה חמש פעמים נציגות לליגת האלופות. שתיים בשיטה הקודמת שהייתה קיימת 18 שנים ושלוש בשיטה החדשה שקיימת 7 שנים.

אצטדיון סמי עופר רגע לפני משחקה של מכבי ת"א במסגרת ליגת האלופות (האתר הרשמי של מכבי ת"א)
אצטדיון סמי עופר רגע לפני משחקה של מכבי ת"א במסגרת ליגת האלופות (האתר הרשמי של מכבי ת"א)

לא ניתן להתעלם מכך שהפער בין הקבוצות ובין הליגות השונות באירופה גדל בשנים האחרונות, אך מנגד חזונו של פלטיני הפריח את השממה במקומות בהם המנון ליגת האלופות הושמע רק דרך המרקעים ולא בנוכחות של עשרות אלפי אוהדים נלהבים. מגיע לאוהדים מכל רחבי אירופה לראות את כריסטיאנו רונאלדו, מסי, פוגבה ואת שאר הכוכבים בגודל טבעי. מה גם שהאימפריות הגדולות של אירופה ימצאו בסופו של דבר את דרכן לשלבים המאוחרים ללא קשר ליריבות שיעמדו בדרכן, לכן

לדעתי יש להשאיר את השיטה על כנה, ואם זה על הדרך מסייע גם לכדורגל הישראלי אז דיינו.

 

רגע לפני שאתם הולכים

אנחנו שמחים שקראת את הכתבה הזו, ומקווים שהיא עניינה אותך. אנחנו ב-JSPORT משקיעים מאמצים רבים כדי להביא לכם את התוכן האיכותי, האמין והכי מהר. אין מאחורינו טייקונים ובעלי עניין, אנחנו עובדים קשה כדי להביא לכם את התוכן הכי איכותי שיש בלי שום אינטרסים. כל שיש לנו הוא את הגולשים, אתם, שמחזיקים אותנו בתרומות שלכם. אז אם אהבתם את התכנים שלנו, נשמח אם תשקלו להצטרף אלינו ולתמוך בנו בהמשך הפעילות.
[give_form id="105984"]

מערכת JSport עושה מאמצים לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו ולהעניק להם קרדיט בולט והוגן, אולם יתכנו מקרים שבהם לא ניתן לאתר את המקור או שזהותו אינה ידועה, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות אלינו בכתובת המייל  [email protected]

Leave a Reply

לוח משחקים
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
« מרץ    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
טבלת ליגת העל
מיקוםקבוצהמשנצ׳תי׳הפ׳שע׳נק
165105-1716
264118-1513
363215-1011
463216-1011
5613212-86
6611414-84
7611416-74
8601514-51
טבלת הליגה הלאומית
escort